Eikö eskarilainen saisi kulkea itsenäisesti?
Meillä on 6v poika (täyttää heinäkuussa 7) joka menee syksyllä ekalle. Hän on nyt ilmoittanut että haluaa kulkea eskariin ilman vanhempia niinkuin ekaluokalla oleva kaverinsakin. Mietimme tätä miehen kanssa ja totesimme, että ideahan on hyvä sillä minä palaan työelämään elokuun alussa joten on hyvä aloittaa kouluun kulkemisen opettelu hyvissä ajoin. Koulumatkan varrella on vain yksi tien ylitys jossa on liikennevalotkin. Kouluun ja eskariin matkaa n. 300metriä.
Ilmoitimme eskariin että tästä eteenpäin poika kulkee itsenäisesti, niin että parina päivänä kuljen jonkun matkaa perässä ja sitten kun se sujuu niin hän menee matkan yksin. Eskariope oli täysin vastaan tätä ideaa. "Ei noin pieni lapsi voi kulkea yksin! Mitä vaan voi tapahtua! Aivan liian aikaista aloittaa tuollainen itsenäistäminen!" Olin suoraan sanoen puulla päähän lyöty. Eikö eskarin yksi tavoitteista ole valmistaa lasta tulevaa koulutaivalta varten? Lapsi on aina ollut omatoiminen ja reipas enkä hetkeäkään usko ettei tuosta matkasta selviäisi. Osaa toimia liikenteessä ja tietää miten tie ylitetään jne. Hän osaa kulkea kaverilleen yksin leikkimään reilu 100metrin matkan, osaa olla yksin kotona 1-2 tuntia, tietää mitä vaatetta puetaan kun lähdetään ulos.
Onko nykyään normaalia että kohta 7 v lapsi ei saisi kulkea yksin?
Kommentit (28)
Itse kuljin eskarin keväällä ennen kouluun siirtymistä yksin pyörällä. Matkaa oli kilometrin verran ja vuosi oli 2001.
Ainakaan siihen aikaan kukaan ei asiasta naputtanut, varsinkin kun olin rauhallinen ja vastuullinen lapsi.
Itse ainakin kuljin ja kaikki lapseni on kulkenut matkaa noin 800 metriä. Siitä noin viisi vuotts.
Se on joku säädös että alle kouluikäiset pitää saattaa kuljetukseen tai esiopetuspaikkaan, eivät voi kulkea itsenäisesti.
Sama oli meillä vaikka lapsen kouluun on 100 m matka ja siitä 90% on pururataa.
Meillä eskarilainen kävelee 1 km, odottaa pysäkillä bussia, jää eskarin luona bussista, kävelee eskariin noin 200 m. Ei pyöräteitä, suojateitä, liikennevaloja tms. Kunnasta on todettu, että näin se lain mukaan menee.
Meidän kunnassa osapäiväinen saa kulkea itse, kokopäiväistä koskee päiväkotisäännöt eli täytyy olla 18 v täyttänyt hakija ja viejä. Naurettavaa
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin tuota juttua. Miksi ekaluokkalaiset ykskaks ovat valmiita yksin kulkemaan koulumatkat? No en vielä eskaria yksin päästäis, mutta on käynyt mielessä. Meillä eskariin lyhyt matka. "Naapurissa"
Olen monesta kunnasta kuullut, että ekaluokkalaiset eivät saisi pyöräillä koulumatkaa yksin. Kävellä saavat, mutta pyöräillä ei saa :D Jollain tasolla ymmärrän tämän säännön, mutta tapahtuuko eka- ja tokaluokan välillä jokin maaginen muutos?
2 tuntia yksin kotona kuusivuotias? Aikamoista. Ja koulumatkaa opetellaan ekaluokalla, eikä kaikki vielä silloinkaan. Yksinkään ei ole ekaluokkalaisen tarkoitus pärjätä, siksi on iltapäivähoidot ja monessa koulussa myös aamuhoidot.
Eskariope on oikeassa, älkää kiirehtikö lapsen 'itsenäistymistä' noin hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin tuota juttua. Miksi ekaluokkalaiset ykskaks ovat valmiita yksin kulkemaan koulumatkat? "
Vähän samaa miettinyt sen suhteen, että meillä eskarissa puetutetaan edelleen lapset aina kuriksiin jos on pisarakin vettä pihalla, mutta muutaman kuukauden kuluttua pitäisi osata olla siellä koulun pihalla ilman kuriksia.
Onhan se vähän hölmöä että alkuvuodesta syntynyt jo 7v täyttänyt eskarilainen ei saisi mennä yksin kun loppuvuonna syntynyt 6v saa kulkea kouluun yksin.
Minusta eskarilainen on vielä pieni tuohon, mutta niin on ekaluokkalainenkin!Omani menee elokuussa ekalle ja täyttää 7 vasta joulukuussa. Iltis koululla onneksi on, eli sieltä pystyn hänet hakemaan töistä päästyäni, mutta aamuhoitoa ei ole joten hän joutuu olemaan yhdeksän aamuina puolitoista tuntia yksin kotona ja lähtemään itsenäisesti kouluun. Minusta aivan liian pieni sellaiseen, mutta ei ole vaihtoehtoa.
No suunnilleen parin kuukauden päästähän hänen pitää aloittaa harjoittelemaan sitä koulumatkaa. Koulustahan kehotetaan opettelemaan kulkemista jo hyvissä ajoin kesällä.
Mun lapsi on syntynyt marraskuun lopussa, eli oli 6-vuotias kun eka luokka alkoi. Ei kenellekään varmaan olis pälkähtänyt päähänkään, ettei olisi voinut kulkea koulumatkaa itsekseen. Vaikka hän oli koulun alkaessa iältään nuorempi kuin mitä ap:n lapsi on nyt (ap:n lapsi täyttää 7 jo heinäkuussa).
Eskarista ei voi tietty kävellä kotiin itsekseen, koska eskari ei saa päästää lasta yksin sieltä pois. Ei tästä ollu ap kuitenkaan kysymys, vaan aamuista, vai?
Voihan se lapsi harjoitella sitä matkaa, mutta kyllä ainakin meillä vanhemman pitää "kuitata" lapsi saapuneeksi päivähoitoon eli eskariin ja samalla käydään läpi päivän ohjelmaa, aamun sujumista sun muuta. Eivät ne ekaluokkalaisetkaan maagisesti opi kulkemaan koulumatkaa yhdessä yössä, vaan sitäkin pitää harjoitella. Lisäksi ekaluokkalaisten vanhemmilla on oikeus tehdä lyhennettyä koulupäivää, joka liitttyy juurikin siihen että ekaluokkalainen on vielä pieni. Ehditte kyllä kesällä antaa lapsen kulkea sitä eskari-/koulumatkaa vaikka joka päivä, että turha tässä miltei toukokuussa ruveta vääntämään henkilökunnan kanssa aiheesta.
Joo, lasta voi vähän jurppia, mutta joskus elämässä on sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta eskarilainen on vielä pieni tuohon, mutta niin on ekaluokkalainenkin!Omani menee elokuussa ekalle ja täyttää 7 vasta joulukuussa. Iltis koululla onneksi on, eli sieltä pystyn hänet hakemaan töistä päästyäni, mutta aamuhoitoa ei ole joten hän joutuu olemaan yhdeksän aamuina puolitoista tuntia yksin kotona ja lähtemään itsenäisesti kouluun. Minusta aivan liian pieni sellaiseen, mutta ei ole vaihtoehtoa.
On vaihtoehto, eli osittainen hoitovapaa ja 6 h päivä, työpäivä ajoitettu klo 9-15. Ei tarvii olla noin pitkää aikaa yksinään.
Vierailija kirjoitti:
2 tuntia yksin kotona kuusivuotias? Aikamoista. Ja koulumatkaa opetellaan ekaluokalla, eikä kaikki vielä silloinkaan. Yksinkään ei ole ekaluokkalaisen tarkoitus pärjätä, siksi on iltapäivähoidot ja monessa koulussa myös aamuhoidot.
Eskariope on oikeassa, älkää kiirehtikö lapsen 'itsenäistymistä' noin hirveästi.
Toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset. Itse en viihtynyt koulun ip kerhossa ollenkaan, taisin pari viikkoa käydä kun vanhemmat luovutti ja antoi olla yksin kotona sen 2-3 tuntia. 90-luvulla näin
Se riippuu missä asuu. Itse vietin lapsuuteni maalla 90-luvulla ja toisinaan piti itse kävellä eskarista kotiin. Eihän se toki kivaa ollut mutta osasin reitin ja pääsin turvallisesti kotiin. Toisaalta josasuu kaupungissa niin ehkä noin pientä ei pistäisi vielä yksi liikkeelle. Ja tänä päivänä turvallisuus on vähän eri luokkaa...
Vierailija kirjoitti:
Eihän me sitä kiirehditäkään vaan ehdotus tuli lapsen omasta suusta. Ja tarkkaan sitä pohdimme ja totesimme että hyvä aika alkaa harjoitella asiaa.
Ainakin omassa nuoruudessani koulumatkaa harjoiteltiin ekaluokkaa edeltävänä kesänä vanhempien kanssa. Tiesi sitten mistä mennään ja miten ylitetään tie. En muista että ketään olisi saatettu kouluun enää ekan jälkeen vaan kaikki kulkivat itsenäisesti.
Ap
No voi kulkea yksin 300m matkan. Meidän kouluun osa eskareista tulee linja-autolla. Ei siis mikään koulukuljetus, joten ihan itsenäisesti kulkevat.
Kun olin töissä eskarissa eivät vanhemmat saaneet jättää lasta kulkemaan edes ns. pihan poikki näkemättä eskarin työntekijää (eli vain heittämään autolla portille ja lähtemään tiehensä ilman että lapsi siirtyisi konkreettisesti aikuisen valvonnasta toisen aikuisen valvontaan).
Toki kyseessä oli lapsen ikä- ja valmiustasosta huolehtiminen mutta myös se mahdollisuus ettei siellä eskarissa olisikaan ollut ketään paikalla. Eskari ei ollut päiväkodin yhteydessä eikä sillä ollut omaa pihaa, joten ulkoilua varten lähdettiin aina muualle. Lisäksi oli kaikenlaisia erityispäiviä, kuten retkiä tai liikennepuistovierailuja. Vanhemmat eivät aina olleet näistä muuttujista kartalla vaikka koteja infottiin hyvin.
Kouluun meno on sikälikin erilaista että sinne suuntaa samaan aikaan paljon lapsia (hyvä mahdollisuus kävellä jonkun kanssa yhtä matkaa) ja toisaalta siellä on kiinteä aika jolloin täytyy olla paikalla. Toisin sanoen on ehdottomasti tiedossa että perillä odottaa aikuinen ja koulu on auki ja odottaa lasta saapuvaksi tiettyyn aikaan.
Eskariinhan ei todellakaan kaikki lapset tule samaan aikaan, heittoa voi olla useita tunteja.
Itse en erityistapauksissa (kehitystasoltaan riittävän itsenäinen ja fiksu lapsi helpoissa, rauhallisissa olosuhteissa, kiinteällä aikataululla, hyvin asioista huolehtivien vanhempien lähettämänä) tosin pitäisi pahana sitä että lapsi saisi tulla eskariinkin yksin, mikäli hänet kuitenkin haettaisiin aina kotiin iltapäivällä koska päiväkodin on hyvä saada olla kontaktissa myös lapsen perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin tuota juttua. Miksi ekaluokkalaiset ykskaks ovat valmiita yksin kulkemaan koulumatkat? "
Vähän samaa miettinyt sen suhteen, että meillä eskarissa puetutetaan edelleen lapset aina kuriksiin jos on pisarakin vettä pihalla, mutta muutaman kuukauden kuluttua pitäisi osata olla siellä koulun pihalla ilman kuriksia.
Koulun välitunti on lyhyt happihyppely ja sateella voi yleensä olla katoksessa. Esikoululaiset ulkoilevat yleensä joka säällä ja paljon pidemmän aikaa kerralla, eivätkä saa seisoskella katoksessa. Siksi kuravaatteiden tarve on ihan eri kuin koulussa, vaikka ikäeroa ei paljoa olekaan.
Minäkin mietin tuota juttua. Miksi ekaluokkalaiset ykskaks ovat valmiita yksin kulkemaan koulumatkat? No en vielä eskaria yksin päästäis, mutta on käynyt mielessä. Meillä eskariin lyhyt matka. "Naapurissa"