Parveketupakointikielto taloyhtiöön
Voiko vuokralainen vaatia tupakointikieltoa käsiteltäväksi taloyhtiön kokouksessa? Ajattelin laittaa isännöitsijälle viestiä ja tiedustella onko tupakointikieltoa harkittu tai ollaanko sitä harkitsemassa.
En voi pitää parvekkeen ovea tai ikkunaa auki edes tuntia ilman, että joka kerta koko kämpän täyttää tupakanhaju.
Esimerkiksi olin tekemässä mausteista ruokaa keittiössä ja parvekkeen ovi on olohuoneessa. Haistoin ihan selvästi naapurin tupakoinnin keittiöön asti, vaikka ruuat höyrysivät ja kävin laittamassa parvekkeen oven kiinni.
Mielestäni on aivan järjetöntä, että parveketupakointi on sallittua. Mielestäni pitäisi muuttaa siten, että parveketupakointi tulisi olla automaattisesti kiellettyä ellei taloyhtiö yksimielisesti päätä sitä hyväksyä.
Kommentit (110)
Eihän tupakoitsijat ajattele muita. Liian vaivalloista olisi kävellä tupakkapaikalle! Saattaisi ketjupolttajakin joutua vähentämään käryttelyään!
Kyllä se haju itsessään on haitta. Tupakoimattomillakin pitäisi olla oikeus tuulettaa, kuivattaa pyykkejä parvekkeella ja nauttia omasta raikkaasta ilmastaan. Joillain voi olla jopa vauva vaunu-unilla parvekkeella!
Poltan itsekin silloin tällöin viiniä juodessa, mutten silti siedä muualta tulevaa hajua. Ajattelen muitakin ihmisiä polttamalla sivussa ja tumppaamalla tuhkakuppiin. Ei tulisi mieleenkään käryttää parvekkeella, täydessä bussikatoksessa, lasten lähellä tai heittää tumppia maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on niin iso taloyhtiö, että tuollainen kielto ei ikinä menisi läpi.
Enkä oikein ymmärrä mitä tuollainen kielto edes auttaisi, tupakoitsijat joko jatkaisivat parveketupakointia, alkaisivat polttaa avoimesta ikkunasta tai klassikkona liesituulettimen alla. Jotkut varmasti alkaisivat polttaa vapaasti myös sisällä (joka muuten laskisi asunnon arvoa, joka välillisesti laskisi kaikkien taloyhtiön asuntojen arvoa).
Pahimmillaan ihmiset saattaisivat siirtyä ulos polttamaan jolloin meteli lisääntyisi huomattavasti ja rappu luultavasti haisisi etenkin sateisina päivinä voimakkaasti, ja haju leviäisi sitä kautta myös väistämättä asuntoihin.Valtaosa ei varmasti alkaisi polttaa omassa asunnossaan, koska eivät halua itse haistella sitä savua jatkuvasti. Laittavat oven kiinni mennessään parvekkeelle, jotta haju ei mene omaan kämppään.
Ei tupakointi asunnon arvoa laske ennen kuin se laitetaan myyntiin ja huomataan tupakoinnin aiheuttamat haitat. Miksi yksittäisen asunnon hinta laskisi muiden asuntojen hintaa jos hinta on tavallista matalampi tupakoinnin aiheuttaman vahingon takia? Esimerkiksi asunnon kalustuskin vaikuttaa asunnon hintaan, joten ei hinta määräydy pelkästään neliöiden ja taloyhtiön mukaan.
Sehän on nimenomaan toivottua, että ihmiset siirtyvät ulos polttamaan. Miksi rappu haisisi jos rapussa ei polteta? Tietenkään polttaa ei saisi myöskään ulko-oven lähellä, vaan tupakoitsijoille voitaisiin laittaa katos kauemmaksi rakennuksesta. Toki tuo aiheuttaa rappuun vähän enemmän liikennettä, mutta eipä tuolla ole väliä.
Et ole tainnut asua taloyhtiössä jossa ei ole parvekkeita, eli ei ole myöskään parveketupakointiakaan.
Ehkä olen sitten väärässä hinnanlaskusta.
Eli jos vaikka viidenvuoden sisätupakoinnen jälkeen myydään asuntoja taloyhtiöstä vaikka 10-15 kappaletta joista vaikka viidessä on havaittavia tupakointihaittoja ja ne myydään halvemmalla kuin muut asunnot, niin seuraavana vuonna kun katsotaan asuntojen keskimääräisiä hintoja, keskihinta ei ole laskenut?Minua lisääntynyt kolina rapussa häiritsisi.
Aika harvoin samasta taloyhtiöstä myydään kerralla noin paljon asuntoja. Tätä tapahtuu ainoastaan jos omistaja on jokin iso yritys, joka päättää luopua sijoituksesta.
Toisekseen tuossa tapauksessa nähtäisiin, että keskimääräinen hinta on madaltunut, mutta toisaalta asuntojen hinnan hajonta on lisääntynyt selvästi. Siten voidaan päätellä, että samassa taloyhtiössä on selvästi erinhintaisia asuntoja.
Kun puhutaan vuokra-asunnoista, niin vuokranantaja voi kieltää tupakoinnin asunnossa. Siten kuvailemaasi tilannetta ei pääse muodostumaan ellei vuokranantaja itse halua.
Juu en tarkoittanutkaan kerralla, vaan vuoden kuluessa, tässäkin arvioin vaan mutulla jos meidän taloyhtiössä on n. 600 asuntoa niin ajattelin että n. kymmenen myytyä asuntoa vuodessa olisi vielä alakanttiin.
Lisääntynyt liikenne rapussa on yksi hailee, jos sen takia saisi nauttia kesäisin parvekkeestaan. Tosin itsekkäät tupakoitsijat varmasti paiskoisivat ovia ja metelöisivät rapussa ihan kostaakseen :(
Ei ne tupakoitsijat ala sisällä polttamaan, koska eivät itsekään tykkää vanhan tupakan hajusta. Sisällä polttajat ovat sitä ongelmaporukkaa muutenkin...
Vierailija kirjoitti:
Askel kerrallaan kohti utopiaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vuokralainen vaatia tupakointikieltoa käsiteltäväksi taloyhtiön kokouksessa? Ajattelin laittaa isännöitsijälle viestiä ja tiedustella onko tupakointikieltoa harkittu tai ollaanko sitä harkitsemassa.
En voi pitää parvekkeen ovea tai ikkunaa auki edes tuntia ilman, että joka kerta koko kämpän täyttää tupakanhaju.
Esimerkiksi olin tekemässä mausteista ruokaa keittiössä ja parvekkeen ovi on olohuoneessa. Haistoin ihan selvästi naapurin tupakoinnin keittiöön asti, vaikka ruuat höyrysivät ja kävin laittamassa parvekkeen oven kiinni.
Mielestäni on aivan järjetöntä, että parveketupakointi on sallittua. Mielestäni pitäisi muuttaa siten, että parveketupakointi tulisi olla automaattisesti kiellettyä ellei taloyhtiö yksimielisesti päätä sitä hyväksyä.
Seuraavaksi joku keksii puuttua sun mausteiseen ruuanlaittoon ja siitä kulkeutuviin huuruihin...
Ruuanlaiton kieltäminen lienee aika hankalaa. Toisekseen muiden ruokien hajut ei kulkeudu minun asuntooni, joten myöskään minun ruokani hajut eivät kulkeudu heidän asuntoihinsa.
Juurihan tuossa ap kertoi kuinka hänen täytyi tuulettaa ikkunat auki mausteisten ruokiensa valmistuksen vuoksi, eli yhtä hyvin ne huurut kulkeutuvat toiseenkin suuntaan. Joku astmaatikko vielä tilttaa vinkucurryjensä vuoksi.
Vinkkinä tupakoitsijoille joilta kielletään tupakointi omalla parvekkeellaan (naurettavaa), alkakaa sähkötupakoimaan. Mä en todellakaan rupea ravaamaan tunnin välein pihalla joten nyt on hyvä kun voin polttaa sisällä. Vitutti muutenkin aina tupakoidessa kuunnella naapurin kakaroiden kiljumista. Törkeää kyllä tuo kielto kun monen tonnin lasitkin laitoin parvekkeelle, luulisi ettei se haju edes siitä mihinkään leviä. Ja alakerrassa poltetaan sisällä joten pahin lemu se sieltä tulee..
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä tupakoitsijoille joilta kielletään tupakointi omalla parvekkeellaan (naurettavaa), alkakaa sähkötupakoimaan. Mä en todellakaan rupea ravaamaan tunnin välein pihalla joten nyt on hyvä kun voin polttaa sisällä. Vitutti muutenkin aina tupakoidessa kuunnella naapurin kakaroiden kiljumista. Törkeää kyllä tuo kielto kun monen tonnin lasitkin laitoin parvekkeelle, luulisi ettei se haju edes siitä mihinkään leviä. Ja alakerrassa poltetaan sisällä joten pahin lemu se sieltä tulee..
Eikö sitä tupakointia voisi muutenkin vähentää niin, ettei tarvitsisi tunnin välein ravata? Sähkötupakka on kyllä hyvä keksintö! En ymmärrä, mikseivät useammat siirry siihen. Eihän sekään kai mikään terveystuote ole, mutta varmaan tupakkaa parempi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askel kerrallaan kohti utopiaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi joku keksii puuttua sun mausteiseen ruuanlaittoon ja siitä kulkeutuviin huuruihin...
Ruuanlaiton kieltäminen lienee aika hankalaa. Toisekseen muiden ruokien hajut ei kulkeudu minun asuntooni, joten myöskään minun ruokani hajut eivät kulkeudu heidän asuntoihinsa.
Juurihan tuossa ap kertoi kuinka hänen täytyi tuulettaa ikkunat auki mausteisten ruokiensa valmistuksen vuoksi, eli yhtä hyvin ne huurut kulkeutuvat toiseenkin suuntaan. Joku astmaatikko vielä tilttaa vinkucurryjensä vuoksi.
Enhän sanonut. Sanoin, että minulla oli parvekkeen ovi samaan aikaan kun tein ruokaa. Ei nuo tapaukset mitenkään riippuneet toisiinsa, vaan minä siivosin myös samalla ja siitä johtui tuuletus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä tupakointia voisi muutenkin vähentää niin, ettei tarvitsisi tunnin välein ravata? Sähkötupakka on kyllä hyvä keksintö! En ymmärrä, mikseivät useammat siirry siihen. Eihän sekään kai mikään terveystuote ole, mutta varmaan tupakkaa parempi kuitenkin.
Ehdottomasti samaa mieltä. Sähkötupakkaa saa puolestani poltella parvekkeella, eikä haittaa minua yhtään.
Laki tähän tarvitaan, koska ei tupakoitsijoilla riitä äly ymmärtämään oman toimintansa typeryyttä.
Uusi tupakkalaki suosii tupakointia ja torppaa sähkötupakoinnin.
Ymmärrän kyllä, että vanhusten ja mielenterveysongelmaisten ei ole mahdollista lähteä kerrostalosta ulos polttamaan tupakkaa aina kun mieli tekee, mutta se ei tarkoita että käryttäminen on automaattisesti ok sisällä tai parvekkeella. Aika monta muutakin sellaista asiaa on, mitkä olisi kätevämpi hoitaa ulkona. Niinkuin nuotioiden polttelu, moottorisahaaminen, vetopasuunan soittaminen.
Jos kerran vaikeasti liikkuvien on hyväksyttävää tehdä sisällä kaikkea mitä terveet tekisivät ulkona, saanko sitten itsekin vanhuksena ottaa hevosen ja lehmän kerrostaloon? Olisi niin kiva, ja tuskin se paska haisee sen enempää naapureihin kuin tupakkakaan. Aika moni vanhus on tottunut hevosiin ja lehmiin, ehkä niitä voisi alkaa tarjota kerrostaloihin kavereiksi niin savuttelukin ehkä vähenisi, ja olisi kaikille terveellisempää.
Pahinta on tupakointi sisällä ikkuna auki. Silloin alipaine asunnossa kumoutuu ja röökinkäry imeytyy muihin asuintoihin, joissa alipaine on.
Ylellä tuli joskus joku haastattelu tästä. Kuulema se pitää sit todistaa kunnolla ja varmasti, että joku on rikkonut kieltoa ja polttanut parvekkeella. Kuvata ei kuitenkaan saa koska parveke kuuluu asuntoon. Että milläs sitten te kyttääjät edes todistatte jos joku on röökin joskus vetänyt partsilla? Siinähän koitatte kieltää kaiken :D not gonna happen.. kuka noita valvoo?
Vierailija kirjoitti:
Ylellä tuli joskus joku haastattelu tästä. Kuulema se pitää sit todistaa kunnolla ja varmasti, että joku on rikkonut kieltoa ja polttanut parvekkeella. Kuvata ei kuitenkaan saa koska parveke kuuluu asuntoon. Että milläs sitten te kyttääjät edes todistatte jos joku on röökin joskus vetänyt partsilla? Siinähän koitatte kieltää kaiken :D not gonna happen.. kuka noita valvoo?
Ei kukaan voi parvekkeelle kuvaamista kiertää, koska se tulee kameraan ihan normaalisti ulkona kuvatessa. Ei tarvitse olla mikään tarkka kuva, että näkee minkä asunnon parvekkeella ollaan tupakalla. Tupakoinnin näkee käden liikkeestä.
Tekisi mieli kaataa ämpärillinen vettä tupakoitsijan niskaan, mutta ei uskalla jos hän tippuu sen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi parvekkeelle kuvaamista kiertää, koska se tulee kameraan ihan normaalisti ulkona kuvatessa. Ei tarvitse olla mikään tarkka kuva, että näkee minkä asunnon parvekkeella ollaan tupakalla. Tupakoinnin näkee käden liikkeestä.
http://toimittajanrikoslaki.fi/kuvaaminen-ja-salakatselu/
Olet väärässä. Ei saa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://toimittajanrikoslaki.fi/kuvaaminen-ja-salakatselu/
Olet väärässä. Ei saa kuvata.
Täysin eri asia kuvata tarkoituksella parvekkeelle kuin se, että kuvassa näkyy parveke. Ei kaupunkialueella voisi kuvata ollenkaan jos parvekkeen kuvaaminen ei olisi sallittua.
Jos minä istun parvekkeen tuolilla minua ei ainakaan näe kadulta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä istun parvekkeen tuolilla minua ei ainakaan näe kadulta.
Toinen menee katsomaan kenen ovi käy ja toinen on asunnossa haistamassa milloin tupakointi alkaa.
Tupakointikiellon hakemisesta
https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/toimintaympa…
Aika harvoin samasta taloyhtiöstä myydään kerralla noin paljon asuntoja. Tätä tapahtuu ainoastaan jos omistaja on jokin iso yritys, joka päättää luopua sijoituksesta.
Toisekseen tuossa tapauksessa nähtäisiin, että keskimääräinen hinta on madaltunut, mutta toisaalta asuntojen hinnan hajonta on lisääntynyt selvästi. Siten voidaan päätellä, että samassa taloyhtiössä on selvästi erinhintaisia asuntoja.
Kun puhutaan vuokra-asunnoista, niin vuokranantaja voi kieltää tupakoinnin asunnossa. Siten kuvailemaasi tilannetta ei pääse muodostumaan ellei vuokranantaja itse halua.