Saako taloyhtiön saunassa käyttää saunatuoksuja?
Kommentit (42)
Mulla on itselläni keskimääräistä vaikeampi astma ja siitepöly- ym. allergioita, mutta näistä huolimatta olen sitä mieltä, että Suomessa on menty kyllä ihan hysteeriseksi näiden hajustejuttujen kanssa. Se tuntuu olevan ihan maailmanloppu, jos joku on kehdannut käyttää hajustettua pyykinpesuainetta kirpaprikamoja pestessään jne.
Vähän nyt taas sitä suhteellisuudentajua. Kauppojen hyllyt kuitenkin edelleen notkuvat kaikenlaisista hajustetuista tuotteista, joten niiden käyttäminen on ihan sallittua. Enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan hajusteisiin reagoi mitenkään, joten kyllä se on vaan meidän hajusteallergisten oma ongelma, jos oireita tulee.
Joulun aikaan joku oli käyttänyt meidän taloyhtiön saunassa jotain glögituoksua kiasvedessä, mutta en minä siihen kuollut. En edes saanut mitään kohtausta.
Ei saa käyttää. Eikä yleisissä pyykkäys-ja kuivaustiloissa hajustettuja pesu/huuhteluaineita. Vaikka niitä onkin tarjolla kaupoissa tulisi ymmärtää, että kullakin on eri mieltymykset/sietokyvyt.
Tämä on vähän samanlainen homma kuin joskus on ollut sukupuolten välinen tasa-arvo tai lasten oikeus väkivallattomaan elämään kotona. Eli että kaikki pitää näköjään erikseen olla laissa säädettynä kun ei muuten ymmärretä.
Olen siitepölyallergikko, ja pelkät koivunlehdet saa minut tukkoon. En ole edes erityisesti koivuallergikko.
Jos ämmät rupeatte käyttämään yleisessä saunassa jotain vit*n "saunatuoksuja", sitten ryhdyn minä puolestani lisäämään löylykauhaan olutta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viimeinen vuoro joten käytetään ihan rauhassa tuoksuja. Koivutuoksu on muutenkin paha niin sitä en käytä, mutta tuleeko niin prosessoidusta valmisteesta enää allergeeneja? Migreenin ymmärrän ja astman, mutta yön yli kaikki ehtii kyllä haihtua.
Kemikaaliherkkä saa oireet nimenomaan niistä prosessoiduista ainesosista, siitähän monen herkkyys hajusteille johtuu. Sitten on erikseen migreenipotilaat, joille joku tietty haju laukaisee kohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap. Onpa ikäviä vastauksia osa. Ap:han juuri on huomaavainen kun ottaa asiasta selvää täältäkin, jotta saa perusteluja puolesta ja vastaan. Miksi apua tai neuvoa pyytävälle ollaan täällä niin ilkeitä? :(
Varmaan siksi, että minua ainakin raivostuttaa kun tajuaa miten käsittämättömän typeriä jotkut ihmiset ovat. Täysin päivänselvä asiakin pitää käydä kysymässä mammafoorumilta. Ja vielä enemmän raivostuttaa kun tajuaa, että keskuudessamme elää yhtä tällaista kyselijää kohti lukemattomia vielä pösilömpiä jotka eivät tajua ajatella omilla aivoillaan eivätkä edes kysy keneltäkään vaan hölmöilevät epäröimättä.
Ja jotta ei nyt jäisi pösilöllekään epäselväksi, älkää nyt jumaliste käyttäkö yhteisissä saunatiloissa mitään saatanan tuoksuja.
En ole tuo, jolle vastaat, mutta hyvänen aika että kirjoitat vihaisesti jo kello 10 aamulla! Ja sinulle aivan vieraiden ihmisten keskustelussa! Onko sinulla omaa perhettä tai muita läheisiä – puhutko heillekin noin vihaisesti jos he kysyvät mieltään vaivaavan, viattoman kysymyksen? Mitä teet, jos joku bussipysäkillä kysyy sinulta mitä kello on?
Ap:n kysymykseen vastaan, että en tiedä onko saunatuoksut kiellettyjä vai ei, mutta toisten huomioon ottaminen on aina sallittua. En muista haistaneeni tuoksuja meidän saunassa (itse en käytä), mutta sehän voi johtua vain siitä, etteivät naapurimmekaan pidä niistä.
Jos teillä on vakituinen saunavuoro, niin kaikkein yksinkertaisinta olisi varmaan kysyä siltä naapurilta, joka tulee teidän jälkeenne, että häiritseekö häntä.
No en minä ainakaan käyttäisi. Kaikki ei ehkä pidä tuoksuista. En ymmärrä tuota ihmisryhmää joka ei osaa ottaa muita huomioon, vaan tekee mitä lystä,ä jos sitä ei ole kielletty. Ala käyttämään yhteissaunassa hajuja, niin luultavasti se kohta kielletään.
Vaikka hajusteen käyttö ei olisi kielletty ja teillä olisi siihen "oikeus", niin käyttö rajoittaa muiden vastaavat oikeudet. Jos ensin toinen on käyttänyt männyn hajua ja seuraava haluaisi käyttää kuusen hajua, niin eihän siitä mitään tule koska eri hajusteiden peräkkäin käyttäminen saisi aikaan kammottava hajujen sekamelskan.
-> Eli parempi olla käyttämättä mitään hajusteita.
Se tuoksuhan haihtuu sen siliän tien.
Riippunee taloyhtiöstä. Meillä ainakin saa, eikä kyllä ole koskaan tullut mieleenkään että ei sais. Se haju kuitenkin haihtuu samantien, niin aika allerginen saisi olla että siihen reagoisi.
Ei todellakaan mitään saunatuoksuja yhteiseen saunaan.
Vaikka tiedänkin, että on hajusteherkkiä, olen itse ajatellut, että tuoksu haihtuu saman tien. Ihmettelen siis tosi paljon näitä vihaisia vastauksia, että "pitäisi" tietää, että saunatuoksut voivat ärsyttää jotakuta. Olen käynyt joskus lenkkisaunassa ja siellä on ollut saunatuoksuja ja on silloin kysytty, onko jonkun tuoksun käyttö ok. Eikä edes silloin kukaan ole sanonut, että ei ole.
Ymmärrän itse ihan eri tavalla saunatuoksun käytön vs. että vaikka kuntosalin pukuhuoneessa ruiskautat voimakasta hajuvettä.
Me asumme heka asunnossa. Joku huolella käyttää saunatuoksuja. Jättää jopa saunatuoksu purkkinsa ikkunalaudalle kaksin kappalein. Se kyllä ärsyttää. Että määräykset menee kuuroille korville.. kyllä itsekin tykkäisin käyttää saunatuoksuja. Mutta en viiti sääntöjä rikkoa😬
Siriina kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mutulla väittäisin, että saa jollei ole erikseen kielletty? Tarkistaisin isännöitsijältä.
Eikö sinulla ole omaa järkeä, vastuuntuntoa eikä oikeudentajua?
En muista, onko nuo ohjeissa kielletty, luultavasti on. Saunavastojakaan ei saa käyttää.
Mutta kynttilöiden käyttöä ei kai oltu kielletty, niinpä joku vähän vajaa polttelee niitä joulusaunassa. On muuten älyttömän liukas laatta lattia, kun sinne on kaatunut sulaa steariinia tai mistä ne kynttilät sitten onkaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi koivuallergia on suomessa tosi yleinen, joten sitä tuoksua välttäisin.
Koivuallergian aiheuttaa siitepöly, ei koivun tuoksu, joka tietääkseni tulee ihan lehdistä.
Väärin. Se voi oireilla ihan kaikesta koivulähtöisestä. Olen saanut kauhean turvotuksen silmiin käsittelemällä kuivia risuja ja sitten silmiäni hierottuani. Ei ollut siitepölykausi, oli keskitalvi.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee taloyhtiöstä. Meillä ainakin saa, eikä kyllä ole koskaan tullut mieleenkään että ei sais. Se haju kuitenkin haihtuu samantien, niin aika allerginen saisi olla että siihen reagoisi.
Kuvittelet sen haihtuvan. Sun nokkasi tottuu siihen. Kyllä se sieltä döfää.
Kiukaalle vuotanut makkarapussi se vasta namiskuukkelille tuoksahtaakin, jos siihen vielä on kaadettu kaljaksia mukaan...