Skitsofreenikon puhe
Mitä sillä tarkoitetaan kun sanotaan sen olevan hajanaista?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikilla skitsofreenikoilla puhe tuollaista? En ole nimittäin koskaan törmännyt moiseen.
Ei ole, psykoottisena yleisempää. Joillain puhe saattaa esim. vain köyhtyä. Tai sitten ei ole mitään muutosta puheessa.
Skitsofreenikon ajatuksen kulku on sellaista että ollessaan psykoosissa, ei pysty alkeellisimpaankaan asiaan ja tuo puhe on yleensä köyhää. Hajanaisella ei tarkoiteta sellaista eläväisen ihmisen asiasta toiseen pomppimista vaan ihan oikeasti sellaista missä ei ole päätä ei häntää.
Miten et ymmärrä mitä tarkoittaa hajanainen puhe? Toivottavasti et ole hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikon ajatuksen kulku on sellaista että ollessaan psykoosissa, ei pysty alkeellisimpaankaan asiaan ja tuo puhe on yleensä köyhää. Hajanaisella ei tarkoiteta sellaista eläväisen ihmisen asiasta toiseen pomppimista vaan ihan oikeasti sellaista missä ei ole päätä ei häntää.
Kerro esimerkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkki
"Onpas paljon kastematoja.. Tippelistappelis.. Kerran olin bussissa.. Tupakka"
Mun isä saattaa alkaa puhua minkä tahansa asian yhteydessä pitkiä juttuja vaikkapa jostain 1200-luvun ranskalaisesta kuninkaasta. Löyhiä aasinsiltoja, joita kukaan muu ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Olin vastikään työharjoittelussa mielenterveys ja päihde kuntoutus yksikössä ja siellä olleet skitsofreenikot olivat aika normaalin oloisia, toki heillä oli lääkitys päällä mutta silti. Ennemmin olisin kuvaillut heidät hiljaisiksi kuin höpötteleviksi. Itse pongasin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta tuon puheen hajanaisuuden olevan oireena. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Olin vastikään työharjoittelussa mielenterveys ja päihde kuntoutus yksikössä ja siellä olleet skitsofreenikot olivat aika normaalin oloisia, toki heillä oli lääkitys päällä mutta silti. Ennemmin olisin kuvaillut heidät hiljaisiksi kuin höpötteleviksi. Itse pongasin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta tuon puheen hajanaisuuden olevan oireena. Ap
Ei ne lääkittynä tuollasia olekaan. Osa voi olla hyvin normaaleja. Skitsofreniaahan on hyvin montaa eri tasoa ja mitä aiemmassa vaiheessa huomataan, toipumisennuste on aina parempi.
Onkohan tää sillä yhdellä jannulla joka istuu sporassa ja selostaa ikkunasta näkemiään asioita: "ja siinä biljardisali ja sitte tulee toinen vaunu vastaan, ihan täynnä kansaa, mitäs mä sanoin" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Kun lääkitys on kunnossa, niin skitsofreenikosta ei välttämättä huomaa mitään erikoista. Just korkeintaan jotain pientä "outoutta". Mutta auta armias jos lääkitystä ei ole ja on paha kausi menossa. Silloin niissä puheissa ei kyllä ole tolkkua ja sen kyllä tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä saattaa alkaa puhua minkä tahansa asian yhteydessä pitkiä juttuja vaikkapa jostain 1200-luvun ranskalaisesta kuninkaasta. Löyhiä aasinsiltoja, joita kukaan muu ei näe.
Ei kuulosta skitsofreenikolle vaan tavalliselle yksinäiselle ihmiselle.
Mua säälittää skitsofreenikot, toivottavasti heille saadaan joskus parantava lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta skitsofreenikolle vaan tavalliselle yksinäiselle ihmiselle.
Veit sanat suustani, ajattelin heti samaa että kyse on jostain yksinäisestä ihmisistä, ei mikään mt-ongelmainen.
Hajanainen puhe voi olla esim. epäjohdonmukaista, asiasta toiseen pomppivaa, huomattavan pikkutarkkaa ym. Pahimmillaan se voi olla sekavaa tai mahdotonta ymmärtää.
En ole ap, mutta te ketkä osaatte vastata apn kysymykseen, niin oletteko tavanneet noin psykoottista ihmistä jonka puhe on epäjohdonmukaista?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta te ketkä osaatte vastata apn kysymykseen, niin oletteko tavanneet noin psykoottista ihmistä jonka puhe on epäjohdonmukaista?
Olen törmännyt.
Puhe voi olla joskus hajanaista kenellä tahansa tilapäisesti.
Olin skitsofreenikon kanssa kahvilla:
-Saako sitä kahvii. Kiitti. Minä olen hullu! Mitä nyt saa tehdä?
Haluutko sä istuu mun kans täällä? Voidaan mennä ulos istumaan. Onko tuolla terassilla kameroita? Kuvaako ne mua?
Eiku nyt mä olen hiljaa. Minä olen hullu ja minulla on housut ja paita. Mitä nyt saa tehdä? Hei sano, kuvaako ne mua!
ja niin edespäin. Ihminen oli lujassa lääkityksessä, itse pyörtyisin minuuteissa sillä hevoskuurilla:
psykoosinestolääkkeet ja mielialamyrkyt käytössä, merkkejä en muista.
Onko kaikilla skitsofreenikoilla puhe tuollaista? En ole nimittäin koskaan törmännyt moiseen.