Aikuiset eivät hoidata lastensa hampaita, vaikka ilmaiseksi saisi. "Niin paljon märkiviä hampaitaita, ettei niitä voi paikallispuudutuksessa hoitaa"
Hei haloo vanhemmat! Miksi näin?? Miksi ette hoidata lastenne hampaita ajoissa???
Kommentit (34)
Vanhempien vastuulla on tarkistaa joka päivä aamuin illoin että lapsi pesee hampaansa oikein ja kunnolla. Kuuluu vahtia n. 11 vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä lapsen hammashoito menee näin:
Tarkastukset:
Hammashoitajalle 1v, 3v, 5v
Suuhygienistille 1lk ja 5 lk
Hammaslääkärille 3 lk ja 8 lk
Jos ilmenee tarkastuksissa jotain niin hammaslääkärille pääsee kyllä melko nopeasti jatkohoitoon.
Sitten kuitenkin jengi ei saavu paikalle ja heidät kutsutaan 3kk päästä alkuperäisestä ajasta uudelleen. Kolmesta saapumattajäännistä tehdään lasu.
Nämä ei tulleet (joita on kyllä luvattoman paljon) vie sitten aikoja kun kutsutaan uudestaan ja henkilökunta odottelee turhaan ja kaupunki(lue veronmaksajat) maksaa palkkaa.
Ja siis lasten tarkastuskäynnit ovat ilmaisia.
Ja ihan oikeasti jos niitä hampaita hoitaa kunnolla ei tule reikiä (harvoilla geneettistä ongelmaa hammasluun laadun kanssa).
Niin ja tämä siis normaali käyntimäärä. Hammaslääkäri/suuhygienisti voi määrätä tarvittaessa tiheämmät käyntikerrat.
Hampaat on pienestä pitäen pesty aamuin illoin, xylitol pastillit ruokailun jälkeen. Vuosittain tarkastukset ja koululaisilla on myös ollut.
Silti tyttärellä mäti kaksi hammasta suuhun. Lääkärikin katsoi ensin, että ovat tulevat kulmahampaat, mutta kuvista huomasikin, että ne maitohampaiden juuret eivät olleetkaan sulaneet siististi, vaan mäti.
Sekin oli erikoinen hammaslääkärireissu. Oltiin kesälomalla ja sukuloimassa. Iltapäivällä tytär alkoi valittaa hammassärkyä. Soitin välittömästi sen paikkakunnan hammaslääkäriin ensin, kerroin asiani ja siellä hetken tuumailtuaan sanottiin, että pääsettekö tunnin päästä. Joo!
Mentiin ja puudutuksessa ottivat ne maitohampaat pois ja siten pääsi mätä taskut aukenemaan ja mätä valui pois. Parani hyvin ja pysyvät hampaatkin alkoi sitten pikku hiljaa tulla esille sieltä. Kiitos Vantaa! Tuo lääkäri ja avustaja teki ylityönä tuon. Aivan mahtavia. Laskuttivat kotipaikkakuntaa.
Joka sinänsä on surkuhupaisaa, kun viikkoa aikaisemmin olin käyttänyt lastani hammaslääkärissä, kun ne "kasvavat" kulmahampaat särkivät tytärtä. Hyvä jos vilkasi lapsen suuhun, joo ottakaa särkylääkettä jos on kipeä. Siinä se. Tein valituksen, mutta taivaan tuuliin taisi hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä viralliset hammashoitosuositukset ovat ihan naurettavia.. alumiiniteollisuuden jätettä, natriumfluoridia, käytetään hammastahnoissa, ympäristömyrkkyjä, kuten elohopeaa käytetään paikkausaineena, ja jotain tehotonta hammaslankaa suositellaan aikuisille. Tiedoksi: hammaslanka on todettu tutkimuksin hyödyttömäksi, ja elohopea on tietysti erittäin myrkyllistä, vähän kuin venäläinen ruletti, osuuko luoti omalle kohdalle, ja aivot leviävät ympäristöön.. Saatikka sitten natriumfluoridi, joka sekin on myrkyllistä ja tehotonta. Olisi aika katsoa peiliin, ja muutosta.. Käsittämätöntä että tällaisia perseilijöitä annetaan olla vallassa. Ja MISSÄ ON KANTASOLUISTA viljellyt hampaat, joita tungetaan soketteihin? Ei voi kuin ihmetellä, muu maailma lentää suihkukoneilla, ja lääketieteessä ollaan pimeällä keskiajalla, kenties juuri luolamiehen opit hylätty, enää ei porata reikiä kalloon ja toivota että paha henki lähtee veren mukana pois.. Tiedoksi: mikrobejakin on olemassa, ja suussa on paljon piileviä infektioita.
Näköjään hampaat eivät ole ainoat joita ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on reikiä nolla. 7- ja 9-vuotiaat.
Eikä olla harjattu ees aamuisin... Tärkeämpää kuin kaksi harjauskertaa päivässä on se mitä syö ja myös ateriarytmi. Limuja meillä ei juoda ollenkaan, ja mehua rajoitetaan.
Kuntakohtaisia eroja on, ja ne voivat olla tosi suuria. Sieltä Helsingistä käsin voi olla vaikea käsittää tilannetta jossain Pohjois-Suomessa pikkupaikkakunnalla. Hoitoon ei ihan oikeasti välttämättä pääse kunnalliselle puolelle ja on ihmisiä, joilla ei todella ole varaa yksityiseen hoitoon. Mutta tästä huolimatta lasten suun hoito on vanhempien huolehdittava. Vanhempien tulisi harjata lastensa hampaat niin kauan, kuin he antavat sen tehdä, ihan tuonne 9-10 vuotiaaksi saakka. Lasten motoriset kyvyt eivät riitä hampaiden puhtaana pitämiseen. Ja tämä on ihan hammaslääkärin ohje, vaikka se kuulostaa itsenäisyyttä ja yksinpärjäämistä korostavassa kasvatuskulttuurissamme uskomattomalta. Eli harjatkaa ne lastenne hampaat, niin ongelmia ei tule!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on reikiä nolla. 7- ja 9-vuotiaat.
Eikä olla harjattu ees aamuisin... Tärkeämpää kuin kaksi harjauskertaa päivässä on se mitä syö ja myös ateriarytmi. Limuja meillä ei juoda ollenkaan, ja mehua rajoitetaan.
Jep, meitä oli 3 sisarusta ja vain iltaisin harjaus, kellään ei lapsena reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska toisin kuin jutussa väitetään, ei hammaslääkäriaikoja saa. Omat lapset ovat päässeet vain hammashoitajalle tai suuhygienistille,lääkärille pitää erikseen varata aika ja sen saa noin 2 vuoden kuluttua.
Täällä Helsingissä saa ainakin heti ajan, jos hammashoitaja tai suuhygienisti toteaa jotain korjattavaa.
Että en usko näin suuriin kuntakohtaisiin eroihin, etteikö lapset pääse hammashoitoon tarpeen vaatiessa.
Hammashoitajahan on sama asia kuin lapsi hammashoidossa! Helsingissä asiat voi olla vaikka miten, mutta kun koko Suomi ei ole Helsinki. Siellä muuten vanhukset ei pääse kuin yksityiseen hammashoitoon. Ei ihan reilua.
Tarkoitin, että pääsee jatkohoitoon lääkärille. Eli hammastarkastus hoitajalla ja sen jälkeen mahdollinen lääkärikäynti.
Ilmaisin huonosti, sori...
Kaikki pääsevät julkisen hammashoidon piiriin. Sinulla on väärää tietoa. Ei "vanhuus" ole mikään este.
Olen käyttänyt viikon siihen, että yritän saada 84 v äidilleni aikaa kunnalliseen hammashoitoon. Ei pääse. On sanottu, että hammashoitaja katsoo tilanteen (on katsonut, mutta hänen mukaansa ei ole tarvetta lääkärille, vaikka hampaasta osa lohjennut ja se viiltää poskea). Joten varmaan minulla on väärää tietoa, jos vanhuus ei ole este, vaikka niin minulle sanottiin. Tai sanottiin, että lapset ja työikäiset saa ensin aikoja, vanhukset vasta sitten.
Olen ammatiltani suuhygienisti ja yksi syy, miksi lähdin pois kunnalta oli se, että reikiä ei saanut löytää. Jos oli reikä, niin piti painostaa asiakasta menemään yksityiselle. Hammaskiven poistoa varten varatut ajat olivat niin lyhyet, että hyvä jos sait edes puolet pois. Uutta aikaa ei saanut antaa. Näin ei välttämättä ole joka kunnassa, mutta meillä on.
No meillä lasten hampaat on tietääkseni kunnossa, mutta kyllä mä vähän järkytyin kun eka tarkastus oli vuoden ikäsenä ja seuraava vasta 3-vuotiaana. Ja kun 3v ei ollut yhteistyökykyinen, aika siirtyi vuoden päähän. Eli 3 vuoden väli tarkastuksissa pahimmillaan!!
Vaikea kyllä käsittää miten lasten hampaat voi mädäntyä suuhun :( Meillä pestään kunnolla joka armias ilta, mutta aamupesut unohdan niin usein... ja p*skat housussa vieny mukuloita tarkastukseen, mutta kyllä ne hampaat ihan kunnossa ja puhtaat on. Täytyy varmaan laittaa joku oma kello soimaan että muistaisi ajoissa sen siinä aamuhässäkässä.
Niin, no, silloin kun minä olin lapsi ja nuori, joka vuosi käytiin hammaslääkärillä tarkistuksessa (80- ja 90-luvuilla). Ihan lukion loppuun asti.
Nyt kun mun lapseni on 17-vuotias, hän on käynyt elämänsä aikana ehkä neljä kertaa hammastarkastuksessa, edellisen kerran seitsemännellä luokalla. Ja siitähän on kohta viisi vuotta aikaa. Vaikka lapseni pesee hampaansa säännöllisesti aamuin illoin, niin vaan halkesi hammas syödessä ja hammaslääkärissä paljastui jumalaton reikä ja pari muutakin. Onneks pääsi kunnalliseen vielä alle 18-vuotiaana ilmaiseksi... Aikaa joutui odottamaan 2kk, tätä ennen vein sen yksityiselle ottamaan väliaikaisen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kunnat järjestä automaattisesti koululaisille säännölliset hammastarkastukset?
Hammashoitajalle kyllä, mutta lääkärille ei pääse. Ajanvarauksessa lapset ei ohita jonossa ketään, joten kun nyt varaa ajan, pääsee lapsi hammaslääkäriin suunnilleen huhtikuussa 2019. Yksityisellä jo pelkkä tarkastus maksaa noin 80 e, joten hammashoito ei ole lapsille Suomessa läheskään ilmaista, vain tarkastukset ja jonotuksen saa ilmaiseksi.
Juuuu, samaan aikaan moni vie koiria ja kissoja eläinlääkäriin ja maksaa siitä satoja euroja, jopa hammasputsaukseen kerran vuodessa, maksaa päälle satasen/elukka. Mutta ihan liian kallista viedä lapsi yksityiselle hammaslääkärille jepjep.
Jos näissä perheissä missä lapsella mätänee hampaat suuhun on jotain lemmikkejä, niin en kyllä tajua logiikkaa.
Pitihän ne elukatkin vetää tähän mukaan. Jepjep.
Ihanko oikeasti on mahdotonta viedä ne mukulat yksityiselle kunnon hammashoitoon? Mamman mieltä miellyttäviin välikausihaalareihin kyllä satsataan, mutta annas olla, jos koetat ehdottaa kaikessa ilmaiseen palveluun tottunutta mammulia maksamaan muutaman kympin omasta plakkarista....ei saatana, barrikadeille vaan, meidän perheelle kuuluu ilmainen hammashoito ja sitä me käytetään, vaikka hoitovälit olis viis vuotta ja hampaat mätiä.
Hävetkää, paskiaiset. Hampaiden pitää kestää vähintään 60 vuotta!
Minun hampaani ovat huonosti hoidetut lapsesta lähtien ja olen siitä kyllä katkera! Ekan kerran kun istahdin hammashoitajan tuoliin viisivuotiaana päiväkodin kanssa käydyssä hammastarkastuksessa pidättelin itkua. Muistan sen vieläkin.
Loppujen lopuksi olen vasta aikuisena opetellut hoitamaan hampaita kunnolla lapsen saamisen jälkeen ja reikiintyminen on loppunut. Suunnilleen joka hammas on kuitenkin paikattu ja yksi lohjennut ja juurihoidettu ja mua vituttaa suunnattomasti! Vanhemmat saisivat hävetä!
Itse olen harjannut todella tarkkaan aamuin-illoin lasteni hampaat ja syöttänyt purkkaa. Kummasti niitä reikiä ei ole sitten tullutkaan (esikoinen aloittaa koulun). Näin toimineiden vanhempien lapset ovat myös muut säästyneet rei'iltä, siis ne aikuiseksi kasvaneet. Ei siinä ole hammaslääkäreitä siis tarvittu.
Eli jos tunnistat itsesi lastesi hampaiden laiminlyöjäksi, niin katso tarkkaan peiliin ja muuta käytöstäsi. Ei ole kiva kun suu on pelkkää paikkaa täynnä nuorena aikuisena, siihen en itse ole voinut valinnoillani vaikuttamaan.
Jos hammasta särkee pääsee päivystykseen. Hampaidenhoito tehdään kotona, lapsella ei yhtäkään paikkaa.
Veljelläni vm. 77 ei yhtäkään paikkaa. Minulla 4 paikkaa, hampaiden aktiivinen hoito ja karkkipäivöt aloitettiin vasta ensimmäisten reikien ilmaannuttua.