Ulkomaalaiset tuoreet vadelmat - syöttekö "raakana"?
Kaupassa niitä tuoreitakin myydään ympäri talven, mutta en ole ikinä skaltanut ostaa kun oon ajatellut että nekin pitäisi keittää kuten ulkomaalaiset pakastevadelmatkin suositellaan keitettävän.
Miten ne eroaa (ulkomaalaisista) pakastevadelmista jos siis uskallatte syödä suoraan tuoreena? :D
Kommentit (46)
Syökää ihan rauhassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ulkomaassa on vähän vaikeampi saada niitä suomalaisia marjoja, joten ihan uskallan syödä näitä ulkomaalaisia tuoreena. En sitten tiedä muuttuuko ne myrkyllisiksi kun ne tuodaan Suomeen, mutta täällä niitä kyllä voi aivan loistavasti syödä.
Samoin! Saksassa syön Portugalista tuotuja vadelmia. Hyviä ovat, enkä ole mitään ongelmia kokenut. Muutkin perheestä syö ihan tyytyväisenä ilman mitään ongelmia.
Niin ja mustikoita ja mansikoitakin tulee syötyä. Ollaan parit karhunvatukatkin laitettu poskeen! Kannattaa vaan katella, että miltä firmalta ostaa ja niin edelleen, jos nyt niin hysteeriseksi ryhtyy.
Vierailija kirjoitti:
Asun Belgiassa ja kymmenen vuotta sitten ostin Aldin pakastemarjoja joita sekoitin sellaisenaan puuroon. Ruokamyrkytyshän siitä tuli, olin viikon aivan jumalattoman kipeä.
Sittemmin olen kiehauttanut kaikki marjat, teen yleensä kiisseliä koska marjamössö sellaisenaan ei maistu.
Mä taas asun Saksassa ja syön kaikkia kaupasta saatavia marjoja sellaisenaan ilman erityistoimenpiteitä olivat sitten pakasteita tai tuoreita. Näin olen toiminut yli 30 vuotta, ei ongelmia.
Luuletteko, että suomessa kasteluun käytetään puhdistettua vesijohtovettä =) Ihme, että sakki on sairaita, kun kaikki on niin hemmetin hygieenistä. Kannattaa joskus tutustua maataloustuotantoon myös Suomessa, en nyt viitsi kertoa mitään, jos ette jo tiedä. Mutta ei ne asiat ihan niin ruusuisia ole mitä kuvittelette =)
Cittari myy nyt taas vapun alla niitä isoja mansikkalaatikoita. Olen monena vuonna ostanut ja koko perhe syönyt, eikä mitään ongelmia. En ymmärrä ollenkaan tätä vauhkoamista asiasta. No en tosin muutenkaan elä ylihygieenisesti, niin ehkä siksi olen terve ja ei ole koko ajan jotain suolistosairauksia.
Suomessa käytetään kasteluun puhdasta vettä. Vaikkapa Puolassa käytetään ulosteella saastunutta vettä.
Järvivesi on Suomessa lähes aina puhdasta. Jos järvivedellä kastellaan, niin ok on.
Miksi leipomokakuissa on väkisin aina marjoja. Ja vielä tuoreita marjoja. Hedelmiä voisi käyttää aivan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään kasteluun puhdasta vettä. Vaikkapa Puolassa käytetään ulosteella saastunutta vettä.
Järvivesi on Suomessa lähes aina puhdasta. Jos järvivedellä kastellaan, niin ok on.
Suomessa ei todellakaan käytetä vesijohtovettä kasteluun.... Mistä se uloste siihen veteen puolassa menee? Meinaatko, että vetää suoraan jätevedenpuhdistamolta vedet kasteluun?
Vierailija kirjoitti:
Miksi leipomokakuissa on väkisin aina marjoja. Ja vielä tuoreita marjoja. Hedelmiä voisi käyttää aivan yhtä hyvin.
Montakos ruokamyrkytystä sinä niistä olet saanut?
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan joo. Ja vain suomalaiset saavat siitä oireita.
Haenkin cittarista kilon mansikoita femmalla. On muuten hyviä.
Tämä on samanlainem riski kuin käsittelemättömän maidon juominen. Suurin osa ei sairastu, mutta sitten jossain tilalla onkin vaikka ehec-bakteeria ja suuri joukko sairastuu. (Kuten Turussa muutama vuosi sitten.)
Söisin tuoreita ulkomaisia sellaisenaan jos söisin vadelmia. Mutta en syö kotimaisia enkä ulkomaisia vadelmia. Ulkomaiset pakastemarjat tulee kypsentää, ei tuoreet.
Vierailija kirjoitti:
Söisin tuoreita ulkomaisia sellaisenaan jos söisin vadelmia. Mutta en syö kotimaisia enkä ulkomaisia vadelmia. Ulkomaiset pakastemarjat tulee kypsentää, ei tuoreet.
Yhtä vaarallisia tuoreet ovat. Ei se pakastaminen niitä saastuttanut.
Olen kahdesti saanut rajun vatsataudin ulkomailla ostettuani torilta tuoreita vadelmia ja syötyäni sellaisenaan. Norovirus niissä piilee. Se säilyy hyvin maaperässä ja kasteluvesistä siirtyy marjoihin. Joissakin maissa kastellaan kypsyviäkin marjoja sadettamalla, jolloin virus siirtyy marjoihin. Ei kuole pakastamalla. Saahan sitä rohkeasti uhmata kohtaloaan mutta noro on kamala, viikon siinä on kipeänä. Rajun oksennusvaiheen kuume ja vielä ripuli jatkuu monta päivää, ei uskalla kotoaan poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä vaarallisia tuoreet ovat. Ei se pakastaminen niitä saastuttanut.
Noro kuolee nopeammin tuoreesta marjasta, mutta pakkanen säilöö myös noron. Joten tuoreista marjoista ei ole annettu minkäänlaista suositusta kypsentää niitä kuten pakastemarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Keittämättömistä marjoista voi saada myös ekinokokkiloisen. Se tuhoaa maksan ja lääkettä ei ole. Vadelmat kasvavat tosin enimmäkseen niin ylhäällä, että ehkä loista ei niihin mene. Maamarjoihin kylläkin.
Ekinokokkia ei ole vielä Suomessa, mutta Ruotsissa ja Virossa on jo. Sen oletetaan tulevan Suomeenkin pian.
Kyllä sitä Suomessakin on.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti saanut rajun vatsataudin ulkomailla ostettuani torilta tuoreita vadelmia ja syötyäni sellaisenaan. Norovirus niissä piilee. Se säilyy hyvin maaperässä ja kasteluvesistä siirtyy marjoihin. Joissakin maissa kastellaan kypsyviäkin marjoja sadettamalla, jolloin virus siirtyy marjoihin. Ei kuole pakastamalla. Saahan sitä rohkeasti uhmata kohtaloaan mutta noro on kamala, viikon siinä on kipeänä. Rajun oksennusvaiheen kuume ja vielä ripuli jatkuu monta päivää, ei uskalla kotoaan poistua.
Enemmän kohtaloaan uhmaa laittamalla lapsi hoitoon, sieltä ne kaikki norot tulee eikä marjoista =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei todellakaan käytetä vesijohtovettä kasteluun.... Mistä se uloste siihen veteen puolassa menee? Meinaatko, että vetää suoraan jätevedenpuhdistamolta vedet kasteluun?
Suomessa käytetään kasteluun järvivettä juu, mutta sepä onkin yleensä puhdasta täällä.
Pakastemarjoista saadut taudit ovat tulleet ulkomailla käytetystä likaisesta kasteluvedestä.
Tsekissä asun eikä täällä ole puhettakaan että marjoja olisi pakko kuumentaa. Tottai kai mahataudin VOI saada mutta niin voi monesta muustakin. Vesijohtovedestäkin voi saada ameeban joka menee piilolinssin käyttäjillä silmään ja vie näön. Miettikääpä sitä ja pelätkää kasvojen pesua!
Samoin! Saksassa syön Portugalista tuotuja vadelmia. Hyviä ovat, enkä ole mitään ongelmia kokenut. Muutkin perheestä syö ihan tyytyväisenä ilman mitään ongelmia.