6-vuotiaalle annettu kylässä jäätelöä, vanhemmat tiesivät kyllä että meillä sokeri kielletty
Oli ollut kaverinsa vappujuhlissa. Etukäteen soitin kaverin äidille, että meidän lapsi ei syö mitään missä (lisättyä) sokeria. Lapsi kertoi kotona että oli saanut jäätelöä. Varmistin asian ja kaverin äiti vähän häpeillen myönsi että oli antanut otaa muiden mukana kun lapsi oli melkein itkenyt eikä ollut allergiasta kyse. Mitä mieltä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kyläpaikassa olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Pistää lapsi kuivin suin pöydän ääreen katsomaan muiden syömistä, antaa tälle porkkanoita ja maissinaksuja vai laittaa syömisen ajaksi muualle?
Sinulla on, ap, varmaan ihan hyvät periaatteet ja tarkoitusperät rajoittamisesi taustalla, mutta lapsen kasvattaminen on muutakin kuin ruokavalion tarkkailua. Se on myös kasvattamista toimimaan oikein sosiaalisissa tilanteissa, erottamaan arki ja juhla toisistaan. Se "hyöty", jonka ajattelet saavuttavasi, ei kompensoi haittaa, joka lapselle tulee itsensä ulkopuoliseksi tuntemisesta.
Tämä oli niin hyvin sanottu!! Melkein tekisi mieli kopsata tämä suoraan Laura Peipon blogiin, jos annat luvan.
https://blogbook.fi/fitnessfromthenorth/en-mie-itelle-mutta-lapsille/
Ja hänen vastaus kommentteihin
https://blogbook.fi/fitnessfromthenorth/kun-asioista-puhutaan-niiden-oi…
Huh! Aika fanaattinen pitää olla, jos rinnastaa sokerin tupakkaan ja heroiiniin... Hänenkin lapselleni tarjoaisin kyllä mustikkapiirakkaa ja mansikkajogurttia, jos kylässä olisivat. :D
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vaan provosyötti 😶
TÄMÄ aloitus varmasti onkin, mutta näitä sokerinkyttääjä-äitejä (kyllä, nimenomaan äitejä) on joka paikassa. Jokainen perhekerhossa, muskarissa tms. lapsiperheiden kohtaamispaikoissa käyjä on varmasti tavannut ainakin yhden.
Vierailija kirjoitti:
Oli provo tai ei niin kyllä tällaisia perheitä on. "Meillä ei syödä mitään makeaa." Mulle se on ihan ok, jos tälläisellä ruokavaliolla oleva lapsi kyläilee meillä niin en anna mitään sokeripitoista. Voihan tähän rajoitukseen olla jokin ihan oikea syykin, diabetes, ylipaino jne. Jokainen tavallaan ja vanhemmat päättää mitä niiden lapset syö.
Vaikka näin, mutta kyllä mun mielestä metsään mennään jos lapsi ei saa juhlapäivänä yhtä jäätelöä syödä oli syy sitten vaikka se ylipaino.
Säälittää lapset jolla tuollaiset vanhemmat.
Mun mielestä diabeetikotkin syö kyllä toisinaan herkkujakin ja samaa ruokaa kuin esim. koululaiset.
Vähän överiksi menee tälläiset jotka ei osaa kulkea keskitietä missään.
WT-tunnusmerkki. Ja hyvin vahva sellainen.
Meilläkään ei kotona syödä lisättyä sokeria eikä lapsi sellaista kaipaakaan, kun ei ole saatavilla. Kylässä saa kyllä syödä eikä muuten koskaan vedä mitään övereitä silloinkaan.
Oot kyllä kamala vanhempi, en haluaisi olla sun lapsi. Säälittää sun pieni, ymmärrän kyllä ettei sitä sokeria pidä tuputtaa mutta sun meno on täyttä natseilua.
Voi kauhiaa ! Joko taas ,nenä maas ?
Provohan tämä on, koska aihe on mehukas, saa helposti aikaan kinastelua tämmöset terveysvouhotusjutut.
Mä oon sitä mieltä, että jos 90% aterioista on terveellisiä ja ravitsevia, ei niillä lopuilla 10% ole yhtään mitään merkitystä. Erityisesti jos se ravitseva ruokavalio on yhdistettynä liikunnan kanssa.
Suosittelen, että eristät lapsen kotiin, mielellään yhteen huoneeseen lukkojen taakse, kierrät lapsen myös siihen kuplamuoviin, kiellät lapselta koko ulkomaailman olemassa olon.
Näillä ohjeilla saat täydellisen kontrollin lapseen, jottei mitään maailman pahoja tapoja tartu lapseen, eivätkä muut typerät ja mistään tietämättömät vanhemmat pilaa lastasi.
Olet julma vanhempi. Mitä muuta se on kuin julmuutta tuollainen , että päästää lapsensa synttäreille, mutta ei anneta lupaa kuitenkaan maistaa herkkuja. Meneekö se lapsi oikeasti rikki siitä, että saa muutaman kerran vuodessa jätskiä? Kohtuus kaikessa, mutta täyskielto on idioottia.
Minulla on näille terveysfasisteille ollut selvä ehto: jos haluat kieltää lapseltasi jotain ruokia ilman allergiaa tms., tulet mukaan juhliin ja kiellät itse. Minä en ala lapsen iloa pilaamaan. Allergisille tietysti huolehdin sopivat ruuat ihan itse mutta en terveysfasismin uhreille.
Aloittaja kirjoitti soittaneensa "..meidän lapsi ei syö mitään missä on lisättyä sokeria".. ja kuitenkin söi. Jos ei söisi, ei sitä varmaan tarvitsisi erikseen kertoa. Moni lapsihan sanoo "minä en syö viiliä/ minä en syö maksalaatikkoa" tms. ilman että äiti puuttuu siihen. Allergiathan nykymaailmassa ilmoitetaan juhlien tarjoajalle ja se on tyystin eri asia kuin rajoittaa lasten syömisiä omien mielipiteiden perusteella. Kotona voi sitten mainiosti noudattaa omaa tiukkaa linjaa.
Sääliksi käy lasta jolta muuten vaan kielletään tavalliset juhlaherkut.
Taitaa olla vaan provosyötti 😶