Voiko tämä olla syyhytartuna?
Kutinaa ollut yli vuoden mutta iholla ei ole missään kohtaa näkynyt minkäänlaisia nyppyjä tai viiruja. Joskus kutiavissa kohdisaa punaista laikukasta ihottuman näköistä joka ei kovinkaan voimakasta. Kutinaa koko vartalolla jalkapohjista päänahkaan. Kutinaa eniten kasvoissa (kulmakarvat, sierainten sisäreunat/pielet), käsivarret, kyljet vatsa ja selkä ja jalat. Kutina tuntuu kuin joku kipittelisi/kulkisi puseron alla tai ihon pinnalla kun ei ole vaatteita. Luonteeltaan siis liikkuvaa. Kutina pahempaa vaatteet yllä mutta myös huomattavaa ilman vaatteita.
3 eri antihistamiinia kokeiltu isoina annoksima - ei apua.
Kortisoonista ei tablettina eikä voiteena apua.
Pesuaineena vain allergiaystävällistä hajuateetonta pesuainetta. Kosmetiikkaa en ole käyttänyt yli vuoteen lainkaan edes ripsiväriä. Hajuateita en käytä. Allergioita ei ole eikä lemmikeitä. Ei home altistusta.
Syyhyhoidon tein 2kertaa ominpäin. Niz voiteet ja Stromectol pillerit ja Nix shampoo. Kutina katosi voiteen jälkeen päiväksi ja sitten palasi samanlaisena. Iholla ei vieläkään näy mitään.
Pyyheet, petivaatteet ja käyttövaatteet takkia ja kenkiä myöden pesukoneeseen kumihanskat kädessä. Ja puhtaita pyykkejä käsittelin myös kumihanskoilla. Kaikki ovenkahvat ja pinnat desinfioin 2kertaan kumihanskat kädessä. Heitin menemään hammasharjat, dödöt, tiskirätit, tiskiharjat ym. Hiusharja ja muita tavaroita pakkaseen viikoksi. Sohva ja kangastuolit käyttökieltoon, matot jätesäkkeihin ym. Hyvin kattava operointi siis mutta kutina jatkuu. Voiko olla syyhy vaikka 2kertaan Nixattu, siivoiltu ja otettu vielä suun kautta loishäätöpillerit?
Vai onko varmempaa että jotain muuta?
Olen käynyt 3eri ihotautilääkärillä ja kukaan ei osannut sanoa mitään, kuulemma terveen näköistä ja hyvää ihoa on paha tutkia kun siinä ei mitään näy.
Kommentit (30)
Hoitamaton syyhy muuttuu vaikeaksi karstasyyhyksi jolloin iho ikäänkuin alkaa kuoriutua pois joka on ihan huomiotaherättävän näköistä. Sitä on vaikea hoitaa mutta myös karstasyyhy näkyy aivan selkeästi henkilön ihossa. Lisäksi se tarttuu erittäin helposti joten olisit tartuttanut varmasti samassa taloudessa asuvat ja ihmiset joiden luona yövyt tai kyläilet tai olet kontaktissa hiukaakaan enempää. Nimim. Hoitaja jolla paljon syyhypotilaita ollut
Olen kärsinyt samasta ongelmasta jo 3 vuotta. Alussa oli syyhy, rasvattu yhteensä varmaan lähemmäs 10 kertaa jo ja lääkettä kokeiltu. Oireet aivan samat kuin sinullakin. Olen näitten rasvausten takia jopa yöpynyt hotellissa jne.
Ikävää, kun ei uskalla alkaa seurustelemaan ettei tartuta ketään, jos tämä on syyhyä... Mutta eikö se olisi jo huomattu? Kuinka kauan se voisi pysyä piilossa? Mistään ei tunnu saavan vastausta. :( Mielenterveys kärsii, vieläkään en osaa asian kanssa elää.
Jos joku lähipiiristä saisi tartunna, sittenhän se varmistuisi. Mutta ei, en tietääkseni ole tartuttanut ketään. :/
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt samasta ongelmasta jo 3 vuotta. Alussa oli syyhy, rasvattu yhteensä varmaan lähemmäs 10 kertaa jo ja lääkettä kokeiltu. Oireet aivan samat kuin sinullakin. Olen näitten rasvausten takia jopa yöpynyt hotellissa jne.
Ikävää, kun ei uskalla alkaa seurustelemaan ettei tartuta ketään, jos tämä on syyhyä... Mutta eikö se olisi jo huomattu? Kuinka kauan se voisi pysyä piilossa? Mistään ei tunnu saavan vastausta. :( Mielenterveys kärsii, vieläkään en osaa asian kanssa elää.
Jos joku lähipiiristä saisi tartunna, sittenhän se varmistuisi. Mutta ei, en tietääkseni ole tartuttanut ketään. :/
Millä tavoin syyhy todettiin alunperin?
Itse asun puolison kanssa ja nukumme samassa sängyssäkin mutta hänellä ei kutinaa ole missään vaiheessa ollut.
- ap
Syyhypunkki? Onko sormien väleissä pieniä rasvakohoumia? Hae nix 5% apteekista ilman reseptiä. Tsemppiä.
Ai sori, olitkin jo kokeillut... Edellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun puolison kanssa ja nukumme samassa sängyssäkin mutta hänellä ei kutinaa ole missään vaiheessa ollut.
- ap
Silloinen poikaystävä sai tartunnan, ihotautilääkäri totesi syyhyksi käsissä olevien rakkuloita tarkastelulla (näkyi siis niitä eläviä). Muutama kaverimmekin sai tämän. Kaikilla muilla riitti kaksi rasvausta eikä sen jälkeen ole ollut oireita muilla.
Olen lukenut asiasta todella paljon netistä ja moni on valitellut samaa ongelmaa. Monesti on osunut silmään ehdotus, että iho reagoi nyt ihoon kuuluviin talipunkkeihin. Ainoa hoito tähänkin on allergialääke, syyhyrasvaus ja ihon kosteutus. Omalla kohdalla ei auta mikään. Niitä rakkuloita ei kuitenkaan käsissä ole ollut ainakaan kahteen vuoteen.
Lääkäristä ei tunnu saavan apua ja syyksi ehdotetaan stressiä ja muuta psykosomaattista oireilua. Samaa valittavat monet keskustelupalstoilla, tähän kannattaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apSilloinen poikaystävä sai tartunnan, ihotautilääkäri totesi syyhyksi käsissä olevien rakkuloita tarkastelulla (näkyi siis niitä eläviä). Muutama kaverimmekin sai tämän. Kaikilla muilla riitti kaksi rasvausta eikä sen jälkeen ole ollut oireita muilla.
Olen lukenut asiasta todella paljon netistä ja moni on valitellut samaa ongelmaa. Monesti on osunut silmään ehdotus, että iho reagoi nyt ihoon kuuluviin talipunkkeihin. Ainoa hoito tähänkin on allergialääke, syyhyrasvaus ja ihon kosteutus. Omalla kohdalla ei auta mikään. Niitä rakkuloita ei kuitenkaan käsissä ole ollut ainakaan kahteen vuoteen.
Lääkäristä ei tunnu saavan apua ja syyksi ehdotetaan stressiä ja muuta psykosomaattista oireilua. Samaa valittavat monet keskustelupalstoilla, tähän kannattaa varautua.
Olen jo huomannut.. kutina on niin mahdotonta ja toisina aikoina paljpn pahempaa kuin toisina että meinaa tulla hulluksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apSilloinen poikaystävä sai tartunnan, ihotautilääkäri totesi syyhyksi käsissä olevien rakkuloita tarkastelulla (näkyi siis niitä eläviä). Muutama kaverimmekin sai tämän. Kaikilla muilla riitti kaksi rasvausta eikä sen jälkeen ole ollut oireita muilla.
Olen jo huomannut.. kutina on niin mahdotonta ja toisina aikoina paljpn pahempaa kuin toisina että meinaa tulla hulluksi :(
Kannattaa varmaan vielä kokeilla tuota rasvausta ja seurailla onko siitä mitään apua. Omalla kohdalla kutina onneksi ei ole enää niin häiritsevää, pitää kuitenkin toisinaan hereillä öisin ja henkisesti rankkaa. Ei kuitenkaan enää kutita niin kovasti, että raapisin jälkiä ihoon... Niin ja tosiaan, onko maksan tila tutkittu?
Mulla vastaavat oireet olivat kihomadon aiheuttamia. Loistauti voi aiheuttaa voimakkaat allergiaoireet.
Syyhyn ei pitäisi tuntua kasvoissa eikä kaulan yläpuolella muuallakaan päässä.
Mulla ko oli syyhy, ni sauna sai ne oikeen kuhiseen ja kutina oli kamala. Meni ohi nixillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ko oli syyhy, ni sauna sai ne oikeen kuhiseen ja kutina oli kamala. Meni ohi nixillä.
Saunan jälkeen kutina kyllä on helvetillinen. Jokainen yksityinen ihot.lääkäri sanonut ettei ole syyhy koska iho on ns hyvä iho missä ei jäljen jälkeä ei nyppyä ei mitään.
Nixit ja stromectoolit eivät ole auttaneet. Toistuvasti kokeiltu. Nytkin pötkötän sängyssä ja kamala kuhina kutina joka paikadds
Vierailija kirjoitti:
Mulla vastaavat oireet olivat kihomadon aiheuttamia. Loistauti voi aiheuttaa voimakkaat allergiaoireet.
Voiko kihomadot levitä sitten muualle ihoon? Ainoat paikat jotka ei kutise niin suun sisus ja intiimialueet. Peräaukon kutinaa ei ole. Lapsena oli kerran kihomatoja ja muistan edelleen miten peräaukko kutisi ja matoja näkyi ulosteen seassa. Nyt ei tällaista ole.
Ulosteestani myös on otettu lois ja parasiittikokeet.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen psyykkistä ongelmaa.
Sitäkin epäilty ja lääkitystä kokeiltu ja terapiaa mutta eipä auttanut, terapeutti sanoi ettei hänestä vaiva ole psyykkinen.
Keliakia? Mulla oli pitkään sietämättömän kutiavaa ihottumaa joka katosi kun sain diagnoosin ja aloitin keliakiaruokavalion. Googletapa, löytyy kuviakin.
En usko jos noin mittavat hoidot ja opwroinnit takana.