Jos kaupan kassa pyytää näyttämään mukana olevan laukun sisällön
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
niin onko näytettävä?
Jaahans, perinteinen juupas-eipäs vääntö nostettu taas vaihteeksi framille. Saas nähdä minkälainen vääntö tällä kertaa saadaan aikaiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän sama, kun meillä on töissä käytössä poistumistarkastukset. Kyseessä iso logistiikkakeskus, jossa tavaroissa ei tietenkään mitään hälyttimiä. Satunnaisotoksella työvuoron päätyttyä tarkastetaan työntekijän laukku. Kerran viimeisen 20 vuoden aikana yksi työntekijä on kieltäytynyt tarkastuksesta. Koska tämä on työntekijän oikeus. Poistumistarkastuksen ajatuksena on siis luottamus puolin ja toisin - mutta kun pitää vängätä.
Laki on sitä varten, että sitä noudatetaan ja se koskee myös työnantajia. Jos työnantaja turvautuu mielivaltaisiin laittomuuksiin, niin miksi ihmeessä työntekijän siihen pitäisi suostua?
Sellainen tarkastus ei ole mikään luottamuksen osoitus "puolintoisin" jossa toinen osapuoli sanelee, miten toimitaan ja vieläpä niin, että se "sovittu" toiminta on lain vastaista.
Vierailija kirjoitti:
No jos et näytä niin voivat kutsua poliisin joka sitten tutkii sen laukun.
Ei poliisi tule paikalle vain, koska joku kieltäytyy rutiininomaisesta pyynnöstä avata laukku. Täytyy olla oikeasti aihetta epäillä, että siellä laukussa on maksamatonta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassoilla ole minkäänlaista oikeutta tutkia kenenkään laukkuja. Edes silloin, jos epäilevät näpistystä. Eikä sitä oikeutta ole niillä mahdollisilla vartijoillakaan.
Sen takia se on pyyntö eikä käsky. Voit tietenkin tehdä kaikesta vaikeampaa ja viedä asian oikeuteen asti ja aloittaa jonkun poliisitutkinnan ja tehdä jonkun ilmoituksen jollekin oikeuskanslerille jos sun oikeuksia on niin loukattu. Tai sitten voisit mennä vaikka töihin jos sulla ei ole elämässäs muuta tekemistä kuin omista oikeuksista öyhöttäminen
Siis mitä minä veisin oikeuteen? Senkö, että ilmoitan kassalle, että "laukkuni ei aukea, koska sinulla ei ole oikeutta sellaista minulta vaatia, kiitos ja näkemiin", jonka jälkeen kävelen kaikessa rauhassa pois kaupasta laukkuani avaamatta?
Ei siinä ole yhtään mitään vaikeata. Jos he haluaisivat kutsua poliisin paikalle, heillä pitäisi olla todellinen syy epäillä minun varastaneen jotain ja silloin pitää epäilylle löytyä myös selkeää näyttöä esimerkiksi valvontakameran talenteen muodossa. Koska minä en varasta kaupasta koskaan yhtään mitään, niin mitään näyttöä syyllisyydestäni yhtään mihinkään ei tietenkään voi löytyä, joten mielivaltainen laukun avaamispyyntö täytyisi liittyä johonkin aivan muuhun, esimerkiksi puhtaaseen uteliaisuuteen, tai jopa henkilökohtaisen asian selvittämiseen.
Juuri sen takia vain ja ainoastaan poliiseilla on oikeus laukku tutkia ja heilläkin on oikeus vain ja ainoastaan silloin, kun on todellinen syy epäillä rikosta, eli selkeää näyttöä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poliisi tule paikalle vain, koska joku kieltäytyy rutiininomaisesta pyynnöstä avata laukku. Täytyy olla oikeasti aihetta epäillä, että siellä laukussa on maksamatonta tavaraa.
Ihmisillä on kumma käsitys siitä, että poliisit lähtevät jokaikisen soiton perusteella jotain mahdollista pikku episodia katsomaan. Heillä on ihan oikeitakin hommia ruuhkaksi asti ja he eivät todellakaan lähde mihinkään, jos todellista rikosepäilyä ei ole.
Jos poliisille kaupasta soitetaan, niin silloin on myös pomminvarmasti ihan selkeää valvontakamerakuvaa anastuksesta. Poliisit eivät todellakaan lähde, jonkun kaupan kassan mielivaltaista laukuntarkastus vaatimusta toteuttamaan.
Itse tein pitkään asiakaspalvelussa töitä ja tiedän, että ihan pikkuasian perusteella ei poliisia kannata paikalle hälyttää.
Mä pyysin aina kassatyössä kohteliaasti, näytätkö laukun sisällön. Yhtä kohteliaasti otin kaljat sieltä sisältä ja ilmoitin ettei asiaa kauppaan enää ole.
Jos vänkäsi, tuli vartija ja otti ne kaljat väkisin ja soitti poliisit.
Mutta ilman epäilystä en ketään syyttänyt.
Valvontakamera siinä nokan edessä oli kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vain poliisilla on oikeus tutkia laukkusi. Ei kassalla eikä vartijalla. Mutta tosiaan voivat soittaa sen poliisin jos et näytä.
Ei saa poliisikaan tutkia laukkua, jos selkeää rikosepäilyä ei ole. Siis ihan selkeää näyttöä pitää olla esim valvontakameranauhan, tai siminnäkijöiden muodossa. Ei riitä, että myyjä sanoo, että "Möttösen Jaska on ennenkin varastanut ja varmaan pölli jotain tälläkin kertaa, joten parasta tutkia sen laukku"
Hah! Mun käsilaukustani löytyi kerran yllätys yllätys UISTIN. Olin sen jo maksanut, mutta hälytti portilla. Ostin kummipojalle synttärilahjaksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin aina kassatyössä kohteliaasti, näytätkö laukun sisällön. Yhtä kohteliaasti otin kaljat sieltä sisältä ja ilmoitin ettei asiaa kauppaan enää ole.
Ok, vähän eri asia. Tosin sulla eikä vartijoilla ollut oikeutta tutkia laukun sisältöä. Poliisi hoitaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vartija toimi vastoin lakia. Vartijalla on oikeus tutkia asiakkaan laukku ainoastaan siinä tapauksessa, että on syytä epäillä asiakkaalla olevan hallussaan esimerkiksi laittomia aineita tai esineitä, joilla voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai ympäristölleen. Varkaus- tai näpistysepäily ei kuitenkaan yksinään riitä vartijan tekemään henkilöntarkastukseen – ei, vaikka näpistyksen olisi nähty tapahtuvan.
Pyytäisin poliisin katsomaan laukkuun ja sitten alkaisin vaatia liikkeltä jotain hyvitystä, ihan reilua koska minut olisi turhan päiten häpäisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain poliisilla on oikeus tutkia laukkusi. Ei kassalla eikä vartijalla. Mutta tosiaan voivat soittaa sen poliisin jos et näytä.
Ei saa poliisikaan tutkia laukkua, jos selkeää rikosepäilyä ei ole. Siis ihan selkeää näyttöä pitää olla esim valvontakameranauhan, tai siminnäkijöiden muodossa. Ei riitä, että myyjä sanoo, että "Möttösen Jaska on ennenkin varastanut ja varmaan pölli jotain tälläkin kertaa, joten parasta tutkia sen laukku"
Poliisilla on oikeus tutkia laukkusi ilman mitään rikosepäilyjä.
Poliisi voi myös tämän oikeuden valtuuttaa yksittäistapauksessa myös vartijalle.
Vierailija kirjoitti:
Poliiseita voi sitten kysyä että mikä on peruste tarkastukselle. Jos syytä ei ole, niin poliisit toivottaa hyvää matkaa ja vittuilevat kaupan henkilökunnalle.
Syy ei ole se että on epäilyttävä, pitäisi olla esim. valvontakameran nauhoite jossa näyttää siltä että jotain otetaan taskuun tai joku todistaja joka on tällaista nähnyt.
Kassan pelkkä pyyntö ei merkkaa yhtään mitään.
Minulla on oikeus kulkea reppu selässä ostoksilla eikä sen sisältö kuulu kenellekään. Tosi törkeää jos joku tulee syyttämään varkaaksi ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, vähän eri asia. Tosin sulla eikä vartijoilla ollut oikeutta tutkia laukun sisältöä. Poliisi hoitaa sen.
On oikeus, jos mä selvästi näen että työnantajani tavaroita tungetaan laukkuun ja yritetään juosta kassan ohi. En siinä tilanteessa alkanut mitään oikeuksia kyselemään. Enkä mä mitään tutkinut, varkaat avasivat laukkunsa ja päälimmäisenä oli kaljapäkki. Melkoista salapoliisityötä!
Mites teidän mielestä tapahtumien turvatarkastukset? Ainako te alatte riehumaan, minuun et koske ja laukkuun et katso? Järjestyksenvalvojat sielläkin on.
Yleensä minua epäillään jatkuvasti varkaaksi vaikka en ole myymälävaras ja ihan tavallinen hyvinpukeutuva keski-ikäinen nainen. Aina kun ollaan tuttavani kahdestaan shoppaailemassa minua ei epäillä. Viimeksi sain lähikaupan myymäläetsivän kannoilleni toissa viikolla vaikka olen käynyt samassa lähikaupassa 2-5 kertaa viikossa puolitoista vuotta. Tämä tuli sen jälkeen kun huomasin että sama tuote oli laskutettu kahteen kertaan ja huomautin asiasta. Yleensä näytän kassini jos pyydetään ja säilytän kaikki kuitit ajnakin siihen asti että pääsen kotiin. Mulla on myös vetokärry kun lähden shoppailemaan mutta usein tilaan tavaroita netistä ettei tarvi kestää turhantärkeitä wannabe poliiseja.
Ei olis mitään ongelmaa näyttää. Eikä pitäis olla kellään muullakaan, jolla ei ole mitään 'salattavaa' - eli varastettua - siellä.
Ikinä ei ole pyydetty avaamaan laukkua. Ei ikinä, vaikka olen jo yli 40 ja aika monessa kaupassa ehtinyt käydä.
Jos pyydettäisiin niin varmaan arvaisin ihan suosiolla. Ei ole mitään salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on oikeus tutkia laukkusi ilman mitään rikosepäilyjä.
Poliisi voi myös tämän oikeuden valtuuttaa yksittäistapauksessa myös vartijalle.
Paskapuhetta. Suomessa poliisilla ei ole oikeutta penkoa ihmisten tavaroita ilman mitään syytä.
Muistan vieläkin turkissa 16 vuotta sitten kun kaupan vartija sanoi äidilleni, ettei saa mennä kauppaan reppu selässä. Se piti jättää tallelokeroon. Sitten vartijan ohi käveli muutama nuori likka isot käsilaukut olalla kauppaan ja vartija vaan hymyili heille.