Freelancerin äitiysloma ja asiakkaiden tiedottaminen raskaudesta
Työskentelen freelancerinä ja olen raskaana. Mulla on tietyt säännölliset toimeksiantajat, joille teen hommia ja nyt mietin pääni puhki, että mitä kerron näille asiakkaille ja koska.
En haluaisi luopua asiakkaistani ja jatkaisin mielelläni töitä äitiyslomalla (olen ennenkin tehnyt töitä äitiysloman aikana). Asiakkaista on kuitenkin varmaan riskaabelia jättää projekteja raskaana olevan vastuulle ainakin loppuraskaudesta.
Teen töitä etänä eli en oikeastaan näe asiakkaitani koskaan. Todennäköisesti pystyisin jättämään tiedon kokonaan kertomatta asiakkaille ja he tuskin huomaisivat mitään, työt hoituisivat kuten ennenkin. Toisaalta olisipa supernoloa törmätä jättivatsan kanssa vaikka vapaa-aikana johonkin asiakkaaseen, jos en ole sanonut heille mitään.... Ja surkeaa olisi myös, jos synnytyksessä tapahtuisi jotain odottamatonta ja joutuisin esim. pidemmälle sairaslomalle tai vauvalla ei olisi kaikki kunnossa, ja projektit viivästyisivät sen vuoksi.
Onko muita freelancereitä, joilla on kokemusta vastaavasta? Miten ratkaisitte asian?
Kommentit (4)
Minä en kertonut yhtään mitään. T. Freekääntäjä
Jos aiot hoitaa hommasi kuten ennenkin, niin ei sinun mielestäni tarvitse kertoa. Jos joudut sairaslomalle, niin sitten kerrot siitä. Silloinkaan ei tarvitse syitä eritellä. Voithan joutua sairaslomalle muutoinkin milloin vain muista syistä. Asiakas ottaa aina tietoisen riskin ostaessaan palvelun yhden ihmisen firmalta, jossa sijainen ei järjesty hetkessä.
Kiitos! Totta, sairauslomaahan voisi joutua ottamaan muutenkin eli se pelastaisi nololta tilanteelta, jos joutuisinkin olemaan tavoittamattomissa jossain vaiheessa.
Itse varmaankin jättäisin kertomatta. Jos jotain sattuu, niin sitten on tietysti kerrottava. Ei sinun raskautesi kuulu asiakkaille mitenkään - etenkään jos on riski, että sinun työsi vähenevät heidän kuultuaan siitä.