Kuparikierukkakokemuksia
Tuo kiinnostaa, kun muut ehkäisyt eiväty oikein sovi. Kokemusta aikaisemmin on hormonikierukasta, mutta siitä tuli niin paha finniongelma ettei voinut jatkaa käytöä. Ikää minulla 38v ja lapset hankittuna.
Kommentit (41)
Olen 30-vuotias, synnyttämätön kuparikierukan tyytyväinen käyttäjä.
Nova-T 380-kierukan asennus tapahtui kotipaikkakuntani terveyskeskuksessa eikä sattunut. Olin kylläkin lääkärin kehoituksesta ottanut hyvän tujauksen buranaa varmuudeksi ennen asennusta ja nämä varmasti tasoittivat tuntemuksia. :) Asennuspäivän iltana ja vielä seuraavana päivänäkin särkylääkkeitä kyllä kului, menkkamaiset krampit oli sen verran ikävän tuntuisia mutta kuulemma ihan tavallisia.
Kahden ja puolen vuoden aikana olen jo tottunut kierukan tuomiin muutoksiin:
-Kuukautiset kestävät yhtä pitkään kuin ennenkin (n. 5-6pv) ja ovat runsaudeltaan suunnilleen samat, mutta vuoto on tavallaan "tehostunut" vain yhdelle päivälle: toisin kuin aiemmin, nyt ensimmäinen vuotopäivä on hyvin kevyttä tiputtelua, seuraava taas tooodella runsasta vuotoa ja siitä eteenpäin jälleen se muutama päivä ihan pientä tiputtelua, joiden aikana pikkuhousunsuojalla pärjää mainiosti. Aiemmin vuodon määrä oli "tasaisempaa" menkkojen alusta loppuun.
-Mainittavista kuukautiskivuista en ole onnekkaana kärsinyt ennen kuparikierukkaa, nyt alavatsan kramppailu alkaa noin kaksi päivää ennen vuodon alkamista ja loppuu samalla kun vuoto alkaa. Särkylääkettä eivät silti ole vaatineet asennuksen jälkeisten parien menkkojen jälkeen, jotka olivatkin melkoisen tuskalliset. Nykyisten kanssa pärjää kyllä sen pari päivää, ovat tuntemustasoltaan lähinnä "ärsyttävät".
-Aiemmin en kärsinyt minkäänlaisista alapään tulehduksista, mutta ensimmäisen puolen vuoden aikana kierukan asennuksesta kävin läpi hermoja raastavan bakteerivaginoosikierteen. Se onneksi talttui muutamassa kuukaudessa apteekin itsehoitolääkkeiden ja ruokavalion korjaamisen avulla. Syön silti edelleenkin maitohappobakteereita kuukautisten loppupuolella, silloin paikat tuntuvat olevan herkemmät ja kaikista alttiimmillaan tulehduksille.
Tuon kummempia haittoja ei kyseisestä kapistuksesta ole ilmennyt, ja positiiviset hyödyt peittoavatkin kirkkaasti nuo pienet juilimiset. Ihanaa kun ehkäisystä ei tarvitse huolehtia ja kärsiä; olen aiemmin kokeillut kaikenlaisia pillereitä, renkaita sekä laastareita ja niistä kaikista sain elämänlaatuani merkittävästi alentavia sivuvaikutuksia. Voin siis omasta puolestani suositella kuparikierukkaa, jos ei ennestään ole ihan kamalan runsaita menkkoja ja niihin liittyviä kipuja. :)
On muitakin ehkäisymenetelmiä kuin kuparikierukka, myös hormoonittomia. On täysin yksilöllistä miten käyttäjä reagoi kuparikierukkaan. Lääkäri ei voi sitä tietää toisten puolesta ja olisi kyllä velvollinen puhumaan totta! Joillakin se abortoi ja joillakin on paha tulehdustila. Ottaako riski kummastakaan? Lateksiton kondomi on hyvä, eettisesti ei niin ristiriitainen. On myös laitteita ja jopa kännykkäsovelluksiakin ehkäisyyn, joihin voisi tutustua tarkemmin, jos tahtoisi vähentää kondomin käyttöä.
Kierukkalapsia on syntynyt sekä elävinä että kuolleina, joten abortti voi tapahtua myöhemminkin!
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi luottaa ainoana ehkäisynä ja muutenkin se ona laite, joka abortoi kohdusta jo alkaneita raskauksia. En siis käyttäisi itse ollenkaan!
Tuttava tosin sai vauvan kuparikeirukasta huolimatta. Raskaus oli ehtinyt aika pitkälle enennenkuin se huomattiin ja hän oli päättänyt, että ei aborto. Ei ollut ymmärtänyt ehkäisyä valitessaan, miten kierukka voi repiä kiinnittyneen alkion/sikiön pahimmillaan irti. Sitten jännitettiin, että abortoiko kierukka vauvan, mutta ei, koska vauva piti kierukkaa kädessään! Mikä onni ja täysiaikaisena syntynyt vauva yli 40 vuotiaalle! Aina ei vauva ota kierukkaa käteensä ja silloin varsinkin tulee pahaa jälkeä!
Vauva piti kierukkaa kädessään? Ööh wtf? Oot nukkunut biologian tunneilla? :D
Mutta asiaan. Itsellä ollut muutama kuukausi, ja vaikuttaa ihan hyvältä. Kuukautiset runsastui 3 pv -> viikko.
Kuparikierukan käyttäjä ilmoittautuu. Ollut kohta viisi vuotta, pitäisi siis uusia. Mitään ongelmaa ei ole koko aikana ollut (tulehduksia, menkkakivut normit), mutta itse laitto sattui 17-vuotiaalle ja synnyttämättömälle aika paljon. Olisi pitänyt olla kuukautiset edes silloin laiton aikaan, mutta nepä ei sitten tullutkaan. :D Laiton jälkeen melkein pökräsin sinne neuvolaan ja sain lääkäriltä kyydin kotiin. Suositus kuparikierukalle, pitkäaikainen ja hormoniton ehkäisy.
Pidättäytyminen on hormoniton ehkäisykeino.
Vierailija kirjoitti:
Ne "abortit" ovat käytännössä sitä, kun kuparikierukka estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Eli ei sieltä mitään alkioita ja sikiöitä tule, voi luoja. :DTietysti jos pitää hedelmöittynyttä munasoluakin "lapsena", niin sellaiselle henkilölle kuparikierukka toki on epäeettinen vaihtoehto.
Ensisijaisesti kuparikierukan kupari sitäpaitsi tuhoaa siittiöt, eli mitään hedelmöittymistä ei yleensä edes tapahdu. Vasta toissijaisesti kierukka estää fyysisesti tsygootin (anteeksi nyt vain, mutta tsygootin, EI lapsen vaikka moni fundamentalisti näin kokeekin) kiinnittymisen.
Minulle gyenekologi sanoi, kun hain ekaa ehkäisyäni, että ei suosittele kierukkaa nuoren ikäni vuoksi ja ei varsinkaan kuparikierukkaa, koska se voi aiheutta tulehduksia ja abortoida yleensä hyvin varhaisessavaiheess araskautta, mutta joskus ehtii tekemään raskaustestinkin ja voi tulla ikävämpiäkin tilanteita eteen. Aloitin ehkäisypillerit. Hän lisäsi, että vanhemmalla iällä sitten mietitään, että sopiiko hormonikierukka, mutta että kuparikierukka valitaan joskus, kun hormonaalinen ehkäisy ei sovi, vaikka se aiheuttaakin enemmän noita em. ongelmia kuin hormonikierukka.
On jäänyt kierukat hankkimatta! Pillerit sopivat muuten hyvin siihen asti, kunnes tahdoin saada lapsia, paitsi että haluja ne heikensivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "abortit" ovat käytännössä sitä, kun kuparikierukka estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Eli ei sieltä mitään alkioita ja sikiöitä tule, voi luoja. :DTietysti jos pitää hedelmöittynyttä munasoluakin "lapsena", niin sellaiselle henkilölle kuparikierukka toki on epäeettinen vaihtoehto.
Ensisijaisesti kuparikierukan kupari sitäpaitsi tuhoaa siittiöt, eli mitään hedelmöittymistä ei yleensä edes tapahdu. Vasta toissijaisesti kierukka estää fyysisesti tsygootin (anteeksi nyt vain, mutta tsygootin, EI lapsen vaikka moni fundamentalisti näin kokeekin) kiinnittymisen.
Näin on. Hyvin hämmentävää, etteivät useimmat kuparikierukan käyttäjät tunne vempeleen ehkäisytapaa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, ne runsaammat kuukautiset johtuvat siitä, että kuparikierukkka liikkuu kohdussa ja irrtottaa joskun pidemmällekin ehtineitä raskauksia. Hyväksytte varmaan abortinkin? Hormonikierukan ideana on estää kohdun limakalvoa kehittymästä niin, että raskaus voisi allkaa, mutta kuparikierukasta puuttuu ne hormonit, limakalvo kehittyy ja ei sen kierukan liikkuminen aina osu joka kohtaan. Raskaus ehtii pitkällekin! Miksi suostutte kärsimään tulehduksia yms. ja miten kestätte ajatukset jatkuvista aborteista, joihin menetelmä osittain perustuu?
Hyväksyn kyllä abortinkin, mutta ei, ne eivät johdu siitä. Ne ovat KUUKAUTISET, ja tulee kuukautisten aikaan, eivätkä ole mikään keskenmeno joka sattuisi tulemaan aina juuri menkkojen aikaan. Voi luoja, mistä näin tyhmiä ihmisiä sikiää?
Ultrassa näykyi, että vauvalla oli kierukka kädessään, joten kierukkaa ei edes yritetty poistaa. Raskaus oli aika pitkällä. Googlaa kuparikierukka ja raskaus.
aiemmin kirjoittanut
Tosi hyvä on. Huoleton. Mulla ei ole kipuja, mutta kuukautiset ovat kyllä runsaammat. Syön siksi rautalisää.
Mulla oli kuparikierukka 5 vuotta synnyttämättömänä naisena, Helsingissä eka kierukka on jopa ihan ilmainen! Olin tosi tyytyväinen, poiston jälkeen meni 2 kiertoa raskautumiseen, nyt odotan esikoista. Lisäsi jonkin verran menkkakipuja ja vuotoa, buranahan niihin sitten auttoi. Uusimpien tutkimusten mukaan kupari aiheuttaa mm sen, että siittiöt kohdussa eivät ui oikein, ne tulevat hedelmöittämiskyvyttömiksi ja osa jopa pudottaa häntänsä. Ennen spekuloitiin, että kierukka ehkäisisi ensisijaisesti jälkiehkäisypillerin tapaan estämällä jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen, joka on muutenkin aika yleinen tapahtuma naisen kehossa. Tämäkään ei mielestäni suuri synti ole, jos ehkäisy muuten sopii.
Itse otin Gynefixin, vaikka se yksityisellä maksoi käynteineen yli 400 €. Viikon ajan laittamisen jälkeen olin melko kipeä, kun elimistö yritti poistaa vempelettä (itse asentaminen oli nopea ja vähäkipuinen). Kuukautiskipuja ei ole, vuoto on niukkaa, mutta Gynefixin valmistajien lupauksista huolimatta kuukautiset kestävät entisen 3,5 vrk:n sijaan 6 vrk (alussa jopa 9 vrk).
Mulle e-pillerit aiheuttivat useamman vuoden hiivakierteen aikana, jolloin lääkärit eivät näyttäneet edes osaavan epäillä pillereitä syyksi (ja nettiä ei nykymielessä ollut). Kuparikierukka ei ole aiheuttanut minulle yhtään tulehdusta. Myöskin Gynefixin ehkäisyteho 99,5 % riittää minulle.
Olisin varmaan kokeillut Miranaa, jos se ei pahentaisi melasmaa (kuten e-pilleritkin). Mieluummin kuukautiset kuin pigmenttiviikset ja syöpäriski. Gynefix on myös ommeltu kohtuun kiinni, joten t-malliseen kierukkaan verrattuna spontaanin ulostulon riski on todella pieni.
Avovaimolla oli kuparikierukka muutaman vuoden. Kuukautiskivut olivat aika kovat, mutta ei tuosta muistaakseni muuta haittaa ollut. Mitä nyt aluksi kierukan narut pistivät penikseeni. Naruja käytiin lyhentämässä, mutta pisti siitä huolimatta jos painoi peniksen syvälle. Jossain vaiheessa kuitenkin menivät ilmeisesti jotenkin siten, että eivät enää osuneet, vaikka painoi pohjaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Ultrassa näykyi, että vauvalla oli kierukka kädessään, joten kierukkaa ei edes yritetty poistaa. Raskaus oli aika pitkällä. Googlaa kuparikierukka ja raskaus.
aiemmin kirjoittanut
Sinua on nyt huijattu tai olet ymmärtänyt väärin. Ei tuo ole edes fyysisesti mahdollista. Googlaapa esim. sikiöpussi.
Ollut minulla vajaa vuoden. Muuten oikein pätevä laite, mutta tuntuu että on jatkuva tulehdus päällä. Valkovuoto haiskahtaa tympeälle ja sitä tulee joka päivä, ainoastaan hetki ennen kuukautisia on kuivaa. Pitää varmaan soitella tuosta.
Vaihdevuosi ikään käytin kyseistä kierukaa ehkäisynä.Mitään muta haitta ei ollut kuin hieman runsaammat vuodot.
Olen aikoinani laitatuttanut aina erikoislääkärillä ja en ole tuntenut yhtikäs mitään.
Ihan oudolta kuulostaa, että sattuis.
Eli ei sieltä mitään alkioita ja sikiöitä tule, voi luoja. :D
Tietysti jos pitää hedelmöittynyttä munasoluakin "lapsena", niin sellaiselle henkilölle kuparikierukka toki on epäeettinen vaihtoehto.