Työtön, miksi et etsi töitä riittävän ahkerasti?
Jos työhakemuksia ei laiteta liikkelle vähintään 1 per päivä, ei työnhaku ole riittävän aktiivista. Työnhakua on tapahduttava myös viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä. Lisäksi, jos se työ ei satu olemaan aivan sitä omalta alalta olevaa, ei siitä tule silti kieltätyä. Kaikki työ on arvokasta ja kaikki työ vie aina eteenpäin. Tätä nirppanokkaisuutta tarjottua työtä kohtaan näyttää esiintyvän varsinkin korkeasti koulutetuilla työnhakijoilla tyyliin: "Hyi, paskaduunia paskapalkalla, en tee!". Luulevatko he, että he ovat koulutuksensa vuoksi muita parempia? Eivät ole, vaan täysin samalla viivalla muiden työnhakijoiden kanssa.
Työttömien on osoitettava paljon nykyistä enemmän aktiivisuutta työnhaussa. Pitäisi työttömyysturvan ehdot laittaa täysin uusiksi, koska nykyään työttömyysturvaa myönnetään ns. ammattityöttömyyteen, eli tarkoittaa sitä, että työttömyyden voi katsoa monella olevan jo ammatti.
TYÖTTÖMÄT TÖIHIN!!
Kommentit (63)
Jouduin elämään pari vuotta sitten viisi kuukautta työttömyyskorvauksella, ja se oli sellaista kituuttamista, stressaamista ja ahdistusta, että lähes traumatisoiduin. Juuri siksi pelkään koko ajan jääväni taas jonain päivänä uudelleen työttömäksi. Vaikka työttömyysjakso olisi lyhyt, niin kyllä sillä rahalla on vaikea pärjätä. En usko, että huvikseen työttömänä valitsevat pysyä ketkään muut kuin päästään erittäin löysällä käyvät tyypit, joista ei saisi älykästä kirveelläkään ja joita ei kukaan tahtoisikaan töihin firmaansa. En tunne ketään normaaliälyistä saati fiksua ihmistä, joka olisi huvikseen työttömänä. Kaikki tuntemani ihmiset laajassa lähipiirissäni tykkäävät syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ostella laadukkaita vaatteita ja taidetta, käydä teatterissa ja matkustella sekä viikonloppuisin poksauttaa pullon kuohuvaa. Heistä ei taatusti kukaan valitsisi ryhtyä työttömäksi ja elellä jollain kaurapuurolla ja makaronilaatikolla, vaikka ovat vain keskituloisia. Myös matalapalkkaiset tuttuni ovat taatusti mieluummin töissä kuin kituuttaisivat vielä pienemmällä korvauksella työttömänä.
Minulla ei ole edes työllisyyssuunnitelmaa, vaikka olen ollut työtön vuoden. Mulle sanottiin, että se tehdään yhdessä te-virkailijan kanssa. Soittoaikaa on muutettu 3 krt, seuraavaksi muhun otetaan yhteyttä syyskuun lopulla. Mitään yhteydenottoa ei siis ole ollut. Olen toki lähetellyt hakemuksia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Pitäisi varmaan ruveta hakemaan lääkärin ja hoitsun virkoja, niitä tuntuu olevan. Kyllähän ne varmaan merkonomin papereilla hoituvat.
Naurettavaa sontaa tämä yli 50+ työnhaku. Tässä työllisyystilanteessa kukaan ei palkkaa jotain 55 vuotiasta töihin, kun nuoria on pilvin pimein työttömänä.Eläkkeelle vaan kaikki 55v. ja yritetään edes työllistää nuoremmat.
Pitäisikö työnantajapuolen nyt sitten juhlia ajatuksella, että nämä syrjäytyneet roskasakkilähiöiden pilvenpolttajat alkaisivat hakea heidän yrityksiinsä töihin? Vai luuletko, että jotain ihan tavallisia älykkäitä ja tuottavia, työhönsä panostavia ja terveelliset elämäntavat omaavia ihmisiä kiinnostaisi olla huvikseen työttömänä? Olet ihan pihalla. Jos minun isäni yritykseen alkaisi tulvia hakemuksia joltain elämänkoululaisilta, niin kuka siitä hyötyisi kun eihän noita vajakkeja kukaan töihin tahdo itselleen! Ja yhtään korkeasti koulutettua en tunne, joka jotenkin nirsoilisi työnhaussa.
Sanopa ap, että kun ei haastattelukutsua tule niihinkään töihin, joista kokemusta on, niin kuinka suuri todennäköisyys on tulla valituksi aivan uudelle alalle? Olen hakenut kaikkia mahdollisia matalapalkkatöitä, mutta ei ole kutsuja tippunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työhakemuksia ei laiteta liikkelle vähintään 1 per päivä, ei työnhaku ole riittävän aktiivista. Työnhakua on tapahduttava myös viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä. Lisäksi, jos se työ ei satu olemaan aivan sitä omalta alalta olevaa, ei siitä tule silti kieltätyä. Kaikki työ on arvokasta ja kaikki työ vie aina eteenpäin. Tätä nirppanokkaisuutta tarjottua työtä kohtaan näyttää esiintyvän varsinkin korkeasti koulutetuilla työnhakijoilla tyyliin: "Hyi, paskaduunia paskapalkalla, en tee!". Luulevatko he, että he ovat koulutuksensa vuoksi muita parempia? Eivät ole, vaan täysin samalla viivalla muiden työnhakijoiden kanssa.
Työttömien on osoitettava paljon nykyistä enemmän aktiivisuutta työnhaussa. Pitäisi työttömyysturvan ehdot laittaa täysin uusiksi, koska nykyään työttömyysturvaa myönnetään ns. ammattityöttömyyteen, eli tarkoittaa sitä, että työttömyyden voi katsoa monella olevan jo ammatti.
TYÖTTÖMÄT TÖIHIN!!
Toivottavasti joku tappaa sinut pian. Suolestaa oikein huolella.
Oikea asenne. Ihmiset vastuuseen toisten kiusaamisesta.
Päivittäinen työnhaku on vähän niin kuin ampuisi haulikolla ilmaan side silmillä, toivoen että jotain saalista tulee. Itse en näe tätä mielekkäänä. Katson mieluummin ensin, näkyykö potentiaalista saalista ja saaliin havaittuani yritän osua siihen kiikaritähtäimellä.
Just selailin taas työpaikkoja. Aina kun osu kohalle sopiva ja mielenkiintonen niin 4-15h oli tunnit VIIKOSSA. Miten sellasella määrällä pärjää varsinki jos sattuu se 4h viikossa.. Sit jos otat tälläsen duunin vastaan ni joudut kumminki hakemaan työttömyyskorvausta koska ei 4h palkalla pärjää mitenkää. Sit jos ne palkka tulot ylittää sen 300e ni työttömyyskorvaus laskee... Eli +-0 hommaa oikeesti. Avoimia hakemuksia laitoin pariin paikkaan ja pariin paikkaan laitoin missä sentää oli 20h per viikko osa-aikashommia.. Sekin kyllä liian vähän kun tuntipalkka ei oo kovin kummonen mun alalla. Eikö mihinkään oikeesti haeta enää työntekijää täysillä tunneilla tai ees 30h/viikko...
En ole enää työtön, mutta kun olin niin sen verran oli "omaa rahaa" että sai lekotella 8 kk ja sitten kun alkoi kyllästyttämään, ilmoitin firmalle joka yritti minua tuona aikana rekrytä "nyt voisi alkaa tehdä jotain". Sitten mentiin töihin.
Joillakin nääs on varaa ja jotkut halutaan duuniin. Oletko itse sellainen?
Minä olen siinä asemassa, että saan pelkkää työttömyysturvaa. Joku toinen työtön saa työttömyysturvan lisäksi asumistukea ja jotkut siihen päälle vielä toimeentulotukeakin. Jos nyt saisin työpaikan, niin yhteiskunta säästäisi pelkän työttömyyspäivärahan. Mutta jonkun toisen kohdalla tulisi säästöä myös asumis- ja toimeentulotuesta. On yhteiskunnan kannalta parempi, että se enemmän työpaikan tarpeessa oleva saa sen työn.
Kyllä minäkin mielelläni töihin menisin, mutta täytyy ajatella myös niitä, joilla on asiat vielä huonommin. Moni muu tarvitsee työpaikkaa paljon kipeämmin kuin minä.
Työtön, 50+, aikoinaan amiksen käynyt, päivääkään sitä työtä tehnyt etsii työtä. Työkokemusta taidealalta. Otatko minut töihin? Millainen mahdollisuus minulla on työllistyä? Vai laittaako työkkäri minut aluksi tutkimaan masentuneen a-kirjaimen syvintä olemusta? Selvittyäni a-kirjaimesta, mihin seuraavaksi?
Jotakin järkeä työllisyyden hoitoon. Tervettä maalaisjärkeä tässäkin asiassa tarvitaan. Kaikkien kannalta hyödyllisintä on järkeistää te-toimiston tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa sontaa tämä yli 50+ työnhaku. Tässä työllisyystilanteessa kukaan ei palkkaa jotain 55 vuotiasta töihin, kun nuoria on pilvin pimein työttömänä.Eläkkeelle vaan kaikki 55v. ja yritetään edes työllistää nuoremmat.
Olen lämpimästi samaa mieltä. Minä olen 59v ja haeskelen työpaikkoja ettei kellään ole sanomista. Ammattitaidossa ei ole vikaa, olen ollut vasta vähän aikaa työtön ja varmasti parempi työntekijä kuin olin 25v. Todellakaan kukaan ei ota enää töihin. Menisin eläkkeelle heti, mutta viisi vuotta on aikaa ns. täyteen eläkkeeseen. En myöskään tarvitse mitään pilipalikuntoutuskursseja, kunnossa ei ole vikaa
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työttömyysjakso olisi lyhyt, niin kyllä sillä rahalla on vaikea pärjätä.
-
Kaikki tuntemani ihmiset laajassa lähipiirissäni tykkäävät syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ostella laadukkaita vaatteita ja taidetta, käydä teatterissa ja matkustella sekä viikonloppuisin poksauttaa pullon kuohuvaa. Heistä ei taatusti kukaan valitsisi ryhtyä työttömäksi ja elellä jollain kaurapuurolla ja makaronilaatikolla, vaikka ovat vain keskituloisia.
Olen samaa mieltä muuten, mutta ihmetyttää, jos lyhyen työttömyyden aikana olisi pakko tyytyä kaurapuuroon ja elää täysin köyhän elämää. Siis jos nyt puhutaan ihmisistä, jotka tekevät mainitsemiasi asioita (matkat, ostokset, teatterit), niin pitäisi olla sen verran järkeä, että säästäisikin palkastaan jotain.
Eri asia, jos on todella huonopalkkaisessa työssä eikä silti voi tehdä mitään hauskaa, saati säästää. Niillä ihmisillä työttömyysjakso suistaa todella surkeaan jamaan. Sinulla ja kuohuviinikavereillasi ei pitäisi olla sitä vaaraa. Vai pakkoko se on laittaa kaikki menemään, minkä saa?
Koska olen raskaana ja se näkyy. Veikkaan että tuhlaisin vain kaikkien aikaa jos pääsisin edes haastatteluun, kukaanhan ei palkkaa paksuna olevaa kun kuitenkin jään äitiyslomalle parin kuukauden päästä. Katsellaan sitten parin vuoden päästä taas.
Ei työnhaku ole pelkkää hakemusten lähettelyä. Itse olen muokannut erilaisia hakemuksia ja ansioluetteloita sekä osallistunut erilaisiin valmennuksiin. Haastatteluissa olen käynyt yli 400 km päässä. Tällaisina päivinä jää hakemukset lähettämättä.
Kyllä työttömällekin kuuluu vapaa-aika. Eikä sellaisia paikkoja tarvitse kenenkään hakea, joista saatu palkka ei riitä elämiseen. Itse olen todennäköisesti jäämässä työttömäksi - määräaikainen työsuhde ei jatku - ja olen lähetellyt hakemuksia pitkin kevättä. Uutta työtä en vain ole saanut.
Suomalainen työelämä on aivan hullua nykyään. Ymmärrän, jos ihmiset väsyvät tähän oravanpyörään. Itse olen vakipaikan menetettyäni ollut vain pätkätöissä ja työsuhteiden välillä työttömänä. Töitä olen hakenut ympäri maata ja paikkakuntaa olen vaihtanut vain muutaman kuukauden pätkänkin takia. Olen venynyt ja vanunut, tehnyt ilmaisia ylitöitä, ollut koko kesän töissä jne. Ei tahdo jaksaa enää, kun ei siitä ole mitään pidempiaikaista hyötyä. Lopulta jään aina työttömäksi.
Ainakin kaikki minun tuttavani haluavat tehdä töitä, itsekin haluan. Ei kukaan halua sitä kituuttamista, mitä työttömyyskorvauksilla eläminen on. Mutta jos töitä ei ole, niin niitä ei ole. Nautin sitten kesästä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla mahdollista, että hallitus vielä asettaa jonkun tuollaisen määrävaatimuksen. Työllisyys ei siitä parane, että turhia hakemuksia tulee työnantajille paljon. Tästä voi seurata, että pakkohakemustulvan takia työantajat eivät enää viitsi laittaa ilmoituksia työvoimatoimiston listoille, vaan pyrkivät hakemaan työntekijät muita ilmoituskanavia käyttäen.
Suomessa on suomen historian viisain hallitus, eiks olekin.
Siksi mitä tahansa saattaa tapahtua.
Ei se työnantajia paljon ilahduta, jos ihmiset hakevat kaikkia avoimia paikkoja entistä epätoivoisemmin. Nykyäänkin tulee moneen paikkaan hakemuksia enemmän kuin ehditään kunnolla lukea. Sääliksi käy kyllä ihmisiä, jotka hätäpäissään kokeilevat hakea töitä, joihin heillä ei ole ollenkaan oikeansuuntaista osaamista. Voisi onnistua joskus, jos olisi ainoa hakija, mutta ei tosiaankaan jos päteviä hakijoita on kymmeniä. Ja haun laajentaminen ja riman laskeminen ei siis toimi, koska joka työhön on omanlaisensa edellytykset, joita hakuampuja ei täytä.