Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoitetaanko lapsille aina vanhemman kuolemasta?

Vierailija
29.04.2017 |

Jos ei ole missään tekemisissä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni kuoli 1998 ollessani 20v ja asia selvisi mulle viime vuonna. Olen siis ihan tunnustettu lapsi, en vaan ole koskaan ollut hänen kanssaan tekemisissä. Mulle ei ainakaan kukaan ole ilmoittanut mitään, ja perintö on ilmeisesti kaikessa hiljaisuudessa jaettu hänen muiden lastensa välillä. Olen siis avioton lapsi, syrjähypyn tulos, isäni ollut naimisissa syntyessäni ja hänellä lapsia aviopuolisonsa kanssa.

Vierailija
42/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni kuoli 1998 ollessani 20v ja asia selvisi mulle viime vuonna. Olen siis ihan tunnustettu lapsi, en vaan ole koskaan ollut hänen kanssaan tekemisissä. Mulle ei ainakaan kukaan ole ilmoittanut mitään, ja perintö on ilmeisesti kaikessa hiljaisuudessa jaettu hänen muiden lastensa välillä. Olen siis avioton lapsi, syrjähypyn tulos, isäni ollut naimisissa syntyessäni ja hänellä lapsia aviopuolisonsa kanssa.

Kerro vähän lisää, miltä se tuntui ja miten olet osannut antaa anteeksi näille rikoksen sinua kohtaan tehneille vai oletko täynnä vihaa/pettymystä/alemmuudentuntoa tms? Teitkö rikosilmoituksen? 

Oletko varma, että näyt virkatodistuksessa ja sinusta tiedettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa ole jo tapahtunut rikos? Rikosilmoitus siitä kuka järkkäsi perunkirjoitukset selkäsi takana.

Vierailija
44/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä omainen kuolee. Esim. sairaalassa on merkitty yksi ihminen, jolle ilmoitetaan. Toki perunkirjoitusten yhteydessä tietoa tulee

Vierailija
45/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa ole jo tapahtunut rikos? Rikosilmoitus siitä kuka järkkäsi perunkirjoitukset selkäsi takana.

Eikös tuo ole rikos ja perunkirjoitus on mitätön ja pitää jakaa uudelleen... kysypä nyt lakimieheltä vaikka pankista.

Vierailija
46/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sellainen lapai, joka ei ole tekemisissä, jätetään pois peeinnönjaosta. Nykyään saa vielä lakiosuuden, mutta lakia voisi muuttaa.

Entä voisiko lapsi periä lakiosuuden elossa olevalta vanhemmaltaan siinä vaiheessa, kun vanhempi haluaa erota lapsesta?

Minusta tämä olisi lapselle henkisesti helpottava menettely. Toki perintö voisi olla paljon suurempi kuolinhetkellä, mutta voisihan se olla paljon pienempikin ja lisäksi asiat tulisi hoidettua niin, ettei sen hylätyn tarvitse velloa kaikkien ajatustensa kanssa. Toki ne häipyjät yleensä vain katoavat, joten ei heistä olisi näin organisoituun toimintaan. 

Vierailija
47/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isästäni tulivat poliisit kertomaan kotiini seuraavana päivänä. Äitini kuolemasta sain tietää vasta parin vuoden viiveellä kun perunkirjoituksia järjestettiin.

Vierailija
48/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai tietää biologisen isänsä kuolemasta pankin asianajalta, joka soitti kertoakseen perunkirjoituksista.

Vierailija
49/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole rikos ja perunkirjoitus on mitätön ja pitää jakaa uudelleen... kysypä nyt lakimieheltä vaikka pankista.

Voi olla niinkin, että puhutaan rahallisesti mitättömästä summasta, mutta minua rassaa ainakin eniten juuri se, että on teoreettinen mahdollisuus, että vanhempi olisi kuolleena vaikka vuosia enkä tietäisi. Sitä ei tule ehkä ajatelleeksi, mutta hylätyllekin on psykologisesti tärkeää tietää, onko se vanhempi elossa vai kuollut. 

Vierailija
50/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli onnettomuudessa. Läsnä oli uusi vaimonsa. Poliisit eivät ilmoittaneet minulle eikä siskolleni mitään, vaikka olivat siellä onnettomuuspaikallakin. Tämä vaimo sitten myöhemmin soitti meille ja kertoi asiasta. Ja läheiset välit oli isään siis .

Vierailija
51/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isästäni tulivat poliisit kertomaan kotiini seuraavana päivänä. Äitini kuolemasta sain tietää vasta parin vuoden viiveellä kun perunkirjoituksia järjestettiin.

Ei perunkirjoitusta voi tehdä parin vuoden viiveellä.

Vierailija
52/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko siis näin, että jos puolisi kuolee, niin vain aviopuolisolle asiasta ilmoitetaan? Kun eikös aviopuolisot peri myös toisensa, niin silloin ei tarvitse edes muille sukulaisille asiasta ilmoittaa eivätkä pääse ns. haaskalle jälkeenpäin?

Rintaperillisille täytyy ilmottaa perunkirjotuksista.

Kuka siis ilmoittaa, jos kukaan ei ilmoita?

Se, joka järjestää perunkirjoituksen. Kyllä, se täytyy perillisten ihan omatoimisesti laittaa vireille, ei sitä kukaan virkamies ala ehdottelemaan. Perunkirjoitusta ei voi tehdä, jos kaikki perilliset eivät ole paikalla, tai toimittaneet allekirjoittamaansa valtakirjaa toimittaa perunkirjoitus ilman omaa läsnäoloaan.

Vierailija
53/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli onnettomuudessa. Läsnä oli uusi vaimonsa. Poliisit eivät ilmoittaneet minulle eikä siskolleni mitään, vaikka olivat siellä onnettomuuspaikallakin. Tämä vaimo sitten myöhemmin soitti meille ja kertoi asiasta. Ja läheiset välit oli isään siis .

Pitäisikö mielestäsi poliisien käydä aina viemässä kuolinviesti erikseen jokaiselle kuolleen omaiselle? Eiköhän se normikäytäntö ole ihan järkevä, että yhdelle ilmoitetaan ja hän kertoo tiedon eteenpäin.

Vierailija
54/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei poliisi kaikille omaisille käy erikseen kertomassa, olettaa että jos yksi tietää niin kertoo muille. Jos vainajalla on vaikka kymmenen lasta eri puolilla maata, niin ei todellakaan poliisi kaikille mene erikseen kertomaan.

Vierailija
55/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi:kuka siis ilmoittaa jos kukaan ei ilmoita?:vastaus:lain puolesta eli etsitään perillinen ylös.En tiedä miten poliisi-tai oikeuslaitos sen selvittää,mutta varmaan useimmiten onnistuvat.Kerron esimerkin.

Serkkuni vanhemmat erosivat kun serkkuni oli 5-vuotias.Tyttö ei nähnyt isäänsä eron jälkeen kuin pari,kolme kertaa.Isä ei vaan jostain syystä halunnut nähdä,syy ei ollut tädissäni.Hän olisi halunnut heidän olevan yhteydessä,vaikkei silloin,50-luvun alussa tuollaisia asioita pidetty edes tarpeellisina,siis erossa lähteneen tai ulosheitetyn vanhemman ja lapsen suhteita.

12-vuotiaana serkkuni tapasi yllättäen isänsä,tämä tuli yllättäen käymään,mutta sitten taas katosi.

Tytär tuli aikuiseksi,kouluttautui,avioitui ja perusti perheen.Häihinsä etsi isäänsä kaikin mahdollisin keinoin,ei ollut vielä Somea.Ilmoitteli lehdissä,oman maan lisäksi ainakin englantilaisissa ja ruotsalaisissa lehdissä.

Vielä kirkkoon astellessaan sulhonsa rinnalla pyöritteli silmiään josko isä löytyisi sittenkin jostain penkistä,ei.

Sitten tytötkin olivat jo murrosiän kynnyksellä kun tuli puhelinsoitto Ruotsista.Isä oli kuollut Ruotsissa,hautajaisetkin vielä edessä.Toinen tytöistä vastasi puhelimeen ja meni ihan tolaltaan.Hän ei tiennyt toisesta vaaristaan mitään.Äiti ei kai voinut kertoa kun oli itse asiasta sangen surullinen.

Serkkuni ja miehensä menivät Ruotsiin hautajaisiin . Löytyi myös Suomesta miehen muuta sukua,joihin välit olivat myös katkenneet.Näin serkkuni sai uusia sukulaisia,joista toki oli iloinen.Ruotsissa miehen tuttavat eivät edes tienneet,että tällä oli Suomessa tytär.

Tätini,siis kyseisen henkilön ex-vaimo oli myös jotenkin helpottunut kun juttu viimein selvisi.Hän kuoli muutaman vuoden päästä tapahtumasta ja nyt on jo serkkunikin kuollut.

Toivottavasti ovat kohdanneet vielä kaikki.

Vierailija
56/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perunkirjoitusta voi tehdä parin vuoden viiveellä.

Joo, lain mukaan tehtävä 3kk kuluessa kuolemasta. Ja siihen pitää ensimmäiseksi hommata virkatodistus, esim. vainajan tilistä ei saa mitään tietoa pankista ilman virkatodistusta.

Vierailija
57/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko siis näin, että jos puolisi kuolee, niin vain aviopuolisolle asiasta ilmoitetaan? Kun eikös aviopuolisot peri myös toisensa, niin silloin ei tarvitse edes muille sukulaisille asiasta ilmoittaa eivätkä pääse ns. haaskalle jälkeenpäin?

Se, joka järjestää perunkirjoituksen. Kyllä, se täytyy perillisten ihan omatoimisesti laittaa vireille, ei sitä kukaan virkamies ala ehdottelemaan. Perunkirjoitusta ei voi tehdä, jos kaikki perilliset eivät ole paikalla, tai toimittaneet allekirjoittamaansa valtakirjaa toimittaa perunkirjoitus ilman omaa läsnäoloaan.

Eli yksi perillinenkö voi käytännössä estää koko perunkirjoituksen, jos ei toimita valtakirjaa eikä anna mitään muutakaan tietoa itsestään?

Vierailija
58/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole missään tekemisissä?

Samaa olen miettinyt. Olen isäni ainoa lapsi. Olemme ihan väleissä, mutta asumme kaukana toisistamme. Soittelemme ehkä kuukauden välein. Usein kun soitan isälle hän ei vastaa useaan päivään (koska ei kanna puhelinta mukanaan) ja aina saa olla huolissaan, että onkohan kunnossa.

Tiedän että isällä on terveystiedoissa lähiomaisena äitini nimi. Äiti kuitenkin on jo kuollut. Olen isälle useamman kerran sanonut, että vaihtaisi minut lähiomaiseksi, mutta ei saa tuota asiaa hoidettua.

Toivottavasti minuun ollaan yhteydessä jos isälle käy jotain. Minunhan ne hautajaiset ja perunkirjoitukset pitäisi hoitaa.

Vierailija
59/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osittain väärä tieto. Perunkirjoituksesta pitää ilmoittaa kaikille kuolinpesän osakkaille, mutta perunkirjoitus voidaan tehdä, vaikka joku ei olisi paikalla eikä häneltä olisi valtakirjaa. Yleensä valtakirjat pyydetään poissaolijoilta, jotta kukaan ei voisi jälkikäteen väittää, että hän ei ole saanut tietoa perunkirjoituksesta.

Vierailija
60/60 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö mielestäsi poliisien käydä aina viemässä kuolinviesti erikseen jokaiselle kuolleen omaiselle? Eiköhän se normikäytäntö ole ihan järkevä, että yhdelle ilmoitetaan ja hän kertoo tiedon eteenpäin.

No yleensähän yksi riittää. Mutta kun ei nämä uudet puolisot välttämättä edes tiedä sen kuolleen henkilön aikuisten lasten puhelinnumeroita.. Viiveellä sain itse tiedon koska isän uusi vaimo ei katsonut tarpeelliseksi ilmoittaa heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi