Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko naisen huivi aina alistamisen merkki?

Vierailija
24.04.2017 |

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005182991.html

Kannattaa käydä lukemassa, tuossa on todella hyvä kirjoitus.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tämä huivikeskustelu on usein naurettavaa. Kun ajattelee että naisen pään peittäminen on normaali osa kristinuskoakin. Pään peittäminen kuuluu moneen muuhunkin kulttuuriin, esim. intialaisten sariin kuuluva huivi myös on naiseuden merkki. Myös länsimaisissa häissä elää sama perinne: häähuntu. Siinäpä sitä naisen alistamista kun isä vie alttarille huntu päässä ja luovuttaa tulevalle aviomiehelle kuin esineen, niinkö?

Lisäksi unohdetaan se, että monelle musliminaiselle hijabiin pukeutuminen aikuisuuden kynnyksellä on sekä sosiaalinen että uskonnollinen juttu, jota moni nainen itse odottaa, eräänlainen aikuistumusrituaali.

Se mikä alistaa ja sortaa naisia, ei ole siis huntu, vaan se, jos nainen pakotetaaan pukemaan huntu ja jos yhteisö jaottelee naisia sen mukaan pitävätkö he huntua vai eivät. Siinä ei ole enää kyse naisen valinnasta ja uskonnollisesta vakaumuksesta vaan jostain muusta.

Muslimeillä hunnun nimikin tarkoittaa oikeastaan yksityisyyttä ja moraalisuutta. Sen voi siis nähdä myös naiselle positiivisena asiana, koska hän asettaa sen pukemalla itselleen ihanteita ja myös käyttää hijabia aktiivisesti suojatakseen yksityisyyttään.

Annan esimerkin: arabimaissa asutaan nykyisin suurkaupungeissa, jossa naiset joutuvat menemään töihin ja opiskelupaikoille yms. kun kadut ja liikennevälineet ovat täynnä ihmisiä. Etenkin nuoria miehiä. Jo hunnun käyttäminen on viesti miehille käyttäytyä hyvin. Jos kuitenkin joku mies alkaa tuijottaa naista, nainen usein vetää osan hunnun lievettä miehen katseen ja poskensa väliin merkiksi että nyt miehen käytös menee yli. Ei tarvitse sanoa mitään, viesti on selvä, eikä miehelläkään ole epäilystä siitä, että hän on se huonokäytöksinen.

Suomessa vastaavassa tilanteessa jos joku suomalaismies tulee naisen viereen bussiin jankkaamaan, nainen yleensä kääntää katseensa ulos ikkunasta eikä sano mitään, esittää ettei huomaa miestä. Hiljaisuus on suomalaisten hijab. Mutta eroa on siinä, että naisen viesti miehen epäsopivasta käytöksestä ei mene jankkaajalle perille.

Vierailija
22/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maastopuku ja lippalakki ovat nekin miesten alistamisen kansainvälisiä merkkejä.Silti moni käyttää niitä ihan vapaaehtoisestikin ja vielä omalla vapaa-ajallaankin.

Ei huivikaan sinänsä ole muuta kuin kankaanpala.

Käytän itsekin sitä, mutta en kyllä  koskaan solmi sitä (mummomaisesti) leuan alta,vaan niskasta. Enkä käytä mitään mustia paksua  kangasta olevia (paitsi ehkä talvella vähän paksumpia),vaan jotain  ohuita ilmavia ja värikkäitä ihan mieleni mukaan.

Minulle sillä ei ole mitään sen kummempaa symboliikkaa ja silloin kun en tarvitse sitä,otan sen yksinkertaisesti pois päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vielä lukenut linkkiä, mutta ihmettelen vain, kukahan minuakaan alistaa kun nyt täällä kotona flunssassa huivi päässä istun. Ei ole miestä vaan yksin asuva nainen olen. Huivi tuntuu hyvältä. Pehmeältä, lämpimältä, suojaisalta.

Kummallista, että viattomat kangaspalatkin pitää nykyään demonisoida. Kai se jotain suurempaa länsimaista älykkyyttä sitten on...

Mutta entä jos, sinulla olisi yhteisön, suvun, kavereiden paine pitää sitä huivia, kuinka vapaalta se silloin tuntuisi.

Ei yhtään sen vähemmän vapaalta kuin paine nyt olla käyttämättä julkisesti huivia, vaikka palelen ja kaipaisin lämmintä pääni ympärille.

Olen joskus kauppaan mennyt huivi päässä ja luoja, että ihmiset oli töykeitä mulle. Jotkut jopa kävelivät päin. Siinä vähän silmät avautuivat asiaan ja länsimaiseen suvaitsemattomuuteen, vaikka oma syyni pitää huivia oli vain leikkausarven peittäminen. Kokeilkaapa itse kulkea pari päivää huivi päässä ja tulkaa sitten hehkuttamaan länsimaisen naisen oikeutta pukeutua kuten haluaa.

Tekopyhyyttä ja muukalaisvihaa, ei mitään muuta.

Luuletko, että joku uskoo satujasi.

T.Yli 40v maahanmuuttajalähiössä asunut.

Niin - tyhmä ei usko mitään, mikä ei sovi hänen ennakkokäsityksiinsä. Onhan tuota tutkittukin. Edes tieteellisiä tutkimuksia ei uskota, jos ne eivät sovi omiin ennakkoluuloihin.

Toisen tyhmyys ei tee minusta valehtelijaa. Tyhmyys on jokaisen ihan oma tragedia.

On helppo tunnistaa valheet, kun on itse asunut yli 40v ja on päivittäin tekemisissä myös muslimien ja muiden maahanmuuttajien kanssa.

Osaatko yhtään perustella, mitä tarkalleen kertomassani et pidä mahdollisena? Minä en ymmärrä, mikä osa voisi olla epäuskottava. Huivin käyttö, ihmisten reaktiot siihen vai mikä? Ja millä tavalla maahanmuuttajalähiössä asuminen tekee sinusta aivan erityisen henkilön arvioimaan minun viestiäni?

Kammottavinta oli se, että kun halusin vain suojata leikkausarpeni katseilta, se joutuikin vaaraan. Päälle kävelevät ja kaupan jonossa tönivät ihmiset olisivat voineet vahingoittaa arpea, jossa oli vielä niitit (ja josta tihkui visvaa).

Toivon oikeasti, että jokainen nainen, joka mielestään on vapaa pukeutumaan kuten haluaa, kulkee edes kaksi päivää huivi päässä kaupungilla. Tulkaa sitten tänne kertomaan kokemuksistanne! Minä ainakin luen mielenkiinnolla.

Tuo on vähän kun sanoisi "menkää kävelemään ilman paitaa kaduille ja kertokaa kokemuksistanne." kenenkään ei tarvitse pukeutua tai olla pukeutumatta koska joku sanoo niin. Jos haluat pukeutua symboloiden aatetta, mikä alistaa naisia niin sehän on sinun juttusi. Yhtä samalla tavalla ihmisiä jotka laittaa natsimerkkejä mollataan. 

Mutta pitää muistaa että huivilla ja islamistien huiveilla on iso ero. Normi huivin käyttö ei varmasti saa katseita, mutta kun peität kaulan ja pään kokonaan, niin tottakai. 

Vierailija
24/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen opiskellut muslimi on hieman eria asia kuin Suomeen "otetut" alkukantaiset muslimit Lähi-idästä ja Afrikasta.

Vierailija
25/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivin käyttö on määrätty koraanissa ja monet mamuista käyttävät huivia vasta Suomessa. Se on merkki myös vastarinnasta ja näyttö, ettei ole aikomustakaan sopeutua.

Vierailija
26/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vielä lukenut linkkiä, mutta ihmettelen vain, kukahan minuakaan alistaa kun nyt täällä kotona flunssassa huivi päässä istun. Ei ole miestä vaan yksin asuva nainen olen. Huivi tuntuu hyvältä. Pehmeältä, lämpimältä, suojaisalta.

Kummallista, että viattomat kangaspalatkin pitää nykyään demonisoida. Kai se jotain suurempaa länsimaista älykkyyttä sitten on...

Mutta entä jos, sinulla olisi yhteisön, suvun, kavereiden paine pitää sitä huivia, kuinka vapaalta se silloin tuntuisi.

Ei yhtään sen vähemmän vapaalta kuin paine nyt olla käyttämättä julkisesti huivia, vaikka palelen ja kaipaisin lämmintä pääni ympärille.

Olen joskus kauppaan mennyt huivi päässä ja luoja, että ihmiset oli töykeitä mulle. Jotkut jopa kävelivät päin. Siinä vähän silmät avautuivat asiaan ja länsimaiseen suvaitsemattomuuteen, vaikka oma syyni pitää huivia oli vain leikkausarven peittäminen. Kokeilkaapa itse kulkea pari päivää huivi päässä ja tulkaa sitten hehkuttamaan länsimaisen naisen oikeutta pukeutua kuten haluaa.

Niin - tyhmä ei usko mitään, mikä ei sovi hänen ennakkokäsityksiinsä. Onhan tuota tutkittukin. Edes tieteellisiä tutkimuksia ei uskota, jos ne eivät sovi omiin ennakkoluuloihin.

Toisen tyhmyys ei tee minusta valehtelijaa. Tyhmyys on jokaisen ihan oma tragedia.

On helppo tunnistaa valheet, kun on itse asunut yli 40v ja on päivittäin tekemisissä myös muslimien ja muiden maahanmuuttajien kanssa.

Osaatko yhtään perustella, mitä tarkalleen kertomassani et pidä mahdollisena? Minä en ymmärrä, mikä osa voisi olla epäuskottava. Huivin käyttö, ihmisten reaktiot siihen vai mikä? Ja millä tavalla maahanmuuttajalähiössä asuminen tekee sinusta aivan erityisen henkilön arvioimaan minun viestiäni?

Kammottavinta oli se, että kun halusin vain suojata leikkausarpeni katseilta, se joutuikin vaaraan. Päälle kävelevät ja kaupan jonossa tönivät ihmiset olisivat voineet vahingoittaa arpea, jossa oli vielä niitit (ja josta tihkui visvaa).

Toivon oikeasti, että jokainen nainen, joka mielestään on vapaa pukeutumaan kuten haluaa, kulkee edes kaksi päivää huivi päässä kaupungilla. Tulkaa sitten tänne kertomaan kokemuksistanne! Minä ainakin luen mielenkiinnolla.

Et vain tajua, näen päivittäin musliminaisia kadulla, kaupassa, puistoissa ja ei tuollaista kohtelua näe missään. Olen ihan istuskellut ja viettänyt tuntikausia aikaa ulkona lukemattomia ja taas lukemattomia kertoja. Ihmiset elää sulassa sovussa keskenään, lapset leikkii keskenään ja tuossa ihan vieressä on moskeijakin.

Mutta jatka satujen kertomista.

Minä en olekaan muslimi, enkä arabi. Toisaalta en asu myöskään maahanmuuttajalähiössä enkä silloin huivi päässä kulkiessani sellaisessa liikunut. Voisin kuvitella, että maahanmuuttajalähiöön ei moni poika uskallakaan tulla huivipäätä tönimään. Edelleen voisin kuvitella, että vaalea huivipäinen suomalaistaustainen nainen herättää enemmän raivoa kuin huivia käyttävä arabinainen.

Mutta selväksi tuli: sillä perusteella että sinä asut maahanmuuttajalähiössä ei siis ole mahdollista, että huivipäistä naista päin kuljettaisiin ja töykittäisiin uhkaavasti. Kiistät minun kokemukseni, etkä edes ymmärrä mitä silloin teet.

Vierailija
27/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tämä huivikeskustelu on usein naurettavaa. Kun ajattelee että naisen pään peittäminen on normaali osa kristinuskoakin. Pään peittäminen kuuluu moneen muuhunkin kulttuuriin, esim. intialaisten sariin kuuluva huivi myös on naiseuden merkki. Myös länsimaisissa häissä elää sama perinne: häähuntu. Siinäpä sitä naisen alistamista kun isä vie alttarille huntu päässä ja luovuttaa tulevalle aviomiehelle kuin esineen, niinkö?

Lisäksi unohdetaan se, että monelle musliminaiselle hijabiin pukeutuminen aikuisuuden kynnyksellä on sekä sosiaalinen että uskonnollinen juttu, jota moni nainen itse odottaa, eräänlainen aikuistumusrituaali.

Se mikä alistaa ja sortaa naisia, ei ole siis huntu, vaan se, jos nainen pakotetaaan pukemaan huntu ja jos yhteisö jaottelee naisia sen mukaan pitävätkö he huntua vai eivät. Siinä ei ole enää kyse naisen valinnasta ja uskonnollisesta vakaumuksesta vaan jostain muusta.

Muslimeillä hunnun nimikin tarkoittaa oikeastaan yksityisyyttä ja moraalisuutta. Sen voi siis nähdä myös naiselle positiivisena asiana, koska hän asettaa sen pukemalla itselleen ihanteita ja myös käyttää hijabia aktiivisesti suojatakseen yksityisyyttään.

Annan esimerkin: arabimaissa asutaan nykyisin suurkaupungeissa, jossa naiset joutuvat menemään töihin ja opiskelupaikoille yms. kun kadut ja liikennevälineet ovat täynnä ihmisiä. Etenkin nuoria miehiä. Jo hunnun käyttäminen on viesti miehille käyttäytyä hyvin. Jos kuitenkin joku mies alkaa tuijottaa naista, nainen usein vetää osan hunnun lievettä miehen katseen ja poskensa väliin merkiksi että nyt miehen käytös menee yli. Ei tarvitse sanoa mitään, viesti on selvä, eikä miehelläkään ole epäilystä siitä, että hän on se huonokäytöksinen.

Suomessa vastaavassa tilanteessa jos joku suomalaismies tulee naisen viereen bussiin jankkaamaan, nainen yleensä kääntää katseensa ulos ikkunasta eikä sano mitään, esittää ettei huomaa miestä. Hiljaisuus on suomalaisten hijab. Mutta eroa on siinä, että naisen viesti miehen epäsopivasta käytöksestä ei mene jankkaajalle perille.

Ai,tarvitseeko muka  tasa-arvoinen suomalainen nainenkin jotain 'eleellistä  hijabia' ? Ihan uutta tietoa minulle...

Mitenkäs se 'hijab' siellä intissä sitten miesten kanssa ilmennetään ?

Taidat nyt kuule kyllä  sekoittaa vieraan  uskonnon  tavat ja ne jotkut  ihan omat, itse itsellesi valitsemasi kommunikointitapasi keskenään...

Vierailija
28/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa islaminuskoiset lakkaisivat länkyttämästä määäräyksiä huivinpidosta. Jatketaan keskustelua sitten.

Vierailija
29/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän kun sanoisi "menkää kävelemään ilman paitaa kaduille ja kertokaa kokemuksistanne." kenenkään ei tarvitse pukeutua tai olla pukeutumatta koska joku sanoo niin. Jos haluat pukeutua symboloiden aatetta, mikä alistaa naisia niin sehän on sinun juttusi. Yhtä samalla tavalla ihmisiä jotka laittaa natsimerkkejä mollataan. 

Mutta pitää muistaa että huivilla ja islamistien huiveilla on iso ero. Normi huivin käyttö ei varmasti saa katseita, mutta kun peität kaulan ja pään kokonaan, niin tottakai. 

Ei ole sama asia kehottaa kulkemaan ilman paitaa, ainakaan naista, sillä ilman paitaa kulkeminen yleisellä paikalla herättää yleistä pahennusta ja siihen puuttuu poliisi.

Tietenkään ei pidä kokeilla huivi päässä kulkemista, ellei halua. Mutta terveellinen kokemus se olisi kaikille, jotka ovat sitä mieltä, että länsimaisen naisen pukeutuminen on vapaata ja hän itse valitsee, miten pukeutuu. Jostain syystä ei kuitenkaan uskalleta huivia käyttää.

Sosiaaliset normit ovat siis vahvoja myös länsimaiselle naiselle, aivan kuten muslimillekin. Kukaan meistä ei ole vapaa. Minä haluaisin käyttää huivia, mutta en kuitenkaan käytä, sillä tiedän miten pahasti ihmiset siihen suhtautuvat. Ja se on sääli, sillä huivi on paljon mukavampi käytössä ja helpompi pestä kuin pipo.

Vierailija
30/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn ammattinimikkeeseen viittaaminen vei viestin kadotukseen, joten uusinta:

Eihän vaatteiden päällä pidettävä siveysvyökään ole alistava, mutta jos nainen on noin kymmenvuotiaasta lähtien huo--/huono nainen ilman sitä, niin kyseessä on täysin eri asia.

Vierailija
31/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa islaminuskoiset lakkaisivat länkyttämästä määäräyksiä huivinpidosta. Jatketaan keskustelua sitten.

Ei minulle ainakaan kukaan islaminuskoinen ole koskaan länkyttänyt määräyksiä huivinpidosta. Ainoat länkyttäjät ovat olleet huivien demonisoijat, jotka mielestään tietävät kaikkien muiden puolesta tämän huiviasian, eivätkä kestä eriäviä mielipiteitä. Siis ne henkilöt, joilla itsellään ei ole lainkaan omakohtaista kokemusta huivin käytöstä.

Vierailija
32/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan täsmälleen  kuten maastopuvun käyttö toisaalta armeijassa....

....tai toisaalla kalareissulla tai Lapissa lintuja bongaamassa tai karhuja kuvaamassa.

Ensinmainitusta käytöstä et voi päättää itse, toinen on täysin sinun vallassasi ja itsesi päätettävissä  ja voit sen kanssa silloin  pitää täysin vapaasti  vaikka sitten pinkkiä  'Hello-Kitty.' tai 'Frozen'-paitaa jos haluat.

Ensinmainitussa tapauksessa taas pidät juuri sellaista paitaa mikä sinulle varusvarastolta annetaan ja mitä palvelusohjesääntö sanoo.

Vierailija
33/37 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimit sotkevat liikaa asioita uskontoon. Unohtakaa nyt se uskonto edes hetkeksi! Ei se ole niin tärkeää. Huivi naisella voi olla osa kaunista pukeutumista.

Vierailija
34/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Kun joillekin keskustelijoille ei symboliikka ja yhteiskunnallinen aspekti ihan aukea.

Ja kun jotkut keskustelijat eivät halua tuossa mitä yksinkertaisimmassa vaatekappaleessa,(joka on oikeastaan vain pelkkä kankaanpala), enää minkäänlaista muuta aspektia ja käyttöfunktiota  nähdäkään kuin sen  yhteiskunnallis-uskonnollis-symbolisen, johon varmaan suurinta osaa (ainakaan länsimaisissa tekstiilitehtaissa valmistuneista huiveista) ei ollut alunperin tarkoitettukaan. Itselläni on esim. eräs jossa lukee ( huivin reunassa pienellä) 'Vogue'.

Viittaa siis johonkin 'suosittuun muotiin' tms.Valmistusmaa Italia. Voihan sen tietysti joku musliminainenkin päähänsä laittaa, mutta: entä sitten ?

Jos se hänen uskonnolleen sopii,niin siitä vaan,kaikin mokomin . Valmistaja ei taatusti nosta kanteita. Ei se sen huivin vika ole mihin sitä ostaja käyttää,tai millainen ostaja sitä käyttää.

'Huivi' sen nimi (huom. siis ihan suomeksi ) nyt kuitenkin on,kietoi sen sitten vaikka kaulaansa tai piti vaikka pienenä  pöytäliinana .

Kysymyshän kuului siis: 'Onko naisen huivi aina alistamisen merkki ?'

Vastaus:Jos huivilla joku merkki on,niin se on vain sen  valmistajan merkki,tai jos sen kankaaseen joku  muukin näkyvä merkki on painettu,niin sekin sitten vielä.

Kaikki muut sen merkit ja merkitykset,käyttöohjeet ja tavat jne. ovat niitä, jotka eivät ainakaan kankaanpaloja niistä syyttelemällä miksikään muutu.

Muuten mitä huivin käyttöön  niissä maissa (mistä nyt siis on ollut puhe) tulee,niin onhan sillä ollut ihan järkevä funktiokin vaatekappaleena.

Se on suojannut hiuksia polttavan auringon paahteelta ja aavikon hiekkamyrskyiltä ja tuulilta  pölyyntymästä pitkillä erämaataipaleilla kamelin selässä kulkien, tai siellä ratsastettaessa ja eräänlainen huivihan se on ollut se beduiinimiesten 'huntukin'.

Kasvojakin on niillä taipaleilla täytynyt suojata (aivan kuten cowboyt lännessä) huivein kaikkialle tunkeutuvalta tuulten ylös nostattamalta hienolta hiekkapölyltä olosuhteissa,joissa peseytymään ei ollut ehkä viikkoihinkaan  mahdollista päästä.

Vierailija
35/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> naiset joutuvat menemään töihin ja opiskelupaikoille

> kun kadut ja liikennevälineet ovat täynnä ihmisiä. Etenkin

> nuoria miehiä. Jo hunnun käyttäminen on viesti miehille

> käyttäytyä hyvin

Miksi miehet kaipaavat tällaista viestiä ja muistutusta? Muuten muuttuisivat eläimiksi?

Haluaisitko Suomeen vastaavan tilanteen?

Vierailija
36/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, jos sen käyttö on aidosti naisen oma päätös.

Sen uskonnollinen merkitys on osoittaa nöyryyttä JUMALAA kohtaan. Siis sama kuin vaikkapa juutalaismiesten kipan käytön merkitys, tai sikhimiesten turbaanit. Peitetään pää, jotta osoitetaan nöyryyttä ja alamaisuutta Jumalalle.

Tämä unohdetaan usein, kun halutaan demonisoida islamia uskontona. Uskontona se ei ole sen "sovinistisempi" kuin muutkaan, olennaisinta on se, mitä muita tapoja ja traditioita siihen  liittyy - maasta riippuen naisten asema ei ole islamilaisissa maissa hyvä, se on täysin totta - mutta tulosta enemmän paikallisista kulttuuriperinteistä ja lainsäädännöstä, ei Koraanista.

Suomalaisille sekulaareille ihmisille on vaikeuksia ymmärtää ylipäätään uskovaisia, on kyse mistä uskonnosta oikeastaan tahansa. Ja mitä vieraampi uskonto on kysymyksessä, sitä enemmän lisävaikeuksia ymmärtää.

t. teologi

Vierailija
37/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivin käyttö on merkki uskosta, islamista. Sen takia he käyttävät sitä, muka, oikeasti kyseessä on siveys ja se, että muistutetaan miehille kuinka heidän odotetaan käyttäytyvän.

Tuossa jutussa ei kerrottu miksi haastateltava käyttää huivia. Koska äitikin käyttää. Miksi äiti käyttää ja minkä takia äidin pukeutuminen vaikuttaa lapseen?

Luulisi, että oikeustieteelliseen pyrkivä henkilö on tarpeeksi älykäs analyyttiseen ajatteluun. Miksi äiti tekee näin ja miksi minä teen perässä? Olenko tosiuskovainen vai erikoisuuden tavoittelija?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä