Lue keskustelun säännöt.
SOTELI esivalintakoe 27.4.2017
toivotonhakija
27.04.2017 |
Mitä mieltä olette tämän päiväisestä esivalintakokeesta? Omasta mielestä aika ei todellakaan riitä huolelliseen tekemiseen.
Kommentit (42)
Lisäyksenä edelliseen viestiin: Olin siis tosiaan käyttänyt noin tunnin per aineisto huolelliseen läpilukemiseen ennen esivalintaa. Eli ilman lukemista saa kyllä olla melkonen guru jos aikoo pelkällä ctrl+f:llä kokeen vetää läpi!
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tää on nyt melko myöhänen kommentti, mut nyt varsinaisten valintakokeiden jälkeen aattelin heittää parit aatokset.
Ennakkokoe oli vaikee siks, että ne materiaalit tosiaan oli käytettävissä kokeen aikana. Tarkotus ei siis oo opetella sitä matskua ulkoa, vaan tolla kokeella mitataan kykyä etsiä ja tulkita tietoa, sekä ymmärtää lukemaansa. Eli kun luet kysymyksen, ni sun täytyy mahdollisimman nopeesti ja tarkasti paikantaa et mistä sen tarvitsemas tiedon löytää. Vastaavan kokeen vois periaatteessa toteuttaa myös ilman ennakkoaineistoja niin, että sulla on koko internet käytettävissäs, mut ottaen huomioon netin laajan skaalan erilaisia "totuuksia" on parempi tehä koe varmistettujen aineistojen pohjalta. Veikkaan et tää menettely pohjautuu helpon karsittavuutensa lisäks ainakin osittain siihen, et nykypäivänä työssäkin tieto lisääntyy ja muuttuu ihan hirveetä vauhtia, ja ulkoa opettelua hyödyllisempää onkin osata etsiä ja päivittää omia tietojaan.
Vinkkejä tulevien vuosien hakijoille:
1. Pitäkää aineistot auki vieressä, ja laittakaa kysymyksestä jokin oleellinen sana hakuun aineistojen sisältä. Noi kysymykset on laadittu sen verran nokkelasti, et suoraan kysymyksen avainsanoilla sitä tietoa ei hirveesti kyllä aineistoista löydy, mut jos kysytään esim. jotain prosenttiosuuksia, ni hakusanalla "prosentti" (tai "%") löytää teksteistä ainakin kaikki potentiaaliset kohdat sen tiedon löytymiselle.
2. Päättäkää jo kokeen alussa paljonko ootte valmiita käyttämään aikaa per osio. Mä olin priorisoinu aineistopohjaset kysymykset ja halusin varata aikaa tiedon ettimiselle, joten käytin siihen osioon tunnin. Loput 30min jaoin matemaattisten ja kielellisten tehtävien välillä. Alottaa voi joko siitä, mikä tuntuu vaikeimmalta (eniten aikaa sen taklaamiseen), tai siitä mikä tuntuu helpoimmalta (saa sen nopeesti pois alta ja varmat pisteet talteen).
Mä tein kokeen hirveetä haipakkaa (eli en niin huolellisesti ku olisin halunnut), vastasin kaikkiin kysymyksiin (matematiikassa varmaan puoliin "en tiedä"). Jäljelle jäi 4 minuuttia. Sain 62,2 pistettä ja pääsin jatkoon.