Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se voi olla joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että rahat ei yksinkertaisesti riitä?

Vierailija
29.04.2017 |

Olen pitkäaikaisen sairauden takia määräaikaisella eläkkeelle. Tulot on 1200e käteen kuukaudessa. Tähän päälle tulee lapsilisät ja elatusmaksu. Käteen jäävällä summalla ei paljon juhlita. Tässä vuosien varrella on saanut kuulla melko monta kertaa ihmettelyä milloin mistäkin. Kerron muutaman esimerkin.

Lasten isä maksaa aina elatusmaksun myöhässä. Ihan aina. Ei voi vaan kertakaikkiaan ymmärtää, että miksi toivoisin sen rahan tulevan ajoissa tilille. Maksan elatusmaksusta lasten harrastuksia, asumiskuluja jne.

Kaverit ihmettelee, että miksi en osta uutta autoa vaan ajan samalla vanhalla paskalla vuodesta toiseen. Ostaisin toki uuden auton jos se olisi mahdollista. Nyt vaan ei ole varaa alkaa lyhentämään autolainaa.

Eron jälkeen suurta ihmetystä aiheutti se, että miksi en jää lasten kanssa asumaan keskenään minun ja entisen miehen omakotitaloon. Toki jäisin, mutta kun ei taaskaan riitä raha. Ei ole varaa yksin maksaa esim talvella älyttömiä sähkölaskuja.

Lasten harrastukset ja niihin liittyvät talkoot. Moni ihmettelee, miksi leivon myyjäisiin ja myyn joulun välipäivät jotain hemmetin raketteja toisen lapsen futisjoukkueen puolesta. Toki rentoutuisin ja viettäisin aikani muuten, mutta sitten lasten harrastukset tulisi liian kalliiksi ja ne pitäisi mahdollisesti lopettaa.

Kaverin polttarit, miksi en osallistunut. Siksi, että 160e yhdestä viikonlopusta on liikaa.

Alkaa raivostuttamaan tämä jatkuva asioitten päivittely 😠😠😠

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vähävarainen jo monta vuotta. Ja edelleen sama juttu.

Töissä keräyksiä, en osallistu mihinkään. Esimieheni täytti 50 v, toi isot tarjoilut töihin. Tiesin hän tykkää tiikerikakusta. Koska oli niin paljon herkkuja muutenkin, kirjoitin lahjakortin, tällä saa tiikerikakun.

Pääsiäisenä leivoin myyjäisiin, leivoin sen samalla.

Kummatkin tyytyväisiä.

Olen jo todella monena vuonna ennen joulua saanut luvan lähikauppiaalta myydä harrastukseen sopivaa heidän tiloissaan.

Laitetaan kaupan ilmoitustaululle mainos etukäteen ja kauppa käy hyvin.

Joukkueen johtaja antoi luvan nimen käyttämiseen ja olen joka vuosi ilmoittanut taas mennään. Osa menee suoraan joukkueen hyväksi mutta yli puolet menee minun pussiin, koska sillä maksan monet kk maksut. Kahtena vuotena on tästä ollut vuosikokouksessa juttua, kun en ole tilittänyt tuotteita. Johtaja on vaan sanonut ei ole kuluja, ei oo tuloja ja kaikki ilmainen mainos seuralle kelpaa. Kyseisen asian esille ottanut tietää rahatilanteemme ja silti jo toistamiseen on ottanut asian esille. Kuten kauppias tietää koko totuuden. Hän sanoi jos tällä teolla saadaan 1 lapsi kunnon harrastukseen, häntä ei muut taustat kiinnosta.

Minun palkkatuloni eivät riitä koko palikan pyörittämiseen. Tarvitaan monta lisäjuttua, paljon aikaa ja energiaa. Ja nyt pärjään. Ja silti menee hetki ja työpaikalta joku narisee kun en osallistu työkaverin pojan yo-lahjaan. Vaikka en ole poikaa ikinä nähnyt mutta kun minut on laskettu mukaan jo budjettiin. Ja tämä on toistunut kymmeniä kertoja jo.

Vierailija
2/15 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne menot nyt vaan pitää sovittaa tuloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kummallisia tuttavia. Itsekin teen työtä lapsen harrastuksen eteen ja ajan vanhalla kotterolla eikä kukaan ole kyseenalaistanut tuota.

Taidat asua pikkupaikkakunnalla jossa ihmisillä ei ole muuta tekemistä kuin kytätä toisten tekemisiä.

Vierailija
4/15 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös hehkeää olla työpaikalla ilmaisharjoittelussa, ja sitten tullaan pyytämään jotain 50 euron osallistumista eläkkeelle jäävän työkaverin läksiäislahjaan.

Vierailija
5/15 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne menot nyt vaan pitää sovittaa tuloihin.

No niinhän tässä tehdään.

Vierailija
6/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin samaistua. Jokainen penni laskettava. Eipä ole läheisiä ystäviäkään enää kun joutunut jättämään kaiken oman harrastamisen pois jovuosia sitten.

Vierailija
7/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei rahat riitä niin sitten täytyy tehdä jotain.

Muutat yhteen asumaan jonkun samanlaisessa tilanteessa olevan kanssa niin saatte asumiskulut puolitettua. Jos ei töitäkään ole niin samalla voitte muuttaa jonnekin peräseinäjoelle jossa asuminen on halvempaa ja voitte pihalle pistää vielä porkkana- ja juuresmaan pystyyn niin ei tartte niitäkään ostaa. Jos vielä pyörämatkan päässä on järvi niin voitte siellä käydä kalastamassa ja talvella pilkillä. Näin kun teette niin ei paljon muuta tartte ostaa kuin suolaa ja jauhoja.

Ei tartte olla niin avuton.

Vierailija
8/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin pummi.eläkeläinenkin voi tehdä töitä

Vierailija
9/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit tulee ajallaan, kun hoidatte asian niin, että saat ne Kelan kautta ja mies hoitaa asian sitten Kelan tai vaikka ulosoton kanssa jos ei muuten huvita maksaa.

Vierailija
10/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös hehkeää olla työpaikalla ilmaisharjoittelussa, ja sitten tullaan pyytämään jotain 50 euron osallistumista eläkkeelle jäävän työkaverin läksiäislahjaan.

Olisit lyönyt.

Vierailija
11/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan käsitä niitä vinkujia "ei oo rahaa".

Vierailija
12/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan muut pysty käsittää, jos eivät ole koskaan joutuneet penniä venyttämään. Meilläkin on ollut tilapäisesti todella tiukkaa mun hoitovapaan ja miehen työttömyyden vuoksi. Mun sukulaisten on ollut vaikea tätä käsittää, ilmeisesti kun minulla on melko hyvin palkattu työ. Just noita, "ostakaa uusi auto, Hei ostakaa uus ruohonleikkuri kesäks, muutamalla sadalla saa hyvän, osallistukaa tähän ja tähän kimppalahjaan: ei oo kun 50 per nuppi". Valmiiks ahdistaa kun siskon pyöreät synttärit tulossa ja on alkanut lahjasta vihjailemaan...

Vierailija
13/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on käsittämättömän paljon! Mun työpaikoilla on noista selvinnyt parilla eurolla.

Vierailija
14/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän sellaiset "rahat tiukilla" -tapaukset, jos on työtön/osa-aikatöissä/lastenhoito-kasvatusvapaalla/sairaslomalla/jne. Mutta en ymmärrä sitä, jos perheessä on kaksi työssäkäyvää ihmistä ja silti on joka kuukausi rahat loppu jossain kohtaa. Tai että ei voi mennä ostamaan uutta mikroa kun vanha meni rikki (vaan ensin pitää säästää pari kk).

Olen kai sitten se hyväosainen tai jotain.

Vierailija
15/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vituttaa nuo menkää töihin -huutelijat. Olen ollut elämäni aikana yhden päivän työttömänä. Työvuosia on takana sen verran että palkassa on jo kahdet ikälisät. En silti pysty 2 teinin yksinhuoltajana esim. pitämään autoa tai lähtemään lomalla mihinkään. En juo, polta, shoppaile, tuhlaile. Ketään ei kiinnosta tällaisen ihmisen seura joka on aina joko töissä tai persaukisena himassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme