Miksi suomalaisten geeneissä on niin vahvana alkoholisoitumisen riskit?
Olen yksi meistä runsaasta suomalaisalkoholistikannasta ja mietin miksi niin moni kantaa tätä geeniä/taipumusta viinanhimoon. Onko tälle löydetty ihan tieteellistä selitystä? Vai ollaanko me vaan yksinkertasesti heikkoluonteisia juoppoja?
Kommentit (49)
Alttius alkoholismiin monen geeniperimässä, ja kulttuuri, joka jopa tukee ongelmajuomista.
Meillä jää enemmän omalle vastuulle kuin muissa kulttuureissa. Siinäpä se. Pitää olla kriittinen sen suhteen, miten alkoholia käyttää, eikä vain tehdä "kuten muutkin, koska siks se on ok".
Saisiko viitteen tutkimuksen, kiitos!
Saisitko hyvän syyn näin juomiselle? Diagnoosin, vois kavereille sanoo no mä oon alkkis kun mun noi geenit on vähä tollaset.
VMP! kirjoitti:
Saisiko viitteen tutkimuksen, kiitos!
Jos tarkoitat väkivaltageeniä niin voin linkata uutisia aiheesta mutta tutkimuksen saat googlailla itse
–Tähän mutaatioon näyttää liittyvän suuria ongelmia vain alkoholisoituneilla miehillä voimakkaiden humalatilojen yhteydessä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107719-suomalaisista-loytyi-mutaatio-%…
Suomalaisilla on impulsiiviseen käyttäytymiseen altistava geenin osa, jota ei löydy mistään muusta kansasta. Geenin osa havaittiin joka viidennellä 100000 tutkitusta suomalaisesta.
Kantajilla on kohonnut väkivaltaisen käyttäytymisen riski etenkin alkoholin käytön yhteydessä.
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Joka-viidennell%C3%A4-on-v%C3%A4kiva…
Lisää
Sehän on tieteellinen selitys että näitä on. Maahanmuuttajilla paljon pahempia tauteja
No esim. briteillä on tapana käydä pubissa töiden jälkeen, silti siellä ei puhuta että kaikki on juoppoja.
Monissa maissa juodaan viiniä joka ikinen päivä ruuan kanssa.
Väitän että meillä on paljon enemmän ihmisiä jotka ei juo juuri ollenkaan alkoholia kuin suurimmassa osassa muita maita.
Se miksi meillä on alkoholisteja ja geenit jotka siihen altistaa on tietysti taas ihan eri juttu, kaipa niitä geenejä on muillakin, meillä vaan on itäsuomalainen geeniperimä niin paljon muista poikkeavaa muutenkin että onko se mikään ihme jos joku alkoholismigeenikin on.
Tuskin johtuu geeneistä, vaan kulttuurista.
Geenit on virheettömät. Syy on tää pohjoiasskorealainen alkoholipolitiikka. Pitää kaikki piilottaa ja vahtia.. vähempikin lisää houkuttelevuutta. Jos alkoholi olisi saatavilla kuiten oikeissa sivistysmaissa, osaisimme suhtautua siihen neutraalisti.
Perusnegatiivisuus, iloisuus vaikea asia meille.
Se on vain suurempi taipumus kuin joillakin muilla ihmisillä. Se ei tarkoita, että muuttuisi juopoksi automaattisesti.
Eikö tästä urbaanista legendasta koskaan päästä eroon?
Täyttä roskaa. Sellaista geeniä ei ole olemassa. Joku pöljä on vain nimennyt jonkin geenin muka altistavaksi. Höpöä!
Juomakulttuurissa se vika on. Kun ei riitä se yksi lasillinen (mietoa) viiniä ruuan kanssa, vaan pitää vetää kaksin käsin, koska se on "rentoutumista", tai koska "olen ansainnut tämän pitkän työviikon jälkeen", tai koska nyt muuten vaan pitää nollata se pää.
Vierailija kirjoitti:
Juomakulttuurissa se vika on. Kun ei riitä se yksi lasillinen (mietoa) viiniä ruuan kanssa, vaan pitää vetää kaksin käsin, koska se on "rentoutumista", tai koska "olen ansainnut tämän pitkän työviikon jälkeen", tai koska nyt muuten vaan pitää nollata se pää.
Lisäisin vielä, että mikään geeni ei tee ihmisestä alkoholistia. Kyllä se päätös juomisesta tehdään ihan tietoisesti joka ikinen kerta.
Kyllä on moniakin geenejä, jotka vaikuttavat alkoholismin syntyyn. Alkoholistiksi tullaan ainoastaan juomalla, mutta geenit määrittävät, kuinka paljon pitää juoda että riippuvuus syntyy. Jollekin se voi napsahtaa jo ensimmäisestä drinkistä, ja joku muu taas voi olla vuosikausia suurkuluttaja ja lopettaa sitten ilman suurempia ongelmia.
Mun sukulaismies sanoo, että pakko juoda kun tää sukualttius.
Pari vuotta sitten Münchenissä duunikeikalla ihmettelin paikalliselle kollegalle miksi ns pultsarihanuja ei pahemmin näy vaikka alkoholi on halpaa ja sitä saa vaikkapa kiskasta aamusta iltaan. "Ne sukuhaarat jotka eivät osaa juoda soveliaasti, ovat aikoja sitten juoneet itsensä hengiltä - luonnonvalinta toimii tässäkin" ja päälle kolkko teutoonien vahingoniloinen nauru.
Niinpä, täälläkin voisi vapauttaa alkoholin myynnin ja antaa ihmisten ryypätä itsensä hengiltä. 20-30 vuotta, max kaksi sukupolvea ja homma pois päiväjärjestyksestä. Olisihan siinä pitkäaikaista kuormaa yhteiskunnalle mutta kertakirpaisu.
Tosin sitten kaikenkieltäjäsormenheristäjien maailmalta putoaisi pohja kun ei olisi enää mitä paheksua.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten Münchenissä duunikeikalla ihmettelin paikalliselle kollegalle miksi ns pultsarihanuja ei pahemmin näy vaikka alkoholi on halpaa ja sitä saa vaikkapa kiskasta aamusta iltaan. "Ne sukuhaarat jotka eivät osaa juoda soveliaasti, ovat aikoja sitten juoneet itsensä hengiltä - luonnonvalinta toimii tässäkin" ja päälle kolkko teutoonien vahingoniloinen nauru.
Niinpä, täälläkin voisi vapauttaa alkoholin myynnin ja antaa ihmisten ryypätä itsensä hengiltä. 20-30 vuotta, max kaksi sukupolvea ja homma pois päiväjärjestyksestä. Olisihan siinä pitkäaikaista kuormaa yhteiskunnalle mutta kertakirpaisu.
Tosin sitten kaikenkieltäjäsormenheristäjien maailmalta putoaisi pohja kun ei olisi enää mitä paheksua.
Aivan kukkua. Alkoholiongelmaiset lisääntyvät 15-40-vuotiaina ja kuolevat alkoholin aiheuttamiin sairauksiin 40-80-vutoiaina (ikävuodet hatusta heitettyjä). Ei vaikuta heidän lisääntymiseen kuin korkeintaan sitä lisäävästi, sillä alkoholi vähentää estoja ja lisää paljaalla panemisia.
Suomalainen viinapää ja alkoholisoitumis geenit on täyttä paskaa.Alkoholitutkimus Suomessa tuottaa tätä paskaa koska tutkijat elää sillä leveästi.
Up