Parhaimmat tarjoilut juhlissa?
Nyt vähän positiivisempaa näkökulmaa! Oletteko olleet juhlissa, joissa tarjoilut ovat lyöneet positiivisella tavalla ällikällä? Mitkä ovat olleet kekseliäimmät ja toimivimmat ideat? Tässä ketjussa saa jakaa ihastusta herättäneitä tarjoiluideoita ja kertoa juhlista, joissa ruoka on ollut aivan piste iin päälle :)
Kommentit (11)
Riippuu aivan juhlista, onko kyseessä kesäiset mökkijuhlat kaveriporukalle, häät, syntymäpäivät tai valmistujaiset. Olen itse intohimoinen ruoanlaittaja, ja mietin tarjottavat aina juhlien aiheen ja kutsuttavien mukaan, mietin myös ruokien kanssa tarjottavat juotavat etukäteen.
Tykkään tehdä ja kokeilla kaikenlaista, ja usein teen sellaista ruokaa, mikä maistuu itsellekin juuri sillä hetkellä (esim. nyt itämaiset maut), en oikeastaan koskaan tarjoa samanlaista ruokaa eri juhlissa. Aina on tullut hyvää! Juuri tänään aloin miettiä vappubrunssin ruokia, ja tuli jo vesi kielelle :)
Itse ihastuin viime kesänä ajatukseen pöytiintarjoilusta häissä. Aluksi kutsun sellaisiin häihin saadessani olin vähän skeptinen, sillä tykkään buffetpöytien laajasta tarjonnasta, mutta olihan se jotenkin ylellisen ja arvokkaan oloista saada annokset tarjoiltuna nenän eteen ilman jonotusta ja tiettyjen ruokalajien loppumista. Riskinä tuossa toki on, että pöytiin tarjottavan ruuan tulee olla moneen makuun sopivaa ja oikeasti hyvää, koska muuten on tiedossa nälkäisiä vieraita. Fine dining -annoksissa on vähän haastetta myös, annosten on oltava riittävän kokoisia myös raavaan miehen nälkään... Mutta sopivien annosten löydyttyä ihan mahtava vaihtoehto ruokailuun :)
Ruokatarjonnaltaan unohtumattomimmat juhlat ovat ehdottomasti olleet tuttavien tuparit, joihin oli tilattu eräs tunnettu kokki pitämään meille vieraille ja isäntäparille oppitunti! Ollaan kaikki jollain tapaa ruuanlaittoharrastajia, joten oli todella mielenkiintoista päästä seuraamaan ja osallistumaan molekyyligastronomiaan perustuvalle oppitunnille :) Hauska idea pienemmän osallistujamäärän epävirallisiin juhliin, vaikka sitten jonkun vähemmän kunnianhimoisen ruokalajin parissa!
Sellaiset "tavalliset" tarjoilut, mitä av-mammat varmasti haukkuisivat tylsäksi. Ruoka oli todella hyvää ja sitä oli riittävästi, ja oli todella piristävää kun pöydässä oli mm. tavallinen mansikka-kermakakku eikä mitään ulkonäkö edellä tehtyä sokerimassaviritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset "tavalliset" tarjoilut, mitä av-mammat varmasti haukkuisivat tylsäksi. Ruoka oli todella hyvää ja sitä oli riittävästi, ja oli todella piristävää kun pöydässä oli mm. tavallinen mansikka-kermakakku eikä mitään ulkonäkö edellä tehtyä sokerimassaviritelmää.
Parhaimmillaan taidokkaasti tehty "perinteinen" juhlapöytä onkin kyllä ihan kiistattoman herkullinen! Joku aidoista raaka-aineista pihistelemättä tehty mansikkakakku on ainakin ihan parasta mitä minä tiedän :) Toki tykkään myös monenlaisista muista kakuista ja mansikkakakku voi olla myös ihan kamalaa esanssihilloineen, mutta usein se on kyllä juhlapöydän kruunu, jos siihen on jaksettu panostaa.
Unohtumattomin tarjoilu oli varmasti kummityttöni rippijuhlissa – päivänsankari kun oli tehnyt lähes kaiken alusta alkaen itse! Tarjottavaa oli sen seitsemää sorttia monikerroksisesta täytekakusta macaronseihin ja suolaisiin cocktail-paloihin. Ei ole varmaan vaikeaa arvata, että tänä päivänä kummityttö työskentelee unelma-ammatissaan kondiittorina :)
Olin ulkomailla rippijuhlissa ja oli ihanaa, kun odottelimme päivänsankaria, niin juhlapaikan edessä,oli katettuna pieniä cocktail-palatyyppisiä ruokia tarjoille ja saatiin alkumaljoina sampanjalasilliset.
Ruoka tarjoiltiin pöytiin ja se oli todella herkullista. Valittu oli etukäteen liha-, kala-, tai kasvisvaohtoehto.
Omakehu haisee mutta... :D Meidän poikamme oli lukioaikana vuoden verran vaihdossa Vietnamissa ja halusi sen näkyvän ylioppilasjuhliensa tarjottavissa. Tuttavan kautta tutustuimme Suomeen muuttaneeseen vietnamilaiseen naiseen, joka oli perustanut vastikää pienen pitopalvelun, joka oli erikoistunut Aasian makuihin. Nainen tuli tyttärensä kanssa meille pitopalveluksi ja en ole varmaan ikinä syönyt niin hyvää ruokaa kuin tuona päivänä. Juhlista on monta vuotta aikaa ja vieläkin osallistujat saattavat päivitellä kuinka hyvää se ruoka olikaan :D Ja nainen sai ilmeisesti ainakin puolenkymmentä pitopalvelukeikkaa lisää näiden juhlien aikana.
Olen ollut monissa juhlissa, joissa on ollut ihanat tarjoilut! Mitähän tulisi mieleen... Ainakin nämä, osa tosin on omia juhlia. Tykkään miettiä tarjoiluita.
- Häissä oli yhden hääkakun sijaan huikea kakku-buffet - ainakin kymmentä erilaista, kaunista ja mielikuvituksellista kakkua. Mukana oli niin raakakakkuja, juustokakkuja kuin perinteisempiäkin kakkuja, ja jälkiruokapöytä oli myös esteettisesti tosi houkutteleva.
- Teimme suvun naisväen talkoina tätini 70-vuotisjuhliin niin hyvät tarjoilut, että milloin tahansa kävisin uudelleen siihen pöytään. Oli mm. vuodenaikaan sopien blinipannukakkua ravunpyrstöillä, erilaisia salaatteja, kauniinvärisiä hyvänmakuisia ja tahnoja ja levitteitä itseleivotuille leiville, amerikkalaista juustokakkua tuoreiden marjojen ja melban kanssa... Ah!
- Isoissa, sadan hengen verstasbileissä oli tarjolla hodareita sinapilla, ketsupilla, kurkkusalaatilla ja paahdetulla sipulilla. Vege-versiokin oli. Bileissä oli myös salakapakka, josta sai ginitoniceja ja jallupommaceja.
- Monikulttuurisen perheen esikoisen 1-vuotissynttäreillä oli täysi ruokatarjoilu Lähi-idän tyyliin: riisiä, kastikkeita, kanaa, hummusta, viininlehväkääryleitä, salaatteja jne., kaikki todella herkullista. Saman lapsen nimiäisissä vedettiin tyylillä överiksi, kun juhlapöydässä oli molempien vanhempien kulttuureihin kuuluvat herkut, ässäkeksit ja baklavat sulassa sovussa.
Erään ystävän häissä (olivat muutenkin erinomaiset häät) ruoka oli tehty pääosin morsiamen suvun voimin. Oli huomioitu etukäteen kyselemättä erikoisruokavaliot, joka kasvissyöjälle oli kerrassaan ihana yllätys (kun on tottunut olemaan kiitollinen siitä, että on edes jotain syötävää, yleensä syön tukevasti ennen häihin menoa) ja parhaana yllätyksenä oli 80jtn-vuotiaan mummon tekemät ihanat kasvispyörykät. En edelleenkään tiedän ohjetta, mutta hyviä olivat. Lämmintä ruokaa, salaatteja, leivonnaisia oli siis useaa erilaista, tyyliin kaikille jotain ja toki sitä oli paljon, kun vieraita oli jtn 150 henkeä. Myös se karkkibuffet löytyi ja siellä viihtyivät myös aikuiset. Toki tässä oli apuna se, että morsiamella oli suuri ja erittäin kokkaustaitoinen suku, esim. itsellä tuollaisesta avusta voi vain haaveilla. Myös alkoholitarjoilu oli suhteellisen runsasta, joka lisäsi juhlien hilpeystasoa iltayön puolella entisestään. Ja siellä se mummokin jorasi mukana.
Ylipäätään arvostan hyvin paljon sitä, että pyritään huomioimaan edes jotenkin erikoisruokavaliot, juurikin kasvissyöjät ja allergiset. Kun on 20 vuotta tottunut siihen, että perunan ja salaatin ja makean voimin mennään juhlissa kuin juhlissa, niin sitä huomioon ottamista arvostaa ihan oikeasti, paljon. Nykyään kun on allerginen lapsi, arvostan vielä enemmän, vaikka toki otankin varmuuden vuoksi lapselle aina omat eväät mukaan.
Tuossa valitusketjussa juurikin ne yhdet (rippi?)juhlat, joissa oli kasvislasagnea, lohikeittoa, neljää erilaista täytekakkua (tämä oli mielestäni kohokohta!) ja muutenkin kystä kyllä, olisivat kyllä mieleeni. Arvostaisin valtavasti, jos pääsisin joskus tuollaisen monipuolisen ja pitopöydän ääreen.
Omista juhlista parhaiten ovat onnistuneet kesä/sukujuhlat, joissa oli tortillatarjoilu + grillausta. Tortilloissa pystyy huomioimaan ruokarajoitteet hyvin (+osataan tehdä oikeasti hyvät täytteet) ja sitten niille (vanhemman sukupolven) makkaraa arvostavillekin saadaan maha täyteen. Toki makeaakin löytyi niin paljon, että kaikilla verensokeri piiputti. Formaalisempiin juhliin tällainen tarjoilu ei sovi.
Mä olin pari kesää sitten eräissä yo-juhlissa, joissa tarjoiluna oli erilaisia suolaisia ja makeita ohukaisia. Paikalla oli ainakin "ruuhka-aikana" heti juhlien aluksi kaksi työntekijää paistamassa ohukaisia ja vieraat saivat sitten ohukaisen valmistuttua itse kerätä haluamansa yhdistelmän noutopöydästä letun täytteeksi. Valikoimassa oli varmaan neljää viittä erilaista suolaista täytevaihtoehtoa ja vähintään saman verran makeita vaihtoehtoja. Tällainen tarjoilu sopi mielestäni tosi hyvin puutarhassa pidettyihin lakkiaisiin ja ruokaisat suolaiset versiot takasivat kyllä varmasti nälän siirtymisen muutamaksi tunniksi eteenpäin.