Uskotko, että Jussi Hakulinen on 17 vuotiaana kirjoittanut Joutsenlaulun sanat?
Uskotko, että Jussi Hakulinen on 17 vuotiaana kirjoittanut YÖ yhtyeen Joutsenlaulun sanat? Googlaa sanat ja vastaa sitten.
Kommentit (47)
No silloinhan se biisi kai ilmestyi kun Hakulinen oli sellanen nuori pörröpää :D 17-vuotiaat osaa toki olla pateettisia - elämäntuskaa ja sellaistakin typeryyttä kuin rakkautta aletaan siinä vaiheessa pikkuhiljaa ymmärtää. Uskon.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mummon runokirjasta on ottanut sanat. Ei 17v poika voi kirjoittaa tollasta.
Miksi ei voisi?
Tuskin tuollaista kukaan yli parikymppinenkään kirjoittaisi :D
Tietääkö kukaan mistä Hakulinen on kotoisin? Tai minkälaisesta perheestä?
Kuulin nimittäin aika mielenkiinotosen jutun siitä missä ja milloin joutsenlaulu ois kirjotettu, mut en tiiä pitäneekö yhtään paikkaansa...
Mä olen monesti miettinyt tätä asiaa. Toiset ovat herkempiä ja osaavat kirjoittaa jo nuorena, mutta silti jotenkin epäillyt.. On paljon mikä ei täsmää.
-74
Miksen uskoisi? Aika monia nuoria runoilijoita on nähty kautta historian, jopa "Joutsenlaulua" paremmin tekstein.
Kiitos ja kunnia sanat Herra Ylppö Hakulisen sävellys.
Uskon. Silloin luettiin kirjoja, joten kirjallinen ilmaisukyky oli useimmilla parempi kuin nykypäivänä on.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vanha sielu ja haikaillut entistä elämää. Omat tekstini alle 20-vuotiaana ovat todella hienoja.
Totta. Naisen kaksoisliekki on aina itseään pidempi, koulutetumpi, kuuluisampi ja ennen kaikkea rikkaampi mies.
T. Veikeä Setämies
Joutsenlaulun tulisi olla Suomen kansallislaulu.
Jussi teki nuorena kuolemattoman teoksen.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, nuorena on luova. Olen itse joitakin yläaste- ja lukioaikaisia tekstejäni lukiessa ihmetellyt, olenko tosiaan voinut kirjoittaa noin hyvin. Enää en keksisi sellaisia juttuja, koska olen niin kaavoihin kangistunut.
pitkä koulutus tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa kuka biisintekijä tekee hittejä enää neljänkympin jälkeen? Vähissä on sellaiset. Enempi on päinvastaisia esimerkkejä.
Luovuus kuuluu nuoruuteen.
Muistan lukeneeni tutkimuksestä jonka mukaan ihminen on luovimmillaan noin nelikymppisenä kun kokemus, kerätyt taidot ja se luovuus yhdistyy.
Miks sit muusikoille toisin. En tiedä. Viina ja villi elämä vie aivoja? Ennen ainakin. Ei enää.
Sanoittajien kohdalla voi johtua myös siitä että tietyllä tavalla ihmisen uudistumiskyky on kuitenkin rajallinen. Monet kirjoittaa sanoitusia hyvin nuorena ja sen jälkeen kun sanoituksia on kirjoittanut jo ehkä satoja (ehkä osan pöytälaatikkoon) uusia aiheita ja näkökulmia voi olla vaikeampi löytää. Tulee tunne että kaikki on jo sanottu. Osaltaan myös varmasti itsekriittisyys kasvaa. Sanoitu
Minusta kyllä tuntuu, että ihminen on nimenomaan nuorena liian itsekriittinen. Sen takia se kirjoittaminen ei ehkä onnistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen monesti miettinyt tätä asiaa. Toiset ovat herkempiä ja osaavat kirjoittaa jo nuorena, mutta silti jotenkin epäillyt.. On paljon mikä ei täsmää.
-74
Mitkä paljot eivät täsmää?
Musikaallinen ja kirjallinen (tässä yhteydessä biisin sanoitus) lahjakkuus on sellaista, että se tulee usein ilmi jo hyvin nuorena.
Aito rokkari kuoleekin jo 27-vuotiaana.
Joutsenlaulu on julkaistu vuonna 1984. Nuori oli Hakulinen silloin.
Vierailija kirjoitti:
Hakulinen kirjoitti vuonna -83 ilmestyneen "Varietee"-levyn biisit 14-17 vuotiaana. Vuonna 2009 ilmestyneelle "Loisto"-levylle hän teki 44-vuotiaana laulut "Kiitos ja kunnia", "Parrasvalot" sekä "Loisto". Pari vuotta sitten Yö teki radiohitin hänen laulustaan "Erakko", joka oli myös uustuotantoa eli laulun tehdessään hän oli 50v. Hakekaa vastaava biisintekokaari Suomesta?
Hakulinen on tosiaan tehnyt valtavan määrän upeita biisejä, biisintekijä vailla vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mistä Hakulinen on kotoisin? Tai minkälaisesta perheestä?
Kuulin nimittäin aika mielenkiinotosen jutun siitä missä ja milloin joutsenlaulu ois kirjotettu, mut en tiiä pitäneekö yhtään paikkaansa...
Mitä oikein vihjailet? Miksi et samantien sano minkä mielenkiinotosen jutun olet kuullut ja mistä. Jussi oli ihan tavallisesta, kunniallisesta perheestä kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Joutsenlaulu on julkaistu vuonna 1984. Nuori oli Hakulinen silloin.
Oli. 18-19-vuotias. Eli miksi ei olisi ollut 17 tehdessään ko kappaleen?
Ihan sama, on se niin kauhea itkuvirsi jopa suomalaisella mittapuulla.