Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapiasta!

Vierailija
26.04.2017 |

Tarvitsisin nuppihoitoa. Olen matalapalkkainen työssäkäyvä ja julkinen puoli tahtoisi pistää minut ensin jollekin seurantajaksolle sekä joutuisin syömään lääkkeitä. Olen syönyt SSRI-kuurit pariin otteeseen mutten jaksaisi sitä taas kun ei ole sille mielestäni tarvetta.

Sitten voisin hakeutua palveluiden pariin työterveyden kautta. Työt kun aloitin sanottiin silloin, että ala on raskas ja kyllä pitää olla henkisesti hyvässä kunnossa että jaksaa. No olen kyllä sen verran hyvässä, että olen jaksanut näitä töitä kohta vuoden. Mutta en jaksa sitä työterveyshoitajan negatiivista perusasennettakaan ja sitä että tämä tuntuu olevan kiinnostuneempi lomakkeiden täyttämisestä kuin asiakkaan auttamisesta. Tuon tien voin käydä, mutta koen voivani sen verran huonosti, että tarvitsisin pikemmin apua.

Mietin tässä mikä on nyt sekä helpoin että edullisin keino päästä purkamaan sinne terapiaan ongelmiaan. Onhan näitä yksityisiäkin, mutta saako noihin Kela-korvauksia? Riittäisikö myös se jos terapiassa kävisi kerran kuukaudessa kun rahatilanne tuon sallii vai onko hyötyä vain jostain kerran viikossa-meiningistä?

Kyselen kun mennyt kevät on varsinkin ollut henkisesti kuormittava ja koen kaikenlaisen pitkää sitoutumista vaativan kuntoutumisen ahdistavana pakkopullana. Keskusteluavusta on ollut myös jonkin verran hyötyä kun olen käynyt psyk. Sairaanhoitajan juttusilla mutta se ei riitä.

Asun pk-seudulla.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa. Ymmärtääkseni kelan tukemaan terapiaan pääsee jos on 3kk hoitosuhde psykiatrilla. Olikohan et siinä 2 tapaamista vähintään. Katsoin että pks psykiatri ottaa 180e tunnilta. Ainakin jossain vastaamossa.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
2/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa. Ymmärtääkseni kelan tukemaan terapiaan pääsee jos on 3kk hoitosuhde psykiatrilla. Olikohan et siinä 2 tapaamista vähintään. Katsoin että pks psykiatri ottaa 180e tunnilta. Ainakin jossain vastaamossa.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Aika kallista on jos 180 e maksaa tunnilta, mutta Kela-korvauksen kanssa voisin sietää hinnan. Pitääkö sen terapeutin kanssa tehdä tuo kolmen kuukauden soppari?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin se hoitosuhde pitää näkyä, en tiedä tarkemmin. Itse ole taistellut huonon itsetuntoni kanssa vuosikaudet + kaikkea muuta ikävää. Nyt alkaa olla takki niin tyhjä että haittaa jo elämää. Ehkä uhraan sen 360e jos sen jälkeen pääsee kelan tuettuun tetapiaan..

Vierailija
4/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin ja kysyin. Kerta maksaa 85 euroa ja Kela-korvattavaan hoitoon pääsee jos saa lääkärin lausunnon (heiltä tai muualta) ja sitoutuu 3 kk seurantajaksolle ja pitempään terapiaan. Näin ymmärsin (?). Mutta kertakin on aika edullinen ☺

Vierailija
5/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli siis ap.

Vierailija
6/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ap kirjoilla edelleen psyk. polilla ei sinun tarvitse mennä yksityiselle psykiatrille, vaan 3 kk ja yli kestänyt hoitosuhde poliklinikalla riittää ja sieltä lääkäri voi kirjoittaa lausunnon. Näin ainakin itselläni Helsingissä.

7/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti pääset kelan korvaamaan psykoterapiaan, jos sulla on diagnoosi ja jos sairaus heikentää sun työkykyä. Kannattaa kyllä käydä ihan viikottain, jopa parikin kertaa viikossa, terapeutti sitten tietää kuinka usein on hyvä. Joskus terapeuttien kanssa saa sovittua omavastuiden maksamisen niin, että maksaa vain sen verran / kk mihin on varaa, ja loput jää maksettavaksi pikkuhiljaa terapian jälkeen. Kannattaa kysyä, jos mietityttää että onko varaa terapiaan. Ja julkisellekin puolelle voi mennä psykoterapiaan ja silloin se ei mun käsittääkseni maksa, mutta ilmeisesti silloin ei niin hyvin voi vaikuttaa siihen että kuka terapeutti sulle tulee, pysyykö se sama alusta loppuun asti jne.

Vierailija
8/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se hoitosuhde pitää näkyä, en tiedä tarkemmin. Itse ole taistellut huonon itsetuntoni kanssa vuosikaudet + kaikkea muuta ikävää. Nyt alkaa olla takki niin tyhjä että haittaa jo elämää. Ehkä uhraan sen 360e jos sen jälkeen pääsee kelan tuettuun tetapiaan..

Voisithan kysellä terapiaa tarjoavista paikoista miten sen lähetteen saa. Ootko kysynyt myös paikallisesta mt-toimistosta/psykiatriselta polilta?

Netissä on aika paljon terapiaa tarjoavia yrityksiä. Sinne vaan kysymään (täälläkään ei oikein tiedetä vai johtuuko siitä että kysellään asiallisia eikä provoilla).

Ap

Vierailija
9/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin nuppihoitoa. Olen matalapalkkainen työssäkäyvä ja julkinen puoli tahtoisi pistää minut ensin jollekin seurantajaksolle sekä joutuisin syömään lääkkeitä. Olen syönyt SSRI-kuurit pariin otteeseen mutten jaksaisi sitä taas kun ei ole sille mielestäni tarvetta.

Sitten voisin hakeutua palveluiden pariin työterveyden kautta. Työt kun aloitin sanottiin silloin, että ala on raskas ja kyllä pitää olla henkisesti hyvässä kunnossa että jaksaa. No olen kyllä sen verran hyvässä, että olen jaksanut näitä töitä kohta vuoden. Mutta en jaksa sitä työterveyshoitajan negatiivista perusasennettakaan ja sitä että tämä tuntuu olevan kiinnostuneempi lomakkeiden täyttämisestä kuin asiakkaan auttamisesta. Tuon tien voin käydä, mutta koen voivani sen verran huonosti, että tarvitsisin pikemmin apua.

Mietin tässä mikä on nyt sekä helpoin että edullisin keino päästä purkamaan sinne terapiaan ongelmiaan. Onhan näitä yksityisiäkin, mutta saako noihin Kela-korvauksia? Riittäisikö myös se jos terapiassa kävisi kerran kuukaudessa kun rahatilanne tuon sallii vai onko hyötyä vain jostain kerran viikossa-meiningistä?

Kyselen kun mennyt kevät on varsinkin ollut henkisesti kuormittava ja koen kaikenlaisen pitkää sitoutumista vaativan kuntoutumisen ahdistavana pakkopullana. Keskusteluavusta on ollut myös jonkin verran hyötyä kun olen käynyt psyk. Sairaanhoitajan juttusilla mutta se ei riitä.

Asun pk-seudulla.

Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko sinulla siis hoitosuhde terveysasemaan tai psyk.poliklinikkaan? Vai työterveyteen? 

Mistä ne lääkkeet on silloin aiemmin kirjoitettu? Mistä sinulle on se masennusdiagnoosi annettu?

Vierailija
10/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse aloitin terapeutin etsimisen ihan lähes hakuammunnalla täältä: http://www.psyli.fi/psykoterapeuttiluettelo/hae_psykoterapeuttia

Seilailin ja kirjoitin muutamalle hyvältä kuulostaneelle "ehdokkaalle" mailia tutustumiskäynnistä ja melkein heti löytyikin itselle sopiva terapeutti. 

-6

Vierailija
11/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai täällähän onkin vastauksia! Kiitos.

Olen ollut stadin puolella viime vuonna asiakkaana. Mulla on myös aiempia asiakkuuksia, mutta koska vaativat ehdotonta päihteettömyyttä olen kokenut homman vaikeaksi kun se on tavallaan minulle sellainen "turva", että saa ottaa pahaan mieleen viikonloppuna hömpsyä.

Vaaditaanko muilta päihteettömyyttä? Vai onko mut luokiteltu nyt johonkin huonojen ihmisten luokkaan?

Ap

Vierailija
12/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No urpo juurihan täällä on sanottu että 3kk hoitosuhde psykiatrin kanssa. Kyllä sen lähetteen saa, jos on siihen aihetta. Esim. Terveystalossa psykiatrille pääsee 120 eurolla. Muistakaa että lausunto maksaa erikseen.

Sitten alat etsimään terapeuttia ja käyt niin monella tutustumiskäynnillä kuin itselläsi on varaa.

Vierailija
13/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itse aloitin terapeutin etsimisen ihan lähes hakuammunnalla täältä: http://www.psyli.fi/psykoterapeuttiluettelo/hae_psykoterapeuttia

Seilailin ja kirjoitin muutamalle hyvältä kuulostaneelle "ehdokkaalle" mailia tutustumiskäynnistä ja melkein heti löytyikin itselle sopiva terapeutti. 

-6

Mainitsen nyt vielä senkin, että tämä lysti korvausten jälkeen kustantaa itselleni vähän kuukaudesta riippuen n. 290-350e. 

Vierailija
14/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin ja kysyin. Kerta maksaa 85 euroa ja Kela-korvattavaan hoitoon pääsee jos saa lääkärin lausunnon (heiltä tai muualta) ja sitoutuu 3 kk seurantajaksolle ja pitempään terapiaan. Näin ymmärsin (?). Mutta kertakin on aika edullinen ☺

Nyt kuulostaa oudolta ja vähän väärinymmärretyltä. Ei sinun sinne Vastaamoon tarvitse sitoutua mihinkään 3 kk jaksolle.

Kelan tukemaan terapiaan pääsee, jos kaikki allaolevat ehdot täyttyy:

-on jokin F-diagnoosi, yleisimmin masennus tai ahdistus

-sairaus haittaa työkykyä (tai opiskelijalla opiskelukykyä)

-psykiatri on lausunnossaan arvioinut, että psykoterapia palauttaa sitä työkykyä ja auttaa juuri kyseisellä henkilöllä siihen masennukseen tai ahdistukseen (tai mikä se diagnoosi sitten onkaan)

-henkilöllä on ollut vähintään 3 kk kestoinen "muu hoito" ennen sitä terapiaa, mutta diagnoosin asettamisen jälkeen. Eli diagnoosin ja Kela-terapian aloittamisen välissä. Se muu hoito voi olla lääkitystä ja muuta tapaaminen psyk.sairaanhoitajalla terveyskeskuksessa. Sen ei tarvitse olla psykiatrin antamaa hoitoa 3 kk ajan. Edes sen diagnoosin ei tarvitse olla psykiatrin asettama, yhtä hyvin käy vaikka työterveyslääkäri tai yleislääkäri.

-psykiatri kirjoittaa B-lausunnon, jossa suosittaa terapiaa. Sitä varten täytyy käydä 2-3 krt psykiatrilla. Mutta sen ei tarvitse olla ennen tuota 3 kk "muu hoito" -jaksoa. Se voi olla sen jälkeenkin.

Vierailija
15/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No urpo juurihan täällä on sanottu että 3kk hoitosuhde psykiatrin kanssa. Kyllä sen lähetteen saa, jos on siihen aihetta. Esim. Terveystalossa psykiatrille pääsee 120 eurolla. Muistakaa että lausunto maksaa erikseen.

Sitten alat etsimään terapeuttia ja käyt niin monella tutustumiskäynnillä kuin itselläsi on varaa.

Se on väärää tietoa. Ei tarvitse olla 3 kk hoitosuhdetta psykiatriin.

Vierailija
16/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut stadin puolella viime vuonna asiakkaana. Mulla on myös aiempia asiakkuuksia, mutta koska vaativat ehdotonta päihteettömyyttä olen kokenut homman vaikeaksi kun se on tavallaan minulle sellainen "turva", että saa ottaa pahaan mieleen viikonloppuna hömpsyä.

Vaaditaanko muilta päihteettömyyttä? Vai onko mut luokiteltu nyt johonkin huonojen ihmisten luokkaan?

Ap

Mitä tarkoitat päihteettömyydellä? Oletko alkoholisti? Vai juotko yhden lasin viiniä joka lauantai, ja muulloin olet ilman? Vai käytätkö jotain tabuja ja viinaa sekaisin?

Vierailija
17/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole vaadittu. Ilmeisesti sinulla on päihdeongelma, tai ainakin olettavat että sellainen on. Se ehkä kannattaisi hoitaa pois alta.

Vierailija
18/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pk-seudulla.

Kerran kuussa käynti ei oikein ole terapiaa, eikä oikein auta hirveästi. Yleensä ne on kerran tai kaksi viikossa. 

Jos saat sen Kela-korvauksen niin joudut silti itse maksamaan noin 250-300 euroa kuussa.

Vierailija
19/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kuntoutuspykoterapiaan vaaditaan 2 psykiatrin tapaamista diagnoosia varten sekä 3 kuukautta jatkunut kunnollinen hoitoyritys sairauteen, tämä joko julkisesta terveydenhuollosta tai yksityiseltä. Omavastuuta jää kelan tuenkin jälkeen jnk verran.

Vierailija
20/34 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole vaadittu. Ilmeisesti sinulla on päihdeongelma, tai ainakin olettavat että sellainen on. Se ehkä kannattaisi hoitaa pois alta.

Siis jos on oikeasti päihdeongelma, niin silloin ei yleensä kannata mennä terapiaan ennen kuin on hoitanut sen päihdeongelman pois. Monet terapeutit ei ota asiakkaaksi, jos on paha päihdeongelma, koska silloin ne päihteet estää terapian hyödyt ja tulos on nolla. Toki sellainen keskimääräisen suomalaisen alkoholinkäyttö on ok terapiankin aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän