Kuparikierukkakokemuksia
Tuo kiinnostaa, kun muut ehkäisyt eiväty oikein sovi. Kokemusta aikaisemmin on hormonikierukasta, mutta siitä tuli niin paha finniongelma ettei voinut jatkaa käytöä. Ikää minulla 38v ja lapset hankittuna.
Kommentit (41)
Mulla on kokemusta. Ensin erittäin runsaat kuukautiset. Ja sitten pieni poika. Nyt jo 15-v.
Ihana poika
Olen ollut tyytyväinen. Huoleton ja hormoniton ehkäisy, ei tarvitse muistaa mitään.
Kuparikierukka on ollut nyt kuusi vuotta, ei ongelmia. Pitäisi vaan käydä tarkistuksessa ja ehkä vaihtaa uusi tilalle. Asennus sattui ihan kunnolla ja jälkikrampit olivat kamalat, olin (olen) synnyttämätön. Kuukautiset on aina olleet epäsäännölliset, aika runsaat ja kivuliaat eikä tämä ole muuttunut, paitsi ehkä nyt viime aikoina vähän niukentuneet. Hyvin pärjää kuukupilla.
Ap jatkaa. Soitin jo gynelle ja näköjään pitäisi olla tuore papa -vastaus ennen kuin kierukka voidaan laittaa. Kun hormoni -kierukka laitettiin joskus 10 vuotta sitten niin papa otettiin siinä samalla ennen kierukan laittoa. Nyt sitten pitää mennä ensin ultraan ja papaan ja sitten uusi aika, jolloin kierukka laitetaan, kun papavastaus on tullut ja on puhdas. Ei tämä ehkäisyn hankinta mitään helppoa ja edullista ole. Lähin gynekologikin naapurikaupungissa.
Oliko niin, että kuparikierukat on reseptivapaita edelleen? Jos kuitenkin pitää varalta jo hankkia, jos se laitettaisiinkin heti eka käynnillä, kun nyt olisi menkatkin.
Toistakymmentä vuotta ehti olla käytössä, toki kuuden vuoden välein vaihdettuna. Vuoto runsasta, mutta muuten ei haittoja. Hormoonit eivät sopineet, tuli järkyttäviä finnejä ja raivareita :). Pari tulehdusta oli, en tiedä aiheuttiko tuo sitten, mutta antibiootit auttoivat.
Viimeisen gyne otti pois, kun vaihtarit alkoivat kolkutella.
En uskaltaisi luottaa ainoana ehkäisynä ja muutenkin se ona laite, joka abortoi kohdusta jo alkaneita raskauksia. En siis käyttäisi itse ollenkaan!
Tuttava tosin sai vauvan kuparikeirukasta huolimatta. Raskaus oli ehtinyt aika pitkälle enennenkuin se huomattiin ja hän oli päättänyt, että ei aborto. Ei ollut ymmärtänyt ehkäisyä valitessaan, miten kierukka voi repiä kiinnittyneen alkion/sikiön pahimmillaan irti. Sitten jännitettiin, että abortoiko kierukka vauvan, mutta ei, koska vauva piti kierukkaa kädessään! Mikä onni ja täysiaikaisena syntynyt vauva yli 40 vuotiaalle! Aina ei vauva ota kierukkaa käteensä ja silloin varsinkin tulee pahaa jälkeä!
Äh, jos täytyy useamman kerran käydä... Minulla hoitui silloin 2010 kaikki sillä yhdellä samalla käynnillä terveyskeskuksessa, kuparikierukka tuli jostain lääkärin varastokaapista, en mitään itse käynyt ostamassa. -3-
Miettikää, ne runsaammat kuukautiset johtuvat siitä, että kuparikierukkka liikkuu kohdussa ja irrtottaa joskun pidemmällekin ehtineitä raskauksia. Hyväksytte varmaan abortinkin? Hormonikierukan ideana on estää kohdun limakalvoa kehittymästä niin, että raskaus voisi allkaa, mutta kuparikierukasta puuttuu ne hormonit, limakalvo kehittyy ja ei sen kierukan liikkuminen aina osu joka kohtaan. Raskaus ehtii pitkällekin! Miksi suostutte kärsimään tulehduksia yms. ja miten kestätte ajatukset jatkuvista aborteista, joihin menetelmä osittain perustuu?
Mitä ehkäisyvaihtoehtoja sitten olisi 38 -vuotiaalle, joka haluaa helpon ja luotettavan ehkäisyn ja mahdollisesti asia hoituisi tuolla ensimmäisellä käynnillä? Neuvoja epätoivoiselle nyt. Mitä te muut käytätte ja miksi juuri se ehkäisy?
Mulla on ollut nyt kuparikierukka (GyneFix) puoli vuotta eikä mitään valitettavaa! Menkat ihan normaalit, ei siis yhtään runsaammat kuin aikaisemminkaan. Kannattaa lukea tosta kierukasta, sopii hyvin synnyttämättömillekin :)
Kondomi, laite joka laskee varmoja päiviä, ehkäisyvaahto, miehen piuhojen katkaisu, siinä parhaat ehkäisyt heille, jotka eivät tahdo hormoneja. Voi myös käyttää eri ehkäisyjä riippuen kuukautiskierron vaiheesta!
On asiota joista ei puhuta. Kuparikierukan toimintaperiaate on yksi sellainen. Mitä ei tiedä, sitä ei osaa surra, mutta sillä hetekellä, kun jokin itselle valkenee, niin paluuta entiseen ei ole.
Mulla ollut nyt kolme vuotta kuparikierukka, eikä mitään ongelmia.
Kuukautiset samanlaiset kuin aina ennenkin, tulehduksia ei ole tullut kuten ei aiemminkaan jne.
Yksinkertaisesti ei vain ole tullut mitään muutoksia eikä asiaa edes muista, kun sivuvaikutuksia ei ole.
Saan olla kaikinpuolin "normaali" itseni, ihana kapistus!:D
Miettikää ennen kuparikierukan ottamista, että miten selvitätte tilanteen, jos raskaustesti onkin positiivinen. Se raskaus voi mennä kesken… Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miettikää ennen kuparikierukan ottamista, että miten selvitätte tilanteen, jos raskaustesti onkin positiivinen. Se raskaus voi mennä kesken… Kokemuksia?
Kuparikierukka on lähes yhtä tehokas kuin hormonikierukkakin, eli ehkäisytehon puolesta turha panikoida.
"Raskaus voi mennä kesken"...niin?
Toivottavasti menisikin kesken, niin ei tarvitse erikseen keskeyttää.
Siksihän sitä ehkäisee, kun ei lasta halua.
Minulla on kuparikierukka. Nämä abortista vaahtoajat eivät ymmärrä kyseisen laitoksen toimintaperiaatetta.
Eli kuparikierukka aiheuttaa jatkuvan steriilin tulehdus- ja hylkimisreaktion kohtuun, jolloin kohdun limakalvo hylkii myös kiinnittymään pyrkivää munasolua. Tällöin munasolu tai tässä tapauksessa morula tulee ulos kuukautisten mukana.
Valitettavasti hormonittomia ehkäisykeinoja on kovin vähän ja lisäksi valikoimaa kaventaa ennestään myös muut asiat kuten vaikka lateksiallergia.
Minulla kuparikierukka on toiminut mainiosti. Jonkin aikaa kuukautiset olivat asentamisen jälkeen runsaammat ja kivuliaammat, mutta nekin ovat tasoittuneet ajan kuluessa. Huoleton ja hormoniton.
Itse olin myös kiinnostunut kuparikierukasta ehkäisykeinona, mutta juuri se ettei se sulje raskautta 100 % pois ja raskautuessaan kuparikierukka saattaisi vielä vahingoittaa alkiota/sikiötä, niin ei kiitos. Mielummin kondomi satunnaisesti ja useimmiten anaaliseksi.
Lateksittomat kondomit ovat toki kalliimpia, mutta myös paljon mielyttävämpiä käytössä kuin lateksiset. Eivätkä haisekaan niin pahalle. Luonnollisen tuntuisia verrattuna lateksisiin! Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, ne runsaammat kuukautiset johtuvat siitä, että kuparikierukkka liikkuu kohdussa ja irrtottaa joskun pidemmällekin ehtineitä raskauksia. Hyväksytte varmaan abortinkin? Hormonikierukan ideana on estää kohdun limakalvoa kehittymästä niin, että raskaus voisi allkaa, mutta kuparikierukasta puuttuu ne hormonit, limakalvo kehittyy ja ei sen kierukan liikkuminen aina osu joka kohtaan. Raskaus ehtii pitkällekin! Miksi suostutte kärsimään tulehduksia yms. ja miten kestätte ajatukset jatkuvista aborteista, joihin menetelmä osittain perustuu?
Ei mua haittaa ajatus jatkuvista aborteita, mä kun en lapsia halua. En edes mieti asiaa-
Youtuber Joy Sparkle BS, väittää sairastuneensa vakavasti kuparikierukasta. En muista tarinan ykstyiskohtia.
Videon nimi on "I don't want to die- health updates and fears" .
Suomenkielisenä en löytänyt asiasta mitään informaatiota, joten tässä lähteiden kuningas. Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper_toxicity
Voisin kuvitella, että tällainen on kuitenkin äärimmäisen harvinaista.
Lääkäri sanoi, että kuparikierukka muuttaa kohdun limakalvoakin, niin ettei voida puhua abortoituvista sikiöistä. :(. Taas ovat naiset toisilleen susia ja syyllistämässä. Pitääkö sitten kuolla rintasyöpään ja jättää lapset orvoiksi, kun se hormonien käyttö on muka parempi?
Mulla ekat noin puol vuotta kuukautiset runsaammat ja kivuliaammat, mut sen jälkeen normalisoitunut. Kaks kertaa oon puolentoisa vuoden aikana saanut bakteerivaginoosin, kun se ilmeisesti yleisempi kuparikierukan käyttäjillä. Muuten kyllä tykkään, helppo ehkäisykeino.