Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ei säästä pahan päivän varalle!! Gallup

Vierailija
29.04.2017 |

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa". Kuinka monta lasta?

Meillä netto 2300e, säästöön 300e, elätettäviä 2. Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein. :/

http://www.iltalehti.fi/talous/201704282200115144_ta.shtml

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa saa säästää, tuet menee jos on säästöjä.

Miksi tarvitset rahaa veronmaksajilta, jos sinulla on säästöjä? Eikö ihminen ole ensisijaisesti itse vastuussa omasta elätyksestään? Yhteisestä pussista otetaan vasta sitten, mikäli muu ei ole mahdollista.

Vierailija
22/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on 2700e ja sijoitan etf:iin 1000e/kk. Miehen netto on noin 3000e ja sijoittaa jota kuinkin saman verran kuukaudessa enimmäksern osakkeisiin. Lisäksi lyhennetään asuntolainaa.

T. 30v pariskunta, toistaiseksi lapseton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Olin köyhä armeijassa, opiskellessa ja sen jälkeen työttömänä. Töihin päästyäni päätin, etten enää ikinä joudu samaan tilanteeseen. Siksipä olen säästänyt ja sijoittanut viimeiset 20 vuotta parhaan kykyni mukaan. 

Sinun määritelmäsi mukaan minä en säästä euroakaan kuussa, mutta minä maksan kotini, toisen sijoitusasuntoni ja indeksirahastoni lainoja 1900€/kk. Omaisuutta on kertynyt lainat poislukien 500.000€. Bruttopalkka on 4000€/kk, josta jää käteen 2700€.

Vain typerys säästää vain pankkitilille, josta ei saa korkoa ja inflaatio nakertaa sitä koko ajan.

En sanonut että pitää säästää pankkitilille, esim. rahasto käy hyvin. Mutta ei kiinnosta ne vastaukset että "maksetaan 350 000 euron asuntolainaa pois 1000e/kk, muuten ei säästetä", koska se tässä on usealla se ongelman ydin ;) On vain paljon velkaa jota lyhennetään, mutta säästöjä ei ole nimeksikään.

AP

Vierailija
24/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nylon Beat ja "Satasen laina". Saa tubettaa.

Vierailija
25/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 3000 netto. Maksan vastikkeen ja elän säästäväisesti. Joka kuukausi säästöön tai osakkeisiin n.1500-2000 euroa.

Vierailija
26/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka puhuu julkisella nettifoorumilla oikesti varallisuustasostaan numeroiden kera?

Vierailija
27/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en säästä, koska olen opintovapaalla. 

Työssä ollessa säästin 2800 euron netosta noin 1000e/kk. Kasassa jokunen kymppitonni. Miehellä omat varat, luulisin että vähän pienemmästä palkastaan hän säästää noin 700e/kk.

Lapseton pari, talousmenot (asuminen, ruoka, auto jne) maksetaan puoliksi, muuten erilliset rahat, joten siksi en miehen tarkkoja summia tiedä.

Vierailija
28/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi teillä on valepoliisi ovella.

Vierailija
29/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka puhuu julkisella nettifoorumilla oikesti varallisuustasostaan numeroiden kera?

En kuitenkaan laittanut nimeä ja yhteystietoja mukaan.

Ei oikein ole muuta foorumia jossa suomessa voi puhua rahoista ja sijoittamisesta vertaisten kanssa ja peilata omia valintoja toisten vastaaviin. Työkavereiden ja tuttujen kanssahan rahasta ei saa puhua ja suku on niin persaukista ettei heille voi totuutta paljastaa.

Vierailija
30/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin köyhä armeijassa, opiskellessa ja sen jälkeen työttömänä. Töihin päästyäni päätin, etten enää ikinä joudu samaan tilanteeseen. Siksipä olen säästänyt ja sijoittanut viimeiset 20 vuotta parhaan kykyni mukaan. 

Sinun määritelmäsi mukaan minä en säästä euroakaan kuussa, mutta minä maksan kotini, toisen sijoitusasuntoni ja indeksirahastoni lainoja 1900€/kk. Omaisuutta on kertynyt lainat poislukien 500.000€. Bruttopalkka on 4000€/kk, josta jää käteen 2700€.

Vain typerys säästää vain pankkitilille, josta ei saa korkoa ja inflaatio nakertaa sitä koko ajan.

En sanonut että pitää säästää pankkitilille, esim. rahasto käy hyvin. Mutta ei kiinnosta ne vastaukset että "maksetaan 350 000 euron asuntolainaa pois 1000e/kk, muuten ei säästetä", koska se tässä on usealla se ongelman ydin ;) On vain paljon velkaa jota lyhennetään, mutta säästöjä ei ole nimeksikään.

AP

No kun se lainan lyhentäminen nimenomaan on säästämistä. Lainaahan ei ole pakko lyhentää, mikäli laskee saavansa paremman tuoton jollain vaihtoehtoisella tavalla.

Vierailija
31/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset nettivelhot selvittävät kyllä helposti halutessaan osoitetietosi.

Vierailija
32/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen noin 500e tappiota joka kuukausi. Ei ne suuret menot vaan ne pienet tulot.

Vierailija
33/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa".

...

Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein.

Mun on kauhean hankala aina näissä säästökysymyksissä ymmärtää mitä aloittaja tarkoittaa tarkalleen. Esim. aloittaja sanoo kajoavansa usein säästöihinsä. Jos siis laitan rahaa säännöllisesti säästötilille ja sitten siellä olevilla rahoilla ostan pesukoneen, niin onko tämä säästämistä? Ja jos ostan saman pesukoneen käyttötilillä olevilla rahoilla, niin se ei olekaan säästämistä. Vai?

Meidän perheessä "säästäminen" tapahtuu huomaamatta. Rahaa kertyy tilille ja sitten välillä pohditaan mitä sillä tehtäisiin. Sijoituksiin menee toki automaattisestikin jonkin verran joka kk.

Perheen netto n. 6000e/kk, 2 lasta, asuntolaina maksettuna.

Vierailija
34/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset nettivelhot selvittävät kyllä helposti halutessaan osoitetietosi.

Löydät työnantajan tiedot. Aulavahti käännyttää valepoliisit matkoihinsa.

Vierailija
35/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No kun se lainan lyhentäminen nimenomaan on säästämistä. Lainaahan ei ole pakko lyhentää, mikäli laskee saavansa paremman tuoton jollain vaihtoehtoisella tavalla.

Sinulla ei ole alkeellistakaan käsitystä siitä, mitä on säästäminen eikä ymmärrystä että miksi pitäisi säästää.

Vierailija
36/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1100. En pysty säästämään.

Vierailija
37/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöissä 24 000. Teen keikkatöitä ja pistän silloin kun tulee isompia palkkioita. Sijoitusten arvo on kasvanut voittoa n. 9 tonnia vuosien varrella.

Vierailija
38/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa".

...

Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein.

Mun on kauhean hankala aina näissä säästökysymyksissä ymmärtää mitä aloittaja tarkoittaa tarkalleen. Esim. aloittaja sanoo kajoavansa usein säästöihinsä. Jos siis laitan rahaa säännöllisesti säästötilille ja sitten siellä olevilla rahoilla ostan pesukoneen, niin onko tämä säästämistä? Ja jos ostan saman pesukoneen käyttötilillä olevilla rahoilla, niin se ei olekaan säästämistä. Vai?

Meidän perheessä "säästäminen" tapahtuu huomaamatta. Rahaa kertyy tilille ja sitten välillä pohditaan mitä sillä tehtäisiin. Sijoituksiin menee toki automaattisestikin jonkin verran joka kk.

Perheen netto n. 6000e/kk, 2 lasta, asuntolaina maksettuna.

Minä puolestani ihmettelen näitä, joilla on asuntolaina jo (pikku)lapsiperhevaiheessa maksettuna. Ei sillä, hieno juttu tietysti, mikäli näin on, mutta ihmettelen silti, kuinka nämä mahtavat asua. Jossain maalla tai lähiössä pikkuyksiössä? Vai onko näissä jutuissa vähän av-lisää? Kuinka moni lapsiperhe esim. pk-seudulla pystyy ihan oikeasti maksamaan sen 200000-400000e perheasunnon lainan pois jo siinä lapsiperhevaiheessa, kun elämisen kulut ovat muutenkin kaikkein suurimmillaan?

Vierailija
39/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan nettona ehkä n. 1000-1500e (vuorotyö, pyhät ja lisät vaikuttaa paljon tilipussiin) kuukaudessa. Joskus jää säästöön muutama satanen ja toisinaan ei jää säästöön mitään. Pidän kyllä puskurirahaa tilillä (ainakin se 2-3 tonttua), että jos sattuu jotain yllättäviä menoja esim. pesukone menee rikki tai auton huolto tulee, niin ei kaadu talous siihen. Kesällä on mahis tienata reilummin, kun ihmisiä on lomalla ja otan vastaan kaikki vuorot mitä vain irti lähtee.

Asun avomiehen kanssa, jonka nettotulot on noin 1600e/kk (vakituinen työ kaupungilla). Joskus se säästää, joskus ei, mutta ei pahemmin mieti asiaa. Käytössäni oleva auto on hänen, hän maksaa siitä lainaa ja muita kuluja, minä maksan bensat ja puolet korjaamokuluista, koska ajan autolla töihin.

Toivottavasti pääsen tänä vuonna amk:hon, sillä entisellä tutkinnolla ei tee paljon mitään tällä alueella (tradenomi).

N24

Vierailija
40/79 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Sinulla ei ole alkeellistakaan käsitystä siitä, mitä on säästäminen eikä ymmärrystä että miksi pitäisi säästää.

Tähän tyydyn toteamaan olevani ihan varma, että taloushallinnan ammattilaisena ymmärrän taloutta aika lailla sinua syvällisemmin. :)

Huomaathan, että en ole missään kohdin sanonut, että sen lainan lyhentämisen tulisi olla _ainoa_ tapa säästää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä