Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissaongelmia. Auttakaa, av!

Vierailija
26.04.2017 |

Täällä varmaan löytyy kissa-asiantuntijoita, joten tässä ongelma:

Meillä on 1 v tyttökissa, joka herättää 10 v tyttäreni jokaikinen yö. Kissa siis hyppää sänkyyn aamuyöllä ja alkaa "kaivella" tyttäreni käsiä ja varpaita esiin peiton alta. Jos ei reagoi, kissa alkaa ensin kevyesti raapimaan varpaita ja sitten vähän vähemmän kevyesti. Haluaa siis leikkiä, ei ole aggressiivinen tai mitään sellaista.

Kissa osaa avata tytön huoneen oven itse. Tätä on tapahtunut nyt lähes joka yö muutaman viikon ajan. Tyttö on napakasti kieltänyt kissaa ja koittanut olla suuremmin reagoimatta, mutta kissa vaan innostuu saatuaan tytön reagoimaan edes jotenkin ja jatkaa varpailla leikkimistä pian kiellon jälkeen uudestaan.

Tyttö alkaa olemaan aika väsynyt tähän. Mitä teemme? Leikimme kissan kanssa paljon päivisin (lapset, minä, lasten kaverit), joten huomion puutteesta tuskin on kyse. Kissa osaa myös rauhoittua nätisti syliin, mutta kun on leikkituulella, se riehaantuu. Päivisin tämä wi tietenkään haittaa, mutta joka yö klo 03 herätys on vähän liian rankkaa...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulje kissa omaan huoneeseen eli peti tuulikaappiin tms. ja olkoot yön siellä. Oven taakse tuoli tms., jotta sitä ei saa auki.

Tai vaihtoehtoisesti tytölle suihkepullo sängyn viereen ja kun kissa tulee paikalle, vesisuihku päin naamaa.

Kissaa ei todellakaan lukita yhteen huoneeseen yöksi. Se on eläinrääkkäystä. Tuota suihke pulloa voi kokeilla mutta ei naamalle. Ainoa huono puoli että kissa saattaa alkaa väistämään tytärtä kokonaan.

Miksi ei? Muutkin siellä nukkuu yönsä yhdessä huoneessa, miksi kissa saa tehdä tuhotöitään ja pompottaa koko perhettä? Jos kyseessä olisi taapero, olisi ohje aika lailla tiukka eli pysyy omassa sängyssä ja huoneen ovi niin, ettei sitä voi avata - taapero tosin nukkuisi vanhempien kanssa eikä yksinään, mutta kissa on eläin, jonka tehtävä on saalistaa.

Taapero ymmärtää kun sille selittää mutta kissa ei. Kissalle tämä tuntuu hylkäykseltä omasta laumasta. Ehkä eri jos kissa suljetaan samaan huoneeseen vaikka vanhempien kanssa mutta ei missään nimessä yksikseen. Lisäksi kissa on yöeläin joka pitäisi ottaa huomioon jo kissaa hankkiessa. Kissa aktivoituu yöllä saalistamaan ja sisäkissana leikkimään eli saalistaa juuri niitä varpaita.

Minulla on ollut kissoja jo vuosia ja ne ensimmäiset kolme vuotta on tuskallisimmat kun kissa haluaa puuhata koko ajan ja olla aina mukana menossa. Itse tämän ratkaisin ottamalla toisen kissan kaveriksi jolloin se varpaiden metsästys jäi kun leikkivät keskenään. Toki tästä syntyy ääntä joka saattaa pitää osan ihmisistä hereillä ja helposti alkavat ottamaan ihmiseen vähemmän kontaktia kun on lajiseuraa. Viimeistään alkavat laiskistua siinä 3 vuoden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä