Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku suuttuu jos vartija tarkkailee

Vierailija
22.04.2017 |

Kaupassa jotain osastoa?

Eilen kaupassa joku mamma räjähti ja alkoi huutamaan että helvettiäkö siinä kyttäät, en ole varastamassa mitään, hyvä ettei päälle käynyt.

En siis puhunut tälle naiselle mitään vaan kiertelin sillä osastolla ihan tarkkailu mielessä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi aika paska fiilis kun haukkui minut vielä kaiken pskansuoltamisen lisäksi. Ja kuitenkin vain työtäni tein. Enkä missään nimessä häirinnyt tai hengittänyt niskaan.

Ap

Olet väärällä alalla. Asiakaspalvelijan pitää osata suhtautua negatiiviseen reaktioon oikein.

Ja kerrohan vielä mistä tiedät miten siinä tilanteessa asiaan suhtauduin? En käsittääkseni puhunut siitä mitään..

Ap

Tarkoitan juuri tuota, miten reagoit pääsi sisällä! Asia vaivasi ja loukkasi sinua niin, että avauduit täällä. Selvästi ilmenee, että otit itseesi kohdistuvana "loukkauksena". Ei se tapahtuma koskenut sinua, vaan esittämääsi vartijaa. Sinun pitää opetella pitämään työrooli ja sen asiat erillään omasta minuudesta, muuten työstä tulee tosi raskasta. Kun menet kotiin, sinun pitää pystyä unohtamaan asiat ja "loukkaukset". Tätä minä yritin sanoa.

Mielestäni se ei silti tarkoita sitä että on väärällä alalla jos jää miettimään asiakkaan käytöstä työpäivän jälkeen ja kyselee syitä miksi joku käyttäytyy noin:D

On varmaan muitakin joilla tulee paska fiilis jos töissä on ollut joku oikein ilkeä asiakas!

Mutta ei se nyt sentään mun viikonloppua pilaa kuitenkaan, kunhan makoilen sängyssä ja kirjoittelen:)

Ap

Vierailija
22/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vartijalle: kun suurin osa varkauksista tapahtuu työntekijöiden toimesta niin tarkkailetteko te myös heitä? Tästähän oli joskus iso artikkeli olisikohan ollut hesarissa ja juttu oli melkoinen yllätys ainakin itselleni. Siitä ei juurikaan puhuta.

Tarkkailemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vartijalle: kun suurin osa varkauksista tapahtuu työntekijöiden toimesta niin tarkkailetteko te myös heitä? Tästähän oli joskus iso artikkeli olisikohan ollut hesarissa ja juttu oli melkoinen yllätys ainakin itselleni. Siitä ei juurikaan puhuta.

Työnantajan kanssa ollaan sovittu ns. "Pistotarkastuksista" mutta yleensä työntekijät ovat itse niin avuliaita että jos on vaikka iso laukku mukana niin avaavat sen pyytämättä ja näyttävät sisällön. Ainakin mun työpaikalla on hyvä ilmapiiri. Kameroista en tarkkaile työntekijöitä seen enempää kuin muitakaan asiakkaita.

Ap

Vierailija
24/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, kun olen mennyt kauppaan vanhoissa farkuissa, vanhoissa maihareissa ja vanhassa usan armeijan takissa, on vartija ollut pian kurkkimassa hyllyjen välistä. :) Sen sijaan en koskaan muista, että ollessani normaalissa duunivaatetuksessa (puku) kukaan vartija koskaan olisi kiinnostunut. :)

Vierailija
25/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua epäiltiin profiloinnin seurauksena vuosia niin poliisien ja vartijoiden toimesta enemmän ja vähemmän suoraan. En muista koskaan varastaneeni kaupasta eikä syytä epäillä tuolloin muutenkaan ollut. Ihmiset joille kerroin asiasta yleensä alkoivat sokean auktoriteettiuskon ajamina syyttää minua, koska ilmeisesti ketään ei epäillä turhaan.

Moni ihminen kokee epäilyksen ja lähtökohtaisen syytöksien alla oleminen loukkaavana. Tämä siis omien kokemuksieni pohjalta, tuosta ap:n naisihmisen tapauksesta en osaa sanoa.

Vierailija
26/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat aika herkähipiäisiä. Osalla taas voisi olla enemmän aihettakin. Niin tämä maailma makaa...

Vierailija
27/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes huomaisi jos vartija minua kaupassa seuraisi tai kyttäisi. Sinänsä hyvä juttu, koska vartijat tuovat turvallisuutta kanssa-asiakkaillekin mutta ei ehkä olisi kannattanut energiaansa tuhlata tällaiseen keski-ikäiseen perheenäitiin joka ei ole eläessään varastanut koskaan mitään.

Vierailija
28/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes huomaisi jos vartija minua kaupassa seuraisi tai kyttäisi. Sinänsä hyvä juttu, koska vartijat tuovat turvallisuutta kanssa-asiakkaillekin mutta ei ehkä olisi kannattanut energiaansa tuhlata tällaiseen keski-ikäiseen perheenäitiin joka ei ole eläessään varastanut koskaan mitään.

Aina ei ulkonäkö ja tyyli kerro mitään, myöskään toisinpäin. Tai se on mielestäni tärkeää muistaa myös, vaikka olenkin samaa mieltä suunnilleen.

Vierailija
29/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jolla on puhtaat jauhot pussissa suutu siitä että vartija kiertelee kaupassa.  

Vierailija
30/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan jolla on puhtaat jauhot pussissa suutu siitä että vartija kiertelee kaupassa.  

Tavallaan ymmärrän, että jos joutuu jatkuvasti vartijan silmän alle ja olet nyt vaikka romani, niin se saattaa tuntua ikävältä. Toisaalta itse siinä tilanteessa haluaisin oikein näyttää, kuinka en todellakaan varasta mitään. Mutta jatkuva kyttääminen saattaisi tosiaan rasittaa, jos olisi syytön. Mutta rasittaisi se kyllä silloinkin, jos olisi syyllinen.

Vierailija
31/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vartija seuraa jatkuvasti itseä? Kutsutaan paikalle, kun on ainoa asiakas kaupassa? Käsketään näyttää kassin sisältö toistuvasti, syytetään jopa varkaudesta vain ennakkoluulojen takia?

Vierailija
32/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtäsi teet ja ihan ok, mutta on vartijoita ketkä ns.hyökkäävät heti niskaan hengittämään ja se loukkaa. Se loukkaa siksi, että silloin hän on tulkinnut vain pelkästä ulkoisesta olemuksestani minut potentiaaliseksi varkaaksi ketä kannattaa tarkkailla.

Joskus kiertelen kaupassa kauan (esim.vaatekauppa) kun vertailen hintoja ja etsin asukokonaisuuksia, silloin ymmärrän, että minut on ehkä otettu kameran zoomiin ja tarkempaan syyniin sillä silloin päätelmä on tehty käytöksen perusteella.

En ikinä räjähdä kenellekään, mutta en vain mene enää sellaiseen liikkeeseen asiakkaaksi jos koen, että en saa rauhassa katsella hetkeäkään.

Tiedän, että en näytä miltään toisen luokan kansalaiselta tmv vaan olen aikuinen, fiksusti ja siististi pukeutunut nainen. Tiedän myös, että vanhemmat ja hyvinkin siististi pukeutuneet naiset ovat tilastollisesti herkempiä syyllistymään varkauteen kun esim.nuoriso.

Ehkä siksi sitten minuakin katseltu tai sitten ei ole ollut muitakaan katseltavia.

Nuorena muistan loukkaantuneeni todella pahasta kun menin pienen poikani kanssa Stocmannille ostamaan kissalle ruokaa ja muutenkin ostoksille ja ruokakauppaan.

Minulla oli aikalailla lenkkeily/ulkoiluvaatteet päällä ja lapsi kuomullisissa, uusissa matkarattaissaan siististi puettuna, mutta kai lenkkivaatteet tekivät minusta varkaan näköisen kun kävelin kauppaan sisään ja astelin suoraan hissiin päästäkseni lemmikkiosastolle ja sain ihan heti myymälävahdin rinnalleni.

Tämä raavas mies katseli mukamas vieressä olevia keittiötekstiilejä itselleen ja pöhkönä sovitti sellaista rimpsullista puoliessua (sellaista hieman seksikästä tarjoilijaessua) ja minulla meinasi pettää pokka vieressä.

Otin ruuat ja tarvikkeet ja painelin kassalle missä maksoin ostokseni Stocmannin luottokortilla ja tuo vartija seurasi perässä.

Tuosta on aikaa jo yli 10vuotta, mutta jäänyt mieleeni. Oma, varakas sukuni on juuri sellaisia, että vaatteista ei niin välitetä ja tuolloin mummunikin kävi toisinaan Stockalla ja pukeutui juurikin tuulitakkiin jne. Eli heidän tulkinta potentiaalisista varkaista meni pahasti pieleen kun tulkitsivat kaikki muut varkaiksi paitsi kalliissa merkkivaatteissa kulkevat asiakkaat. Saattoi totuus olla jopa päinvastainen. :)

Eli AP miksi ei loukkaisi? Sinäkin olisit voinut sanoa asiakkaalle, että olet vain yleisellä kierroksella eikä kyseinen asiakas ollut tarkkailun kohteesi ja pahoitella mikäli hänestä siltä tuntui ja sanonut jatkavasi nyt työtäsi.

Sinäkin nimittäin saatat kieliä eleillä ja olemuksellasi aivan muuta kuin mitä ajattelet. Kannattaa kiinnittää omiin toimintatapoihin huomiota mikäli kohtaat useampia mielensä loukanneita asiakkaita.

Ei siinä sen kummempaa ja loput menee ns.huonon tuurin piikkiin.

Vierailija
33/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus opiskeluaikoina myymäläetsivän töitä. Tunnistan sellaisen kaupassa yleensä aika nopeasti. Oli muuten tosi rasittavaa työtä, etenkin jos oli hiljaista. Kiva haahuilla muina naisina 8 tuntia jossain vaatekaupassa. Siinä oppi suunnileen kaikkien tavaroiden hinnat ulkoa, kun jotain piti olla tekevinään kuitenkin.

Vierailija
34/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kertoi olleensa vuosia ilman omaa syytä vainottu. Lisään vielä, että en tavallisesta vartijan tms kiertelystä tai kohteliaasta käytöksestä hermostuisi kuitenkaan. Tosin voihan olla, että tuota naista on hiljattain epäilty turhaan? Et voi tietää varmasti, mutta jos käyttäydyit itse hyvin, taustalla voi olla hyvin mitä vain. Mahdollista on toki myös syyllisyyden tunteet, emmekä ole ajatustenlukijoita. Kertoo ap, ettet halua olla epäasiallinen, jos jäit miettimään asiaa. Jatka samalla linjalla.

Vierailija
35/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ulkonäkö ja tyyli kerro mitään, myöskään toisinpäin. Tai se on mielestäni tärkeää muistaa myös, vaikka olenkin samaa mieltä suunnilleen.

Jep, kaupassa jossa työskentelin jäi lyhyen ajan sisällä näpistelystä kiinni kaksi yli seitsemänkymppistä mummoa. Kun asiaa selvitettiin mm. kameroilta niin kävi ilmi, että heidän toimintansa oli hyvinkin järjestelmällistä ja oli jatkunut ties miten pitkään. Toinen esim. keräsi rollaattorin kahvassa roikkuvaan nyssäkkään tuotteita, mutta vei käsissään vain yhden tai pari ostosta kassalle maksettavaksi. Kun kauppias otti tämän kiinni ja kyseli, niin mummeli ensin kiisti kaiken, mutta lopulta myönsi ja sanoi varastamisen olevan oikeutettua, kun kauppias kiskoi liian kovaa hintaa tuotteista. Tosi herttaisen oloinen oli kyseinen rouva aina ollut, melkoinen yllätys kun jäi kiinni.

Vierailija
36/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtäsi teet ja ihan ok, mutta on vartijoita ketkä ns.hyökkäävät heti niskaan hengittämään ja se loukkaa. Se loukkaa siksi, että silloin hän on tulkinnut vain pelkästä ulkoisesta olemuksestani minut potentiaaliseksi varkaaksi ketä kannattaa tarkkailla.

Joskus kiertelen kaupassa kauan (esim.vaatekauppa) kun vertailen hintoja ja etsin asukokonaisuuksia, silloin ymmärrän, että minut on ehkä otettu kameran zoomiin ja tarkempaan syyniin sillä silloin päätelmä on tehty käytöksen perusteella.

En ikinä räjähdä kenellekään, mutta en vain mene enää sellaiseen liikkeeseen asiakkaaksi jos koen, että en saa rauhassa katsella hetkeäkään.

Tiedän, että en näytä miltään toisen luokan kansalaiselta tmv vaan olen aikuinen, fiksusti ja siististi pukeutunut nainen. Tiedän myös, että vanhemmat ja hyvinkin siististi pukeutuneet naiset ovat tilastollisesti herkempiä syyllistymään varkauteen kun esim.nuoriso.

Ehkä siksi sitten minuakin katseltu tai sitten ei ole ollut muitakaan katseltavia.

Nuorena muistan loukkaantuneeni todella pahasta kun menin pienen poikani kanssa Stocmannille ostamaan kissalle ruokaa ja muutenkin ostoksille ja ruokakauppaan.

Minulla oli aikalailla lenkkeily/ulkoiluvaatteet päällä ja lapsi kuomullisissa, uusissa matkarattaissaan siististi puettuna, mutta kai lenkkivaatteet tekivät minusta varkaan näköisen kun kävelin kauppaan sisään ja astelin suoraan hissiin päästäkseni lemmikkiosastolle ja sain ihan heti myymälävahdin rinnalleni.

Tämä raavas mies katseli mukamas vieressä olevia keittiötekstiilejä itselleen ja pöhkönä sovitti sellaista rimpsullista puoliessua (sellaista hieman seksikästä tarjoilijaessua) ja minulla meinasi pettää pokka vieressä.

Otin ruuat ja tarvikkeet ja painelin kassalle missä maksoin ostokseni Stocmannin luottokortilla ja tuo vartija seurasi perässä.

Tuosta on aikaa jo yli 10vuotta, mutta jäänyt mieleeni. Oma, varakas sukuni on juuri sellaisia, että vaatteista ei niin välitetä ja tuolloin mummunikin kävi toisinaan Stockalla ja pukeutui juurikin tuulitakkiin jne. Eli heidän tulkinta potentiaalisista varkaista meni pahasti pieleen kun tulkitsivat kaikki muut varkaiksi paitsi kalliissa merkkivaatteissa kulkevat asiakkaat. Saattoi totuus olla jopa päinvastainen. :)

Eli AP miksi ei loukkaisi? Sinäkin olisit voinut sanoa asiakkaalle, että olet vain yleisellä kierroksella eikä kyseinen asiakas ollut tarkkailun kohteesi ja pahoitella mikäli hänestä siltä tuntui ja sanonut jatkavasi nyt työtäsi.

Sinäkin nimittäin saatat kieliä eleillä ja olemuksellasi aivan muuta kuin mitä ajattelet. Kannattaa kiinnittää omiin toimintatapoihin huomiota mikäli kohtaat useampia mielensä loukanneita asiakkaita.

Ei siinä sen kummempaa ja loput menee ns.huonon tuurin piikkiin.

Stoccallahan piti olla sellaiset etsivät, joita ei ollenkaan huomaa. :D

Vierailija
37/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kaupassa jossa työskentelin jäi lyhyen ajan sisällä näpistelystä kiinni kaksi yli seitsemänkymppistä mummoa. Kun asiaa selvitettiin mm. kameroilta niin kävi ilmi, että heidän toimintansa oli hyvinkin järjestelmällistä ja oli jatkunut ties miten pitkään. Toinen esim. keräsi rollaattorin kahvassa roikkuvaan nyssäkkään tuotteita, mutta vei käsissään vain yhden tai pari ostosta kassalle maksettavaksi. Kun kauppias otti tämän kiinni ja kyseli, niin mummeli ensin kiisti kaiken, mutta lopulta myönsi ja sanoi varastamisen olevan oikeutettua, kun kauppias kiskoi liian kovaa hintaa tuotteista. Tosi herttaisen oloinen oli kyseinen rouva aina ollut, melkoinen yllätys kun jäi kiinni.

Myös toisinpäin, mm. alakulttuurin mukainen vaatetus tai huonovointinen olemus nuorella ei tee rikolliseksi vastoin yleistä harhaluuloa.

Vierailija
38/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollessani ehkä 14-vuotias, olin isossa marketissa ja olin meikkiosastolla testaamassa huulikiiltoja. Ihan taakseni tuli vartija seisomaan kädet puuskassa sillä mentaliteetilla, että "mä katson että yritätkö varastaa 5€ huulikiiltoja".

En reagounut mitenkään, mutta nykyään jos olisin samassa tilanteessa, sanousin vartojalle ylimielisesti "minun vuosituloni ovat tuplasti isommat kuin sinun, joten minun ei tarvitse varastaa" ja jättäisin ostoskärryni sihen paikalle ja lähtisin toiseen kauppaan ja lähettäisin kauppiaalle palautetta s-postilla.

Kerran ruokakaupassa näin, että romaniporukkaa vahdittiin ihan selvästi hyllyn takaa piileskellen

Vierailija
39/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa pelkät vartijan kuvat, joita on oluthyllyjen lähellä. keskityn käyttäytymään normaalisti ja kävelen ohi mahdollisimman nopeasti. En ole koskaan varastanut ja tiedän, että Helsingissä vartijoita todella tarvitaan. Epäilyn kohteena oleminen tuntuu silti pahalta. 

Vierailija
40/51 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan kanssa ollaan sovittu ns. "Pistotarkastuksista" mutta yleensä työntekijät ovat itse niin avuliaita että jos on vaikka iso laukku mukana niin avaavat sen pyytämättä ja näyttävät sisällön. Ainakin mun työpaikalla on hyvä ilmapiiri. Kameroista en tarkkaile työntekijöitä seen enempää kuin muitakaan asiakkaita.

Ap

Tuttava kertoi työkavereiden varastaneen eräässä paikassa säännöllisesti tiettyjä tavaroita kun tuli "tarve". Homma meni niin, että sielläkin tehtiin pistotarkastuksia eli otettiin jonkun laukku ja tutkittiin se. Tavarat eivät olleet laukussa, vaan ne sullottiin liiveihin ja puseron sisään. Työntekijät olivat naisia, eikä heitä alettu "kopeloimaan", ainoastaan laukut tarkistettiin. Mielestäni tuollainen tarkistus on yhtä tyhjän kanssa, vain tyhmimmät jää sattumalta kiinni. Muut jatkaa toimintaansa vuosikymmeniä (kyllä).