18-vuotias kissa tekee kuolemaa?
Kissan käytös muuttui yhdessä yössä täysin. Aikaisemmin vielä hyvin energinen ja leikkisä vanhus juoksi vielä edellisenä päivänä ovelle vastaan kun tulen töistä, niinkuin aina ja siitä kirmaa ruokakupille äänekkäästi pyytäen ruokaa.
Kun tulin nyt töistä kissa istui paikallaan sohvalla eikä katsonutkaan minua, ruokakupissa kuivunut märkäruoka jota annoin ennen töihin lähtöä. Kävin hakemassa syliin, ja on kuin pieni vauva, tuijottaa silmiin lasittuneilla silmillä eikä hievahdakkaan sylissä. Tässä vaiheessa tajusin että asiat on pahasti pielessä ja romahdin.
Otin kisaan syliini sängylle ja silittelin, kissa makaa vain levollisen näköisenä siinä. Itkin järkyttävästi ja sit kissa nousi itse ylös ja meni takaisin sohvalle sille paikalle missä olikin kun tulin. Pystyy siis liikkumaan, mutta tämän jälkeen ei taas kävellyt itse moneen tuntiin.
Välttelee katsekontaktia mutta välillä tuijottelee intensiivisesti silmiin, täysin hiljaisena, levollisen näköisenä. Otin kissan viereeni siliteltäväksi/nukkumaan ja siinä nukuttiin n. 5h kunnes heräsin siihen että kissa elehti niin kuin haluaisi nousta muttei pysty.
Vein kissan hiekkalaatikolle ja pissasi. Koitin josko söisi tai joisi, ei. Jos vien ruuan luokse kääntyy vaan katsomaan mua silmiin. Liikkui muutamia askeleita itse.
Nyt on taas vieressäni nukkumassa ja siliteltävänä. Laitoin vanhukselle lintujen laulua soimaan rauhoittamaan.
Kissalla on viime vuonna todettu epäilys syövästä, mutta varmuutta ei saatu asiaan kun liian vanha leikattavaksi. Kaikki muut arvot ihanteelliset, kuin nuoren kissan. Kissa ollut tähän asti todella vetreä vanhus.
Minä näen ja aistin että kissa tekee nyt levollisesti kuolemaa ja taitaa nukkua pois unessaan minä hetkenä vain. Olin aluksi kiikuttamassa lääkäriin heti, mutta kissa ei näytä kärsivän ja sellainen voisi stressata. Kissasta huokuu jonkinlainen syvä rauha nyt. Jos kissa tuntee että on lähdössä luotani, hän varmaan haluaa olla vain minun lähelläni turvassa kotona?
Jos tämä tila jatkuu pitkään, haen apteekista ruiskun ja nestemäistä eläinruokaa? Yritin etsiä netistä tietoa ja jotkut toimineet näin ja pitkittäneet näin kissan elämää pelossa että nääntyt kivuliaasti nälkään. Toisaalta joku lääkäri on sanonut että vaikka kissa ei syö tai juo voi kuolema olla kivuton. Varmaan niin kuin ihmiselläkin, menee johonkin aivan eri tilaan jossa ei enää tunne kärsimystä?
Kommentit (27)
Vietkö sen eläinlääkäriin? Oon pahoillani, joskus tuo edessä myös, kissani jo ainakin 13v
Vierailija kirjoitti:
Vietkö sen eläinlääkäriin? Oon pahoillani, joskus tuo edessä myös, kissani jo ainakin 13v
Tämä on liki kolme vuotta vanha ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on liki kolme vuotta vanha ketju.
Kai sitä silti voi kertoa, miten kävi (edellyttäen, että ap palstailee vielä),
Eläinlääkärin voi kutsua kotiinkin antamaan eutanasiapiikin. Kissaystäväsi ei stressaannu ja voi matkustaa kissataivaaseen kotoaan.
Ap ottanut varmaan jo uuden kissan ja toiminut oikein vanhan kissansa lopun kanssa.
Aloittajasta huokuu syvä tyhmyys ja idioottimaisuus. Nyt eläinlääkärille mars! Kissat eivät näytä kipua, ne saattavat juurikin olla hiljaa ja esim. kehrätä kun yrittävät auttaa itseään rauhoittumaan.