Terapiasta!
Tarvitsisin nuppihoitoa. Olen matalapalkkainen työssäkäyvä ja julkinen puoli tahtoisi pistää minut ensin jollekin seurantajaksolle sekä joutuisin syömään lääkkeitä. Olen syönyt SSRI-kuurit pariin otteeseen mutten jaksaisi sitä taas kun ei ole sille mielestäni tarvetta.
Sitten voisin hakeutua palveluiden pariin työterveyden kautta. Työt kun aloitin sanottiin silloin, että ala on raskas ja kyllä pitää olla henkisesti hyvässä kunnossa että jaksaa. No olen kyllä sen verran hyvässä, että olen jaksanut näitä töitä kohta vuoden. Mutta en jaksa sitä työterveyshoitajan negatiivista perusasennettakaan ja sitä että tämä tuntuu olevan kiinnostuneempi lomakkeiden täyttämisestä kuin asiakkaan auttamisesta. Tuon tien voin käydä, mutta koen voivani sen verran huonosti, että tarvitsisin pikemmin apua.
Mietin tässä mikä on nyt sekä helpoin että edullisin keino päästä purkamaan sinne terapiaan ongelmiaan. Onhan näitä yksityisiäkin, mutta saako noihin Kela-korvauksia? Riittäisikö myös se jos terapiassa kävisi kerran kuukaudessa kun rahatilanne tuon sallii vai onko hyötyä vain jostain kerran viikossa-meiningistä?
Kyselen kun mennyt kevät on varsinkin ollut henkisesti kuormittava ja koen kaikenlaisen pitkää sitoutumista vaativan kuntoutumisen ahdistavana pakkopullana. Keskusteluavusta on ollut myös jonkin verran hyötyä kun olen käynyt psyk. Sairaanhoitajan juttusilla mutta se ei riitä.
Asun pk-seudulla.
Kommentit (34)
Kuten edellä todettiinkin, Kelan tukea ei saa mihinkääm kerran kuussa -terapiaan. Vähintään tosiaan kerta per viikko, eli jos saat täyden Kela-tuen (55€) itse maksettavaksi jää n. 100-150 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin nuppihoitoa. Olen matalapalkkainen työssäkäyvä ja julkinen puoli tahtoisi pistää minut ensin jollekin seurantajaksolle sekä joutuisin syömään lääkkeitä. Olen syönyt SSRI-kuurit pariin otteeseen mutten jaksaisi sitä taas kun ei ole sille mielestäni tarvetta.
Sitten voisin hakeutua palveluiden pariin työterveyden kautta. Työt kun aloitin sanottiin silloin, että ala on raskas ja kyllä pitää olla henkisesti hyvässä kunnossa että jaksaa. No olen kyllä sen verran hyvässä, että olen jaksanut näitä töitä kohta vuoden. Mutta en jaksa sitä työterveyshoitajan negatiivista perusasennettakaan ja sitä että tämä tuntuu olevan kiinnostuneempi lomakkeiden täyttämisestä kuin asiakkaan auttamisesta. Tuon tien voin käydä, mutta koen voivani sen verran huonosti, että tarvitsisin pikemmin apua.
Mietin tässä mikä on nyt sekä helpoin että edullisin keino päästä purkamaan sinne terapiaan ongelmiaan. Onhan näitä yksityisiäkin, mutta saako noihin Kela-korvauksia? Riittäisikö myös se jos terapiassa kävisi kerran kuukaudessa kun rahatilanne tuon sallii vai onko hyötyä vain jostain kerran viikossa-meiningistä?
Kyselen kun mennyt kevät on varsinkin ollut henkisesti kuormittava ja koen kaikenlaisen pitkää sitoutumista vaativan kuntoutumisen ahdistavana pakkopullana. Keskusteluavusta on ollut myös jonkin verran hyötyä kun olen käynyt psyk. Sairaanhoitajan juttusilla mutta se ei riitä.
Asun pk-seudulla.
Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko sinulla siis hoitosuhde terveysasemaan tai psyk.poliklinikkaan? Vai työterveyteen?
Mistä ne lääkkeet on silloin aiemmin kirjoitettu? Mistä sinulle on se masennusdiagnoosi annettu?
Minulle annettiin vuosia sitten epävakaan diagnoosi psyk. Polilla. Se katkesi...no epävakauteen (olin nuori ja en jaksanut MENNÄ terapiaan kun oli muita kiireitä). Ajattelin, että työnteko ja opiskelu on tärkeämpää. Hölmö!
Terveysasemalla läiskäistiin masennusdiagnoosia. Lokakuussa ja huhtikuussa iskevät masennukset ovat tulleet tutuksi. "Ole 3 kk ilman pisaraakaan alkoholia ja saat hoitoa". Kuka epävakaa viikonloppujuoppo kykenee tuohon pelkällä tahdonvoimalla?
Viimeksi olin hoitosuhteessa Helsingin puolella kun kriisiydyin. Sieltä sain silloin avun, mutta hoitosuhde on päättynyt.
Nyt sitten tyrkytettiin terveysasemalla taas nappuloita. Viimeksi sain koulun loppuun ja työllistyin niiden avulla, mutta en koe nyt tarvetta.
Joo, ehkä pitää yrittää sieltä työterveydestä...vai kun olen tällainen koohottaja niin pitäisikö ehkä kokeilla jotain harvempia käyntejä? Niin kuin kuvasta näkee inhoan pitkäaikaisia sitoumuksia työajan ja yksityiselämän ulkopuolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pk-seudulla.
Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko sinulla siis hoitosuhde terveysasemaan tai psyk.poliklinikkaan? Vai työterveyteen?
Mistä ne lääkkeet on silloin aiemmin kirjoitettu? Mistä sinulle on se masennusdiagnoosi annettu?
Minulle annettiin vuosia sitten epävakaan diagnoosi psyk. Polilla. Se katkesi...no epävakauteen (olin nuori ja en jaksanut MENNÄ terapiaan kun oli muita kiireitä). Ajattelin, että työnteko ja opiskelu on tärkeämpää. Hölmö!
Terveysasemalla läiskäistiin masennusdiagnoosia. Lokakuussa ja huhtikuussa iskevät masennukset ovat tulleet tutuksi. "Ole 3 kk ilman pisaraakaan alkoholia ja saat hoitoa". Kuka epävakaa viikonloppujuoppo kykenee tuohon pelkällä tahdonvoimalla?
Viimeksi olin hoitosuhteessa Helsingin puolella kun kriisiydyin. Sieltä sain silloin avun, mutta hoitosuhde on päättynyt.
Nyt sitten tyrkytettiin terveysasemalla taas nappuloita. Viimeksi sain koulun loppuun ja työllistyin niiden avulla, mutta en koe nyt tarvetta.
Joo, ehkä pitää yrittää sieltä työterveydestä...vai kun olen tällainen koohottaja niin pitäisikö ehkä kokeilla jotain harvempia käyntejä? Niin kuin kuvasta näkee inhoan pitkäaikaisia sitoumuksia työajan ja yksityiselämän ulkopuolella.
Ap
Kattaako teidän työterveyshuoltosopimus ns. sairaanhoidon? Eli käynnit lääkärillä? Entä sen pari käyntiä psykiatrilla sitä b-lausuntoa varten?
Uskoisin, että se 3 kk hoitojakso sinulla täyttyy jo noista erilaisista hoitoyrityksistä. Kai joku niistä on kestänyt yhtäjaksoisesti 3 kk? Edes lääkitys?
Se terapia vaatii sitoutumista vähintään vuodeksi. Sitoudu, jos haluat apua. Älä sitoudu, jos haluat jatkaa sen epävakautesi toteuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai täällähän onkin vastauksia! Kiitos.
Olen ollut stadin puolella viime vuonna asiakkaana. Mulla on myös aiempia asiakkuuksia, mutta koska vaativat ehdotonta päihteettömyyttä olen kokenut homman vaikeaksi kun se on tavallaan minulle sellainen "turva", että saa ottaa pahaan mieleen viikonloppuna hömpsyä.
Vaaditaanko muilta päihteettömyyttä? Vai onko mut luokiteltu nyt johonkin huonojen ihmisten luokkaan?
Ap
Ei ole vaadittu. Ilmeisesti sinulla on päihdeongelma, tai ainakin olettavat että sellainen on. Se ehkä kannattaisi hoitaa pois alta.
Just eli ei vaan saa ottaa. Saako kun terapia on ohi. Onpa tylsää. Ennen luostareissakin juotiin 5-6 litraa olutta päivässä. Sehän tekee päivässä saman mikä on nykyään riskiraja viikossa...
Ap
Okei, eli pitää väkisin sit vaan. Tämä selvä ja minä sitten myös 😬
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun kommunikaatiota on välillä vähän vaikea ymmärtää. Mihin tämä liittyi?
Eikö muilla ole sitten päihdeongelmaa? Jos en juo ja tiedän etten saa juoda viina on mielessä 24/7. Jeesusko pelastaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö muilla ole sitten päihdeongelmaa? Jos en juo ja tiedän etten saa juoda viina on mielessä 24/7. Jeesusko pelastaa?
Ap
Aloitit ketjun siitä, että miten pääsisi terapiaan. Miksi viestisi pyörii pääasiassa sen ympärillä, että saatko dokata vai et ja miten paljon saat dokata?
Olet saanut tänne hyviä neuvoja ja sinulta on kysytty lisätietoja, jotta voitaisiin neuvoa lisää.
Miksi silti lähinnä pyörittelet tuota viina-asiaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin kun päihteet on elämästä slut ainakin tuon vuoden. Olen kyllä myös syntymähumalassa joka voi tuottaa kommunikaatiohaasteita 😁😨
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin kun päihteet on elämästä slut ainakin tuon vuoden. Olen kyllä myös syntymähumalassa joka voi tuottaa kommunikaatiohaasteita 😁😨
Ap
Päihteet? Siis pelkkä viina vai nappulat? Vedätkö jotain kamaa tai katukauppapillereitä?
Vierailija kirjoitti:
No urpo juurihan täällä on sanottu että 3kk hoitosuhde psykiatrin kanssa. Kyllä sen lähetteen saa, jos on siihen aihetta. Esim. Terveystalossa psykiatrille pääsee 120 eurolla. Muistakaa että lausunto maksaa erikseen.
Sitten alat etsimään terapeuttia ja käyt niin monella tutustumiskäynnillä kuin itselläsi on varaa.
No urpo, painupa kuule **ttuun kun alat nimittelemään. Jäikö terapia kesken antisosiaalisen käytöksen vuoksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApPäihteet? Siis pelkkä viina vai nappulat? Vedätkö jotain kamaa tai katukauppapillereitä?
Höh, en tietenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApPäihteet? Siis pelkkä viina vai nappulat? Vedätkö jotain kamaa tai katukauppapillereitä?
Höh, en tietenkään.
Ap
Kuule ei sitä voi tietää, aika moni vetää.. Yleensä silloin käyttää sanaa päihteet eikä sanaa viina tai alkoholi..
Kela korvaa kuntoutuspsykoterapia käynneistä n.55 euroa, loput jää omavastuuosuus. Terapeuttien taksat yl n.80 euroa. Tapaamiset vähintään kerran viikossa.