Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuvatko norjalaiset, jos heille puhuu ruotsia?

Vierailija
24.04.2017 |

Olen lähdössä Norjaan, enkä osaa norjaa, kouluruotsia vain. Kumpi parempi: että puhun ruotsia vai englantia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä ainaki puhun norjalaisten kanssa ruotsia esim. etelänreissuilla. Hyvin on ymmärretty toisiamme. Ja tanskalaisten kanssa sama juttu. Tanska on helpompi kieli ymmärtää kuin norja ainakin mun mielestä.

Vierailija
22/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa puhuin arkkitehtitoimistossa englantia mutta hieman ennen lähtöä heitin muutaman lauseen ruotsiksi niin koko seurue hiljeni äänettömäksi. He eivät sen jälkeen saaneet oikein sanaa suustaan ja hyvästitkin jäivät vaillinaisiksi. En tiedä miksi näin tapahtui enkä enää aio puhua ruotsia Tanskassa.

No etkö arvaa?

He alkoivat kauhuissaan miettiä, mitä kaikkea olivat puhuneet, kun olettivat, ettet ymmärrä heitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa on tosi paljon ruotsalaisia töissä varsinkin palvelualoilla, jolloin vastauksestakin saa selvää. Kyllä kaikki Norjassa ruotsia ymmärtävät, mutta voi tosiaan se vastauksen ymmärtäminen tuottaa ongelmia mitä kauemmaksi Oslosta liikkuu!

Pikemminkin käy niin että mitä kauemmaksi Oslosta liikkuu niin sen helpommaksi muuttuu puhutun kielen ymmärtäminen.

Vierailija
24/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa puhuin arkkitehtitoimistossa englantia mutta hieman ennen lähtöä heitin muutaman lauseen ruotsiksi niin koko seurue hiljeni äänettömäksi. He eivät sen jälkeen saaneet oikein sanaa suustaan ja hyvästitkin jäivät vaillinaisiksi. En tiedä miksi näin tapahtui enkä enää aio puhua ruotsia Tanskassa.

No etkö arvaa?

He alkoivat kauhuissaan miettiä, mitä kaikkea olivat puhuneet, kun olettivat, ettet ymmärrä heitä.

Nyt tajusin että he eivät tienneet kansalaisuuttani tai luulivat minun olevan saksalainen tms. kun puhuin englantia.

Olen ollut Ruotsissa töissä ja sitten he luulivat että olinkin ruotsalainen kun puhuin ruotsia.

Heidän huolensa oli kyllä turhaa koska en ymmärtänyt mitään heidän keskinäisestä mölinästä. Ruotsin kielen taidosta ei oikein ollut apua Tanskassa vaikka osaan tavallista paremmin ruotsia.

Vierailija
25/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu englantia. Et sinä puhuttua norjaa ymmärrä.

Vierailija
26/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivat kuvitelleet ettet ymmärrä mitä he sinusta tanskaksi puhuvat.

Vierailija
27/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät ymmärtäneet mitä sinä sanoit. Tanskassa myös inhotaan ruotsalaisia jossain määrin.

Vierailija
28/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut norjaa kohtalaisen määrän, mutta aika vaikea olisi varmasti ymmärtää ja en voi ymmärtää kommentteja, joiden mukaan norjaa muka ymmärtäisi jonkun kouluruotsin perusteella. Keskivertoihminen on sen lukioruotsin jo unohtanut ja norja on kuitenkin eri kieli ja englanti on se ainut kansainvälinen kieli, joten on kunnioittavampaa käyttää sitä, koska tuskin norjalaiset haluavat tulla mielletyiksi pikkuruotsalaisiksi tai Ruotsin alusmaaksi.

Vierailija
29/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

englanti on se ainut kansainvälinen kieli, joten on kunnioittavampaa käyttää sitä, koska tuskin norjalaiset haluavat tulla mielletyiksi pikkuruotsalaisiksi tai Ruotsin alusmaaksi.

Tämä oli se, jota kysymykselläni hain. Käytän englantia siis, kiitos vastauksesta. Ap

Vierailija
30/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua suomenruotsia ja lisätä siihen elementtejä norjasta, sitä voi sitten kutsua skandinaaviskaksi. Itse en ole koskaan puhunut englantia Norjassa. Riikinruotsin vääntäminen voisi olla epäkohteliasta, mutta suomenruotsi toimii hyvin. (Tärkeintä että ymmärtävät sinun olevan Suomesta, ei Ruotsista. )

Vierailija
31/31 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät loukkaannu, pikemminkin ovat hyvillään jos puhut muutakin kuin enkkua. Mutta he puhuvat norjaksi takaisin ja itselläni oli aluksi hankaluuksia ymmärtää täysin. Jotkut eivät itse asiassa osaa eivätkä nöe tarpeelliseksi opetella ruotsia koska norjalaiset ja ruotsalaiset ymmärtävät kuitenkin toisiaan. :) t: Norjassa melkein kuusi vuotta asunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi