Bikinifitness -dokumentti Muodonmuutoksia tänään TV1:ssä ja Yle Areenassa
Aiotteko katsoa? Itse tsekkasin Areenassa ja ainakin omasta mielestäni naiset vaikuttivat symppiksiltä. Jokin tässä lajikulttuurissa kuitenkin tympäisee. Esim. se kommentti, että jos hormonitoiminnan häiriön vuoksi jää lapsettomaksi, se voi olla ihan ok, koska laji on kuitenkin antanut niin paljon. Muutama kaveri on kilpaillut bikinifitneksessä ja kaikilla tuli pienempiä tai suurempia esim. suolistoon ja ruoansulatukseen liittyviä ongelmia. Onnekkaita taitavat olla ne, jotka pärjää ilman mitään damagea. Pakko arvostaa kuitenkin näitä kisaajia siitä valtavasta tahdonvoimasta, jota he osoittavat.
Kommentit (494)
Miksi nuo naiset ottavat yleensä jonkun steroidinarkomaanin valmentajakseen ja luulevat, että sellainen valmentaja tietää jotain terveellisestä dieettaamisesta?
Viimeistään siinä kun lavalle mennessä joku daami suti kumihanskat kädessä väriä pyllistävän kilpailijan persvakoon, tuli sellainen olo että onko tuossa touhussa oikeasti ihan mitään järkeä :D
Vierailija kirjoitti:
http://suomenfitnessurheilu.fi/saannot/bikinifitness/
"Kilpailu on tarkoitettu itseään kunnossa pitäville naisille, joilla on terveelliset elämäntavat. Kilpailijoilla ei saa olla liikaa lihasmassaa tai -erottuvuutta. Kehon pitää olla urheilullisen ja terveen näköinen. Ylä- ja alakehon pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa nähden ja arvostelussa otetaan huomioon myös kasvot ja hiukset.""Alkukilpailun arviointi
Tuomarit vertailevat kilpailijoita seuraavin kriteerein:
1) Kehon tasapainoisuus ja muoto
2) Kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma
– Kauneus""Finaalin arviointi
Finaalikierroksella käytetään arvioinnissa samoja kriteereitä kuin alkukilpailussa, minkä lisäksi esiintyminen kävelyssä huomioidaan arvostelussa."Mistään ei oikeastaan selviä, mikä se hiusten standardi on? Kelle tulee muka oikeasti mieleen noista säännöistä urheilukilpailu eikä missikisat?
Terveelliset elämäntavat ja itseään kunnossa pitäville naisille...
" No joo mun kuukautiset jäi pois... "
" Yöllä heräsin nälkään ja maistoin jopa korvapuustin... "
" Mä vaan käyn töissä ja treenaan... " Seppo Rätykin kävi vaan töissä ja treenasi, Satu Mäkelä-Nummela samoin ( missä ero).
" Ei mun tarttee ajatella kun valmentaja on ajatellut jo kaiken! " Punnitsee salaatinlehtiä... tai suolaa.
Ihan oikeasti todella mukava laji ja sitä asiallista keskustelua on vaadittu tässä ketjussa. Mutta miten keskustella asiallisesti kun ei ole mitään asiallista.
T:Keskiviivan Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://suomenfitnessurheilu.fi/saannot/bikinifitness/
"Kilpailu on tarkoitettu itseään kunnossa pitäville naisille, joilla on terveelliset elämäntavat. Kilpailijoilla ei saa olla liikaa lihasmassaa tai -erottuvuutta. Kehon pitää olla urheilullisen ja terveen näköinen. Ylä- ja alakehon pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa nähden ja arvostelussa otetaan huomioon myös kasvot ja hiukset.""Alkukilpailun arviointi
Tuomarit vertailevat kilpailijoita seuraavin kriteerein:
1) Kehon tasapainoisuus ja muoto
2) Kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma
– Kauneus""Finaalin arviointi
Finaalikierroksella käytetään arvioinnissa samoja kriteereitä kuin alkukilpailussa, minkä lisäksi esiintyminen kävelyssä huomioidaan arvostelussa."Mistään ei oikeastaan selviä, mikä se hiusten standardi on? Kelle tulee muka oikeasti mieleen noista säännöistä urheilukilpailu eikä missikisat?
Terveelliset elämäntavat ja itseään kunnossa pitäville naisille...
" No joo mun kuukautiset jäi pois... "
" Yöllä heräsin nälkään ja maistoin jopa korvapuustin... "
" Mä vaan käyn töissä ja treenaan... " Seppo Rätykin kävi vaan töissä ja treenasi, Satu Mäkelä-Nummela samoin ( missä ero).
" Ei mun tarttee ajatella kun valmentaja on ajatellut jo kaiken! " Punnitsee salaatinlehtiä... tai suolaa.
Ihan oikeasti todella mukava laji ja sitä asiallista keskustelua on vaadittu tässä ketjussa. Mutta miten keskustella asiallisesti kun ei ole mitään asiallista.
"Jos tämä johtaa siihen, että en saa lapsia niin tämä elämätapa on kuitenkin antanut mulle tosi paljon...."
Minusta oli mielenkiintoista, että yksi naisista oli juristi. Hänellä tuntuikin olevan vähän terveempi suhtautuminen tuohon touhuun. Hänelle salilla raivona treenaaminen oli vastapainoa asiantuntijatyölle. Eikä hän pärjännytkään kisassa niin hyvin, mitä pidän vaan hyvänä juttuna. Myös silikonit loistivat poissaolollaan, mistä lisäpisteitä!
Tykkäsin myös siitä naisesta, joka oli ollut 7 vuotta armeijassa ja harmittelikin sitä armeijan tuomaa jäykkyyttä. Epäselväksi jäi, miksi hän oli lopettanut puolustusvoimissa työskentelyn, mutta kyllä silti nostan hattua naiselle joka on valmistunut maanpuolustuskorkeakoulusta ja ollut armeijan palveluksessa useita vuosia.
Ne muut kaksi eivät oikein säväyttäneet, heille se bikinifitness tuntui olevan henki ja elämä ja mitään muuta elämää heillä ei ollut.
Ja pakko sanoa että hyi mitä tatuointeja! Kun alussa selitettiin, että ihannevartalossa ei mitään rumia tatuointeja ollut, niin eikös näilläkin ollut ties mitä suttuja.
Pakko todeta, että aika moni laji on kummallinen. Mä en ymmärrä bikini fitnestä, mutta en myöskään kaikkia miekkailun hienouksiakaan (kun ne menee niissä valkoisissa mehiläishoitajan asuissa), curlungia tai välttämättä edes esim. vatsatanssia.
Mulle on periaatteessa ihan sama, millaisia kädenliikkeitä nämä bikinityypit tekee siellä lavalla. Mua vain häiritsee lajin potentiaalinen haitallisuus terveydelle.
Itseään "keskiviivan mieheksi" kutsuvalle henkilölle: Jännä että jotain miestä jaksaa noin paljon kiinnostaa. Ihailtavaa sinänsä! Jos useampi mies jaksaisi olla huolissaan siitä, mihin nuoret naiset pistävät aikansa ja energiansa, naiset ehkä suuntautuisivat johonkin todistetusti terveellisempään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli mielenkiintoista, että yksi naisista oli juristi. Hänellä tuntuikin olevan vähän terveempi suhtautuminen tuohon touhuun. Hänelle salilla raivona treenaaminen oli vastapainoa asiantuntijatyölle. Eikä hän pärjännytkään kisassa niin hyvin, mitä pidän vaan hyvänä juttuna. Myös silikonit loistivat poissaolollaan, mistä lisäpisteitä!
Tykkäsin myös siitä naisesta, joka oli ollut 7 vuotta armeijassa ja harmittelikin sitä armeijan tuomaa jäykkyyttä. Epäselväksi jäi, miksi hän oli lopettanut puolustusvoimissa työskentelyn, mutta kyllä silti nostan hattua naiselle joka on valmistunut maanpuolustuskorkeakoulusta ja ollut armeijan palveluksessa useita vuosia.
Ne muut kaksi eivät oikein säväyttäneet, heille se bikinifitness tuntui olevan henki ja elämä ja mitään muuta elämää heillä ei ollut.
Ja pakko sanoa että hyi mitä tatuointeja! Kun alussa selitettiin, että ihannevartalossa ei mitään rumia tatuointeja ollut, niin eikös näilläkin ollut ties mitä suttuja.
Itse myös kiinnitin huomion tuohon tatuointi kohtaan. Ihannevartalo ei tarvitse tatuointeja... Kuitenkin tatuointeja oli. Mikä se ihannevartalo sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että aika moni laji on kummallinen. Mä en ymmärrä bikini fitnestä, mutta en myöskään kaikkia miekkailun hienouksiakaan (kun ne menee niissä valkoisissa mehiläishoitajan asuissa), curlungia tai välttämättä edes esim. vatsatanssia.
Mulle on periaatteessa ihan sama, millaisia kädenliikkeitä nämä bikinityypit tekee siellä lavalla. Mua vain häiritsee lajin potentiaalinen haitallisuus terveydelle.
Itseään "keskiviivan mieheksi" kutsuvalle henkilölle: Jännä että jotain miestä jaksaa noin paljon kiinnostaa. Ihailtavaa sinänsä! Jos useampi mies jaksaisi olla huolissaan siitä, mihin nuoret naiset pistävät aikansa ja energiansa, naiset ehkä suuntautuisivat johonkin todistetusti terveellisempään.
Olen otettu siitä miten sinä huomioit minut. Kiitos.
Sekin on jännää miten minä tai kuka tahansa muu saa keskustella ja kommentoida asioista. Varsinkin kun televisiosta on tullut dokumentti "urheilulajista" nimeltä bikinifitness laji joka ei tosiaankaan ole terveellinen niin psyykkisesti tai somaattisesti ihmiselle. Samalla sitten väitetään miten miehet ovat näiden naisten perään kun he ovat ns. kauneuden ruusu... Eivät ole.
En osaa sanoa miten paljon muut miehet käyttävät aikaa nuoriin naisiin tai heidän ajankäyttönsä seuraantaan. Mutta jos minä rupean neuvomaan nuoria naisia niin saan hyvin nopeasti läimäytyksen...
Ihmisen ihan itse pitää tehdä ja tietää mikä on terveellistä tai ei ole. Jokainen saa tehdä mitä haluaa... Vaikka harrastaa bikifitnessiä.
Miekkailussa käytössä on pistosuojapuku ja siinä puvussa on tunnistin mikä tunnistaa pistot ja ilmoittaa tuomareille. Ja sitten se on curling ei curlungia... ( kuulostaa ihan joltain sairaudelta. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös kiinnitin huomion tuohon tatuointi kohtaan. Ihannevartalo ei tarvitse tatuointeja... Kuitenkin tatuointeja oli. Mikä se ihannevartalo sitten on?
Kyllä minunkin ihannevartaloon kuului tatuoinnit, kun olin 20-vuotias. Silti iyhtäkään tatuointia ei itselläni koskaan ole ollut.
Tatuoidun kehon lisäksi olen ihannoinut joskus naisella sellaisia mittoja kuin esim. 170cm/40kg. En vaan enää, nykyään lihaksikkaat, mutta myös ns. "rotevat" vartalot ovat mun makuun. Eikä taaskaan kumpaakaan näistä oo ollu mulla itselläni. Eli ei se ihannekroppa ole aina sama kuin mikä itsellä onx
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo nyt kummoistakaan tulosta saa vaikka treeni on aika hurjaa. Minun veljeni vaimo on sellainen nelikymppinen peruskuntoilija jolla kai geenit kohtuullisen kohdillaan. Käy jotain kerran viikossa salilla ja lenkillä tai aerobicissä ja muuten makailee sohvalla ja syö vähän sitä mikä sattuu maistumaan. Ei paljoakaan jää noista naisista jälkeen, jos yhtään.
Eniten tuossa ohjelmassa ihmetytti se että yksi kertoi että harrastus piti aloittaa kun iän takia oli pakostikin ylipainoinen muuten. Kun ikää oli jo yli 20. Siis oikeasti? 20?
Sen poikkis oli "pakottanut melkein" sen salille, ilmeisesti poikkiksen mielestä 20-vee tyttis alkoi läskistyä.. kertoi kyllä kaiken tarpeellisen.
Joo, tää mullakin särähti aika pahasti korvaan. Oli siis aloittanut salilla käynnin käytännössä poikaystävänsä pakottomana. Kertoo myös aika paljon näiden tyttöjen miellyttämisen halusta/itsetunnon puutteesta.
Ja niinkuin monella muulla kommentoijalla, tuli itselläkin turhan vahvasti omat syömishäiriö-ajat mieleen tästä dokkarista, surullista katsottavaa. En siis todellakaan kadehdi, vaan olen onnellinen kun olen päässyt tuosta hulluudesta (ruokien punnitseminen, hullu treenaus liian vähillä kaloreilla jne) eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko katsoa? Itse tsekkasin Areenassa ja ainakin omasta mielestäni naiset vaikuttivat symppiksiltä. Jokin tässä lajikulttuurissa kuitenkin tympäisee. Esim. se kommentti, että jos hormonitoiminnan häiriön vuoksi jää lapsettomaksi, se voi olla ihan ok, koska laji on kuitenkin antanut niin paljon. Muutama kaveri on kilpaillut bikinifitneksessä ja kaikilla tuli pienempiä tai suurempia esim. suolistoon ja ruoansulatukseen liittyviä ongelmia. Onnekkaita taitavat olla ne, jotka pärjää ilman mitään damagea. Pakko arvostaa kuitenkin näitä kisaajia siitä valtavasta tahdonvoimasta, jota he osoittavat.
Arvostatko yhtä kybällä myös anorektikkoja? Heilläkin on valtava tahdonvoima.
Hyvä pointti. Kaikki pakkomielteet toimivat itsessään sellaisena moottorina, että sen sijaan että olisi vaikea pakottaa itseään toimimaan jollain tavalla, on vaikeaa olla tekemättä.
Se käsien vemputtelu ja viskominen. Tai ennen takakenotukseen asettumista ketkutetaan ahteria monta kertaa puolelta toiselle. Mikä näiden idea on? Miten käden heiluttelu kuin johtaisi orkesteria tai sormen ojottaminen suorana tuo lihaksia esille? Ja miksi rakennekynnet ovat pakolliset? Vaikuttavatko ne jotenkin lihasten kehitykseen ja lihaserottuvuuteen? Tai blingbling?
Sinänsä aivan sama, mitä kukakin tekee ja harrastaa, mutta onhan tässä hommassa todella paljon koomisia elementtejä. Se itse salilla treenaus on ok, mutta sitten taas se on todella kummallista, että ensin treenataan ja syödään niin että saadaan rasvat olemattomiin ja sitten mennään hommaamaan silarit. Ja logiikka on mikä?
Miten muuten ne sortsimiehet vai mikä onkaan bikinin vastine tuolla, miten ne esiintyy? Vemputtaako nekin käsiään tai onko niillä muuta turhaa manööveriä?
Jos joku menisi sinne kisoihin ei-blingbling bikineissä, ilman kynsi-, ripsi- ja hiuslisäkkeitä, strassikoruja, suttumeikkiä ja ottaisi vaaditut asennot ja liikkeet normaalisti ilman rannevenkutuksia ja muita ketkutuksia, eikö hän voisi sijoittua hyvin vaikka hänellä olisi kropan ja lihasten kannalta vähintään samat edellytykset kuin muillakin, paitsi härpäkkeet ja venkutukset puuttuisivat? Jos ei, silloinhan lihaksista ja treeneistä mouhoaminen on turhaa, koska niillä ei voi menestyä, mutta turhat räpellykset ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että blogissaan tämä Linda väittää kaikkien kavereiden tietävän, kuinka iloinen ja onnellinen oikeasti on. Kuitenkin dokumentissa valittaa, kuinka raskasta kavereita on nähdä ja joutuu esittämään, että heidän juttunsa kiinnostavat, vaikka oikeasti on totaalisen uupunut eikä vois vähempää kiinnostaa.
Myös fitnessurheilijalle suotakoon, ettei rankan jakson aikana riitä energiaa kaikelle. Itse olen onnellinen , iloinen ja sosiaalinen, mutta tällä hetkellä luen paasykokeisiin enkä millään ehdi enkä jaksa nähdä kavereita usein enkä valitettavasti kuunnellaan heitä. Hirveä olo siitä, että olen huono kaveri, mutta juuri nyt on pakko keskittyä hakuprosessiin.
Ehkä PIKKASEN eri asia jokin muutaman kuukauden pääsykoespurtti ja tuollainen jatkuva fyysisesti ja henkisesti rasittava elämäntapa... Haloo, järkeä peliin.
Luuletko, että dieetillä ollaan koko ajan? Sekin kestää MUUTAMAN KUUKAUDEN.
Olen tuo pääsykokeisiin verrannut ja tuo dieetti on tosiaan lyhyempi kuin tämä pääsykoeurakkani. Olen lukenut 40-50h viikossa joulusta asti.
Jos joutuu lukemaan noin paljon pääsykokeisiin, niin ehkä se koulu/ala ei ole sulle tarkoitettu.
Minä kävin tuon vastaavan urakan läpi kolmesti. Lopulta pääsin. Lääkikseen. Ja se todellakin on minulle tarkoitettu. Jos on itse tyytynyt elämänsä menemään siitä aidan matalimmasta kohdasta, niin minkäs teet. Älä kuitenkaan auo naamaasi niille, jotka valmiina tekemään töitä. Tule sieltä omasta kuplastasi hetkeksi todellisuuteen tai ota kultalusikka pois rectumista.
Sinulle, pääsykoelukijalle, valtavasti tsemppiä urakkaan!
Jotenkin oksetti nuo pallonaamaiset kaljupäät, jotka ohjeisti ja mulkoili noita tyttöjä. "Syö purkkaa ja juo vichyä, jos tulee nälkä", hienoa, että valmentajat antavat samoja ohjeita valmennettavilleen kuin anorektikot toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelma todistaa, että AV-mammat ovat tehneet oikean elämäntapavalinnan keskittyessään muffinssifitnessiin!
Lukematta koko ketjua läpi, tuli mieleeni, että miltähän nuo naiset näyttävät 20-vuoden kuluttua:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu urheilulaji herättää näin paljon intohimoja kuin fitness? Ja te vielä haukutte näitä naisia säälittäviksi 😁
Ihan samaa hämmästelin minäkin. Mikä muu urheilulaji herättää 8 sivua kauhistelua? :D
Vähän OT, mutta kamppailulajit, etenkin vapari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu urheilulaji herättää näin paljon intohimoja kuin fitness? Ja te vielä haukutte näitä naisia säälittäviksi 😁
Ihan samaa hämmästelin minäkin. Mikä muu urheilulaji herättää 8 sivua kauhistelua? :D
Itse kauhistelin lähinnä tuota dokumenttia, mutta validi kysymys. Veikkaisin, että kauhistelin herättää se, että tuota fitbessvartaloa mainostetaan ihanteena, mutta todellisuudessa homma ei ole tervettä. Samalla tavalla on kauhisteltu mallikroppaa tavoittelevia itsensä näännyttäjiä. Kauneusihanteiden epäterveellisyys ja ulkonäkökeskeisyys se kai puhututtaa.
Itse asiaan. Harrastan kilpaurheilua ja kroppani on melko rasvaton ympäri vuoden, ei nyt ihan tuossa noitten kisakunnossa kuitebkaan. Kuukautiseni ovat olleet normaalit alkamisesta asti, olen kuitenkin kun alipainoinen ja treenaan noin 8-10h viikossa. Lääkärissä kaikki kilppari yms arvot aina kohdillaan ja ruoansulatuskin toimii hyvin.
Tästä tulee mieleen, että olisiko laji mahdollisesti terveempiä, jos Off kaudella sitä massaa ei kerättäisiin niin paljon, jolloin dieetti ei olisi niin radikaali muutos? Hieman sivusta seuranneena ja läpi elämäni urheilupiireissä pyörineenä omaan silmään vaikuttaisi siltä, että nimenomaan se suuri yhtäkkinen muutos on se, mikä sen kropan sekoittaa totaalisesti. Mutta olisiko normaalipainoinen alarajoilla pysyttelevät fitness-kisaaja mahdollisesti terveempi? Toki lihasten kehitys olisi hitaampaa, mutta kyllä ne lihakset kasvavat silti.
Mitä mieltä olette?
Toinen mikä ihmetyttää on tuo ulospäin pullistuma vatsa osalla naisista. Onko tuo oikea tekniikka treenata, että vatsaa työnnetään ulospäin liikettä vasten? Omassa lajissani on myös salitreenia neuvottu, että vatsalihakset tiukkana ja vedetään selkärankaa päin tavallaan, kuitenkin vastakkaiseen suuntaan kuin moni näyttää tekevän salilla. Tämä tekniikka tukee selkää huomattavasti paremmin. Sali on omassa lajissani lähinnä kesäkauden oheistreeniä, joten en siitä niin paljon tiedä, tämä kysymys on täysin uteliaisuudesta. :)
Kyllä, se on juuri tuo jojottelu, mikä aiheuttaa suurimman osan terveysongelmista. Sama ilmiö on myös tavisjojolaihduttajilla. Tähän lisäksi vaikuttaa se, että kisoista palautumista ei tehdä kunnolla nostaen kaloreita pikkuhiljaa oikealla ruualla, vaan monet tekee sen vetämällä pari viikkoa ihan hirveetä mättöä ja nimenomaan paljon kaikkea kuraa. Tässä voi tietenkin miettiä, että miksi se tahdonvoima, jolla kisoihin on treenattu ja dieetattu ei enää riitä tekemään se palautusjakso oikein.
Mitä tulee tuohon vatsalihasjuttuun, niin itse en ainakaan vedä vatsalihaksia sisäänpäin esim. kyykkyä tai mavea tehdessäni. Vaan haen tuen vetämällä hapet ns. mahaan asti (jolloin vatsa ikäänkuin pullistuu) ja jännitän keskivartalon (napa liikkuu enemmän ylöspäin kuin sisäänpäin). Tukee selkää todella hyvin, mutta vaikea selittää.
Kun siellä salilla treenaamisesta pitää ja paljon siellä aikaa viettää, miksei hankkisi samantien oikein kunnollisia lihaksia eikä mitään "bikini"lihaksia? Ymmärrän sen, että halutaan lihasta ja halutaan niiden tuomaa voimaa ja jaksamista, mutta sitä en ymmärrä että ollaan tarkkoja ettei nyt vaan tule liikaa (??????) lihasta ja sitten syödään jotakin parsakaalia (se on parsaKAALI, ei parsa, tämä on jostakin syystä mahdoton asia ymmärtää) ettei vaan saada liikaa (??????) proteiinia ja lihaksia.
Jotenkin koko laji on vaikea käsittää kaikkine rekviisittoineen, ranteiden vääntelyineen, sormien ojotuksineen ja kenotuksineen. Body fitness ja fitness vaikuttaa paljon fiksummalta hommalta vaikka niissäkin bikineissä ollaan.