Voiko tämä olla syyhytartuna?
Kutinaa ollut yli vuoden mutta iholla ei ole missään kohtaa näkynyt minkäänlaisia nyppyjä tai viiruja. Joskus kutiavissa kohdisaa punaista laikukasta ihottuman näköistä joka ei kovinkaan voimakasta. Kutinaa koko vartalolla jalkapohjista päänahkaan. Kutinaa eniten kasvoissa (kulmakarvat, sierainten sisäreunat/pielet), käsivarret, kyljet vatsa ja selkä ja jalat. Kutina tuntuu kuin joku kipittelisi/kulkisi puseron alla tai ihon pinnalla kun ei ole vaatteita. Luonteeltaan siis liikkuvaa. Kutina pahempaa vaatteet yllä mutta myös huomattavaa ilman vaatteita.
3 eri antihistamiinia kokeiltu isoina annoksima - ei apua.
Kortisoonista ei tablettina eikä voiteena apua.
Pesuaineena vain allergiaystävällistä hajuateetonta pesuainetta. Kosmetiikkaa en ole käyttänyt yli vuoteen lainkaan edes ripsiväriä. Hajuateita en käytä. Allergioita ei ole eikä lemmikeitä. Ei home altistusta.
Syyhyhoidon tein 2kertaa ominpäin. Niz voiteet ja Stromectol pillerit ja Nix shampoo. Kutina katosi voiteen jälkeen päiväksi ja sitten palasi samanlaisena. Iholla ei vieläkään näy mitään.
Pyyheet, petivaatteet ja käyttövaatteet takkia ja kenkiä myöden pesukoneeseen kumihanskat kädessä. Ja puhtaita pyykkejä käsittelin myös kumihanskoilla. Kaikki ovenkahvat ja pinnat desinfioin 2kertaan kumihanskat kädessä. Heitin menemään hammasharjat, dödöt, tiskirätit, tiskiharjat ym. Hiusharja ja muita tavaroita pakkaseen viikoksi. Sohva ja kangastuolit käyttökieltoon, matot jätesäkkeihin ym. Hyvin kattava operointi siis mutta kutina jatkuu. Voiko olla syyhy vaikka 2kertaan Nixattu, siivoiltu ja otettu vielä suun kautta loishäätöpillerit?
Vai onko varmempaa että jotain muuta?
Olen käynyt 3eri ihotautilääkärillä ja kukaan ei osannut sanoa mitään, kuulemma terveen näköistä ja hyvää ihoa on paha tutkia kun siinä ei mitään näy.
Kommentit (30)
Käyttäjä5316 kirjoitti:
Keliakia? Mulla oli pitkään sietämättömän kutiavaa ihottumaa joka katosi kun sain diagnoosin ja aloitin keliakiaruokavalion. Googletapa, löytyy kuviakin.
Hei, osaisiko joku kuvailla minkälaista kutinaa keliakia voi aiheuttaa? Voiko tuntua siltä kuin iholla vilistäisi jotain? Oireluettelossa oli muitakin jotka kuulostivat omaan tilanteeseeni sopivalta. Olen siis tu toinen tästä kutinasta pitkään kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5316 kirjoitti:
Keliakia? Mulla oli pitkään sietämättömän kutiavaa ihottumaa joka katosi kun sain diagnoosin ja aloitin keliakiaruokavalion. Googletapa, löytyy kuviakin.
Hei, osaisiko joku kuvailla minkälaista kutinaa keliakia voi aiheuttaa? Voiko tuntua siltä kuin iholla vilistäisi jotain? Oireluettelossa oli muitakin jotka kuulostivat omaan tilanteeseeni sopivalta. Olen siis tu toinen tästä kutinasta pitkään kärsinyt.
Anopillani on keliakia ja kutina hänellä oli erittäin voimakasta ja tuli pieniä punaisia nyppyjä rykelmittäin kutinakohtiin. Hänellä niitä oli pakaroissa ja jossain muualla - olikohan kainalon lähellä käsivarressa. Kävi lääkärissä ja sanoi heti että keliakiasta johtuvia (keliakia hänellä siis diagnosoitu 2v ennen kutinaa/nyppyjä).
Hänellä Keliakia ilmeni suolisto-oirein. Vatsa oli kipeä, turvotteli ja uloste oli vesiripulia ja jos ei päässyt vessaan heti niin tuli housuihin. Vatsakipu oli pahin oire ja pian hän yhdisti sen ruisleivän syöntiin, ruisleipä oli pahin hänen kohdallaan. Myöhemmin oireita alkoivat tehdä myös muut gluteenia sisältävät ruoka-aineet myös jotkin jugurtit ym ja kaura (vaikka pihdas kaura usein sopii keliaakikolle). Myös paino putosi hänellä 65kilosta 52kiloon ennen diagnoosia.
Keliakia todetaan tähystämällä sekä on olemassa myös verikoe jolla tautia voidaan epäillä. Virallinen diagnoosi vasta tähystyksen jälkeen.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5316 kirjoitti:
Anopillani on keliakia ja kutina hänellä oli erittäin voimakasta ja tuli pieniä punaisia nyppyjä rykelmittäin kutinakohtiin. Hänellä niitä oli pakaroissa ja jossain muualla - olikohan kainalon lähellä käsivarressa. Kävi lääkärissä ja sanoi heti että keliakiasta johtuvia (keliakia hänellä siis diagnosoitu 2v ennen kutinaa/nyppyjä).
Hänellä Keliakia ilmeni suolisto-oirein. Vatsa oli kipeä, turvotteli ja uloste oli vesiripulia ja jos ei päässyt vessaan heti niin tuli housuihin. Vatsakipu oli pahin oire ja pian hän yhdisti sen ruisleivän syöntiin, ruisleipä oli pahin hänen kohdallaan. Myöhemmin oireita alkoivat tehdä myös muut gluteenia sisältävät ruoka-aineet myös jotkin jugurtit ym ja kaura (vaikka pihdas kaura usein sopii keliaakikolle). Myös paino putosi hänellä 65kilosta 52kiloon ennen diagnoosia.
Keliakia todetaan tähystämällä sekä on olemassa myös verikoe jolla tautia voidaan epäillä. Virallinen diagnoosi vasta tähystyksen jälkeen.
- Ap
Hei ap, olen tuo toinen täsmälleen samoista oireista kärsinyt. Kaivoin tämän topicin selaushistoriasta, toivottavasti huomaat vastaukseni vielä!
Nimittäin keliakiahan sieltä löytyi. Ja viimeiset kolme vuotta, olen ollut IHAN VARMA, että tämä on sitä samaa syyhykutinaa, mitään eroa tässä ei nimittäin ole ollut. Olen nyt lukenut asiasta parin viikon aikana niin paljon kuin olen ehtinyt ja on hyvin yleistä, ettei keliakia ilmene kuin "ihokeliakiana", josta tietenkin on eri vahvuisia oireita. Myös äitini kävi testeissä (viimeiset pari vuotta esiintynyt kutisevaa ihottumaa silloin tällöin kuulemma) ja myös hänellä syyksi paljastui keliakia.
Kannattaa ehdottomasti poissulkea tämä vaihtoehto! Toivottavasti löydät avun vaivaan, pitkään jatkuessa tämä todella alkaa käydä ongelmaksi mielenterveydelle, ainakin omalla kohdalla... Nyt on käsittämättömän helpottunut olo. :)
Kyllä on hoitamaton syyhy,ruokaöljyä kun levität kasvoille,parin tunnin päästä alkaa irrota karstaa,joka on vaaleaa ja terävää kuin karkeasuola.Itsellänikin on karstasyyhyä joka on joskus todettu ja määrätty nix voidetta ja ivermektiiniä.Terveyskeskuslääkäri ei suostu enää tutkimaan vaan kehoittaa menemään yksityislääkärille.on vaan niin kallista ettei ole varaa hoitoon ja kalliisiin lääkkeisiin.
Stromectol ilman reseptiä - https://topeuro-shop.com/buy-stromectol-fi.html?wm=11492&tr=8027 Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.
Mitään ei näy, mutta silti kaikki mahdolliset lääkevoiteet nahkaan voideltu? Onhan siellä silloin pakko näkyä jotain, jos lääkäri on jonkun hoitovoiteen kirjoittanut vai teetkö diagnooseja ihan itse?
Jospa kokeilisit vaihteeksi lenkkeilyä, työelämää ja jotain miedompaa saippuaa sekä lopeta se itsesi raapiminen
Anopilla keliakia ja näkyy myös oireiluna ihossa. Mulla ei ihossa ole mitään. Ihoni on tosi hyväkuntoinen ei nyppyjä tai mitään.