Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ei säästä pahan päivän varalle!! Gallup

Vierailija
29.04.2017 |

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa". Kuinka monta lasta?

Meillä netto 2300e, säästöön 300e, elätettäviä 2. Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein. :/

http://www.iltalehti.fi/talous/201704282200115144_ta.shtml

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän pahaa päivää, eipä paljon ole mahiksiä säästää. 

Minusta myös nuo laskeskelut ja uutiset tästä ovat kaksinaismoralistisia. Iso osa ihmisistä, minä myös, elämme tätä pahaa päivää jatkuvasti. Monesta on koko ajan luovuttava, että rahat riittäisi asuntoon ja ruokaan. Ei mitään mahdollisuuksia säästää.

Vierailija
62/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto kuukaudessa: yht: 1481e (sisältää 1 lapsil+35e yh-lisän)

elätettäviä: 2, joista toinen alaikäinen

säästöön: 0e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa".

...

Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein.

Mun on kauhean hankala aina näissä säästökysymyksissä ymmärtää mitä aloittaja tarkoittaa tarkalleen. Esim. aloittaja sanoo kajoavansa usein säästöihinsä. Jos siis laitan rahaa säännöllisesti säästötilille ja sitten siellä olevilla rahoilla ostan pesukoneen, niin onko tämä säästämistä? Ja jos ostan saman pesukoneen käyttötilillä olevilla rahoilla, niin se ei olekaan säästämistä. Vai?

Meidän perheessä "säästäminen" tapahtuu huomaamatta. Rahaa kertyy tilille ja sitten välillä pohditaan mitä sillä tehtäisiin. Sijoituksiin menee toki automaattisestikin jonkin verran joka kk.

Perheen netto n. 6000e/kk, 2 lasta, asuntolaina maksettuna.

No sähän saat pitää säästöjä missä haluat. Itse pidän käyttötilillä vain sen verran mitä kuukaudessa käytän. Loput siirrän rahastoihin säästöön.

Ap

Miten sä jaksat renkata rahaa rahastoon ja pois kerran käytät usein säästöjä muuhun?

Hyvin jaksan. Pari näppäystä se vaan vaatii. Tarkoitus kuitenkin on ettei koskettaisi, ja en kaikkiin rahastoihin koskekkaan. 1-2 krt vuodessa on nyt hoitovapaalla jouduttu turvautumaan näihin "pahan päivän" säästöihin.

Usein voi tietysti tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa...

AP

Kannattaako rahastoista kuitenkaan kovin usein nostaa, kun tuotosta lähtee pääomaveroa 30%? Itse pidän tilillä sen verran rahaa, että sieltä voi käyttää, kun pitää tehdä isompia hankintoja. En tiedä näistä asioista juuri mitään, kaipaisin esim. tähän selvennystä.

Ei yleensä kannata. Paitsi poikkeuksia on. Lue täältä esim yksi vinkki :

http://www.vauva.fi/blogit/lapset-ja-raha/ota-tonni-talteen-verotta-jar…

Itse pyrin myös pitämään käyttötilillä pelivaraa, mutta hoitovapaalla talous on vähän eri tolalla kuin normaalisti. Normaalisti meillä on käyttötileillä sen verran että sillä ostaa vaikka pesukoneen.. lapsiperheessä on oltava tilillä enemmän kuin 100e...

AP

Vierailija
64/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä euroakaan. Joka toinen kuukausi siirrän käyttötililtä rahaa johonkin tuottavampaan, yleensä sieltä 2000 - 4000 e löytyy.

Vierailija
65/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa".

...

Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein.

Mun on kauhean hankala aina näissä säästökysymyksissä ymmärtää mitä aloittaja tarkoittaa tarkalleen. Esim. aloittaja sanoo kajoavansa usein säästöihinsä. Jos siis laitan rahaa säännöllisesti säästötilille ja sitten siellä olevilla rahoilla ostan pesukoneen, niin onko tämä säästämistä? Ja jos ostan saman pesukoneen käyttötilillä olevilla rahoilla, niin se ei olekaan säästämistä. Vai?

Meidän perheessä "säästäminen" tapahtuu huomaamatta. Rahaa kertyy tilille ja sitten välillä pohditaan mitä sillä tehtäisiin. Sijoituksiin menee toki automaattisestikin jonkin verran joka kk.

No sähän saat pitää säästöjä missä haluat. Itse pidän käyttötilillä vain sen verran mitä kuukaudessa käytän. Loput siirrän rahastoihin säästöön.

Ap

Miten sä jaksat renkata rahaa rahastoon ja pois kerran käytät usein säästöjä muuhun?

Hyvin jaksan. Pari näppäystä se vaan vaatii. Tarkoitus kuitenkin on ettei koskettaisi, ja en kaikkiin rahastoihin koskekkaan. 1-2 krt vuodessa on nyt hoitovapaalla jouduttu turvautumaan näihin "pahan päivän" säästöihin.

AP

Kannattaako rahastoista kuitenkaan kovin usein nostaa, kun tuotosta lähtee pääomaveroa 30%? Itse pidän tilillä sen verran rahaa, että sieltä voi käyttää, kun pitää tehdä isompia hankintoja. En tiedä näistä asioista juuri mitään, kaipaisin esim. tähän selvennystä.

Itse pyrin myös pitämään käyttötilillä pelivaraa, mutta hoitovapaalla talous on vähän eri tolalla kuin normaalisti. Normaalisti meillä on käyttötileillä sen verran että sillä ostaa vaikka pesukoneen.. lapsiperheessä on oltava tilillä enemmän kuin 100e...

AP

Hyvä tietää, kiitos. Pitääkin lukea tuosta lisää. Isoin hankinta minulla on aina tietokone, siihen menee noin viiden vuoden välein noin tonni. Eli tällä kikalla pärjään hyvin.

Vierailija
66/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto noin 2000€ (vuorotyön vuoksi vaihtelee jonkin verran). Säästöön menee yleensä noin 800€, välillä vähemmän, välillä enemmän. Asun puolisoni kanssa (käy töissä), ei lapsia.

Vierailija
67/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1600, säästöön 0 e, sinkku. Mulla ei ole minkäänlaisia säästöjä, tuhlaan kaikki rahani matkusteluun.

Vierailija
68/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoskun se pahapäivä onnyt eikä huomenna!?

Vierailija
69/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Ap

AP

AP

Hyvä tietää, kiitos. Pitääkin lukea tuosta lisää. Isoin hankinta minulla on aina tietokone, siihen menee noin viiden vuoden välein noin tonni. Eli tällä kikalla pärjään hyvin.

jahha, aika typerä taktiikka, itse vaihdan ehkä vuoden tai kahden välein osia komponentti tasolla, en osta enään täysinäisiä paketteja vaan jatkuvalla kierrolla uusin osia ja asennan ne itse, emolevy kannattaa olla sellanen mikä kestäisi vähintään sen 5 vuotta,  ja prosessori on sellanen mihin kannattaa kerralla panostaa, muut osaset saa helpommin asennettua josnyt siis haluaa että pysyy nykytehoissa mukana...

saan myös usein myytyä käytettyinäkin tietyt osat, niistä saa ehkä vielä noin puolet takaisin, eli elä vaan heitä roskiin tai jätä hyllylle lojumaan vaan laita kiertoon

Vierailija
70/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästää, niin niillä säästöillä on elätettävä itsensä ja sitten kun ne on käytetty, vasta saa toimeentulotukea.

Säästäminen ei siis kannata ollenkaan. Mieluummin matkustelee ulkomailla tms niin kauan kuin rahaa on ja sitten suoraan ttt-luululle.

T: katkera säästänyt

Vierailija
71/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanha täti säästi pienestä eläkkeestään pahan päivän varalle ja sitten kävi niin, että säästöt olivat tukien kannalta liian suuret. Hän söi vain keittämiään juuresliemiä, rusinoita, piimää ja kahvia ja vettä. Voitte arvata, miten tätönen hermostui, kun säästöihin kajottiin. Antoi sitten rahoja miehelleni säästöön tililtään.

Vierailija
72/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea saan n. 470 euroa ja palkkaa osa-aikatöistä n. 600 euroa kuukaudessa, eli yhteensä reilun tonnin.

Säästöön pyrin laittamaan 200-300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
73/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen nettotulot 4500e. Ei jää säästöön mitään, kiitos miehen yrityksen tekemän konkurssin. Onneksi asunto pystyttiin pitämään, sen lainan lyhennys + korko on 1000e kuukaudessa.

Vierailija
74/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanha täti säästi pienestä eläkkeestään pahan päivän varalle ja sitten kävi niin, että säästöt olivat tukien kannalta liian suuret. Hän söi vain keittämiään juuresliemiä, rusinoita, piimää ja kahvia ja vettä. Voitte arvata, miten tätönen hermostui, kun säästöihin kajottiin. Antoi sitten rahoja miehelleni säästöön tililtään.

Ei sitten tätsyllä vielä ollut riittävän paha päivä :)

Vierailija
75/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto 1800e ja kyllä siitä viitisensataa menee säästöön. Halpa vuokrakämppä ja halpa vanha auto eikä lapsia. Jää vielä humputeluunkin hyvin rahaa. Ulkomailla ei ruukata käydä. Elämä on valintoja.

Vierailija
76/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa". Kuinka monta lasta?

Meillä netto 2300e, säästöön 300e, elätettäviä 2. Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein. :/

Miten niin ei säästä pahan päivän varalle?  Nettotulot 7800 kuussa ja säästöön eli sijoituksiin menee tuosta vähintään 1300 kuussa. Kotona asuva lapsia ei enää ole. Asumiseen ja autoihin menee kolmisen tonnia kuussa, ruokaan ja muihin menoihin 1500. Kuun lopussa katsomme paljon on tileille jäänyt satunnaisten menojen jälkeen ja siirrämme ne sitten sijoitustustilille.

0/5 koska laittaisin tuosta itse 7000 rahastoihin ja osakkeisiin. Nettotulot 850/kk ja siitä menee satanen rahastoihin.

Kuten huomasit, siitä 7800 maksetaan kaikki kulut. Postaukseni ei ollut trolli. Palkkapäivä oli  juuri, nyt on laskut maksettu ja ensi kuun lopussa tileille jääneet rahat menevät sijoitustileille, jonne tulevat myös osingot jotka sijoitetaan uudelleen. Rahastoihin emme juurikaan laita rahaa vaan sijoitamme suoraan mm. kuukausiosinkoa maksaviin firmoihin. Tarkoitus on muuttaa Suomesta heti kun pääomaa on tarpeeksi.

Vierailija
77/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee mitä tulee,

Vierailija
78/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säästää, niin niillä säästöillä on elätettävä itsensä ja sitten kun ne on käytetty, vasta saa toimeentulotukea.

Säästäminen ei siis kannata ollenkaan. Mieluummin matkustelee ulkomailla tms niin kauan kuin rahaa on ja sitten suoraan ttt-luululle.

T: katkera säästänyt

Et kai niin hölmö ollut että säästit tilille? Mulla säästöt on seteleinä kotona ja osa on äitini säästötilillä hänen luvallaan, nostaa mulle ne kun haluan. Jos on minkäänlaista riskiä olemassa siitä että voisi joutua sossuun niin säästöt pitää olla piilotettu niiltä.

Vierailija
79/79 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei säästä pahan päivän varalle?  Nettotulot 7800 kuussa ja säästöön eli sijoituksiin menee tuosta vähintään 1300 kuussa. Kotona asuva lapsia ei enää ole. Asumiseen ja autoihin menee kolmisen tonnia kuussa, ruokaan ja muihin menoihin 1500. Kuun lopussa katsomme paljon on tileille jäänyt satunnaisten menojen jälkeen ja siirrämme ne sitten sijoitustustilille.

0/5 koska laittaisin tuosta itse 7000 rahastoihin ja osakkeisiin. Nettotulot 850/kk ja siitä menee satanen rahastoihin.

Kuten huomasit, siitä 7800 maksetaan kaikki kulut. Postaukseni ei ollut trolli. Palkkapäivä oli  juuri, nyt on laskut maksettu ja ensi kuun lopussa tileille jääneet rahat menevät sijoitustileille, jonne tulevat myös osingot jotka sijoitetaan uudelleen. Rahastoihin emme juurikaan laita rahaa vaan sijoitamme suoraan mm. kuukausiosinkoa maksaviin firmoihin. Tarkoitus on muuttaa Suomesta heti kun pääomaa on tarpeeksi.

Kysyit että miten niin suomalaiset ei säästä. Lue linkki. Se on hyvä että te säästätte, mutta te ette ole kaikki suomalaiset..

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi