Mitä rippijuhlalahjaksi rikkaan perheen lapselle?
Minut on kutsuttu kesällä tätini lapsen eli serkun rippijuhliin. Tavallisesti antaisin rippilahjaksi lahjaksi sekin/rahaa 30-40€, mutta tässä tapauksessa tätini perhe on erittäin varakas, suoraan sanottuna rikas, joten itsestäni tuntuisi vähän tyhmältä, että mitä varten minä, pienituloinen ihminen, omista vähistä rahoistani antaisin rikkaiden vanhempien lapselle rahaa lahjaksi? Toisaalta olen sitä mieltä, että jokin lahja minun täytyy antaa. Riittääkö teidän mielestänne tällaisessa tapauksessa lahjaksi pelkkä kukkakimppu?
Kommentit (27)
Tunnen rikkaan perheen pojat ja heidän vanhemmat ei todellakaan anna heille yhtään sen enenpää käyttörahaa kuin tavalliset perheet. Haluavat, että oppivat oikeaa elämää ja ansaitsee rahansa itse. Tietty riippuu perheestä onko lellittyjä?
Mutta niinkun moni on jo sanonu, niin ihan samallaiset lahjat niille kuuluu antaa kun muillekin.
Meillä kummitäti sanoi suoraan, että hän ei rikkaan perheen lapselle rahaa anna.
Selvä. Meillä kuitenkin on ollut käytäntönä, että lapselle ei syydetä tuosta vaan rahaa, vaan he ovat itse ostaneet itselleen haluamiaan juttuja juuri esim. lahjarahoilla. Jos rippilapsen tai vaikka yo:n toive on kysyttäessä muistamiset rahana, on ihan älytöntä hankkia jotain, josta hän ei pidä/jolle ei ole käyttöä.
Esimerkkinä kaikkein älyttömin yo-lahja: Jonkun taiteilija tekemä järkyttävän ruma oranssi savipää heinähatulla. Ylioppilas ei ymmärtänyt siitä mitään ja minäkin kätkin sen kaapin perimmäiseen nurkkaan. Älytöntä vielä sen vuoksi, että siihen lahjaan oli kerätty rahaa isolta porukalta, joten varmaan se oli maksanutkin jonkun verran (ellei sitten ostaja ollut saanut halvalla taitelijaystävältään).
Jokainen voi antaa rahaa sen mukaan, mihin itsellä on varaa. Yksi antaa viisikymppiä, joku toinen 10 €. ihan yhtä hyviä molemmat, siihen pottiinhan se menee, mistä juhlakalu siten investoi haluamaansa kohteeseen.
Lahjaksi saadut korut jäivät käyttämättä, koska eivät olleet mieluisia eikä niissä ollut vaihtamiseen oikeuttavaa merkkiä. Korvikset jäivät käyttämättä, koska reikiä korvissa ei ole eikä niitä halua.
Ketään ei ole ylenkatsottu liian halvan lahjan takia takia vaan lapsillemme on opetettu, että kaikilla ei ole varaa sellaiseen, mihin itsellämme on.
Vierailija kirjoitti:
Hengellistä musiikkia.
Kauneimmat virret CD levynä
Kun minä pääsin ripille, sain joitakin kukkakimppuja, virsikirjan ja koruja: ristin ja pari muuta kaulakorua, sormuksen ja korvarenkaat. Sormusta ja korvarenkaita olen käyttänyt, mutta kaulakorut pyörivät jossakin laatikon pohjalla. En ole mikään koruihminen! Rahalahja on sikäli parempi, että saaja voi itse päättää, mitä rahalla tekee, säästääkö vai ostaako jotakin kivaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Joku nenäliina jossa on kirjailutuna raamatun viisaus, kuten vaikka "älä tee huorin".
En ymmärrä mitä juhlimista siinä on että teini tunnustaa julkisesti uskovansa kirkon opit.
Tämä melkein nauratti!
Rippilapselle Raamattu on hyvä lahja. Tai jos Raamattu jo löytyy kirjahyllystä, niin kuin nuorelta, joka on ripille päässyt, pitäisi löytyä, niin joku koriste-esine, Jeesus ristillä tms.
Mä antaisin ihan saman lahjan rikkaalle kuin köyhällekin. Eli jos normaalisti antaisit tuon 30-40€ niin anna nytkin. Eihän tuo nuori välttämättä saa paljoa rahaa käytettäväksi itselleen vaikka vanhempansa ovat rikkaita? Tai voit toki yrittää myös miettiä jotain tuon arvoista ihan tavarana jos et halua rikkaalle antaa rahaa.