Hei korkeakoulutetut (mahd. pitkäaikaiset) työttömät, miksi ette suostu vastaanottamaan mitä tahansa työtä ?
Niin, miksi ?
Luuletteko olevanne jotenkin automaattisesti oikeutettuja parempaan elintasoon, kun teillä on ties miten monta maisterin tai tohtorintutkintoa ?
Se on semmonen juttu, että joskus elämässä on vain nöyrryttävä ja laskettava tasoaan takaisin pohjille sieltä huipulta, mikäli ei halua leimautua laiskaksi yhteiskunnan elätiksi . Yhteiskuntamme ei pyöri ja kaikki menee päin v*ttua, jos te ette tee työtä vaan loisitte kotonanne . Tajuatteko että yhteiskunta ja taloutemme kaatuvat, mikäli työyttömiä on näin paljon kuin nyt ?
Itse jäin jokunen vuosi sitten työttömäksi (ja olen tohtori), nyt työskentelen siivoojana. Ei olisi tullut mieleenikään jäädä kotiin loisimaan ja odottamaan, että saisin taas oman alani töitä.
Kommentit (32)
Siivoustyö näytä hyvältä CV:ssä. Odottelen vielä hetken ja sitten lähden minäkin ulkomaille töihin.
Suomessa saa tukia vaan yhteen maisterintutkintoon. Jotta on voinut opiskella 2, on pitänyt tehdä töitä samalla ja tinkiä omasta elintasostaan. Ei ole ollut sinulta pois.
Tothtorikoulutus taas on työ itsessään, josta maksetaan verot.
Työttömänä hengailusta saa enemmän rahaa yhteiskunnalta, kuin opiskelija. Aina.
Ei mulla muuta.
Se nyt vaan on täysin järjetöntä resurssien haaskausta jokaisen osapuolen taholta: yksilön, yhteiskunnan, työnhakijoiden. Ei ole mitään järkeä passittaa vuosien korkeakoulutuksen hankkinutta siivoojaksi. Vähän sama kuin viiden vuoden ajan yhteiskunta käyttäisi rahaa ja aikaa seinävaatteen tekemiseen. Kun seinävaatetta ei heti sen valmistettua saataisi asetettua seinälle, seinävaatetta alettaisiin käyttää kuramattona siksi että sillä olisi jotain käyttöä heti. Kouluttamattomat siivoojiksi, korkeakoulutetut omiin hommiinsa, niin on kaikille parempi.
Miten työtä vastaanotetaan? Kyllä tähän asti olen ihan itse tarjonnut itseäni töihin, ja työnantaja joko vastaanottaa minut tai ei. Eihän se hakijan valinta ole.
Luulisi että jos valtio on kustantanut 4-10 vuoden yliopisto-opinnot niin silloin valtiolle olisi kannattavampaa että kyseinen henkilö tekisi koulutustaan vastaavalla tasolla töitä. Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä tilanne sillä helpota että laitetaan tohtorit siivoamaan. Samalla ne vähemmän koulutetut joilla on valittavana vain alemman koulutustason työt jää pysyvästi työttömiksi. Koko suomi ei voi myöskään siivota.
Nolottaa liikaa. Olisi suuri häpeä, jos joku opiskelukaveri, entinen työkaveri, naapuri tai professori yliopistolta näkisi mut kassatyöntekijänä tai siivoojana.
Kyllä nuo hommat olisivat vielä nuorena käyneet, mutta nyt lähes viiskymppisenä akateemisena liian noloa. Jossain piilossa voisin hanttihommaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koen että olen oikeutettu koulutukseni tasoa vastaavaan työhön. Ja koen myös, että on alentavaa oikeasti siivoojaan työhön koulutettua kohtaan että kuka tahansa, täysin erilaisen koulutuksen omaava voi mennä ja tehdä hänen töitään.
Samaa mieltä. Tämä avaus on varmasti on provo, jollei ole,niin ap jää kyllä tämän jälkeen ikusiesti sinne siivoistyöhön-näin uskoisin. Ei luottamusta omaan osaamiseen eikä tekemiseen, joten olkoon sitten siivoojana. Sikäli on hyvä ,että nöyryyttä löytyy, vaikkakaan se tänä päivänä ei taida olla kovinkaan kovaa valuuttaa työmarkkinoilla.
Minusta on paljon parempi, että ne siivoustyöt menevät kouluttamattomille, syrjäytymisvaarassa oleville, ehkä heikosti suomea taitaville sun muille mieluummin kuin maistereille ja tohtoreille. Se 20-vuotias alkoholisoitumassa oleva tyttö hyötyykin työstä paljon enemmän kuin maisteri, jolla on elämässä jo koulutuksensa vuoksi henkistä pääomaa ihan toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Nolottaa liikaa. Olisi suuri häpeä, jos joku opiskelukaveri, entinen työkaveri, naapuri tai professori yliopistolta näkisi mut kassatyöntekijänä tai siivoojana.
Kyllä nuo hommat olisivat vielä nuorena käyneet, mutta nyt lähes viiskymppisenä akateemisena liian noloa. Jossain piilossa voisin hanttihommaa tehdä.
Miksi nolottaa? Aivan rehellisiä töitä. Jeesuskin oli puuseppä eikä kaveria yhtään nolottanut. Moni luuloittelee olevansa viisa, moni tyhmä onkin todellisuudessa viisas. Samoin kuin moni rikas luuloittelee olevansa viisas, moni köyhä todellisuudessa paljon rikkaampi. Joka köyhää sortaa, sortaa hänen Luojaansa ja näin myös itseään. Tyhmä puhuu paljon, viisas ymmärtää ettei huomisesta tiedetä mitään, viisas lopettaa puheen, tyhmä jatkaa sitä jne. Näitähän löytyisi vaikka kuinka paljon, joten ihan rauhassa voi olla siellä kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Usein korkeasti koulutettu ei edes pääse "alempiin " töihin .
Tämäkin tullut havaittua ja itse koettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koen että olen oikeutettu koulutukseni tasoa vastaavaan työhön. Ja koen myös, että on alentavaa oikeasti siivoojaan työhön koulutettua kohtaan että kuka tahansa, täysin erilaisen koulutuksen omaava voi mennä ja tehdä hänen töitään.
En koe maisterina (tosin en ole työtön) olevani pätevä siivoustyöhön, siihen kun on oma koulutuksensa.
Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää tää viha ihmisiä kohtaan, jotka on kuitenkin uhrannut elämästään vähintään 5 vuotta että vois opiskella yhteiskunnalle lisäarvoa tuovia ammatteja. Ihan kun ne olis tullu kun manulle illallinen, vihellellen.
Niin helppoa on että pitää asua ikkunattomassa yksiössä, syödä masennuslääkkeitä ja käydä yöllä töissä. Jossain vaiheessa pitää lukea 5 tenttiin josta yhdestäkään ei pääsisi läpi ilman hemmetillistä työtä.
On niin helppoo, niin helppoo. Ei mikään ihme jos muun yhteiskunnan hyvinvointi ei joitakin akateemisia tämän päähänpotkimisen jälkeen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyö näytä hyvältä CV:ssä. Odottelen vielä hetken ja sitten lähden minäkin ulkomaille töihin.
Kaikki työ näyttää CV:ssä hyvältä. En ikinä palkkaisi ihmistä joka on ollut pitkäaikaistyötön...
Terveisin 23 vuotiaana tilintarkastajasta kaupan kassalle. Omasta tahdosta. Ja siitä tavaratalojohtajaksi.
a) Maisteri tai tohtori on täysin ylikoulutettu esim. siivoojan tai kaupan kassan hommiin. Niitä töitä ei todellakaan tarjota vaikka niitä hakisi; edes oman alan ns. alempia perushommia on turha hakea. Olen kokeillut lukemattomia kertoja, ja aina vastaus on "sinulla on tähän liikaa koulutusta ja/tai kokemusta, ja me haetaan aloittelijaa". Ei siis ole mitään, mitä "vastaanottaa" kun ylikoulutettua ei niihin töihin oteta!
b) Jos kävisikin ihme ja niihin "mihin tahansa töihin" pääsisi, se voi tuhota loputkin urahaaveet. Ikävä kyllä jopa se työttömyysaika (jonka kuitenkin voi hyödyntää esim. itseopiskelulla) on korkeastikoulutetulle cv:ssä parempi kuin vaikka se siivouskeikka.
c) Tämä voi olla se osio joka sitten kuulostaa ylimieliseltä, mutta ns. perustason työn tekeminen voi olla vaikeampiin töihin kykenevälle älykkäälle ihmiselle hyvin hyvin kuormittavaa. Liian helppo työ, tai sellainen jossa näkisi vaikka kehitysmahdollisuuksia mutta johon ei voi itse vaikuttaa, on tutkimustenkin mukaan huomattavan suurta kuormitusta aiheuttavaa. Tätä voi verrata siihen, että joku joutuisi täyttämään työkseen ekaluokan tehtäväkirjoja. Joo helppoa on, mutta jos sitä ihan liian älyllisesti helppoa hommaa joutuu tekemään päivästä toiseen (ja pahimmillaan vielä "ekaluokkalaisen" toimiessa pomona), se hajottaa pään.
Ja tähän sitten päälle vielä sekä yhteiskunnan että yksilön resurssien tuhlaus, niin ei tarte oikeasti miettiä miksi niitä maistereita ei paljoa siivoamassa näe.
Ei sitä vaan mennä siivoojan tai muihin töihin... Ei ne ota ylikoulutettua hommiin, kun ne tietää, että se lähtee heti jos saa parempiin töihin.. ja karu totuus on monet maahanmuuttajat saa ne siivoojan paikat, koska ne kiltisti tekee ruokatunnitkin palkatta töitä ja ei valita liian lyhyistä siivousajoista per kohde... Suomalaiset tietää liian hyvin tes-oikeutensa.. (tästä tuli joku hyvä dokkari jokunen vuosi sitten..) ja ketään ei voi pakottaa puhelinmyyjä tai yms.duuneihin mistä ei saa edes palkkaa jos ei saa myytyä.. 🙄 Onneks en oo itse enää työtön alkanut tulee niin ihmeellisiä pakkoja työttömille..
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää tää viha ihmisiä kohtaan, jotka on kuitenkin uhrannut elämästään vähintään 5 vuotta että vois opiskella yhteiskunnalle lisäarvoa tuovia ammatteja. Ihan kun ne olis tullu kun manulle illallinen, vihellellen.
Niin helppoa on että pitää asua ikkunattomassa yksiössä, syödä masennuslääkkeitä ja käydä yöllä töissä. Jossain vaiheessa pitää lukea 5 tenttiin josta yhdestäkään ei pääsisi läpi ilman hemmetillistä työtä.
On niin helppoo, niin helppoo. Ei mikään ihme jos muun yhteiskunnan hyvinvointi ei joitakin akateemisia tämän päähänpotkimisen jälkeen kiinnosta.
Mitä ihmeen vihaa se on, jos vaatii samaa mitä muilta ihmisiltä? Miksi korkeakoulutetut luulevat olevansa jotenkin poikkeus? Jos on - yhteiskunnan varoilla - kouluttautunut vuosikausia, eikä sitten löydä töitä, niin mikä ihmeen oikeus heillä on heittäytyä loppuelämäksi taas sen yhteiskunnan varoilla eläjäksi? Ihan samalla tavalla sen korkeakoulutetun on katsottava totuutta kylmästi silmiin, ja etsiä sitten muuta työtä.
Kouluttaudumpa tässä ortodoksisten kirkkoesineiden tutntijaksi ja elän loppuelämäni yhteiskunnan tuilla, koska näin korkeakoulutetulle ei löydy arvoon sopivaa työtä.
Tämäkin yksi vinkuja HS:ssä oikein loukkaantui, kun joku ehdotti siivoustyötä, että kuinka aliarvioivaa. Tietysti siivojien ehkä on syytä loukkaantua, kun jokaista sukankuluttajaa patistetaan juuri siivoushommiin, niissäkin tarvitaan kuitenkin melkoista ammattitaitoa. Mutta kertoo pelkästään negatiivista ihmisestä, joka kuvittelee olevansa siivoojien yläpuolelle, pätkääkään ei myötätuntoa löydy tällaisiä kokoomuspummeja kohtaan.
Ei noissa hanttihommissa ja siivoojan hommissa mitään vikaa, mutta niitä pitäisi saada kun hakee. Ei niitäkään saa sen helpommin. Joudut ehkä samalaiset työhaastattelut käymään kun tohtorin töitäkin hakiessa. silti saat vain 10 tuntia viikossa siivoustöitä. Siivous työt on harvemmin kokoaikatöitä, vaikka niitäkin on.