Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihtaako autoon vai kärvistelläkö julkisessa?

Vierailija
25.04.2017 |

Argh, julkinen liikenne :/
Olen halunnut käyttää julkisia hieman myös periaatteesta, mutta nyt alkaa riittää. Tänään mietin jo, että voin ihan hyvin maksaa pari tonnia enemmän vuodessa siitä, että pääsen omalla autolla.

Ensinnäkin se, että busseja menee melko harvoin. Toki oma valinta asua "landella", 20km Helsingin keskustasta. Bussit menevät tunnin välein ja monesti tapaamiset joutuu sopimaan bussiaikataulun mukaan. Ja molemmissa päissä joutuu kävelemään sinne pysäkille/pysäkiltä. Tämä on kuitenkin ollut sellainen, mihin on sopeutunut ja sen takia ei ole viitsinyt maksaa autosta.

Toisena ongelmana on ollut satunnaiset välistä jääneet vuorot tai pahat myöhästymiset. Mukavaa, kun bussin olisi pitänyt tulla 10min sitten ja mietit, onkohan se myöhässä vai jäikö kokonaan välistä ja seuraava tulee tunnin päästä. Tämä onneksi satunnaista, mutta vaikeuttaa elämää huomattavasti, kun näin kuitenkin silloin tällöin käy.

Kolmantena ongelmana yhä enenevissä määrin häiritsevät matkustajat. Ja tarkoitan siis oikeasti häiritseviä. Se, että joku höpöttelee itsekseen tai haisee, ei niin pahasti häiritse. Mutta kun känniset tulevat ihan iholle "juttelemaan", se häiritsee. Ja näitä on nykyään huomattavasti aiempaa useammin.

Noi kaikki on kuitenkin sellaisia, että olen ajatellut, että julkista liikenettä täytyy kuitenkin tukea, enkä ole edes ajatellut autoon vaihtamista. Mutta kaksi asiaa on nyt saanut minut vakavasti harkitsemaan autoa: hsl:n asiakaspalvelu ja tämän päiväinen "insidentti". Asiakaspalvelusta ei saa ikinä vastauksia kyselyihin, vaikka ihan vain tiedustelisi jotain eikä valittaisi mistään.

Ja tänään... näin yhden nuoren tytön pysäkillä. Bussi ajoi pysäkin ohi niin, että tyttö kastui aivan läpimäräksi. Vettä nousi ihan pysäkin kattoa ja takaseinää myöden. Ainoastaan pysäkkikatoksen takana olisi selvinnyt kuivana, pysäkillä ei millään. Tyttö oli ihan hiuksia myöden kurassa :/ Itsellenikin on kerran käynyt näin nimenomaan bussipysäkillä. Onnekseni olin ajoissa ja ehdin kotiin vaihtamaan vaatteet ja juuri ja juuri töihin seuraavalla bussilla. Tyttö näytti nousevan kuraisena bussiin, ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta lähteä vaihtamaan vaatteita :/

Eipä bussikuskit voi säätä muuttaa, mutta osaavat kai ajaa hieman hiljempaa pysäkin kohdalla, jos joka paikka on yhtä lätäkköä... huonoja puolia alkaa kertyä enkä kohta enää pysty tukemaan julkista liikennettä.

Kuivana, ovelta ovelle, juuri silloin kun haluan, ilman häirikköjä -- kyllä sellaisesta varmaan täytyy vaan maksaa enemmän kuin hsl:n kausilippu ja ostaa auto... :/

Onko jollain hyviäkin kokemuksia julkisista? Kokemuksia, jotka kannustaisivat jatkamaan julkisten tukemista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle julkisten käyttö ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Mietipä sitä autoa. Joudut kiroamaan muiden autoilijoiden idiotismia. Talviaamuisin pitää herätä aikaisin kaivamaan auto lumesta ja putsaamaan ikkunat. Sit se kuitenki hyytyy jonneki. Ja sit pitää metsästää parkkipaikkaa ja siitä maksaa huikeita summia. Ai niin ja tuttavat alkaa kysellä kyytejä sinne tänne :D

Vierailija
2/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä turussa on kuulemma hyvä joukkoliikenne. Kai se osittain hyvä onkin, mutta kokemukset ovat olleet melko kehnoja viimeaikoina. Busseja menee liian harvoin, etenkin vuorotyöläisille. Oikeasti joukkoliikenne ei ole niin hyvällä tolalla, että se olisi oikea vaihtoehto omalle autolle, etenkään vuorotöissä käyvälle, joista nyky-yhteiskunnassa etenevissä määrin yhä suurempi joukko ihmisistä on.

Pidän myös bussilla matkustamista kalliina verrattuna siihen mitä sillä rahalla saa. Myöhästyneitä kyytejä, kuskeilla ei edes alkeellisia käytöstapoja / asiakaspalvelun alkeita, ajavat miten sattuu mm.kiihdyttelevät ja vuoronperään jarruttelevat niin, että ihmiset lähes putoavat penkeiltä. Osa kuskeista ei edes tervehdi kun nousee autoon, ei vaikka itse kuuluvalla äänellä sanot päivää. Jotkut oikein eläämänsä kyllästyneet ajavat pysäkeille niin, että kun olet nousemassa autoon se bussi ajetaan 5 metriä sinusta ja joudut nöyryyttävästi kävelemään sen auton perään. Näin käynyt useasti vaikka mitään syytä ei tähän ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle julkisten käyttö ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Mietipä sitä autoa. Joudut kiroamaan muiden autoilijoiden idiotismia. Talviaamuisin pitää herätä aikaisin kaivamaan auto lumesta ja putsaamaan ikkunat. Sit se kuitenki hyytyy jonneki. Ja sit pitää metsästää parkkipaikkaa ja siitä maksaa huikeita summia. Ai niin ja tuttavat alkaa kysellä kyytejä sinne tänne :D

1. En usko, että muiden liikennekäyttäytyminen ärsyttää yhtään enempää kuin muiden käyttäytyminen siellä bussissakaan.

2. Kyllä talvella joutuu heräämään aiemmin ja putsaamaan auton. Onko se suurempi vaiva kuin häiriköt bussissa, oman elämän suunnittelu bussiaikataulun mukaan yms. Mielipidekysymys, mikä kenellekin on kurjaa. Plus että joutuu talvella bussillakin yleensä lähtee aiemmin, koska hankisessa säässä matka on monesti jopa kaksinkertaistunut myös bussilla.

3. Bussikin voi hyytyä. On käynyt 2 kertaa näin. En usko, että oman auton hyytyminen olisi merkittävästi todennäköisempää kuin bussinkaan hyytyminen.

4. Hinta. Tiedostan, että autoilu tulee huomattavasti kalliimmaksi. Kyse onkin siitä, että julkisen hinta ei nykyään tunnu vastaavan sitä, mitä sillä saa. Auton hinta on kovempi, mutta ehkä vastaa palvelun tasoa paremmin.

5. Kyytiläisten en usko olevan ongelma, mutta eihän sitä voi varmaksi tietää...

-ap

Vierailija
4/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneepä harvoin dösä vaikka asut noin lähellä. Mulla kilometreissä vähän pitempi ja menee ruuhka-aikoina 10 min välein.

Vierailija
5/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa voi lukea kirjaa. Itse pidän kyllä eniten pyörästä, kun siinä saa liikuntaa ja saa olla ulkona. Täytyy vaan olla kunnon vaatteet. Auto on joissain tapauksissa paras, mutta paljon kiukkuisempi olen auton ratissa kuin pyörän selässä.

Vierailija
6/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyviä kokemuksia julkisista. Toimii hyvin, on kohtuuhintaista ja poistaa täydellisesti tarpeen hankkia oma auto. Asun Turussa.

Vierailija
7/25 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en ikinä kulje julkisilla jos ei ole aivan pakko. Kuljin ennen ajokortin ja auton hankkimista 6 vuotta pk-seudun julkisilla.

Jos pitää mennä ilman kiirettä tuttua reittiä paikasta toiseen, ei julkisilla yleensä esiinny mitään ongelmaa. Tilanne mutkistuu hyvin nopeasti jos pitää siirtyä nopeasti tuntematonta reittiä ja matkalla on linjanvaihtoja.

Bussit eivät ole varsinkaan ruuhkaaikana aikataulussa ja tuntemattomalla seudulla pysäkin löytäminen voi olla hankalaa. Myöhästymisen riski kasvaa todella nopeasti todella paljon julkisilla matkustaen.

Lisäksi julkinen liikenne kohtelee ihmistä kuin eläintä. Matkustaminen on epämukavaa ja tiloissa haisee eritteille. Kanssamatkustajat häiriköivät päästelemällä ääniä ja hajuja kehon aukoistaan. Kesällä matkustaessa ajoneuvoon sulaa ja talvella jäätyy.

Ainoa hyvä asia julkisissa on matkustamisen halpa hinta, mikä ei sekään enää tunnu kovin halvalta sen jälkeen kun ymmärtää että muutamalla satasella enemmän vuodessa sen kidutuksen voi lopettaa ja siirtyä yksityisautoilun vapaaseen maailmaan.

Vierailija
8/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh, julkinen liikenne :/

Olen halunnut käyttää julkisia hieman myös periaatteesta, mutta nyt alkaa riittää. Tänään mietin jo, että voin ihan hyvin maksaa pari tonnia enemmän vuodessa siitä, että pääsen omalla autolla.

Ensinnäkin se, että busseja menee melko harvoin. Toki oma valinta asua "landella", 20km Helsingin keskustasta. Bussit menevät tunnin välein ja monesti tapaamiset joutuu sopimaan bussiaikataulun mukaan. Ja molemmissa päissä joutuu kävelemään sinne pysäkille/pysäkiltä. Tämä on kuitenkin ollut sellainen, mihin on sopeutunut ja sen takia ei ole viitsinyt maksaa autosta.

Toisena ongelmana on ollut satunnaiset välistä jääneet vuorot tai pahat myöhästymiset. Mukavaa, kun bussin olisi pitänyt tulla 10min sitten ja mietit, onkohan se myöhässä vai jäikö kokonaan välistä ja seuraava tulee tunnin päästä. Tämä onneksi satunnaista, mutta vaikeuttaa elämää huomattavasti, kun näin kuitenkin silloin tällöin käy.

Kolmantena ongelmana yhä enenevissä määrin häiritsevät matkustajat. Ja tarkoitan siis oikeasti häiritseviä. Se, että joku höpöttelee itsekseen tai haisee, ei niin pahasti häiritse. Mutta kun känniset tulevat ihan iholle "juttelemaan", se häiritsee. Ja näitä on nykyään huomattavasti aiempaa useammin.

Noi kaikki on kuitenkin sellaisia, että olen ajatellut, että julkista liikenettä täytyy kuitenkin tukea, enkä ole edes ajatellut autoon vaihtamista. Mutta kaksi asiaa on nyt saanut minut vakavasti harkitsemaan autoa: hsl:n asiakaspalvelu ja tämän päiväinen "insidentti". Asiakaspalvelusta ei saa ikinä vastauksia kyselyihin, vaikka ihan vain tiedustelisi jotain eikä valittaisi mistään.

Ja tänään... näin yhden nuoren tytön pysäkillä. Bussi ajoi pysäkin ohi niin, että tyttö kastui aivan läpimäräksi. Vettä nousi ihan pysäkin kattoa ja takaseinää myöden. Ainoastaan pysäkkikatoksen takana olisi selvinnyt kuivana, pysäkillä ei millään. Tyttö oli ihan hiuksia myöden kurassa :/ Itsellenikin on kerran käynyt näin nimenomaan bussipysäkillä. Onnekseni olin ajoissa ja ehdin kotiin vaihtamaan vaatteet ja juuri ja juuri töihin seuraavalla bussilla. Tyttö näytti nousevan kuraisena bussiin, ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta lähteä vaihtamaan vaatteita :/

Eipä bussikuskit voi säätä muuttaa, mutta osaavat kai ajaa hieman hiljempaa pysäkin kohdalla, jos joka paikka on yhtä lätäkköä... huonoja puolia alkaa kertyä enkä kohta enää pysty tukemaan julkista liikennettä.

Kuivana, ovelta ovelle, juuri silloin kun haluan, ilman häirikköjä -- kyllä sellaisesta varmaan täytyy vaan maksaa enemmän kuin hsl:n kausilippu ja ostaa auto... :/

Onko jollain hyviäkin kokemuksia julkisista? Kokemuksia, jotka kannustaisivat jatkamaan julkisten tukemista?

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Itsellä on juuri samat syyt ja samat mietteet, hetken jo ajattelin, että onko mulle tullut joku black out ja olen tietämättäni kirjoittanut tämän avauksen. Arvaan, että asut Espoossa. Itse asuin siellä myös ja kulkeminen sieltä julkisilla on juurikin tuota tuskaa jota kuvailit. Ratkaisin ongelman osittain muuttamalla Helsingin keskustaan, toki täällä julkisissa häiriköinti on vieläkin yleisempää. Ajatuksissa on muuttaa Kehä-1: n ulkopuolelle. Kyllä, sitten menee työmatkoihin aikaa ja rahaa mutta eipähän tarvitse haistella muiden pieruja, vanhaa viinaa, valkosipulia omassa autossaan. Eikä kukaan tule pummimaan tupakkaa, viinaa tai karkkia eikä väkivaltaisesti mesoa ja uhoa takapenkillä koko matkaa töihin :)

Vierailija
9/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, asun ns. landella 20 km stadista ja junat menee 10 min välein, 25 min kestää eli ei paha. Junassa voi lukea tai surffata ja yleensä ne on ajoissa.

Vierailija
10/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, asun ns. landella 20 km stadista ja junat menee 10 min välein, 25 min kestää eli ei paha. Junassa voi lukea tai surffata ja yleensä ne on ajoissa.

Se vähän riippuu mistä kulkee. Jos tulee Järvenpään suunnasta niin talviaikaan on enemmän ihme, että juna tulee ajoissa tai ollenkaan

Vierailija
11/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyviä kokemuksia julkisista. Toimii hyvin, on kohtuuhintaista ja poistaa täydellisesti tarpeen hankkia oma auto. Asun Turussa.

Omaa autoa ei voita mikään. Itse kuljen bussilla vain poikkeustapauksissa, ehkä pari kertaa vuodessa, ja silloinkin vituttaa koko matkan. Oma auto on mukavuutta ja vapautta ja mielellään maksan siitä. Asun myös Turussa.

Vierailija
12/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junat tosiaan menisi 10min välein, mutta lähimmälle juna-asemalle on 2,5km. Sen käveleminen molemmissa päissä ja junamatka päälle, niin matka-aika on melkoinen. Voisihan sen toki mennä esim. pyörällä, mutta sitten tullaan taas siihen, että kuinka paljon on valmis maksamaan epämukavuudesta. Julkinen liikenne on melko kallista ja palvelu toisinaan surkeaa ja sitten joutuisi osan matkasta taittamaan vielä pyörällä. Palvelujen yhä heikentyessä ja hintojen noustessa auto rupeaa vaikuttamaan houkuttelevammalta, vaikka hinta on kova.

Sille, joka epäili, että asun Espoossa. Vantaalla asun, mutta näköjään hyvin samanlainen tilanne :)

Ja vielä sille, joka ihmetteli bussien harvaan menemistä. Voit tarkistaa Vantaalle meneviä seutulinjoja. Ainakin iso osa menee ruuhka-aikaan puolen tunnin välein ja heti ruuhka-ajan ulkopuolella tunnin välein.

Ap

Vierailija
13/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kaivaa autoa lumesta tai raaputtaa ikkunoita, kun on lämmin autotalli. Tuttavapiiriin ei kuulu autottomia pummeja.

Vierailija
14/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain vielä positiivisia kokemuksia?

Vierailija
15/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset toimii joissain oloissa varsin kätevästi enkä periaatteesta haluaisi hankkia meille toista autoa. Tällä hetkellä olen töissä kahdessa toimipisteessä, silloin tällöin tulee käyntejä myös muualle. Näistä ykköspisteeseeni menee suora bussi, joka normaalioloissa toimii mainiosti eikä ole juurikaan autoa hitaampi ainakaan ruuhka-aikana.

Toiseen pisteeseen taas reitti on sinällään kätevä, mutta matkalla joutuu tekemään vaihdon ja se viivästyttää heti, matka-aika autolla olisi teoriassa puolet bussiajasta (ruuhkan vaikutusta en osaa arvioida).

Kuljen silti julkisilla ja kesäisin pyörällä, matka pyörällä on parhaassa tapauksessa nopempi kuin bussilla, lisäksi tulee liikuntaa.

Jos satunnaisia keikkoja muuall tulee enemmän työnkuvan muuttuessa, auton hankinta tulee suurempaan harkintaan, vaikka työnantajalle tälläisiin tilanteisiin onkin tarjota keikka-auto.

Ruuhkassa ajaminen on perseestä, keskustaan en enää lähde, syksyllä ajoin tunnin Ruoholahdesta Hämeenlinnanväylälle, koko matkan jalka jarrulla ja kytkimellä. Metro+juna säästi hermoja ja aikaa.

Vierailija
17/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoiluun kyllä tottuu, ja sitten ei enää huvita yhtään käyttää julkisia, koska mukavuudenhalu on kasvanut... näin kävi minullekin. Ainoa ongelma pk-seudulla ovat ruuhka-ajat. Helsingin keskustaan en todellakaan mene omalla autolla, sinne menen julkisilla.

Vierailija
18/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä HSL:n asiakaspalvelusta. Keräävät sitä ja sivuillaan sanovat, että arvostavat palautetta ja mielellään kuulevat asiakkaitaan, tai jotain sellaista yleistä liirumlaarumia. Käytäntö näyttäytyy kuitenkin varsin toisenlaisena.

Olen laittanut niin kehuja, tiedusteluita kuin moitteitakin. Olen aina ruksinut lomakkeesta sen kohdan, että haluan vastauksen. Haluan nähdä, reagoidaanko asiakaspalautteeseen. Eipä reagoida, ei edes automaattiviestillä. Ei varmaan olisi suuri vaiva laittaa viesti: "kiitos palautteestanne. Arvostamme, että autatte meitä kehittymään paremmaksi palveluntarjoajaksi". Tulisi tunne, että edes jotenkin välitetään asiakkaiden mielipiteistä. Mutta kun ei niin ei.

Vierailija
19/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että voisitkohan jostain saada autoa vaikka lainaksi, että voisit oikeati kokeilla, millainen vaihtoehto auto oikeasti on. Toisaalta voithan jo nyt tehdä vanhan konstin mukaan ja ottaa paperit ja jjakaa sen kahtia toiselle puolelle kirjoitat autolun plussat ja toiselle miinukset.

- Jos autolun plussat voittaa, niin alat kartoittaa, että voisikto saada jostain auton, joko omaksi tai kuten edellä sanoin ensin lainaksi. - Koska elämme aikaa, jossa kesä on pian, niin autoiluun totuttelu saattaa olla "hieman" helpompaa kuin, jos eläisimme alkavaa syksyä, jolloin pitkää aina seuraava päivä olisi edellistä pimeämpi. - Kesä aikaan ei autonkin tarvitse olla niin kummoinen, kun se ei kärsi mm. pakkasesta. Toisaalta pelkästän kesäauton hankinta on - no ehkä vähän tylsää. (. ainakin jos melkein samalla rahalla ostaisi auton jolla porskuttaisi vuoden ympäri)

Olen toisinaan pannut merkille, että julksita liikennettä puoltavat usein eniten, erityisesti he, jotka kaikkein ta lähes kaikkei vähiten ovat oikeasti riippuvaisia siitä. On helppo vaatia julkislle liikenteele tukea, jos asuu såra pysäkin vieressä ja muutaman korttelin päässä on metro pysäkki ja siinä välissä bussi pysäkki ja työmatkaa on vajaa kolmekilometriä, eikä kämpillä odota kuin aamulla tiskaamatta jäänyt kahvikuppi. - Myönnän tämä oli vähän kärjistys, mutta ehkä joku tajusi pointtini. 

- Ja vielä: olen lähes varma, että joku hiki liikkuja tarjoaa sinne vaihtoehdoksi myös pyöräilyäkin. - Toki se voi kesällä onnistuakin, mutta on monesta asiasta kiinni, kuten mikä on oma kunto ja paikka mihin mennä,  kuinka aikaisin siellä pitää olla ja missä kuosissa siellä pitää olla ja onko kuinka paljon tavaraa roudattavana.  

Vierailija
20/25 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up