Suomalaiset ei säästä pahan päivän varalle!! Gallup
Kuinka paljon teillä on nettotulot? Kuinka paljon laitatte säästöön/kk? Siis puhtaasti säästöön, ei mitään "maksan asuntolainaa xxxx summan kuussa". Kuinka monta lasta?
Meillä netto 2300e, säästöön 300e, elätettäviä 2. Olisi kyllä kiva saada enemmänkin, näillä tuloilla kun säästöihin joutuu kajoamaan aika usein. :/
Kommentit (79)
Elän pahaa päivää, eipä paljon ole mahiksiä säästää.
Kun ei ole säästää muusta kuin kaurapuurosta kiitos nykyisen hallituksen. Laskutkin pitää maksaa.
Olen onneksi säästänyt pahan päivän varalle 20 000e, koska se on nyt (työttömyys).
työmarkkinatuesta 200 euroa joka kuukausi säästöön
Ei suomessa saa säästää, tuet menee jos on säästöjä.
Netto 700€, säästöön 0€. Kahen hengen talous, en saa toimeentulotukea koska avoliitto (ja netti. Viimeksi käskivät irtisanoa netin ja katotaan sitten).
Olin köyhä armeijassa, opiskellessa ja sen jälkeen työttömänä. Töihin päästyäni päätin, etten enää ikinä joudu samaan tilanteeseen. Siksipä olen säästänyt ja sijoittanut viimeiset 20 vuotta parhaan kykyni mukaan.
Sinun määritelmäsi mukaan minä en säästä euroakaan kuussa, mutta minä maksan kotini, toisen sijoitusasuntoni ja indeksirahastoni lainoja 1900€/kk. Omaisuutta on kertynyt lainat poislukien 500.000€. Bruttopalkka on 4000€/kk, josta jää käteen 2700€.
Vain typerys säästää vain pankkitilille, josta ei saa korkoa ja inflaatio nakertaa sitä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen onneksi säästänyt pahan päivän varalle 20 000e, koska se on nyt (työttömyys).
Jos on jo säästöt kasassa, voi kertoa kuinka paljon laittoi tuloista sivuun silloin aikoinaan.
AP
Netto ehkä 4000, säästöön 180€/kk. Pitäis laittaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minkä pahan päivän? Ja kai sitä tiukassa paikassa voi sit ottaa lainaakin.
Nämä jotka ovat pikavippeilleet itsensä luottotiedottamksi eivät saa edes lainaa. Kaverit yhtä persauksia tai viisaampina eivät lainaa rahaa, mitä ei ikinä takaisin saisi.
Jotain kolmasosa jää sukan varteen
Vierailija kirjoitti:
Ohis onko se tiukassa paikassa otettava laina sen helpommin lyhennävissä pois kuin säästäminen. Ehdottomasti pahan päivän varalle säästämisen kannalla itsekin. Työttömänä on kivempi ottaa rahaa käyttöön omista säästöistä, kun ottaa lainaa. Niinkuin sitä työtön edes saisi. Säästän 2600 nettotuloista 200-400 per kk.
Mun netto 2700. Tilipäivänä lapsen rahastoihin lähtee 40, omiin rahastoihin 150 ja säästötilille 300. Ja maksan sitä asuntolainaa ja sijoitusasuntolainaa 400/kk, säästämistä ja varautumista sekin on. Loppukuusta siirrän ylimääräiset käyttötililtä pois, usein siellä jokunen satanen on.
Miehellä on sitten omat säästönsä....varmaan sille joku 500-800 jää per kk + 300 asuntolainan lyhennystä. Nettonsa on kai 1800.
Pienet kiinteät kulut on valinta. Ja se asuntolaina aikanaan pienentää niitä kiinteitä kuluja kun eläkkeestä ei tarvitse maksaa markkinahintaisia vuokria.
Miksi et laske asuntolainan lyhennyksiä säästöiksi? Eiväthän ne nyt sentään kulujakaan ole! Lainan korko on kulu, samoin kuin yhtiövastike, mikäli as.oy:ssä asuu.
Joka kuukausi menee heti tilipäivänä automaattisesti 100e tavoitesäästöön. Tilipäivää edeltävänä päivänä siirrän käyttötililtä kaiken säästötilille. Ei tarvitse lainaa ottaa sitten kun se pahapäivä tulee, kun voi vaan ottaa omistaan.
Kädestä suuhun mennään tällä hetkellä. Minä töissä ja mies työtön. Hakee koko ajan töitä, mutta mistäs niitä otat, kun ei oota on tarjolla. Onneksi on kätevä käsistään, pystyy korjaamaan kotona aika paljon itse eikä tarvitse hommata erikseen niihin korjaajaa.
100e/kk indeksirahastoon. Työssäkäyvä opiskelija, lapseton ja avoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa saa säästää, tuet menee jos on säästöjä.
Tavoite kai kuitenkin on elää omilla rahoillaan ilman tukia ja päättää itse omista asioistaan.