Bikinifitness -dokumentti Muodonmuutoksia tänään TV1:ssä ja Yle Areenassa
Aiotteko katsoa? Itse tsekkasin Areenassa ja ainakin omasta mielestäni naiset vaikuttivat symppiksiltä. Jokin tässä lajikulttuurissa kuitenkin tympäisee. Esim. se kommentti, että jos hormonitoiminnan häiriön vuoksi jää lapsettomaksi, se voi olla ihan ok, koska laji on kuitenkin antanut niin paljon. Muutama kaveri on kilpaillut bikinifitneksessä ja kaikilla tuli pienempiä tai suurempia esim. suolistoon ja ruoansulatukseen liittyviä ongelmia. Onnekkaita taitavat olla ne, jotka pärjää ilman mitään damagea. Pakko arvostaa kuitenkin näitä kisaajia siitä valtavasta tahdonvoimasta, jota he osoittavat.
Kommentit (494)
Mielenkiintoista, että blogissaan tämä Linda väittää kaikkien kavereiden tietävän, kuinka iloinen ja onnellinen oikeasti on. Kuitenkin dokumentissa valittaa, kuinka raskasta kavereita on nähdä ja joutuu esittämään, että heidän juttunsa kiinnostavat, vaikka oikeasti on totaalisen uupunut eikä vois vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttivät lähinnä transuilta mieheni mielestä. Häntä nauratti miten ihminen haluaa olla noin teennäisen näköinen.
Kaikki naisethan ovat rumia eikä niiden perse kiinnosta kun vaimo kysyy :D:D
No nimenomaan näin. :D Huvittaa aika lailla, kun mammat täällä usein kertovat, että minun miestänipä kiinnostavatkin vähän sellaiset tuhdimmat tytöt, ihan itse kertoi... :D :D
Vierailija kirjoitti:
Runkkumatskua! Naiset tekevät työtä näyttääkseen hyvältä, arvostan. Sipsikaljafemakoiden painajainen.
No tässäpä totuus siitä, millaisten miesten millaisia unelmanaisia nämä fitnesspolot ovat. Kelpaavat runkkumatskuksi sen ajan, kun jaksavat pysytellä nälässä ja treenata kuin oravat. Mutta ei nainen tässä lajissa ole ihminen. Eikä noista miehistä ole "parisuhdemateriaaliksi" saati mihinkään älylliseen kanssakäymiseen. En tunne yhtään akateemista, fiksua miestä, jolla olisi tällainen tyttöystävä/vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että blogissaan tämä Linda väittää kaikkien kavereiden tietävän, kuinka iloinen ja onnellinen oikeasti on. Kuitenkin dokumentissa valittaa, kuinka raskasta kavereita on nähdä ja joutuu esittämään, että heidän juttunsa kiinnostavat, vaikka oikeasti on totaalisen uupunut eikä vois vähempää kiinnostaa.
Myös fitnessurheilijalle suotakoon, ettei rankan jakson aikana riitä energiaa kaikelle. Itse olen onnellinen , iloinen ja sosiaalinen, mutta tällä hetkellä luen paasykokeisiin enkä millään ehdi enkä jaksa nähdä kavereita usein enkä valitettavasti kuunnellaan heitä. Hirveä olo siitä, että olen huono kaveri, mutta juuri nyt on pakko keskittyä hakuprosessiin.
Noi bikinit maksaa satoja euroja, tonnikin voi niille tulla hintaa. Ihmettelen sitä aika paljon, koska olen entinen kilpatanssija ja esim. Näyttävästi strassattu, mittatilauksena tehty vakiotanssipuku on suhteessa huomattavasti edullisempi. Toki niihinkin saa menemään valtavia summia, mutta silti kummastelen bikineiden hintaa.
Oliko nänä jollaintasolla tunnettuja tyttöjä?
Ainakin täällä puhutaan Lindasta ja sen blogista. Eli on bloggari ja fitness harrastaja?
Entä muut tytöt, jotain tunnettuja fitness piireissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös fitnessurheilijalle suotakoon, ettei rankan jakson aikana riitä energiaa kaikelle. Itse olen onnellinen , iloinen ja sosiaalinen, mutta tällä hetkellä luen paasykokeisiin enkä millään ehdi enkä jaksa nähdä kavereita usein enkä valitettavasti kuunnellaan heitä. Hirveä olo siitä, että olen huono kaveri, mutta juuri nyt on pakko keskittyä hakuprosessiin.
Ehkä PIKKASEN eri asia jokin muutaman kuukauden pääsykoespurtti ja tuollainen jatkuva fyysisesti ja henkisesti rasittava elämäntapa... Haloo, järkeä peliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisena seikkana huomasin, että kropat eivät olleet minkään vuosien fiksun ja tasapainoisen treenin tulos. Perse, takareidet, etureidet ja pohkeet treenataan vähän lihaksikkaiksi. Olkapäihin tehdään ihan vähän muotoa. Muuten vain kituutetaan kaikki rasva pois ja ei kun lavalle. Mietin siinä katsoessani, että nuo kun laitettaisiin tekemään mitä tahansa urheilua, niin suorituskyky olisi nolla.
T. SM-tason urheilija
Uskotko "sm-tason urheilija" itse tuohon kirjoittamaasi? Ihan oikeasti?
Varmasti pituushyppääjä hyppää pitemmälle kuin fitnessurheilija ja kuulantyöntäjäkin voittaa hänet omassa lajissaan. Mutta onko tämä tosiaan joku pointti jollekin?
Ihan koko keskustelua en ehtinyt lukemaan, joten valitan, jos tästä on jo puhuttu. Kun faktahan on se, että mikään urheilulaji ei ole huipputasolla mitään varsinaisesti terveellistä puuhaa. Terveysliikunta ja huippu-urheilu ovat kaksi eri asiaa. Ja kun tässä keskustelussa mielellään on puhuttu ääripäiden kautta, niin toteanpa sitten minäkin, että ei se itsensä lihottaminen jäätäväksi mätisäkiksi ja sipsien mussuttaminen sohvallakaan ihan vailla terveysongelmia pitkän päälle onnistu.
En ole tuo ko. urheilija, mutta kyllä hänen pointtinsa oli harvinaisen selvä. Oikeiden urheilijoiden peruskuntotaso on yleisesti hyvä. Eivät he toistensa lajeissa toki pärjää, mutta kun kehoa ei rääkätä ulkonäön vaan suorituskyvyn vuoksi, lähtökohta on kovin toinen.
Fitneksestä kertoo todella paljon minusta se, että kun sitä arvostelee, alkavat siiderivalaat, mätisäkit ja sipsipussit lentää _heti_. Läskien kateus on ainoa vasta-argumentti. Johan sen nyt lapsikin tietää, ettei ylipaino ole terveellistä, mutta miksi aina tämä surkea argumentti? Että juu, kyllä se oravaksi laihduttaminen ja koko elämän pyöriminen omsn navan ympärillä on sipsipussin kauhomista terveellisempää. Oman kokemukseni mukaan fitnesstä arvostelevat juuri ne, jotka ovat oikeasti kokonaisvaltaisesti hyväkuntoisia sekä fyysisesti että psyykkisesti. Koska näkeehän sen nyt tyhmäkin, että tuohon ei lähde kukaan, joka arvostaa terveyttään, hyvinvointiaan ja elämänlaatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda itse sekä hänen äitinsä selittävät, että hänen elämänsä on vain työtä ja sen jälkeen salia. Aikaa muulle ei jää. Sinä varmaan tuon pääsykoerupeaman jälkeen jaksat taas kavereita nähdä? Vai vietätkö edelleen vapaa-ajan siten, ettet jaksa mitään muuta?
En tiedä miten monelle tämä on tuttu, mutta Oona Tolppanen käsittääkseni myös kisasi vuosia sitten. Nykyisin on upeassa kunnossa ympäri vuoden ja erittäin terve. Urheikutausta hänelläkin. Tässä on nainen joka oikeasti elää fitness elämää, sitä terveellistä sellaista. Selkeästi fitnessia voisi harrastaa siis tervrellisestikin - jos kropassa annettaisiin enemmän aikaa eikä rykaistaisi kesäkuntoon parissa vuodessa.
Ei muissakaan lajeissa huipulle koiteta parin vuoden treenin jälkeen. Lajin suurimmaksi ongelmaksi näkisin siis sen, että oikealta NÄYTTÄVÄ tulos on helppo hankkia nopeasti, mutta todellisuudessa sen takan ei ole sitä työtä, minkä kroppa todellisuudessa olisi vaatinut.
Ps tunnen Oonan irl, en perusta nakemystani blogiin.
Oli kyllä aika surullinen dokkari. Toisekseen kyllä pistää vihaksi nämä muiden fitness-kisaajien toisiensa mollaaminen "ei meillä mitään pussitustalkoita oo.." No ihan vaan itekseenkö ne millintarkat määrät ruokaa ilmestyy sinne jääkaappiin ja osaavat ihan suorilta nähdä milloin mitäkin ainesta syödään. Ehkä tosiaan se tuomaripeli ja tollainen "toi on väärää tiimiä, ei olla sen frendei", onkin totta, eikä vain huonoa häviämistä, niin kuin eilen mietin kun tätä dokkaria katsoin.
Se viimeisenä nähty valmentaja vaikutti kyllä järkevältä. Ja mielestäni tämä laji kaipaisi selkeät kriteerit ja ennen kaikkea jokaiselle kilpailijalle (ainakin heille jotka pääsevät finaaliin asti) tulisi kertoa mikä meni vikaan, mikä mättää ja miten voisi parantaa. Tämän vaalean naisen tilanne vaikutti kyllä oudolta, hänen vartalonsa vaikutti siltä että siinä oli kaikki "niinkö piti" ja valmentajankin ihmettely lisäsi mielestäni sitä että selkeästi tarvetta olisi sille että kerrottaisiin yksityiskohtaisesti mikä meni vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisena seikkana huomasin, että kropat eivät olleet minkään vuosien fiksun ja tasapainoisen treenin tulos. Perse, takareidet, etureidet ja pohkeet treenataan vähän lihaksikkaiksi. Olkapäihin tehdään ihan vähän muotoa. Muuten vain kituutetaan kaikki rasva pois ja ei kun lavalle. Mietin siinä katsoessani, että nuo kun laitettaisiin tekemään mitä tahansa urheilua, niin suorituskyky olisi nolla.
T. SM-tason urheilija
Uskotko "sm-tason urheilija" itse tuohon kirjoittamaasi? Ihan oikeasti?
Varmasti pituushyppääjä hyppää pitemmälle kuin fitnessurheilija ja kuulantyöntäjäkin voittaa hänet omassa lajissaan. Mutta onko tämä tosiaan joku pointti jollekin?
Ihan koko keskustelua en ehtinyt lukemaan, joten valitan, jos tästä on jo puhuttu. Kun faktahan on se, että mikään urheilulaji ei ole huipputasolla mitään varsinaisesti terveellistä puuhaa. Terveysliikunta ja huippu-urheilu ovat kaksi eri asiaa. Ja kun tässä keskustelussa mielellään on puhuttu ääripäiden kautta, niin toteanpa sitten minäkin, että ei se itsensä lihottaminen jäätäväksi mätisäkiksi ja sipsien mussuttaminen sohvallakaan ihan vailla terveysongelmia pitkän päälle onnistu.
En ole tuo ko. urheilija, mutta kyllä hänen pointtinsa oli harvinaisen selvä. Oikeiden urheilijoiden peruskuntotaso on yleisesti hyvä. Eivät he toistensa lajeissa toki pärjää, mutta kun kehoa ei rääkätä ulkonäön vaan suorituskyvyn vuoksi, lähtökohta on kovin toinen.
Fitneksestä kertoo todella paljon minusta se, että kun sitä arvostelee, alkavat siiderivalaat, mätisäkit ja sipsipussit lentää _heti_. Läskien kateus on ainoa vasta-argumentti. Johan sen nyt lapsikin tietää, ettei ylipaino ole terveellistä, mutta miksi aina tämä surkea argumentti? Että juu, kyllä se oravaksi laihduttaminen ja koko elämän pyöriminen omsn navan ympärillä on sipsipussin kauhomista terveellisempää. Oman kokemukseni mukaan fitnesstä arvostelevat juuri ne, jotka ovat oikeasti kokonaisvaltaisesti hyväkuntoisia sekä fyysisesti että psyykkisesti. Koska näkeehän sen nyt tyhmäkin, että tuohon ei lähde kukaan, joka arvostaa terveyttään, hyvinvointiaan ja elämänlaatuaan.
Muita argumentteja tässä keskustelussa taisi olla että fitness-kisaajat eivät juo ja saavat ystäviä salilla. Jos oma elämänhallinta on sillä tolalla että ilman fitness-urheilua sortuisi alkoholismiin ja yksinäisyyteen ja makaisi sohvalla mätisäkkinä syömässä sipsiä, on varmaan ihan hyvä että elämässä on valmentaja pitämässä huolta. Suurin osa normaaleista ihmisistä ei kuitenkaan makaa sohvalla 24/7 tai tarvitse fitness-urheilua saadakseen ryhtiä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mammat katsoo kateellisena röllykät hikisenä ja postaa tänne haukkuja
Voi luoja.. kaikki kritisointi on kateellisuutta? Mä en ainakaan tajua kuka haluaa näyttää tuollaselta ja koko elämä pyörii ulkonäköjuttujen ympärillä.. sairasta. Ite oon 24v ja 87cm/67cm/95cm ja liikun normaalisti ja oon tyytyväinen itteeni enkä ikinä alkais tollaseks pelleks niinku noi.. ja vielä kuuntelee noita "ammattilaisia" personal trainereita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset haluavat näyttää hyvältä, jotta herättäisivät vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen. Suurin ongelma mielestäni tässä onkin se, että nämä bikini fitness naiset saavat esimerkiksi sosiaalisessa mediassa paljon kehuja, jolloin he tietysti olettavat olevansa kauniita ja haluttuja. Mutta kun 95 % kehuista tulevat toisilta naisilta, eikä niiltä joiden huomiota tavoitellaan eli miehiltä. Todella harva mies ihannoi tuollaista ulkonäköä naisella, puhumattakaan että haluaisi omalla kumppanilla olevan tuollaiset elämäntavat. Suurin osa miehistä tykkää naisellisista ja terveen kauniista naisista, ei kuivista itseään kiduttavista lihaskikkareista.
Mikä saa sinut olettamaan, että huippu-urheilija urheilee "herättääkseen vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen"? Itse entisenä urheilijana voin vakuuttaa sinulle, että urheilussa tärkein motivaatio löytyy itse siihen kisasuoritukseen panostamisesta, ei vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen herättämisestä.
(Sitä paitsi erittäin monen miehen - myös minun - mielestäni pyöreä peppu ja sopusuhtaisen lihaksikas kroppa todellakin on hyvän näköinen.)
Tärkein kysymys onkin, onko bikini-fitness huippu-urheilua?
No tästä kai ei sentään ole epäilystäkään? :O Ajattelipa lajista sitten mitä tahansa, niin huipulle pääseminen vaatii kyllä lahjakkuuden lisäksi niin jäätävän määrän treeniä ja sitoutumista, että tuntuu suorastaan kummalliselta, että tuollainen kysymys voi jollain tulla edes mieleen.
Olen tuon kysymyksen esittäjä ja edelleen kyseenalaistan ja vahvasti termin huippu-urheilu, siis HUIPPU, tämän lajin kohdalla.
Totta kai se vaatii työtä ja treeniä kuten mikä tahansa harrastus. Silti en puhuisi huippu-urheilusta. Eihän kaikki maratonjuoksijatkaan ole huippu-urheilijoita vaikka jo ihan sanotaanko 4 tunnin alitus teettää useimmille ihan hirveästi töitä ja vaatii sitoutumista. Huippu-urheilijoita on sitten ne, joilla aika alkaa 2:lla.
En löydä bikini-fitneksestä yhtään sellaista ominaisuutta näistä ihmisistä, että voisi puhua huippu-urheilijasta. Se, että treenaa paljon ei tee huippu-urheilijaa. Moni kuntoilija treenaa paljon tekemättä siitä suurta numeroa ja on erittäin kovassa kunnossa. Huippu-urheilija on maailman parhaimmistoa jonkin fyysisen ominaisuuden tai taidon suhteen. Mitä ominaisuutta näiltä "urheilijoilta" mitataan? Ei yhtikäs mitään. Menestyminen riippuu vaan siitä, ketä tuomaripöydän takana sattuu istumaan. Vähän niinkuin koiranäyttelyissä. Voi olla tänään rotunsa paras ja huomenna ei pääse edes jatkoon.
Minusta he ovat aktiivikuntoilijoita, jotka aika ajoin ovat kovalla dieetillä.
Elämä kun pyörii oman kehon ympärillä niin siitä saattaa tulla pakkomielle. Se on vähän niinkuin huumetta..koko ajan vertaat itseäsi muihin, onko liikaa rasvaa ym et ole koskaan täysin tyytyväinen itseesi.
Tällaisia ajatuksia mulle tuli mieleen kun oon seurannut läheltä...
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4633 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks noi kaikki ei ota silikoneja? Typerää tunkea jotain täytettä liiveihin.
"Miks noi kaikki ei värjää ihoaan oranssiksisi melanotanilla? Typerää sivellä jotain maalia ihoon." No, eivät ehkä siviilissä halua olla niin kumisia/feikkejä kuin lavalla. Kisakunto kestää kuitenkin vain sen päivän.
Tosin esim. Eevi Teittisellä on silarit, mutta silti hän käyttää kisoissa kanafileitä.
Mitä mä just luin??? kanafileitä? Sanokaa ettei tää oo totta...Tunkeeko nää siis jotain kanafileitä bikineihin?
Sillä vähän punapäällä muuten kyllä se bikinin yläosa ei istunut yhtään. Se olis tosiaan vaatinu varmaan just sit kanafileitä sinne täytteeksi.
Urpo. Kanafileillä tarkoitetaan yleisesti niitä muovisia ihonvärisiä täytteitä. Muistuttavat ulkonäöltään oikeita kanafileitä, eivät tietenkään ole mitään oikeaa lihaa. Haloo ja järki käteen.
Ihan naisten omaa syytähän tämä on. Mitäs haluavat olla samanlaisia kuin miehet. Ihmeellinen alemmuuskompleksi.
Hyvä dokkari tällaisille jotka lajista jotain tietävät ja osaavat suodattaa siitä tuon tv-ohjelmiin kuuluvan ylidramatisoinnin. Mutta todella huonon kuvan antaa heille jotka lajista eivät ennestään tiedä. Esimerkiksi tuo salaatinlehtien punnitseminen, ei todellakaan sitä tehdä yleisesti. Tuo blondi vaikutti vähän pakkomielteiseltä muutenkin. Linda ja se juristi antoivat ihan hyvän kuvan mielestäni lajista ja itsestäänkin. Esimerkiksi juristi sanoi, että onhan tämä tällaista kevyttä ajanvietettä rankan työn lisäksi. Pitää ymmärtää että tuo on tehty viihteeksi, ja reilusti editoitu ja korostettu tiettyjä kohtia. Tuossa kuvattiin ilmeisesti dieetin viimeisiä viikkoja, tietenkin heidän elämä ja laji vaikutti rankemmalta kuin se oikeasti kokonaisuutena on. Dieetti kestää muutamia viikkoja, ei he tuolta näytä jatkuvasti sen ulkopuolella. Olisi kuvattu ennemmin yhtä ihmistä vuoden ajan, niin olisi tullut vähän todellisempi kuva. Ja vähän naurettava oli tuo dokkarin ylidramaattinen loppu musiikkeineen, tottakai jokaista vituttaa jos sijoitus ei ole odotettu. Vitutusta kestää pari päivää ja sitten elämä jatkuu. Dokkarin lopusta sai kuvan että "epäonnistuminen" olisi suorastaan maailmanloppu.
En siis puolustele lajia, mutta mielestäni dokkari oli yksinkertaisesti huono ja tehty "somehuomiota" hakien. Mitään asioita ei avattu juurikaan, joten monet yksityiskohdat jäi katsojille ihmetyksen aiheiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda itse sekä hänen äitinsä selittävät, että hänen elämänsä on vain työtä ja sen jälkeen salia. Aikaa muulle ei jää. Sinä varmaan tuon pääsykoerupeaman jälkeen jaksat taas kavereita nähdä? Vai vietätkö edelleen vapaa-ajan siten, ettet jaksa mitään muuta?
Niin, DIEETIN AIKANA. Eivät he koko aikaa dieetillä ole, nytkään eivät ole. Linda asuu parhaan kaverinsa Eevi Teittisen kanssa nykyään ja esim. treenaavat paljon yhdessä. Jos seuraa snäppiä, niin huomaa, että molemmat tytöt ovat todella paljon nauravia. Varsinkin juuri Lindalla on hyvä huumori. Kellepä ei välillä tulisi aikoja, etteivät jaksa nähdä kavereita? Te nyt vaan vedätte johtopäätöksiä, etteivät KOSKAAN jaksa. :D
Mäkin mietin, et oliks ne kaikki naisia? Pari oli kasvoiltaan ihan miehen näköisiä.