Tapailemani mies yritti "pelastaa" minut - mistä luulette tämän kertovan?
Tapailin siis joitain kuukausia miestä, joka ensin vaikutti ihan lupaavalta; meillä oli samankaltaisia kiinnostuksenkohteita ja huumorintaju, juttu luisti. Kunnes sitten mukaan alkoi hiipiä outoa käytöstä parin kuukauden jälkeen.
Minulla on perussairaus, jonka kanssa olen elänyt koko elämäni. Se on hyvässä hoitotasapainossa ja olen erikoissairaanhoidon asiakas tarvittaessa - osaan tosin itse niin hyvin muuttaa lääkitystä/ottaa oireet huomioon muussa elämässä, että harvoin tulee tarvetta. Mies alkoi opastaa minua tämän sairauden suhteen, tarjosi hoitovinkkejä ja ties minkä puoskarin nettisivua, jotta "oppisin lisää asiasta" (suora lainaus). Koko elämän kestänyt sairaus ei varmaankaan ollut tullut tutuksi minulle aiemmin... O_o Sanoin hänelle, että en kaipaa neuvoja, mies ei ottanut kuuleviin korviinsa.
Olen myös harrastanut erästä liikuntalajia vuosia. Mies ei ole harrastanut tätä lajia. Hän alkoi tarjota pyytämättä minulle ohjeita siitä, miten minun tulisi jatkossa liikkua, käytännössä minun olisi pitänyt vaihtaa kokonaan lajia sellaiseen, minkä hän katsoi sopivaksi.
Lisäksi mies kertoi, kuinka oli yrittänyt auttaa aiempaa naisystäväänsä mutta lopetti suhteen, kun tämä ei vain ottanut vastuuta omasta elämästään. Voin tällä kokemuksella vain kuvitella, miten hän on "auttanut" jotain onnetonta yrittämällä muuttaa tämän ihan toimivan elämän.
Koko touhu kuulosti sen verran sekopäiseltä, että lopetin tapailun enempiä selittelemättä. Tulkitsin niin, että mies oli kontrollinhaluinen ja jotenkin päästään vialla ja etsii vaikka väkisin naista, josta voi tehdä projektinsa. Minä en todellakaan ollut se nainen.
Hrrrr, puistattaa koko tapailu. Ja alkuun mies oli aivan normaali.
Mistä mielestänne miehen käytös kertoo? En ole koskaan kohdannut tuollaista, toivottavasti jäi viimeiseen kertaan.
Kommentit (84)
Valitettavasti olen tavannut vastaavanlaisen miehen, pikkuveljeni rasittavan kaverin, jonka suhtautuminen naisiin on todella outo. Yrittää kans aina ohjeistaa naisia (mm. minua), saada meitä parantamaan tapamme ja "kunnioittamaan itseämme". Onneksi se outous huokuu hänestä, naiset osaa varoa ja tällä tyypillä ei ikinä olekaan ollut tyttöystävää.
Hyvä kun pääsit karkuun AP!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen tavannut vastaavanlaisen miehen, pikkuveljeni rasittavan kaverin, jonka suhtautuminen naisiin on todella outo. Yrittää kans aina ohjeistaa naisia (mm. minua), saada meitä parantamaan tapamme ja "kunnioittamaan itseämme". Onneksi se outous huokuu hänestä, naiset osaa varoa ja tällä tyypillä ei ikinä olekaan ollut tyttöystävää.
Nyt kun mainitsit, mies otti tämänkin esiin. Hänen mielestään en "uskalla"postata someen kuvia itsestäni, koska mulla on huono itsetunto. Lisäksi olin kaverin postaamassa kuvassa vakavan näköinen, mikä kertoi siitä, että en ole sinut ulkonäköni kanssa. Ööööh joo. :,D En postaile someen edelleenkään, koska ei huvita, varmaan mies mahdollisesti stalkatessaan katsoo niiden muiden kuvien kertovan huonosta itsetunnostani. :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Mikä tuo sinun perussairautesi on?
En halua kertoa. Se ei ole mitenkään olennaista enkä muutenkaan kerro tämän enempää - tämä on sen verran tarkka kuvaus jo muutenkin elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Selvisikö se, miksi harrastamasi laji ei olevinaan sinulle sopinut?
Ei miehellä ollut asiaan mitään perusteluita. Hän vain väkisin tuputti omaa ideaansa ja sivuutti kommenttini siitä, että en aio vaihtaa lajia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mainitsit, mies otti tämänkin esiin. Hänen mielestään en "uskalla"postata someen kuvia itsestäni, koska mulla on huono itsetunto. Lisäksi olin kaverin postaamassa kuvassa vakavan näköinen, mikä kertoi siitä, että en ole sinut ulkonäköni kanssa. Ööööh joo. :,D En postaile someen edelleenkään, koska ei huvita, varmaan mies mahdollisesti stalkatessaan katsoo niiden muiden kuvien kertovan huonosta itsetunnostani. :D
ap
Boldatun piti olla "en postaile someen edelleenkään kuvia itsestäni".
Facebook-tilini ja ig on tosiaan täynnä kaikkea muuta kuin naamaani, mikä tosiaan kertoo siitä, että en pidä itsestäni. :D
ap
Joku assburger, jolla ei vain ole sosiaalisia taitoja. Tulee tänne avlle aikanaan ulisemaan jännämiehistä.
Mulla on kaksi suhdetta ollut elämässäni, ja molemmissa asetelma kääntyi tuohon että mies halusi auttaa minua.
Ja miten sitä apua tarjottiin? Halventamalla ammattiani. Kritisoimalla negatiivisesti tekemisiäni. Suhteissa oli myös väkivaltaa.
Surettaa että olen samaan liemeen päätynyt kahdesti, mutta nytpä ainakin tasan tiedän että suhteeseen aletaan jos haluaa olla jonkun ihmisen kanssa, ei siksi että näkee niin selvästi miten sen ihmisen pitäis elää elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kertoa. Se ei ole mitenkään olennaista enkä muutenkaan kerro tämän enempää - tämä on sen verran tarkka kuvaus jo muutenkin elämästäni.
Muakin kiinnostaa tämä ja olin tulossa kysymään samaa. Tuo sairaus voi olla oleellinen tieto.
Onko kyse aineenvaihduntaan liittyvästä autoimmuunisairaudesta?
11, mietinkin, onko tuollaisessa mukana myös väkivallan mahdollisuus: miehen "auttaminen" oli ihan selvästi nykyisen elämäni lyttäämistä. En siis yritä leimata ex-deittiäni väkivaltaiseksi vaan mietin jo miehen dumpatessani, näyttäytyvätkö nuo asiat yhdessä muiden kokemuksissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tämä ja olin tulossa kysymään samaa. Tuo sairaus voi olla oleellinen tieto.
No ei ole, oleellista oli se että minua nevottiin pyytämättä.
Av:n versio ex-deitistä löysi selvästi keskustelun. :D
ap
Ehkä sinä olet niin urautunut sairauteesi, ettet ole enää aikoihin hankkinut siitä uutta tietoa, jota voi olla tullut paljonkin. Mies taas kiinnostui sairaudesta, koska välitti sinusta ja löysi asioita, joista sinä et urautuneena ole ottanut selvää.
Kuka tahansa mies voi mennä väärälle raiteelle, kun haluaa pitää huolta naisesta. Suurin osa varmasti rauhoittuu ajan kanssa, kun oppii, mikä on hyvä tapa ja mikä ei. Jos tiukka puhuttelu ja virheisiin puuttuminen ei auta, pakko heittää mies pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, oleellista oli se että minua nevottiin pyytämättä.
Av:n versio ex-deitistä löysi selvästi keskustelun. :D
ap
Tosiaan palstoilla noita toisten neuvojia ja varoittelijoita riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voisi auttaa selittämään tuon miehen käytöstä.
Jos kyse on vaikkapa kakkostyypin diabeteksesta tai kroonisesta päänsärystä.
Hyvä ystäväni (nainen), on aikalalailla kuvailemasi miehen kaltainen "kummajainen" ja on hän minuakin yrittänyt "valmentaa".
(Kärsin itse kroonisesta päänsärystä, sekä säännöllisestä migreenistä)
Reagoin lähes samoin kuin sinä mutta pysyin yhteydessä häneen ja jatkettiin elämää normaalisti.
Jälkikäteen sitten selvisi, että hän olikin yllättävän hyvin perillä minun vaivastani ja yritti oikeasti vain auttaa.
Hän oli vielä kaiken lisäksi, osittain oikeassa ja sain kuulla tämän neurologin suusta.
Ei vain osannut auttaa oikein tai ilman että olisi vaikuttanut kaistahullulta kontrollifriikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä olet niin urautunut sairauteesi, ettet ole enää aikoihin hankkinut siitä uutta tietoa, jota voi olla tullut paljonkin. Mies taas kiinnostui sairaudesta, koska välitti sinusta ja löysi asioita, joista sinä et urautuneena ole ottanut selvää.
Olen hankkinut ja päivittänyt tietoa hyvin monipuolisesti.
Hmmm, ehkä ex-deitti on av-mamma.
Minun eksälläni oli samoja piirteiä. Hän oli kontrollifriikki ja tiesi aina, miten pitää elää. Itse hän tiesi ja osasi kaiken.
En sano häntä narsistiksi, mutta narsistiseksi kuitenkin.
Huh, hyvä että pääsit eroon tyypistä!