Yhteiseen asuntoon muuttaminen oli ehkä virhe?
Tyttöystävä on lopettanut meikkaamisen lähes täysin ja lihonut kymmenisen kiloa. Pihtaa ja nalkuttaa eikä olein hallitse talousasioitakaan (liian huoletonta rahankäyttöä ihan arkiostoksissakin). Ja vasta puoli vuotta ollaan asuttu yhdessä, seurustetlu n. vuoden verran ennen sitä. Onko tämä normaalia? Ei ole kokemusta muista avopuolisoista.
Kommentit (38)
Et taida voida mitään lihomiselle muuta kuin ostaa enemmän kasviksia ja tehdä hyvää ruokaa. Ei kannata lähteä haukkumaan ja valittamaan kiloista, niillä lihoo vaan enemmän. Et vielä kertonut mistä tyttöystävä nalkuttaa sinulle? Ovatko asioita, joihin voisit vaikuttaa? Jos saisitte paremman mielen kotona, voisi ahdistukseen syöminenkin loppua. Kyllä nalkuttava jostain on ahdistunut.
Meikkaamattomuus on yleensä asiayhteydestä irrotettuna hyvä asia, mutta 10 kg puolessa vuodessa kertoo kyllä jostain. Lihapiirakat ovat erikoinen ruoka ostaa kotiin, mistä sellainen on lähtöisin? Jostain se syy pitäisi löytää tuolle ja saada tavat muutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat aika kontrolloivalta. Jos käyttää omia rahojaan niin. Well. Helposti urheilurutiinit kärsivät yhdessä asuessa. Osallistutko kotitöihin? Aika nipolta vaikutat. Monesti miehet syövät kuin hevoset, jos nainen syö mukana niin painoa tulee.
Kotityöt hoidetaan puoliksi. Ja minä syön sen minkä syön, ei kai puolisoni lihominen voi minun annoskoostani kiinni olla? :D Ap
Kun muutin yhteen ekan kerran, aloin syödä n 2-3 krt enemmän kuin sinkkuna. Syynä, että laitoimme ruokakulut puoliksi. Koin, että elätän miestä, jos maksan puolet, mutta syön 1/4. Eli lisäsin syömistä, jotta oltaisiin tasoissa. Voisiko tämä olla muillakin alitajuisesti? Eli jakakaa ruokaostosten kulut niin, että sä maksat ja syöt vaikka 1/3 ruuista?
Meillä minä maksan jo enemmän ruoasta, koska syön lounaan työpaikalla, ja puoliso syö kaikki ruoat kotona. Maksamme kuitenkin kodin ruoat yhteiseltä taloustililtä, joten maksu menee puoliksi (paitsi työpaikkaruokailuni, jonka maksan itse). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista liikuntaharrastusta olet ehdottanut? Innostuisiko tyttöystäväsi vaikka kävelystä tai pyörälenkeistä?
Juuri noita olen ehdottanut. :) Meillä olisi tuossa puistokin ihan vieressä ja siellä kiva kävelyreitti, mutta vaikeaa tuntuu lähteminen hänelle olevan. Pari kävelykertaa kuussa kun ei oikein kunto kohota tai painonpudotuksessa auta. Ap
Toivottavasti tyttöystäväsi vielä innostuu kun kesä etenee. Muutenkin kiva, että olet alkuun ehdottanut tuollaisia kevyitä liikuntamuotoja. Samallahan kävellessähän voisi jutella muutakin.
Kuulostaa, että ap yrittää enemmän kuin toinen puolisko. Onko toinen puolisko jotenkin antanut periksi?
Kyllä, yhteenmuutto miehen kanssa on aina virhe.
Vierailija kirjoitti:
Et taida voida mitään lihomiselle muuta kuin ostaa enemmän kasviksia ja tehdä hyvää ruokaa. Ei kannata lähteä haukkumaan ja valittamaan kiloista, niillä lihoo vaan enemmän. Et vielä kertonut mistä tyttöystävä nalkuttaa sinulle? Ovatko asioita, joihin voisit vaikuttaa? Jos saisitte paremman mielen kotona, voisi ahdistukseen syöminenkin loppua. Kyllä nalkuttava jostain on ahdistunut.
Nalkuttamista harrastaa yleensä pienistä asioista, kuten vaatteen unohtamisesta jonkin tuolin selkänojalle (sisustus on hänelle tärkeä asia) tai kahvin ryystämisestä. En minä muuten sitä nalkuttamiseksi edes kutsuisi, mutta kun tuntuu, että nalkutus jatkuu vielä senkin jälkeenkin, kun minä ensimmäisestä huomatuksesta olen sen paidan pois tuolilta ottanut. Oletan, että tuon valittamisen tarkoitus on vain purkaa pahaa oloa, joko lihomisen aiheuttamaa tai sitten jonkin muun pahan olon, joka ehkä sitä lihomiseen johtavaa ylensyöntiäkin aiheuttaa. En tiedä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että ap yrittää enemmän kuin toinen puolisko. Onko toinen puolisko jotenkin antanut periksi?
En tiedä onko periksi antanut, mutta toivottavasti tilanne korjaantuu jotenkin. Ei suhteemme tällaisenaan ole kummallekaan hyväksi. Ap
Kannattaa keskustella suoraan ja riitelemättä ongelmista ja hakea ratkaisua. Itse tein sen virheen että muutin vieraalle paikkakunnalle miehen perässä, yhteen siis muutettiin vuoden seurustelun jälkeen. Nyt tilanne on kärjistynyt siihen että haluaisin muuttaa omilleni koska yhdessä asuminen on liian vaikeaa. Monet kerrat ollaan puhuttu ja aina mies lupaa parantaa tapansa mutta eipä ole mitään tapahtunut 1,5 vuodessa. Mies mm. on kauhea sottapytty, likaisia astioita kertyy ympäri kämppää, keittiössä sotketaan (läikkyneitä nesteitä/murusia/pudonnutta ruokaa ei siivota tasoilta/lattialta), likaisia vaatteita kasataan milloin minnekin ja aina nuristaan lapsellisesti jos pyydän että kerrankin edes imuroisi ym. Myös talousasiat päin peetä, maksumuistutuksia satelee ja itseä stressaa kun en tiedä paljon miehellä on milloinkin maksuja rästissä koska se vaikuttaa meidän yhteiseen elämään kuitenkin. Ei tuollaisen kanssa voi elää enää kun ei näköjään halua muuttua.
Eli vakava keskustelu vain pystyyn ja jos sovitusta ei pidetä kiinni niin parempi asua erillään jos homma toimii niin paremmin..
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystävä on lopettanut meikkaamisen lähes täysin ja lihonut kymmenisen kiloa. Pihtaa ja nalkuttaa eikä olein hallitse talousasioitakaan (liian huoletonta rahankäyttöä ihan arkiostoksissakin). Ja vasta puoli vuotta ollaan asuttu yhdessä, seurustetlu n. vuoden verran ennen sitä. Onko tämä normaalia? Ei ole kokemusta muista avopuolisoista.
Yleensä, kun keksii ihmissuhteessa vain toisessa ihmisessä vikoja, on ensimmäisenä syytä pysähtyä tarkastelemaan itseään.
Vilkaise ensin peiliin. Meikkaatko itse päivittäin? Etkö? Hyvä, sitten et tietystikään voi vaatia kumppaniltasikaan vastaavaa. Ensimmäinen "ongelma" siis pois päiväjärjestyksestä.
Entä tarkkailetko omaa painoasi yhtä innokkaasti kuin kumppanisi? Oletko itse lihonut?
Kirjoittamasi perusteella vaikutat olevan suhteessa hyvin pinnallisten syiden vuoksi. Jos et kestä kumppaniasi 10 kiloa lihavampana, en ennustaisi parisuhteellesi kovin pitkää tulevaisuutta muutenkaan. Eihän teistä kumpikaan pysy ikuisesti samanlaisena kuin suhteen alussa, vaikka painonne pysyisikin. Vanhenette, rypistytte ja nahkanne alkaa roikkua. Mahdollisesti toinen teistä voi iän karttuessa sairastua vakavasti tai vammautua. Miten parisuhteenne kestää nämä asiat, jos se ei kestä kymmentä kiloa painoa?
Pihtaaminen ja nalkuttaminen kuulostavat parisuhteen kannalta vakavammilta ongelmilta. Oletteko keskustelleet kummastakaan asiasta? Ilman puhumista ne eivät ainakaan ratkea. Miten asiasta keskustelette? Oletko saanut syyn kumppanisi käytökseen selville? Pyritkö olemaan empaattinen ja ymmärtämään, mikä siihen on syynä vai keskitytkö vain syyttelemään kumppaniasi pihtaamisesta ja nalkuttamisesta?
Naiset syö ylettömästi herkkuja kahteen asiaan, huonoon henkiseen oloon ja tylsyyteen. Ei niitä tarvitse tehdä edes mieli mutta pahassa olossa ne helpottavat. Jos tämä tapa ja painonnousu ovat nyt tuoreita asioita niin toki kertovat suhteenne tilasta.
Olen itse nuori ja todella helposti lihova nainen, eli kaikki näkyy heti painossa.
Onko hän itse ottanut lihomista puheeksi? Kerrot että koet että purkaa ärsytystä tästä sinuun. Oletko varma ettei koe vaan ärsytystä sinua kohtaan?
En voi tietää miten laitanne oikeasti on tai miten häntä kohtelet mutta normaalisti ei kukaan parissa kuukaudessa liho noin paljoa jos kaikki asiat on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset syö ylettömästi herkkuja kahteen asiaan, huonoon henkiseen oloon ja tylsyyteen. Ei niitä tarvitse tehdä edes mieli mutta pahassa olossa ne helpottavat. Jos tämä tapa ja painonnousu ovat nyt tuoreita asioita niin toki kertovat suhteenne tilasta.
Olen itse nuori ja todella helposti lihova nainen, eli kaikki näkyy heti painossa.
Onko hän itse ottanut lihomista puheeksi? Kerrot että koet että purkaa ärsytystä tästä sinuun. Oletko varma ettei koe vaan ärsytystä sinua kohtaan?
En voi tietää miten laitanne oikeasti on tai miten häntä kohtelet mutta normaalisti ei kukaan parissa kuukaudessa liho noin paljoa jos kaikki asiat on hyvin.
Nopea lihominen kertoo yleensä ongelmista, mutta on jotenkin naisille ominainen tapa ajatella heti, että kyseessä automaattisesti ongelmat parisuhteessa. Ja vieläpä niin, että vika on tietenkin miehessä. :)
Minä syön tylsyyteen. Jos on tylsää, niin ostelen kaapit täyteen kaikenlaista, jota sitten pistelen suuhuni ajankuluksi. Jos ei ole muuta tekemistä, niin sitten syön, jotta olisi jotain tekemistä. Sinkkuaikoina treffailin aktiivisesti, kävin erilaisten mieskavereiden kanssa autoilemassa, leffassa jne, chattailin miesten kanssa netissä jne. Sitten kun en ole sinkku, niin nuo puuhat jää pois, ja tilalle tulee kaikenlainen kiva yhdessä tekeminen sen oman rakkaan kanssa. Mutta jos oma rakas on aina pois (töissä, yksin harrastuksissaan tai nukkuu kaikki päivät), niin kaipaan tekemistä. Ja sitten syön. Ja lihon.
No jos se tyttöystävä pihtaa, niin mitä olet tehnyt vietelläksesi hänet? Ja varmistaaksesi, että hän saa useita orgasmeja? Ehkä tyttö pihtaa siksi, että kyllästyi seksiinne, koska et huomioinut hänen nautintoa riittävästi.
Olisi kiva tietää tyttöystäväsi käyttäytymisestä pidemmällä aikavälillä. Onko hän ollut aina ennen hoikka, mutta nyt lihonut vai onko hoikempi vartalo seurustelun alussa pikemminkin poikkeustila ja saavutettu ankaralla dieetillä. Miten hän puhui sinulle ennen kuin muutitte yhteen. Ihmisillä on yleensä piintyneitä tapoja olla vuorovaikutuksessa. Nalkuttaminen ei ala hetkessä. Kukaan ei jaksa pidemmän päälle nalkuttavaa puhetyyliä. Tuntuu, että tyttöystäväsi nalkuttaa kovin pienistä asioista. Varmasti hän on tyytymätön johonkin muuhun kuin johonkin käsillä olevaan pikkuasiaan. Hän ei vain osaa tuoda oikeaa syytä keskusteluun tai ei tiedä sitä itsekään. Tietysti lihominen harmittaa häntä ja tyytymättömyys itseen saattaa olla juuri se syy. Mutta tuo kyllä myös kummastuttaa, ettei hän ole ollenkaan kiinnostunut liikunnasta. Käy jo mielessä, ettei hän olisi hieman masentunut.
Moni ehkäisy muuttaa hormonitoimintaa niin, että kiloja tulee helpommin. Silloin pitäisi muuttaa vanhoja elintapoja sekä tiedostaa se, jos tuntee nälkää useammin kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
No jos se tyttöystävä pihtaa, niin mitä olet tehnyt vietelläksesi hänet? Ja varmistaaksesi, että hän saa useita orgasmeja? Ehkä tyttö pihtaa siksi, että kyllästyi seksiinne, koska et huomioinut hänen nautintoa riittävästi.
Yleensä naisten pihtaamisen syynä on vallankäyttö. He haluavat kostaa miehelle kieltäytymällä seksistä.
Meillä tuli riideltyä paljon kun muutettiin yhteen, se meni sitten ohi kun opittiin se kultainen keskitie.
Jos pelkäät, että puolisosi paino alkaa nousemaan liikaa, kannusta häntä ja itseäsi liikkumaan yhdessä. Kävelylle tai salille, jotakin pientä edes.
Käyttekö ulkona? Vie hänet syömään ulos tai menkää yhdessä kaveriporukalla baariin jos olette vielä siinä ikäluokassa, että kiinnostaa. Ainakin itse olen paljon motivoituneempi laittautumaan jos ollaan menossa ulos.