Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö eskarilainen saisi kulkea itsenäisesti?

Vierailija
22.04.2017 |

Meillä on 6v poika (täyttää heinäkuussa 7) joka menee syksyllä ekalle. Hän on nyt ilmoittanut että haluaa kulkea eskariin ilman vanhempia niinkuin ekaluokalla oleva kaverinsakin. Mietimme tätä miehen kanssa ja totesimme, että ideahan on hyvä sillä minä palaan työelämään elokuun alussa joten on hyvä aloittaa kouluun kulkemisen opettelu hyvissä ajoin. Koulumatkan varrella on vain yksi tien ylitys jossa on liikennevalotkin. Kouluun ja eskariin matkaa n. 300metriä.
Ilmoitimme eskariin että tästä eteenpäin poika kulkee itsenäisesti, niin että parina päivänä kuljen jonkun matkaa perässä ja sitten kun se sujuu niin hän menee matkan yksin. Eskariope oli täysin vastaan tätä ideaa. "Ei noin pieni lapsi voi kulkea yksin! Mitä vaan voi tapahtua! Aivan liian aikaista aloittaa tuollainen itsenäistäminen!" Olin suoraan sanoen puulla päähän lyöty. Eikö eskarin yksi tavoitteista ole valmistaa lasta tulevaa koulutaivalta varten? Lapsi on aina ollut omatoiminen ja reipas enkä hetkeäkään usko ettei tuosta matkasta selviäisi. Osaa toimia liikenteessä ja tietää miten tie ylitetään jne. Hän osaa kulkea kaverilleen yksin leikkimään reilu 100metrin matkan, osaa olla yksin kotona 1-2 tuntia, tietää mitä vaatetta puetaan kun lähdetään ulos.
Onko nykyään normaalia että kohta 7 v lapsi ei saisi kulkea yksin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin eskarissa, kun päästin pojan yksin ulos odottamaan ja täytin jotakin lappua, että ei saisi päästää pihalle valvomatta.

Öh...

Vierailija
22/28 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiinkö eskarilaisia ennen jotenkin isompina kuin nykyään? Minä 80-luvulla kuljin itse yksinäni esikouluun (n. 1 km) eikä meillä ollut mitään kurahousupakkoa siellä. Ja nykyään ei anneta kulkea itse ja puetaan päästä varpaisiin kuravaatetta, ettei vaan raukat kastu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole pitkä aika, kun täällä oli ketju, jossa kerrottiin, että vielä ekallakin joitakin lapsia puetaan. Kun sanoin, että omani ovat sulkeneet vetoketjut itse ja hyvin pukeneet jo viisi vuotiaasta, sain vihat päälle. Heh

Vierailija
24/28 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni eskarissa toisen lapsen luokalla yksi sai kulkea koulumatkat itsekseen ja toisella lapsella on kaksi luokkakaveria, jotka kulkevat kahdestaan eli ei kovin monta. Kaikki nämä asuvat kivenheiton päässä koulusta, ja 1-4 autotien ylitystä. Omaa lasta saatoin vielä ekan alussakin tai menin puolitiehen vastaan. Olen ala-asteen käynyt 90-luvun alussa, ja silloin kouluun sai ajaa pyörällä vasta kolmannella.

Vierailija
25/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se lapsi harjoitella sitä matkaa, mutta kyllä ainakin meillä vanhemman pitää "kuitata" lapsi saapuneeksi päivähoitoon eli eskariin

Eskari ei ole mikään päivähoito..

Vierailija
26/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin tuota juttua. Miksi ekaluokkalaiset ykskaks ovat valmiita yksin kulkemaan koulumatkat? No en vielä eskaria yksin päästäis, mutta on käynyt mielessä. Meillä eskariin lyhyt matka. "Naapurissa"

Olen monesta kunnasta kuullut, että ekaluokkalaiset eivät saisi pyöräillä koulumatkaa yksin. Kävellä saavat, mutta pyöräillä ei saa :D Jollain tasolla ymmärrän tämän säännön, mutta tapahtuuko eka- ja tokaluokan välillä jokin maaginen muutos?

Ainahan rajat johonkin vedetään. Yhtä hyvin voisit kysyä, miksei täysi-ikäisyyden raja ole 17. Tapahtuuko jotain maagista ennen kuin täyttää 18? Tai jos muutetaan täysi-ikäisyys 17 vuoden kohdalle, eikö sitten voisi saman tien päättää, että 16 vuotta riittää, sillä ei kai siinäkään välillä (16 ja 17) mitään erityisen maagista tapahdu. 

Vierailija
27/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa eskariin piti viedä ja hakea, tosin meillä lapset oli täydentävässä päivähoidossa samalla ja aikuisen piti kuitata lapsi sisään ja ulos. Vastuukysymyksenä varmasti tuo sääntö ettei saa kulkea yksin.

Vierailija
28/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelin yksin eskariin, ja etäisyys oli samaa luokkaa. Tämä vasta 20 vuotta sitten. Suomessa perinteisesti lapsista kasvatetaan itsenäisiä ja vastuullisia. Tuo hysteerinen eskariope elää jossain harhamaailmassa.