Jos kaupan kassa pyytää näyttämään mukana olevan laukun sisällön
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin aina kassatyössä kohteliaasti, näytätkö laukun sisällön. Yhtä kohteliaasti otin kaljat sieltä sisältä ja ilmoitin ettei asiaa kauppaan enää ole.
Jos vänkäsi, tuli vartija ja otti ne kaljat väkisin ja soitti poliisit.
Mutta ilman epäilystä en ketään syyttänyt.
Valvontakamera siinä nokan edessä oli kätevä.
Ok, vähän eri asia. Tosin sulla eikä vartijoilla ollut oikeutta tutkia laukun sisältöä. Poliisi hoitaa sen.
On oikeus, jos mä selvästi näen että työnantajani tavaroita tungetaan laukkuun ja yritetään juosta kassan ohi. En siinä tilanteessa alkanut mitään oikeuksia kyselemään. Enkä mä mitään tutkinut, varkaat avasivat laukkunsa ja päälimmäisenä oli kaljapäkki. Melkoista salapoliisityötä!
Mites teidän mielestä tapahtumien turvatarkastukset? Ainako te alatte riehumaan, minuun et koske ja laukkuun et katso? Järjestyksenvalvojat sielläkin on.
Ihan eri asia. Jokaisella on oikeus ottaa varas kiinni verekseltään. Mutta jos yrität ilman mitään todisteita vaatia laukun sisällön esittämistä, niin siihen sinulla ei ole mitään oikeutta, jos estät tällaista hekilöä poistumasta paikalta, niin sinä olet se joka on rikollinen, kun käy ilmi että tämä ei ollut yrittänyt varastaa mitään.
Jos kaupan kassa rupeaa pelkän pärstäkertoimen mukaan vaatimaan laukun avaamista, niin siihen ei kenekään pidä missään nimessä suostua. Kassa ei todellakaan voi kutsua paikalle poliisia pelkästään sen takia, että asiakas vaikuttaa potentiaaliselta nakki/kaljavarkaalta. Tai voihan hän hätäkeskukseen soittaa, mutta yhtäkään poliisia hän ei paikalle sillä perusteella saa.
Poliisi kutsutaan kauppaan äärimmäisen harvoin selvittelemään kyseisenlaisia tapauksia ja silloin on kyseessä pomminvarma varkaustapaus, eli aukotonta näyttöä on esim valvontakamerakuvan muodossa.
Jos siis sinulta kassa pyytää kassin avaamista ja et ole mitään varastanut, niin sano kohteliaasti, että sinulla ei ole mitään syytä nähdä laukkuni sisään ja poistut ihan normaalisti paikalta. Näin siis jos epäily on aiheeton. Kukaan ei voi sinua estää poistumasta kaupasta, jos et ole mitään laitonta tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei olis mitään ongelmaa näyttää. Eikä pitäis olla kellään muullakaan, jolla ei ole mitään 'salattavaa' - eli varastettua - siellä.
Luovuttaisitko pyynnöstä myös sähköposti- ja sometilien tunnukset sekä kotiavaimesi, jos joku tuntematon haluaisi niitä syystä tai toisesta tutkia? Suostuisitko vai onko sinulla jotain salattavaa?
Virallisella vartialla on oikeus kassin tarkastukseen jolloin on velvollisuus näyttää. Pitää olla viranomaisten vahvistama vartija koulutus. Pelkästään jos on kaupan kassana ei ole velvollisuutta näyttää.
Jos kassa näyttää pyytäessäni karvalaukkunsa sisällön, niin näytän mielelläni omani.
Mulla oli pikkureppu ja ruokakassi. Ruokakassin jätin lukkokaappiin, repussa lompakko ja joku juomatölkki sieltä mistä ne ruuatkin ostin. Menen toiseen kauppaan, myyjä pyytää näyttämään repun, kun nostin sen näkyville ottaakseni lompakon. Näytin kuitin ja sanoin, että loput on lukkokaapissa. Myyjä käski hakea ruokakassin. Sanoi, että ostokset ei täsmää kuittiin, kun PUUTTUU tavaroita, muistaakseni jonkun pienen juoman/välipalan siinä ulkona välipalaksi vedin naamariin ja röökiaskin avasin. Kutsui vartijan paikalle!!! Vartija pahoitteli tapahtunutta saattaessaan minut kaupasta ulos, myyjän pyynnöstä, ja sanoi, että ongelma olisi jos minulla olisi ylimääräisiä tavaroita joita ei kuitissa ole. Toinen kerta, sama kauppa. Ostin ruokaa ja pyysin postimerkin. Ok, onnistuu, postimerkki vaan täytyy lyödä toiseen kassaan. Ostin ruuat ja oletin myyjän kääntävän tuolinsa vierellään olevalle kassalle. Ei, kun mun täytyy jonottaa uudestaan sille toiselle kassalle, hän ensin ottaa jonossa olevat asiakkaat. Kolmas kerta. Sama myyjä pyysi näyttämään laukun ja taskut, ja epäili, mistä avattu röökiaski on peräisin + joku muu ihan selvästi jo kulunut ja käytetty tavara. Mä kysyin, onko se sekaisin, vai onko sillä jotakin mua vastaan, kutsui vartijan, koska olin "huutanut myyjälle ja käyttäytynyt muutenkin epäasiallisesti". Vartija jälleen pahoitteli tilannetta saattaessan minua ulos. Viimeinen kerta. En käynyt koko liikkeessä sisällä, menin suoraan tyhjälle kassalle ja pyysin 2€ veikkauslapun. Myyjä sanoi, että soittaa vartijan paikalle varmistamaan että voi minua palvella. Sanoin ettei tarvitse, ja kävelin ulos. En ole koskaan kyseisestä liikkeestä varastanut tai muutenkaan epäasiallisesti käyttäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kävellä huoletta tilanteesta pois. 8€ tunnissa tienaava kassa tai Securitas-pässi ei ole edes ihminen.
25€/h. Pysäyttelen sun kaltaisia urpoja vain sunnuntaisin ja pyhänä.
Juuh, muuten saatkin työntää niitä ostoskärryjä kympillä tunnissa. Enjoy!
Vierailija kirjoitti:
Minä en kehtaisi alkaa vänkäämään. Siinä poliisia odotellessa ihmisten huomio kiinnittyisi minuun, ja luulisivat myymälävarkaaksi. Ehtisivät lähteä ennen kyttien tuloa. Minä säilyttäisin ylpeyteni vilauttamalla sitä laukkua.
Ja minun silmissäni sinä menettäisit ylpeytesi toimimalla noin. Jos joku syyttää minua varkaaksi, hän valehtelee, joten en kunnioita sellaisen ihmisen toiveita.
Kerran pyydettiin avaamaan ja kysyin että jaa miksi. Ei yhtäkkiä tarvinnutkaan näyttää.
Hiukan ohi aiheen, mutta: mä voisin muuten tehdä melkein kaikki meidän ruokaostokset lähimarketissamme, mutta kun siellä on lappu, jossa kielletään repun tuominen myymälätilaan. Mulla taas on töistä tullessa aina reppu, jossa on mm. työläppäri, -puhelin, -papereita jne. Tasan en jätä sitä mihinkään kälyiseen säilytyslokeroon ostosten ajaksi. Toisaalta en halua ottaa sitä riskiä, että kassa alkaa naputtaa mulle repusta tai haluaa penkoa sitä. Käyn siis toisessa kaupassa.
Mikä kysymys! Miksi kukaan edes ajattelisi, ettei näytä.
Jos näkisin, että myyjä pyytää avaamaan laukun ja kohde kieltäytyy, käsitykseni kyseisestä kieltäytyjästä olisi sen jälkeen pelkkää epäluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
No jos et näytä niin voivat kutsua poliisin joka sitten tutkii sen laukun.
Poliisilla ei ole oikeutta suorittaa henkilötarkastusta ellei henkilö ole otettu kiinni tai pidätetty tmv. Siihen tarvitaan todisteita, esim valvontakameranauha jolta ilmenee näpistys.
Jos ei ole todisteita, ei poliisilla ole mitään oikeuksia ottaa kiinni tai suorittaa minkäänlaisia tarkastuksia. Eli vaikka kieltäytyisit avaamasta laukkua kassalla, ja paikalle kutsutaan poliisit niin heillä ei ole oikeutta laukkua tarkistaa ellei kyseistä henkilöä ole syytä epäillä rikoksesta/rikkomuksesta. Pelkkä laukun avaamatta jättäminen kassalla ei tähän riitä.
Vierailija kirjoitti:
Virallisella vartialla on oikeus kassin tarkastukseen jolloin on velvollisuus näyttää. Pitää olla viranomaisten vahvistama vartija koulutus. Pelkästään jos on kaupan kassana ei ole velvollisuutta näyttää.
Väärin. Vartija voi tarkastaa kassin/repun/tms. vain silloin kun epäilee että kiinniotetulla on hallussaan vaarallisia esineitä tai aineita.
-vartija-
Kysynpä vain, että millä tavalla mukana oleva kassi eroaa esim. siitä, että koululaiset menevät suoraan koulusta reppuineen kauppaan? Eikä taideta koululaisilta kuitenkaan juuri koskaan pyytää reppuja näytettäväksi? Vaikka aivan samalla tavalla sinne reppuun voisi sulloa tavaraa kuin mukana olevaan kassiinkin, jos on vilpillisellä mielellä liikkeellä.
Ei ole näytettävä. Seuraavaksi sitä pyytää poliisi ja sitten on.
Niin. Laukkua saa pyytää näyttämään, muttei kuitenkaan saa pyytää näyttämään, mitä erään ison hameen alla voisi olla. Vaikka luultavasti sen avulla on varastettu jo vuosisatojen ajan kaupoista paljon enemmän kuin mitä on varastettu laukkujen avulla. 😂
Kerpele11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerpele11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kävellä huoletta tilanteesta pois. 8€ tunnissa tienaava kassa tai Securitas-pässi ei ole edes ihminen.
Tällä vastaajalla taitaa olla todella heikko itsetunto? 😂
Ihan päinvastoin.
Vaikea uskoa. Normaalilla ihmisellä kun ei tietääkseni ole tarvetta lytätä muita, tuohon aloituksen kysymykseen kun tuo henkilökohtaisuuksiin meneminen ei tuonut mitään lisäarvoa.
Tuommoinen tuntipalkalla ja asemalla päteminen liittyy juuri itsetunto ongelmiin. Yritetään ulkoisilla seikoilla perustella omaa asemaa yhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et näytä niin voivat kutsua poliisin joka sitten tutkii sen laukun.
Poliisilla ei ole oikeutta suorittaa henkilötarkastusta ellei henkilö ole otettu kiinni tai pidätetty tmv. Siihen tarvitaan todisteita, esim valvontakameranauha jolta ilmenee näpistys.
Jos ei ole todisteita, ei poliisilla ole mitään oikeuksia ottaa kiinni tai suorittaa minkäänlaisia tarkastuksia. Eli vaikka kieltäytyisit avaamasta laukkua kassalla, ja paikalle kutsutaan poliisit niin heillä ei ole oikeutta laukkua tarkistaa ellei kyseistä henkilöä ole syytä epäillä rikoksesta/rikkomuksesta. Pelkkä laukun avaamatta jättäminen kassalla ei tähän riitä.
Ensimmäisen vuoden opiskelia oikiksessa. 🙏
Kaikesta näköjään tehdä suuri numero, turhaan!
Mä jopa kerään tavarat kestokassiini nyt koronan aikaan, laitan tavarat hihnalle, keikautan kassin alassuin kassalla.
En tee elämästä muutenkaan liian vaikeaa.
Otappa nyt edes hieman selvää asioista, ennen kuin lähdet rinta rottingilla julistamaan olematonta tietämättömyyttäsi.
Poliisilla pitää olla aina melko vahvasti selkänojaa tekemisilleen. Poliisi ei saa perusteetta tehdä yhtään mitään. Poliisihan on virantomituksessa toimittamassa ainoastaan virkatehtäväänsä, eikä mielivaltaisesti penkomassa ihmisten yksityisyyttä.
Poliisi voi todella valtuuttaa vartijan tekemään tarkastus, mutta silloin pitää olla todella selkeää näyttöä, että rikos on tapahtunut.
Eihän tästä ole kauaa aikaa, kun poliisit joutuivat syytteeseen, kun olivat perusteettomasti tutkineet Mika Myllylän tietoja.
Voit aloittaa itsesi sivistämisen vaikka tällä jutulla: http://yle.fi/uutiset/3-9245250
Lainaus jutusta:
"Kaupan kassahenkilöt saattavat joskus pyytää asiakkaita avaamaan laukkunsa. Myös vartijat voivat kaupassa pyytää asiakkaita näyttämään laukkunsa sisällön.
Lain mukaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse suostua pyyntöön. Ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä henkilöntarkastus, mutta siihenkin vaaditaan perusteltu syy. Tällainen voi olla esimerkiksi rikosepäily."