Kuinka pihalla pitää olla, että luulee sosiaalitukien olevan 70 miljardia vuodessa kun valtion budjettikin on vain 55 miljardia?
Nyt alkaa selittyä vihervasemmiston kannattajien äänestyskäyttäytyminen, koska luvuista ei näköjään ole mitään käsitystä. Nytkin palstalla riehuu joku hippi, joka luulee Suomen maksavan sosiaalietuuksia 70 miljardia vuodessa ja lisäksi tekee siitä useita aloituksia päivässä.
Valtion budjetista (55 miljardia) pitää maksaa kaikki yhteiskunnan kulut, koulutus, terveys, puolustus, poliisi, hallinto jne... Asumistukia maksetaan suurinpiirten 1,7 miljardia euroa vuodessa, toimeentulotukia 0,8 miljardia ja työttömyyskorvauksia (Kelan perusturva) 2 miljardia. (Näistä menee noin 1 miljardi heille kenestä ei saa keskustella). Lisäksi maksetaan lapsilisiä noin 1,4 miljardia.
Sen sijaan ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset ja eläkkeet maksetaan yksityisten vakuuttajien rahoista, jonne ne on aikanaan säästetty. Niillä ei ole valtion rahojen rahojen kanssa mitään tekemistä (poislukien ns. takuueläke, jos työeläkettä ei ole säästetty tarpeeksi).
Koittakaa nyt ottaa edes luvuista selvää jos aiotte joskus äänestää vaaleissa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsilisiin menee melkein tuplasti enemmän rahaa kuin turvapaikanhakijoihin. Mielenkiintoista.
Itse olen ostanut lapsilleni osakkeita lapsilisillä.
No hyvänen aika,
haluatko mieluummin valtion tukevan kokonaisia sukupolvia suomalaislapsia, mitä niitä nyt on 1,2 miljoonaako (ja ne mamutkin kyllä kuuluu niiden saajiin omalla osuudellaan), kuin verevien p.rtalapsien laumaa, onko niitä nyt sitten muutama 50000+ vai mitä niitä jo on?
Ja siis saako Acu Ahmat tosiaan vain satasen kuussa, niin kuin NicoPetteri vai ? eikö hän kuitenkin tosiaan saa saman verran kuin pieni kyläkoulullinen NicoPettereitä.
En tarkoita muutama 50000 vaan tuo 'muutama' lipsahti tuohon, kun lukua hahmottelin. En nyt löytänyt tarkkaa lukua vaan suuruusluokkaa hahmottelin.. Keitä siihen edes pitäisi laskea, kun statuksiakin on niin monia. ?
On täysin selvää, että maahanmuuttajat kuluttavat valtion budjetista merkittävästi isomman osan kuin kantikset SUHTEELLISESTI. Siitä ei ole edes epäilystä.
Isompi ongelma on siinä, että keskimääräinen suomalainen kuluttaa enemmän kuin tuottaa ikävuosina 0-25 ja 65 -
Jos suomalainen elää yli 90 vuotiaaksi hän on saanut valtiolta enemmän kuin antanut. Keskimäärin.
Maahanmuuttajilla tuo vaihe, kun tuottaa jotakin (=maksaa veroja) jää hyvin vaatimattomaksi tällä hetkellä. Maahanmuuttaja joka ei elämänsä aikana käy kuin suoraan valtiolta maksetuissa tukitöissä maksaa yli miljoonan elämänsä aikana. (Tämän päivän hinnoilla.)
Eli todellinen kestävyysvaje on siinä, että jos meidän pitää maksaa 200 000 ... 300 000 ... 500 000 lle maahanmuuttajalle miljoona.
Siksi on ehdotettu, että esimerkiksi 100 000 euron muuttorahan antaminen tietyille vaikeasti työllistyville ryhmille olisi todellinen investointi tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsilisiin menee melkein tuplasti enemmän rahaa kuin turvapaikanhakijoihin. Mielenkiintoista.
No hyvänen aika,
haluatko mieluummin valtion tukevan kokonaisia sukupolvia suomalaislapsia, mitä niitä nyt on 1,2 miljoonaako (ja ne mamutkin kyllä kuuluu niiden saajiin omalla osuudellaan), kuin verevien p.rtalapsien laumaa, onko niitä nyt sitten muutama 50000+ vai mitä niitä jo on?
Ja siis saako Acu Ahmat tosiaan vain satasen kuussa, niin kuin NicoPetteri vai ? eikö hän kuitenkin tosiaan saa saman verran kuin pieni kyläkoulullinen NicoPettereitä.
Totta kai mieluiten ostan osakkeita omille nicopettereilleni yhteiskunnan antamilla rahoilla. Huvittaa vaan, kun pakolaisten kalleudesta elämöidään koko ajan, ja lapsilisäkin tulee kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa selittyä vihervasemmiston kannattajien äänestyskäyttäytyminen, koska luvuista ei näköjään ole mitään käsitystä. Nytkin palstalla riehuu joku hippi, joka luulee Suomen maksavan sosiaalietuuksia 70 miljardia vuodessa ja lisäksi tekee siitä useita aloituksia päivässä.
Valtion budjetista (55 miljardia) pitää maksaa kaikki yhteiskunnan kulut, koulutus, terveys, puolustus, poliisi, hallinto jne... Asumistukia maksetaan suurinpiirten 1,7 miljardia euroa vuodessa, toimeentulotukia 0,8 miljardia ja työttömyyskorvauksia (Kelan perusturva) 2 miljardia. (Näistä menee noin 1 miljardi heille kenestä ei saa keskustella). Lisäksi maksetaan lapsilisiä noin 1,4 miljardia.
Sen sijaan ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset ja eläkkeet maksetaan yksityisten vakuuttajien rahoista, jonne ne on aikanaan säästetty. Niillä ei ole valtion rahojen rahojen kanssa mitään tekemistä (poislukien ns. takuueläke, jos työeläkettä ei ole säästetty tarpeeksi).
Koittakaa nyt ottaa edes luvuista selvää jos aiotte joskus äänestää vaaleissa.
Julkiseen sektoriin katsotaan kuuluvan valtion lisäksi kunnat ja eläkevakuutusyhtiöt. Sosiaalimenot olivat vuonna 2015 THL:n mukaan (virallinen ja vastuullinen taho) 66,3 miljardia euroa eli 12 083 euroa kansalaista kohti (https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyde…).
Vanhuuteen liittyen (palvelut ja eläkkeet) kului rahaa 25,9 miljardia euroa (39%) sosiaaliturvan menoista. Sairauden ja terveyden hoitoon meni 15,3 miljardia euroa. Työttömyyden hoito vei 5,6 miljardia euroa.
Työnantajat rahoittivat sosiaalimenoista 34,4%, valtio ja kunnat yhteensä 47,3%, vakuutetut (=kansalaiset)13,3% ja muut 5,0%. Kansalaiset osallistuvat siis myös itse sosiaalimenojen rahoittamiseen muutenkin kuin verojen kautta.
Jos eläkkeitä ei lasketa mukaan, niin miksi eläkerahastojen tuotot (4 mrd) lasketaan. Muutenhan julkisen sektorin vajaus olisi tuon 4 mrd suurempi kuin mitä nyt tunnustetaan. Ja kuvitteletteko, että valtion itse maksamat työeläkkeet voidaan maksaa valtion virkamiehiltä kerättävillä elökemaksuilla. Ei ikinä. Kyllä meidän eläkejärjestelmä on sosiaalialan menoja.
Sen toisen ketjun aloittajalla oli faktat hallussa ja linkit näkyvillä. Siksi varmaan ketju poistatettiinkin, punaniskoja alkoi liikaa hiostaa.
Tosi surullista, ettei Suomessa saa keskustella asiallisesti maahanmuuton kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika,
Totta kai mieluiten ostan osakkeita omille nicopettereilleni yhteiskunnan antamilla rahoilla. Huvittaa vaan, kun pakolaisten kalleudesta elämöidään koko ajan, ja lapsilisäkin tulee kalliimmaksi.
Kannattaako osakkeita ostaa, jos matemaattisessa hahmottamisessa on noin pahoja häiriöitä. ?
Listataan pakolaiset ja NicoPetterit ja katotaan miten käy..
Sitäpaitsi meitä on sellaisiakin, joiden mielestä kantistenkin tukia pitää voida leikata, eli emme aseta näitä vastakkain.Silti nuo lapsilisät ei ole ihan sieltä hölmöimmästä päästä tukia kuitenkaan. Itse olen avoin niidenkin poistamiselle, mutta ei se kauhean järkevää kyllä ole. On niin monta negatiivisempaakin tukea, joiden vaikutukset kallistuvat huonon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Sen toisen ketjun aloittajalla oli faktat hallussa ja linkit näkyvillä. Siksi varmaan ketju poistatettiinkin, punaniskoja alkoi liikaa hiostaa.
Tosi surullista, ettei Suomessa saa keskustella asiallisesti maahanmuuton kustannuksista.
Eläkkeet ovat valtaosin työnantajien maksamia ja liittyvät maahanmuuttajiin ainoastaan (tiettyyn ryhmiin) siten, että valtio maksaa heidän eläkkeensä.
Se alkuperäinen puhui sosiaalituista ja tuo taulukko liittyy sosiaaliturvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika,
Kannattaako osakkeita ostaa, jos matemaattisessa hahmottamisessa on noin pahoja häiriöitä. ?
Listataan pakolaiset ja NicoPetterit ja katotaan miten käy..
No ainakin omaa talouttani olen hoitanut ihan kelvollisesti, ja sen verran on tullut maksettua muidenkin elämistä, että kai minä mielipiteeni saan sanoa siinä missä sinäkin.
Näissä "ei se voi maksaa X miljardia kun valtion budjettikin on vain Y miljardia" keskusteluissa tulee aina muistaa, että Suomen BKT on reilut 200 miljardia, eli noin nelinkertaisesti valtion budjettiin nähden. Kyllä siis Suomessakin voi asiat maksaa reilusti enemmän mitä valtiolta johonkin kuluu rahaa.
No hyvänen aika,