Mihin musiikin historiaa tarvitaan (mupe)?
Miksi ihmeessä musiikkiopistossa pitää opetella niin paljon musiikin historiaa? Hillitön määrä teoksia pitää tunnistaa, tietää säveltäjät, tyylisuunnat ja tekoajankohdat. Musiikin historian sanastoakin on järkyttävästi. Kuinka moni pieni tai vähän isompi kitaristi tai trumpetisti tulee tarvitsemaan noita tietoja koskaan? Ymmärtäisin noiden opiskelun opistotasolla, mutta kun niitä on perustasollakin kauheasti.
Tosi tylsiä opeteltavia ovat.
Kommentit (6)
Mun lapsi pitää historiasta joten odottaa musiikin historiaa ihan innolla...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä musiikkiopistossa pitää opetella niin paljon musiikin historiaa? Hillitön määrä teoksia pitää tunnistaa, tietää säveltäjät, tyylisuunnat ja tekoajankohdat. Musiikin historian sanastoakin on järkyttävästi. Kuinka moni pieni tai vähän isompi kitaristi tai trumpetisti tulee tarvitsemaan noita tietoja koskaan? Ymmärtäisin noiden opiskelun opistotasolla, mutta kun niitä on perustasollakin kauheasti.
Tosi tylsiä opeteltavia ovat.
Yleissivistyksen takia. Ja ihan loogisestikin, tottakai musiikkiopistossa opetetaan myös alan historiaa. Sen avullla voi ymmärtää musiikin nykysuuntauksiakin.
Lisäksi myös soittaessa on hyvä olla käsitys siitä, millaisen tyylin kappaleesta on kysymys. Se kun vaikuttaa tulkintaan merkittävästi. Eivätkä ne peruskurssitason musiikin historian vaatimukset kovin kummoisia ole. Opistotasolla voi sitten olla jo vähän opiskeltavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi myös soittaessa on hyvä olla käsitys siitä, millaisen tyylin kappaleesta on kysymys. Se kun vaikuttaa tulkintaan merkittävästi. Eivätkä ne peruskurssitason musiikin historian vaatimukset kovin kummoisia ole. Opistotasolla voi sitten olla jo vähän opiskeltavaakin.
No kyllä täällä ainakin mupe4:ssa pitää opetella ihan hillittömästi noita teoksia, joista vain kourallinen ennestään tuttuja. Siinä sitten yrittää muistaa että kuka tän teoksen jousikvartetille ja helikoptereille (juu!) olikaan tehnyt (K. Stockhausen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi myös soittaessa on hyvä olla käsitys siitä, millaisen tyylin kappaleesta on kysymys. Se kun vaikuttaa tulkintaan merkittävästi. Eivätkä ne peruskurssitason musiikin historian vaatimukset kovin kummoisia ole. Opistotasolla voi sitten olla jo vähän opiskeltavaakin.
No kyllä täällä ainakin mupe4:ssa pitää opetella ihan hillittömästi noita teoksia, joista vain kourallinen ennestään tuttuja. Siinä sitten yrittää muistaa että kuka tän teoksen jousikvartetille ja helikoptereille (juu!) olikaan tehnyt (K. Stockhausen).
Helikopterimusiikki ei kuulosta kovin historialliselta.
Oletko yleissivistyksestä kuullut?