Miten voi olla opettaja, jos ei pidä lapsista?
Eräs tuttavani (mies, n. 35–40-vuotias) on yläkoulun ja lukion lehtori mutta omien sanojensa mukaan ei pidä lapsista eikä osaa olla lasten kanssa. Miten tämä on mahdollista? Eikö opettajankoulutuksessa sentään ole tästä aiheesta jotakin? Miten lapsivihaaja voi päätyä opettajan ammattiin?
Kommentit (18)
Yläkoulussa ja lukiossa ei olla enään tekemisissä lasten kanssa.
No yläastelaiset ei ole lapsia, vaan nuoria/teinejä. Lapsellisia ja lapsentasoisia kyllä, mutta ei lapsia.
En minäkään pidä lapsista ja mä olen äiti.
Mä en pääsääntöisesti voi sietää toisten ihmisten lapsia, omiani rakastan yli kaiken. Mutta en väitä ettenkö nauttisi tästä ajasta, kun nuorinkin lapsistani on jo yläkoulussa, huomattavasti enemmän kuin siitä perkeleen pikkulapsiarjesta.
Kyllä 5 kk, 5 v ja 15 v lapsilla on aika hitosti eroa. Yläkoulun opettajana ei tarvitse olla tekemisissä kuin viimeksi mainitun ryhmän kanssa. Siinä varmaan selitys.
Harva mies on lapsirakas, oli opettaja tai ei.
Samasta syystä kuin olen vanhustenhoitaja,vaikka en pidä heistä. Tai myyjä, joka ei pidä asiakaspalvelusta. Moni lääkärikin inhoaa potilaiden vastaanottamista. Kuinka moni asiakaspalvelualalla voi sanoa oikeasti pitävänsä asiakkaistaan? Sitä tekee mitä tekee saadakseen palkkansa. Ei sitä tarvitse rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa yhtään teinien mussutusta, valitusta, kapinointia ja pään aukomista. Moni teini tarvisi kunnolla korville ja vientiä saunan taakse.
T. 28v. Yläkoulun lehtori
En ennusta sinulle kovin pikää uraa. Jos suhtautumisesi nuoriin on tuollainen, eiköhän vääjäämätön riehumisesi jollekin somevideolle aikanaan tallennu.
t. miesope
Lapsia vihaavat ovat taatusti parempia opettajia. Todennäköisesti myös parempia vanhempia, jos siihen rooliin joutuvat.
Tosiasiassa aineenopettajakarsinta ei mitenkään erikseen testaa suhtautumista lapsiin tai nuoriin. Minulta kysyttiin aikoinaan, että miksi haluan opeksi. Ja sitten oli ryhmäkeskustelu. Siinä ne. Läpi meni heittämällä. Työtä tehnyt 25 vuotta ja aina välillä ihmettelen, että millaisia ihan vääriä ihmisiä tälläkin alalla liikkuu.
Kuinkakohan paljon kouluissa on opettajia, jotka eivät lapsista/nuorista tykkää? Veikkaanpa, että paljon. Lasten vanhempien edessä he ovat niin imeliä, hymyileviä ja mukavia kuin vain voivat, mutta oppitunneilla kaikkea muuta. Näin oli mm. äitini kouluaikoina, samoin minun ja homma jatkuu nyt myös lasteni opettajilla.
Tottakai meillä kaikilla on hyviä ja ihania opettajia, iso kiitos heille, mutta sekaan mahtuu ihan sekopäisiäkin opettajia.
ei se mitään haittaa ettei pidä oppilaista. joittenkin oppilaitten kanssa voi puhua niistä oppilaista joista ei pidä ja heitän kanssaan voi naureskella hylkiöille. tuollainen tuo mukavaa piristystä päivään.
Olen alakoulun opettaja, enkä todellakaan pidä kaikista lapsista. En tuo tätä mitenkään esiin, luokassa kaikilla on oikeus saada opettajalta positiivista huomiota. Ei kaupan kassakaan pidä kaikista asiakkaista, mutta silti työ voi olla ihan jees ja kaikki saavat silti palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun opettaja, enkä todellakaan pidä kaikista lapsista. En tuo tätä mitenkään esiin, luokassa kaikilla on oikeus saada opettajalta positiivista huomiota. Ei kaupan kassakaan pidä kaikista asiakkaista, mutta silti työ voi olla ihan jees ja kaikki saavat silti palvelua.
Minusta pitäisi tykätä ihan jokaisesta. Se vaatii työtä ja harjoittelua, mutta se on ainoa tapa olla rehellisesti hyvä ope. Ei ne nuoret niin tyhmiä ole etteivätkö tunne, välittääkö ope oikeasti vai ei. Ja ihan loppujen lopuksi, kaikissa nuorissa on paljon hyvää vaikka se ei aina heti tule ilmi. Joskus kun oikein potuttaa, lohdutan itseäni hiljaa, että olen vain ope, en asu noiden kanssa. Ja taas jaksaa.
Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tykätä ihan jokaisesta. Se vaatii työtä ja harjoittelua, mutta se on ainoa tapa olla rehellisesti hyvä ope. Ei ne nuoret niin tyhmiä ole etteivätkö tunne, välittääkö ope oikeasti vai ei. Ja ihan loppujen lopuksi, kaikissa nuorissa on paljon hyvää vaikka se ei aina heti tule ilmi. Joskus kun oikein potuttaa, lohdutan itseäni hiljaa, että olen vain ope, en asu noiden kanssa. Ja taas jaksaa.
Yläkoulun ope
Kaikissa on jotain hyvää, mutta silti en voi rehellisesti sanoa tykkääväni kaikista. Se, että en tykkää jostain, ei tarkoita ettenkö välittäisi tämän oppilaan elämästä ja oppimisesta. Välitän kyllä kaikista oppilaistani, myös niistä joista en kauheasti tykkää.
En näe ammattitaitona itsensä pakottamista johonkin tunteeseen. Enemminkin on ammattitaitoa pitää omat tunteet kurissa ja antaa kaikille mahdollisimman samanlaista kohtelua omista tunteista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tykätä ihan jokaisesta. Se vaatii työtä ja harjoittelua, mutta se on ainoa tapa olla rehellisesti hyvä ope.
Aika mustavalkoisesti ajateltu..
Itse asiakaspalvelijana olen kaikille asiakkailleni kohtelias ja ammatimainen mutta ei se silti tarkoita että pitäisin heistä kaikista:D mielipiteeni ei perustu asiakkaan iästä tai ulkonäöstä vaan käytöksestä esim. Jos saan paskaa niskaan jostain asiasta mihin en voi työssäni vaikuttaa niin ei se minusta kivalta tunnu, yritän silti hankalissakin tilanteissa palvella asiakasta parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin ja ehkä pitkin lapsista ennenkuin todellisuus iski päin kasvoja. Aika riiviöitä monet nykyään.
Ei pidä lapsista != lastenvihaaja. Pääasia että näkee työnsä merkityksellisenä