Mitä asumistuen vuokrakatto käytännössä tarkoittaa?
Kommentit (37)
Onko niin että jos asuntoni on liian kallis, en saa yhtään asumistukea?
Se on neliöhintapohjainen. Siinä kaikki, mitä tiedän. Eli jos ajatellaan, että katto on vaikkapa 20 eurossa / neliö, niin sen ylimenevään osuuteen ei enää saa tukea.
Tämä on niin hyvä muutos! Tiedän monia ihmisiä, jotka kokevat velvollisuudekseen asua niin mukavasti kuin pystyvät. Yhteiskunnan varoilla. Pitää olla saunaa, juuri valmistunutta asuntoa. Yksikin perhe asuu 1100 euroa maksavassa kolmiossa, maksavat 300 euroa asunnosta yksin, loput kela.
se on kai periaatteessa niin että asumistukea maksetaan enintään 80% vuokran hinnasta. MUTTA vain tiettyyn euromäärään asti eli jos asunto on hirveän kallis, tämä ei päde? vaikuttaa myös muu varallisuus, tulot, onko lapsia jne.
ainakin itse kun olen kelan laskurilla laskeskellut, noin 314 euroa näyttäisi olevan kattomäärä yksinasuvalle työttömälle asunnon neliöistä ja vuokrahinnasta riippumatta. toki voit hakea toimeentuloa myös, mutta sitäkin saa vain tiettyyn pisteeseen saakka. tämän jälkeen jos ei varat riitä, luultavasti ohjaavat muuttamaan halvempaan asuntoon
Olenkin miettinyt, kuinka kauan valtio maksaa näitä isoja vuokria. Missään muussa maassa ei kustanneta asuntoa, jonka joku sattuu haluamaan.
Onhan nytkin jo kattosumma, johon asti sitä asumistukea maksetaan. Ylimenevä osa itse. Minullakin on laskennallinen asunnon vuokra n. 350 euroa, josta saan 80%. Koko vuokra on 640, joten saan vain reilu parisataa. Miten tämä muka muuttuu?
Tukea saa silti, menee juuri noin kun ketjussa kerrottiin että tukea saa tiettyyn neliöhintaan asti (varmaan sen max 80 prossaa kuten ennenkin) ja sen ylittävä osuus pitää maksaa itse tai toimeentulotuesta johon ei samaa rajoitusta ainakaan vielä olla esitetty.
Oikeasti olisin kaivannut tähän sitä neliörajoitusta myös vaikka kyllä tuo neliöhinnan rajoituskin toivottavasti laittaa ihmiset äänestämään jaloillaan ja etsimään edullisempia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Tukea saa silti, menee juuri noin kun ketjussa kerrottiin että tukea saa tiettyyn neliöhintaan asti (varmaan sen max 80 prossaa kuten ennenkin) ja sen ylittävä osuus pitää maksaa itse tai toimeentulotuesta johon ei samaa rajoitusta ainakaan vielä olla esitetty.
Oikeasti olisin kaivannut tähän sitä neliörajoitusta myös vaikka kyllä tuo neliöhinnan rajoituskin toivottavasti laittaa ihmiset äänestämään jaloillaan ja etsimään edullisempia asuntoja.
Mutta onhan tämmöinen jo nykyäänkin. Missä muutos?
Tuo katto ei siis poista pääongelmaa, joka on, että sosdu määrittelee summan, jonka se maksaa asumisesta per hlö. Esim Helsingissä se on n 650 euro/kk, mikä aikaansaa, että diitä tulee minimivuokra eli kukaan ei vuokraa asuntoaan halvemmalla, kun sen saa automaattisesti. Se taas johtaa siihen, että pienituloisen asumisensa itse maksavan on vaikea löytää kohtuuhintaisia asuntoja. Ja siitä seuraa kannustinloukkuja.
Mielestäni sossun tuli asumiseen pitäisi määritellä uusiksi niin, että ei pidettäisi normina, että jokaisella ihan pa:lla on oikeus omaan yksiöön, vaan esim oileus huoneeseen soluasunnossa. Se alentaisi asumisen hintaa kaikilta pienituloisilta, kun se madaltaisi vuokria automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihminen saa asua miten kovavuokraisessa asunnossa haluaa....kunhan sen tekee omillaan. Suomessa on asumisen vapaus, mutta onneksi lopultakin sitä aletaan harrastaa omin varoin. EI VEROVAROIN
Onko meillä nyt tulkintaero: "lopultakin"..? Ainahan siellä on ollut vuokrakatto; rajoite/maksimi, jonka ylimenevä osa on omalla vastuulla. Ja näin kuuluu ollakin. Itse olen saanut aikanaan asumistukea melkein viisitoista vuotta, ja asunut kyllä tosi vaatimattomasti. Nykyään olen selkeästi yhteiskunnan nettomaksajien joukossa.
Jos noin tilavia rahoitetaan, mitä tässä ketjussa on kuvattu, se on mustakin liikaa. Ehdottomasti.
Siis tällainen:
Onhan tuollainen periaatteessa jo nykyään.
Meillä 4 henkilöä perheessä, vuokra vesineen 860e. Ja mielestäni edes tätä ei kaikkea oteta huomioon tukea myönnettäessä.
Eli kuka muka niissä yli tonnin lukaaleissa asustelee.. omaan piikkiin niistä menee ylimenevä osa nytkin.
Pitäisiköhän jonkun kertoa noille poliitikoille ja lehtimiehille että asumistuessa on jo vuokrakatto. Maksimivuokra jonka nuo ottavat yhdellä asukkaalla huomioon on noin 500/kk ja siitäkin menee 20% "veroa" eli maksetaan vain noin 400/kk.
Hieman huolestuttaa että mikähän hiton vuokrakatto noilla on mielessä, voihan se olla että liian kalliisiin ei kohta makseta enää ollenkaan asumistukea joten sitten pk-seudulta saadaan siivottua köyhät maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nytkin jo kattosumma, johon asti sitä asumistukea maksetaan. Ylimenevä osa itse. Minullakin on laskennallinen asunnon vuokra n. 350 euroa, josta saan 80%. Koko vuokra on 640, joten saan vain reilu parisataa. Miten tämä muka muuttuu?
Jos vuokran neliöhinta ylittää tietyn rajan (jota ei vielä tiedetä), niin saat tuostakin vähemmän tukea. Miten muuten saat noin vähän tukea? Asut jossain todella pienessä paikassa, jossa enimmäisasumismenoiksi on määritelty tuo 350? http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot
Toivottavasti tuohon tulee alueelliset erot, koska Helsingissä neliö maksaa hiukan enemmän kuin esimerkiksi Oulussa...
Mielestäni ongelma ei ole se, miten ihmiset haluavat muka asua liian hienosti. Ongelma on se, että pieniä asuntoja on liian vähän ja niiden neliövuokrahinta on (suhteellisestikin) liian korkea. Minnekäs ohjaavat asumaan kun halvempia asuntoja ei joko ole ollenkaan tai niissä jo asuu joku?
Ensimmäinen hyvä päätös hallitukselta. Terveisin pienipalkkainen, omalla rahalla kalliin vuokransa maksava duunari, joka joutuu joka vitun yö kuuntelemaan asumistukia nauttivien työttömien naapurien mekastusta. Onneksi se kohta se loppuu ja leikkausten myötä he menevät sinne minne pitääkin, eli kaupungin vuokra-asuntoihin jonnekin kaupungin laitamille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokran neliöhinta ylittää tietyn rajan (jota ei vielä tiedetä), niin saat tuostakin vähemmän tukea. Miten muuten saat noin vähän tukea? Asut jossain todella pienessä paikassa, jossa enimmäisasumismenoiksi on määritelty tuo 350? http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot
Asun Tampereen naapurikunnassa, jossa Tampereen hinnat. Ja vaikka asunkin virallisesti yksin, niin lapsikorotukset pienentävät tukeani.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen hyvä päätös hallitukselta. Terveisin pienipalkkainen, omalla rahalla kalliin vuokransa maksava duunari, joka joutuu joka vitun yö kuuntelemaan asumistukia nauttivien työttömien naapurien mekastusta. Onneksi se kohta se loppuu ja leikkausten myötä he menevät sinne minne pitääkin, eli kaupungin vuokra-asuntoihin jonnekin kaupungin laitamille.
Aidosti pienipalkkainen saa kyllä asumistukea, joten painu vittuun valehtelemasta.
Ensi vuoden alusta vai milloin voimaan tulossa?! Voi sit hyvissä ajoin alkaa roudaamaan tavaroitaan ja itseään sillan alle asumaan...:/
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihminen saa asua miten kovavuokraisessa asunnossa haluaa....kunhan sen tekee omillaan. Suomessa on asumisen vapaus, mutta onneksi lopultakin sitä aletaan harrastaa omin varoin. EI VEROVAROIN