Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias kissa tekee kuolemaa?

Vierailija
23.04.2017 |

Kissan käytös muuttui yhdessä yössä täysin. Aikaisemmin vielä hyvin energinen ja leikkisä vanhus juoksi vielä edellisenä päivänä ovelle vastaan kun tulen töistä, niinkuin aina ja siitä kirmaa ruokakupille äänekkäästi pyytäen ruokaa.
Kun tulin nyt töistä kissa istui paikallaan sohvalla eikä katsonutkaan minua, ruokakupissa kuivunut märkäruoka jota annoin ennen töihin lähtöä. Kävin hakemassa syliin, ja on kuin pieni vauva, tuijottaa silmiin lasittuneilla silmillä eikä hievahdakkaan sylissä. Tässä vaiheessa tajusin että asiat on pahasti pielessä ja romahdin.
Otin kisaan syliini sängylle ja silittelin, kissa makaa vain levollisen näköisenä siinä. Itkin järkyttävästi ja sit kissa nousi itse ylös ja meni takaisin sohvalle sille paikalle missä olikin kun tulin. Pystyy siis liikkumaan, mutta tämän jälkeen ei taas kävellyt itse moneen tuntiin.
Välttelee katsekontaktia mutta välillä tuijottelee intensiivisesti silmiin, täysin hiljaisena, levollisen näköisenä. Otin kissan viereeni siliteltäväksi/nukkumaan ja siinä nukuttiin n. 5h kunnes heräsin siihen että kissa elehti niin kuin haluaisi nousta muttei pysty.
Vein kissan hiekkalaatikolle ja pissasi. Koitin josko söisi tai joisi, ei. Jos vien ruuan luokse kääntyy vaan katsomaan mua silmiin. Liikkui muutamia askeleita itse.
Nyt on taas vieressäni nukkumassa ja siliteltävänä. Laitoin vanhukselle lintujen laulua soimaan rauhoittamaan.
Kissalla on viime vuonna todettu epäilys syövästä, mutta varmuutta ei saatu asiaan kun liian vanha leikattavaksi. Kaikki muut arvot ihanteelliset, kuin nuoren kissan. Kissa ollut tähän asti todella vetreä vanhus.
Minä näen ja aistin että kissa tekee nyt levollisesti kuolemaa ja taitaa nukkua pois unessaan minä hetkenä vain. Olin aluksi kiikuttamassa lääkäriin heti, mutta kissa ei näytä kärsivän ja sellainen voisi stressata. Kissasta huokuu jonkinlainen syvä rauha nyt. Jos kissa tuntee että on lähdössä luotani, hän varmaan haluaa olla vain minun lähelläni turvassa kotona?
Jos tämä tila jatkuu pitkään, haen apteekista ruiskun ja nestemäistä eläinruokaa? Yritin etsiä netistä tietoa ja jotkut toimineet näin ja pitkittäneet näin kissan elämää pelossa että nääntyt kivuliaasti nälkään. Toisaalta joku lääkäri on sanonut että vaikka kissa ei syö tai juo voi kuolema olla kivuton. Varmaan niin kuin ihmiselläkin, menee johonkin aivan eri tilaan jossa ei enää tunne kärsimystä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie heti lääkäriin!!!

Vierailija
2/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissan käytös muuttui yhdessä yössä täysin. Aikaisemmin vielä hyvin energinen ja leikkisä vanhus juoksi vielä edellisenä päivänä ovelle vastaan kun tulen töistä, niinkuin aina ja siitä kirmaa ruokakupille äänekkäästi pyytäen ruokaa.

Kun tulin nyt töistä kissa istui paikallaan sohvalla eikä katsonutkaan minua, ruokakupissa kuivunut märkäruoka jota annoin ennen töihin lähtöä. Kävin hakemassa syliin, ja on kuin pieni vauva, tuijottaa silmiin lasittuneilla silmillä eikä hievahdakkaan sylissä. Tässä vaiheessa tajusin että asiat on pahasti pielessä ja romahdin.

Otin kisaan syliini sängylle ja silittelin, kissa makaa vain levollisen näköisenä siinä. Itkin järkyttävästi ja sit kissa nousi itse ylös ja meni takaisin sohvalle sille paikalle missä olikin kun tulin. Pystyy siis liikkumaan, mutta tämän jälkeen ei taas kävellyt itse moneen tuntiin.

Välttelee katsekontaktia mutta välillä tuijottelee intensiivisesti silmiin, täysin hiljaisena, levollisen näköisenä. Otin kissan viereeni siliteltäväksi/nukkumaan ja siinä nukuttiin n. 5h kunnes heräsin siihen että kissa elehti niin kuin haluaisi nousta muttei pysty.

Vein kissan hiekkalaatikolle ja pissasi. Koitin josko söisi tai joisi, ei. Jos vien ruuan luokse kääntyy vaan katsomaan mua silmiin. Liikkui muutamia askeleita itse.

Nyt on taas vieressäni nukkumassa ja siliteltävänä. Laitoin vanhukselle lintujen laulua soimaan rauhoittamaan.

Kissalla on viime vuonna todettu epäilys syövästä, mutta varmuutta ei saatu asiaan kun liian vanha leikattavaksi. Kaikki muut arvot ihanteelliset, kuin nuoren kissan. Kissa ollut tähän asti todella vetreä vanhus.

Minä näen ja aistin että kissa tekee nyt levollisesti kuolemaa ja taitaa nukkua pois unessaan minä hetkenä vain. Olin aluksi kiikuttamassa lääkäriin heti, mutta kissa ei näytä kärsivän ja sellainen voisi stressata. Kissasta huokuu jonkinlainen syvä rauha nyt. Jos kissa tuntee että on lähdössä luotani, hän varmaan haluaa olla vain minun lähelläni turvassa kotona?

Jos tämä tila jatkuu pitkään, haen apteekista ruiskun ja nestemäistä eläinruokaa? Yritin etsiä netistä tietoa ja jotkut toimineet näin ja pitkittäneet näin kissan elämää pelossa että nääntyt kivuliaasti nälkään. Toisaalta joku lääkäri on sanonut että vaikka kissa ei syö tai juo voi kuolema olla kivuton. Varmaan niin kuin ihmiselläkin, menee johonkin aivan eri tilaan jossa ei enää tunne kärsimystä?

Uskoisinpa, että lemmikille on tärkeää saada olla kuollessaan rakkaan ihmisen lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen kissanomistaja vie kissansa lääkriin jos tilanne on tuo. Jos ei syö/juo, olo on niin huono ja kuvottava että tarvitsee ainakin nesteytystä ja pahoinvointilääkettä. Pakkosyöttö truutalla on suurta julmuutta! Pitää hoitaa se SYY miksi kissa ei syö.

Lääkäriin mars mars! Sulje kone ja lähde!

Vierailija
4/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin kissa. Nyt.

Vierailija
5/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi vanhaa kissaa mihinkään lääkärille enää retuuttamaan jos nukkuu levollisesti. Antaa kissan nukkua kotona pois. Niin meidänkin vanha kolli teki.

Vierailija
6/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kissa on todella kipeä. Jos nyt vain veisit eläinlääkärille ja antaisit nukuttaa pois. Saattohoito eläimelle ei ehkä ole kaikista viisainta hommaa. Ei se sitä kipuaan ymmärrä ja miksi sen pitäisi vielä kärsiä?

Luopuminen on tuskallista, mutta edessä kuitenkin. Päästä kissasi lepoon.

Vierailija
7/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin eläinlääkäriin jotta ell voisi laittaa ihon alle nesteytyspiikin.. Se ei paljoa kyllä auta, jos katti ei syö eikä juo, mutta luulisi parantavan otuksen oloa. Otan osaa, kissa taitaa olla viimeisellä polullaan. :(

Vierailija
8/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, todennäköisesti kissalla on kovia kipuja. Mutta useimmista ihmisistä eläinten kipu näyttää aggressiivisuudelta, hankalalta käytökseltä tai sitten juuri "se vain haluaa levätä".

Vierailija
9/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Kissa ei näytä ulospäin, vaikka kärsisi kovastikin.

Vierailija
10/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pakkoruokkia. Ihminenkin kokee kivuliaamman kuoleman, kun omaiset väkisin haluaa nestettä kuolevaa omaista tiputuksella. Sillä on oikea merkitys, että kuolemaa tekevä olento lopettaa juomisen ja syömisen.

Vierailija
11/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa näyttää kipua juuri kuvailemallasi tavalla. Se ei huuda kivusta vaan on apaattinen, ei syö ja käytös poikkeaa tavallisesta. Mikä sinulle on levollista on kissallesi jatkuvaa tuskaa. Vie kissa heti eläinlääkäriin, jotta ammattilainen voi auttaa kissaa.

Vierailija
12/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa näyttää kipua juuri kuvailemallasi tavalla. Se ei huuda kivusta vaan on apaattinen, ei syö ja käytös poikkeaa tavallisesta.

Lähde?

Vierailija
13/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuteen ja kehon loppuun palamiseen ei ole ihmelääkettä. Tee viimeinen rakkaudenosoitus kissallesi ja anna viimeisten hetkien olla kivuttomia. Oma vanha koira oli samanlaisessa tilassa ja vein eläinlääkäriin. Nukkui pois sylissäni. Tsemppiä.

Vierailija
14/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt eläinlääkäri kotona hoitamassa vanhojen kissojen lopetukset. Ihan juuri siksi, että saisi kuolla tutussa ympäristössä. Kissat eivät koskaan ole suuremmin eläinlääkärireissuista pitäneet.

Mutta aloittajan kissan tapauksessa voi olla kysymyksessä muukin kuin hengenlähtöön johtava sairaus. Onhan vanhoilla ihmisilläkin flunssia ym., josta toivutaan taas entiselleen.

Vierailija
15/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa ei koeta piiloutua eikä ole agressiivinen silitykseen niin se ei todennäköisesti ole kipuja. Se on vain väsynyt.

Vierailija
16/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, todennäköisesti kissalla on kovia kipuja. Mutta useimmista ihmisistä eläinten kipu näyttää aggressiivisuudelta, hankalalta käytökseltä tai sitten juuri "se vain haluaa levätä".

Kiitos vastauksista. Kissa on hyvin kivuttoman näköinen. Olen perehtynyt ja lukenut paljon vanhoista kissoista ja heidän tavoista näyttää kipua. Jokainen kissa on oma persoonansa ja omat tapansa. Kissa nukkuu nyt syvää unta kerällä vieressäni kiinni minussa, tuhisten, vaihtoi äsken asentoa rennompaan. Hengittelee rauhaisasti.

Tämä tilanne on jatkunut siis aamusta. Eilen illalla on syönyt ja juonut. Oli eilen ehkä vielä tavallista huomionkipeämpi ja halusi koko ajan olla kiinni minussa (siis ihan koko ajan). Tämä kissa ei ole sellainen joka koskaan haluaisi vetäytyä ihmisistä. Kissahan haluaa kuollessaan löytää vain turvallisen paikan. Luulen että minun vieressä on se paikka, kun koko ikänsä on kaikki yöt mun kainalossa nukkunut.

Soitan lääkärille nyt. Tottakai teen ihan miten kissalle on parhaaksi ja koitan säilyttää järjen.

AP

Vierailija
17/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä ei tuota kipua. Juotavaa kyllä pitää olla saatavilla.

Oma edesmennyt vanha kissani myös lopetti syömisen, mutta viimeisenä yönään lipitti halukkaasti nestettä, jonka puristin kastikemaisten märkäruokien pusseista. Onneksi niitä oli kotona koko laatikollinen, melkein kaikki meni.

Vierailija
18/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie heti lääkäriin!!!

Tai tilaa eläinlääkäri kotiin

Vierailija
19/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kissa ei koeta piiloutua eikä ole agressiivinen silitykseen niin se ei todennäköisesti ole kipuja. Se on vain väsynyt.

Ei kipu aina oireile noin.

Oman kissani lopetutin pari päivää liian myöhään. Kipu oireili niin, ettei kissa saanut enää kunnolla nukuttua, nuokahteli vain. Harmittaa vieläkin, että annoin sen kärsiä. Ei ollut aggressiivinen eikä mennyt piiloon, pikemmin hakeutui lähelle.

Vierailija
20/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikille vaan, vaikka onkin vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän