Vaihtaako autoon vai kärvistelläkö julkisessa?
Argh, julkinen liikenne :/
Olen halunnut käyttää julkisia hieman myös periaatteesta, mutta nyt alkaa riittää. Tänään mietin jo, että voin ihan hyvin maksaa pari tonnia enemmän vuodessa siitä, että pääsen omalla autolla.
Ensinnäkin se, että busseja menee melko harvoin. Toki oma valinta asua "landella", 20km Helsingin keskustasta. Bussit menevät tunnin välein ja monesti tapaamiset joutuu sopimaan bussiaikataulun mukaan. Ja molemmissa päissä joutuu kävelemään sinne pysäkille/pysäkiltä. Tämä on kuitenkin ollut sellainen, mihin on sopeutunut ja sen takia ei ole viitsinyt maksaa autosta.
Toisena ongelmana on ollut satunnaiset välistä jääneet vuorot tai pahat myöhästymiset. Mukavaa, kun bussin olisi pitänyt tulla 10min sitten ja mietit, onkohan se myöhässä vai jäikö kokonaan välistä ja seuraava tulee tunnin päästä. Tämä onneksi satunnaista, mutta vaikeuttaa elämää huomattavasti, kun näin kuitenkin silloin tällöin käy.
Kolmantena ongelmana yhä enenevissä määrin häiritsevät matkustajat. Ja tarkoitan siis oikeasti häiritseviä. Se, että joku höpöttelee itsekseen tai haisee, ei niin pahasti häiritse. Mutta kun känniset tulevat ihan iholle "juttelemaan", se häiritsee. Ja näitä on nykyään huomattavasti aiempaa useammin.
Noi kaikki on kuitenkin sellaisia, että olen ajatellut, että julkista liikenettä täytyy kuitenkin tukea, enkä ole edes ajatellut autoon vaihtamista. Mutta kaksi asiaa on nyt saanut minut vakavasti harkitsemaan autoa: hsl:n asiakaspalvelu ja tämän päiväinen "insidentti". Asiakaspalvelusta ei saa ikinä vastauksia kyselyihin, vaikka ihan vain tiedustelisi jotain eikä valittaisi mistään.
Ja tänään... näin yhden nuoren tytön pysäkillä. Bussi ajoi pysäkin ohi niin, että tyttö kastui aivan läpimäräksi. Vettä nousi ihan pysäkin kattoa ja takaseinää myöden. Ainoastaan pysäkkikatoksen takana olisi selvinnyt kuivana, pysäkillä ei millään. Tyttö oli ihan hiuksia myöden kurassa :/ Itsellenikin on kerran käynyt näin nimenomaan bussipysäkillä. Onnekseni olin ajoissa ja ehdin kotiin vaihtamaan vaatteet ja juuri ja juuri töihin seuraavalla bussilla. Tyttö näytti nousevan kuraisena bussiin, ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta lähteä vaihtamaan vaatteita :/
Eipä bussikuskit voi säätä muuttaa, mutta osaavat kai ajaa hieman hiljempaa pysäkin kohdalla, jos joka paikka on yhtä lätäkköä... huonoja puolia alkaa kertyä enkä kohta enää pysty tukemaan julkista liikennettä.
Kuivana, ovelta ovelle, juuri silloin kun haluan, ilman häirikköjä -- kyllä sellaisesta varmaan täytyy vaan maksaa enemmän kuin hsl:n kausilippu ja ostaa auto... :/
Onko jollain hyviäkin kokemuksia julkisista? Kokemuksia, jotka kannustaisivat jatkamaan julkisten tukemista?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olen toisinaan pannut merkille, että julksita liikennettä puoltavat usein eniten, erityisesti he, jotka kaikkein ta lähes kaikkei vähiten ovat oikeasti riippuvaisia siitä. On helppo vaatia julkislle liikenteele tukea, jos asuu såra pysäkin vieressä ja muutaman korttelin päässä on metro pysäkki ja siinä välissä bussi pysäkki ja työmatkaa on vajaa kolmekilometriä, eikä kämpillä odota kuin aamulla tiskaamatta jäänyt kahvikuppi. - Myönnän tämä oli vähän kärjistys, mutta ehkä joku tajusi pointtini
Näin se tuntuu usein olevan. Ja onhan se totta, että jos asuu ratikkapysäkin vieressä ja työpaikkakin on ratikkapysäkin vieressä, julkiset toimivat todella kätevästi. Ratikat menevät yleensä vähintään 10min välein. Ratikassa tosin on enemmän näytä pummailevia juoppoja häiritsemässä kuin bussissa, mutta silti kulkeminen on helppoa. Julkisia on helppo kannattaa sellaisessa tilanteessa.
Kun se bussi menee tunnin välein ja yrität sovittaa kaikki tapaamiset sen mukaan, ettet olisi 30min etuajassa tai 30min myöhässä, niin kyllä se aika rankkaa välillä on. Varsinkin kun kaikkia tapaamisia ei pysty sopimaan bussin mukaan, vaan sitten on hengailtava se puoli tuntia jossain odottamassa. Tulee hukka-aikaa melko paljon. Jokaisella on tietysti erilainen työtilanne ja jollain voi bussit mennä juuri sopivasti yleisten palaveriaikojen/lääkäriaikojen/pankkitapaamisten/yms. kanssa. Itse olen kuitenkin huomannut, että autoilu ei lopulta tulekaan niin kalliiksi, jos sillä säästää tehokasta työaikaa, jonka julkisista johtuen roikkuisi jossain kahvilassa odottamassa. Minulle ainakin on vaikea keskittyä tekemään tehokkaasti töitä satunnaisiksi pätkiksi jossain kahvilassa. Paremmin saa tehtyä, kun lähtee kotoa/töistä puoli tuntia myöhemmin ja tekee hommat ensin valmiiksi.
Ihan puhtaasti aikataulujen hankaluudesta ja harvoista vuoroväleistä johtuen suosin siis autoa.
Mulla on koko ajan huono omatunto etten käytä bussia, mutta auto on vaan NIIIIN paljon mukavampi.. Asun parin kilomtrin päässä keskustasta ja pysäkille kestää kävellä 7min ja bussit menee parhaimmillaan 20min välein. Tästä menee monta eri linjaa ohi mutta ne menevät kaikki peräkkäin, ja vuoroväli kasvaa suureksi. Yleensä esim iltaisin vuoroväli on 30min ja sehän tarkoittaa sitä, että kävellen olen pikemmin perillä. Käytän bussia vain jos ei ole kiire. Eli joskus harvoin viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koko ajan huono omatunto etten käytä bussia, mutta auto on vaan NIIIIN paljon mukavampi.. Asun parin kilomtrin päässä keskustasta ja pysäkille kestää kävellä 7min ja bussit menee parhaimmillaan 20min välein. Tästä menee monta eri linjaa ohi mutta ne menevät kaikki peräkkäin, ja vuoroväli kasvaa suureksi. Yleensä esim iltaisin vuoroväli on 30min ja sehän tarkoittaa sitä, että kävellen olen pikemmin perillä. Käytän bussia vain jos ei ole kiire. Eli joskus harvoin viikonloppuna.
- Malli esimerkki siitä, että kun mukavuuteen tottuu, niin siitä on vakea luopua. -Varmasti riippuu myös siitä millaista tietä tai teitä on tuo parisen kilometriä mahdollista kulkea ja mihin; itse kuljen suunnilleen samanmatkan lähes aina joko kävellen tai pyörällä. Autoa en -toistaiseksi- omista ja lähimmälle bussipysäkille taitaa olla noin puolisentoista kilometriä. - Ja busseja menee kerran tai ruuhkana kaksi kertaa tunnissa -viikonloppusin ja pyhinä tätäkin harvemmin.
Turhaa tuntea huonoa omaatuntoa autoilijana. Autoilija on lypsylehmä, jolla valtio paikkaa talouttaan. Olen autoillut 26 vuotta lähes päivittäin. Sitä mukavuutta ei vaihda. Vähän aikaa sitten olin yhdellä matkalla, jonne menimme bussilla. Sitä bussin kolinaa ja epätasaista käyntiääntä ihmettelin, jos olisi ollut oma auto, olisin ajanut huoltoon. Surkeaa kalustoa ja ne jotkut matkustajat, hyi hien hajua, kusen hajua. Kyllä, opiskelukaverini stadista kertoo, että osa kusee ratikassa penkeille. Istupa siihen vaaleilla vaatteilla. Spurgut käyttävät julkisia. Osasta ei ole autonrattiin. Ajotaito on kansalaistaito.
En ikinä alennu niin alas että kulkisin julkisilla, ehei!
Otan oman auton tallista, suljen oven kaukosäätimellä ja ajan sinne minne mieli tekee.
Joskus kesäkuumalla ajelen avoautollani katto alhaalla ruuhkabussin vieressä ja katselen kun porukka paahtuu sinne ahtauteen...