Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naistenklinikka & perhehuoneet?

24.03.2006 |

... Siinäpä se kysymys olikin: Kuinka todennäköistä on, että naikkarilla synnyttäjä saa perhehuoneen?

Perhehuoneen saaminen tuntuisi meistä tosi tärkeältä, mutta olen saanut vähän epäselviä vastauksia, kuinka usein naikkarilla sellaisen saa käyttöönsä. Muuten kaikki kokemukset hoidosta & henkilökunnasta on tuolla olleet tosi positiivisia. Pari kuukautta vielä H-hetkeen... Täältä luulisi löytyvän kokemusta. ;)

t. K. rv 29+6

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos perhehuoneen saanti on TODELLA tärkeää, miksi ette menisi Kättärille? Meillekin oli esikoista odottaessa (ja vieläkin nyt ku kolmas on tulossa) myöskin tärkeää, että saisimme olla yhdessä koko perhe samassa huonessa ihan rauhassa ja se oli ratkasevana Kättärin valinnalle.

Käsittääkseni Naikkarilla perhehuoneita on 6, kun taas Kättärillä niitä on Haikranpesässä 5, tavallisella synnäripuolella niitä löytyy, lisäksi yksi kokonainen perheosasto 5.kerroksessa ja vielä kaiken tämän päälle kavereitani on majoitettu myös 3. ja 6. kerrokseen tavallisiin kahden hengen huoneisiin niin, että mies saa olla toisessa pedissä. Nämä extrahuoneet eivät ole siis parisängyllisiä perhehuoneita, mutta kuitenkin koko huone on perheen käytössä.

Kättärillä normaalihuoneen maksimimiehitys on 2 äitiä vauvoineen, Naikkarilla taas samassa huoneessa voi olla jopa 8 äitiä vauvoineen.

Minä halusin synnytyksen jälkeen rauhaa toipua ja olla perheen kesken. Tämän " palvelun" olen saanut Kättäriltä ja ollut erittäin tyytyväinen. MOlempien edellisten synnytyksien jälkeen olen ollut 2 yötä sairaalassa.

Vierailija
2/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska asumme Naikkarin lähellä, olen ihan käytännön syistä ollut ultrissa ja seurannoissa siellä. Ja vaihtaakin kai vielä saisi, mutta sekin on jäänyt epäselväksi, että katsovatko kuinka karsaasti synnytyspaikan vaihtajaa.

Kaverini synnytti vastikään Haikaranpesässä, mutta pääsi sinne tosi täpärästi. Saman päivän aikana oli ollut Kättärillä sulku ja vielä illallakin oli kaikki tavalliset perhehuoneet varattuna, haikaranpesässä siis tuo yksi vapaa huone. Eli varmaa ei ole kai mikään.

Haikaranpesä vaikutti toki tosi kivalta, mutta kun sinne ei ole ajoissa ilmoittautunut, niin ei taida olla toivoa. ;)

Kiitos vastauksesta,

Kaisa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö suorastaan kehotti meitä ottamaan sen, mutta emme halunneet. Olisi ehkä kannattanut, sillä jouduin sitten 4 hengen huoneeseen, ja siellähän ei nukuttu!

Vierailija
4/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti teet niinkuin haluat eikä niinkuin luulet muiden haluavan ;-)

Mekin asuttiin esikoista odottaessa Naikkarin lähellä, mutta silti valitsin Kättärin. Mäkin olen molemmat synnyttänyt Haikaranpesässä ja ollut supertyytyväinen. Haikaranpesäläiset saavat perhehuoneen automaattisesti, koska ovat käyneet myös perhevalmennuksen Haikaranpesässä. Usko pois, perhehuonetta toivoville ystävilleni on järjestetty näitä ylimääräisiä huoneita (tavallisia kahden hengen huoneita, joista edellisessä viestissä kerroin), jos ruuhkaa on ollut. Vain 1 perhe on jäänyt ilman ja he olivat synnyttämässä näihin aikoihin maaliskuun lopussa (juhannusruuhka). Olen kokenut paitsi itse niin myös ystävien kokemuksien kautta, että Kättäri on erittäin perheystävälinen paikka.

Vielä noista suluista, eli ne johtuvat Kättärin suosiosta. Sulku saattaa kestää vaikka vaan 15 min. eli se on ohi heti kun yksikin synnytyssali saadaan vapaaksi. Niistä mainittiin jo meidän synnytysvalmennuksessa, että ei pidä pelästyä, tilanteet muuttuvat nopeaan. Kun epäilee synnytyksen käynnistyneen ja soittaa, saattaa sulku olla päällä, mutta kun lähtee sairaalaan puolen tunnin tai 5 tunnin kuluttua -riippuen, miten oma olotila etenee-, on tilanne taas jo toinen.

Kannustan vielä miettimään sairaalanvalintaa ilman ajatusta, että " mitä ne meistä ajattelee, jos vaihdamme" !

Vierailija
5/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mietittäväksi jää vielä se, haluanko itse varmasti tässä vaiheessa vaihtaa, kun olen kuitenkin tuolta saanut tähän mennessä hyvää huolenpitoa (vietin hetken osastollakin).

Olisi jo tutun tuntuista mennä naikkarille, jos vain tietäisi, ettei miestä ajettaisi synnytyksen jälkeen kotiin - vaikka se koti lähellä onkin.

Ja tosiaan sinne Haikaranpesään ei tullut ajoissa ilmoittauduttua, joten tuskin tulisi erityiskohtelua Kättärilläkään...

Kuten huomaat, mä pähkäilen tätä asiaa varmaan vielä sittenkin, kun vedet menee. ;)

Vierailija
6/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saaminen ja sairaalaan menin todellakin vaan synnyttämään enkä halunnut siellä montaa yötä viettää. Perhehuonetta en nimenomaan halunnut, koska en ollut alussa edes varma tahdonko miestä synnytykseen mukaan ja lisäksi minulle ei ollut tärkeätä miehen paikalla olo öisin (muuten oli koko päivän).

Synnytin siis naikkarilla ja tyytyväinen olen. Sairaala oli tosin tupaten täynnä, joten perhehuoneesta ei olisi voinut edes haaveilla. Kaksi yötä vietin neljän hengen huoneessa, jonka nyt ei voi valehdella olevan viihtyisä, mutta ihan rauhallinen kuitenkin. Minun kohdalle siis osui mukava henkilökunta ja koska halusin nopean kotiutuksen olisi ollut järjetöntä maksaa perhehuoneesta. Minä siis suosittelisin NKL:a jos tuo perhehuone ei ole ehdoton edellytys, mikäli taas nuo pehmeät arvot ovat ykköskriteeri niin kannattaa tosiaan valita kättäri, siellä kun yritetään enemmän olla perhekeskeisiä.

Eikä tosiaan kannata miettiä, mitä muut sanovat...Voit vaihtaa synnytyssairaalasi aivan vapaasti siihen asti kun lähdet synnyttämään ja voihan olla, että päätös tehdään ihan puolestasi, viime aikoina kun on tuntunut olevan yksi sun toinen sairaala sulussa!!!

Kaisa

Vierailija
7/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

en osaa sanoa, kuinka yleistä on, että perhehuoneen saa naistenklinikalla, mutta meidän kohdalla näin kävi. Nyyttiä mentiin hakemaan aamulla (elokuu -05) ja jo silloin kysyimme, että mikä on tilanne perhehuoneiden kanssa. Kätilö sanoi, että tiedustelee tilannetta ja riippuu siitä, paljonko porukkaa on kotiutumassa. Tyttö syntyi sitten iltapäivällä ja silloin sanottiin, että jos odottelemme synnytyssalissa kuuteen saakka, niin siihen mennessä on meille perhehuone vapaana. Vaihtoehtona olisi myös ollut, että jos ei samana päivänä saa perhehuonetta, niin sitten viimeistään seuraavana.

Naistenklinikallehan remontoidaan lisää perhehuoneita, en vain tiedä, millä mallilla remontti on, joko uudet huoneet ovat käytössä/valmistumaisillaan. Perhehuoneita kai vapautuu kuitenkin siis aika hyvää vauhtia, kun eihän tuolla laitoksella kovin kauaa aikaa vietetä...

Onnellista loppuodotusta,

Neilikka

Vierailija
8/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nkl:llä on kolme osastoa, ja me olimme osastolla 61. Siellä on kolme perhehuonetta, muutama kahden hengen huone ja muutama neljän hengen huone. Emme saaneet perhehuonetta ensimmäiseksi yöksi, mutta ilmoitimme hoitajille että otamme huoneen jos sellainen vapautuu myöhemmin, ja saimme sen heti aamupäivästä toisena päivänä.

Perhehuoneet ovat hieman karuja, mutta meille ainakin kelpasivat hyvin. Siellä on omat sängyt isälle ja äidille sekä oma vessa (ensimmäisen yön olin kahden hengen huoneessa, jossa oli lisäksi suihku).

Meille jäi erittäin hyvä maku niin synnytyksestä kuin osastolla olosta, joten suosittelen nkl:n valintaa! Niin, ja kyseessä oli esikoisen syntymä joten kaikki oli uutta ja hyvin neuvottiin vaipan vaihdoista lähtien :)

Vierailija
9/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me taidetaan rauhallisin mielin mennä Nkl:lle ja toivoa, että perhehuone olisi touko-kesäkuun vaihteessa tarjolla. ;)

Paikka on kuitenkin jo tuttu, ja ihmettelisinkin kovasti, jos synnyttäjien osastolla olisi jotenkin ikävämpi tunnelma kuin odottajien osastolla (42). Siellä ainakin oli erittäin huomaavaista henkilökuntaa eikä mitenkään liian kiireinen tai ahdas meininki.

- K. (rv 30)