Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle... Avoimesta suhteesta

Vierailija
22.04.2017 |

Jos jollain on avoin suhde ja se toinen on tosi hyvä ja läheinen ja sopiva, mihin tarvitsee toisia suhteita? Jos tuntee tarvitsevansa muita, miksi sitten haluaa sen yhden? Onko joillekin niin mahdotonta löytää oikeasti täysin sopiva kumppani?
Jos jollain on "ykkössuhde", miksi kukaan haluaisi kakkossuhteeksi mukaan? Luin jonkun avoimessa suhteessa olevan juttuja suhteestaan ja heillä oli tyttöystävän kanssa sääntö, että jos toisia rakastajia kohtaan kehittyy liikaa tunteita, pitää viheltää peli poikki niiden kanssa. Eikö tuo ole tosi loukkaavaa? Joku mies siis ottaisi mut seksiin ja voisi vähän tykätä musta, mutta jos alkaa tykätä enemmän, niin lemppaa heti? Mitä järkeä siinä mulle olisi? Tietenkin jos haluaisin itse pelkkää seksiä - mutta "rakastaja" tai "suhde" on mielestäni sellainen, jossa on tunteitakin. Tuossahan on kakkosnaiselle tosi iso riski, että investoi itse tunteitaan liiakasi ja saa siipeensä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alapeukkua vain? Nosto

Vierailija
2/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä nuo on ainakin menneet niin, että valinnanvapaus on jätetty yksilölle. Toisin sanoen vaihtoehdot ovat avoimina, JOS tekee mieli jotakuta muuta kuin seurustelukumppania. Pakko ei ole hankkia suhteen ulkopuolista seksiä, mutta JOS tulee tilanne jossa haluaisi lähteä jonkun toisen matkaan, sen tilaisuuden voi käyttää. 

Kakun saa siis sekä pitää että syödä. Kyllä ainakin itsellä toimi ihan mukavasti nämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta mielipidettä avoimista suhteista kuin että vitusti ylimääräistä aikaa niillä. Minulla on vaikeuksia löytää aikaa edes yhteen suhteeseen.

Vierailija
4/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avoimeen suhteeseen päädyttiin sillä perusteella, ettei toista voi omistaa. Minä voin elää pitkiä aikoja monogamisen näköisessä parisuhteessa, mutta minua ei ole sidottu siihen, vaan saan valita sen.

*

Ja toisekseen: en arvota suhteita "ykkössuhteiksi" tai "sivusuhteiksi".

Vierailija
5/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole luonnostaan yksiavioinen. On täysin luonnollista tuntea seksuaalista vetoa myös muita kuin sitä "omaa kumppania" kohtaan. Tätä faktaa vastaan voi väittää ihan miten tahansa paljon, mutta se ei muuksi muutu.

Lähes poikkeuksetta parisuhteissa tapahtuu ensihuuman jälkeen jonkinasteinen väljähtyminen. Arki tulee mukaan kuvioihin. Toista ei enää katso ruusunpunaisten lasien läpi. Silti voi rakastaa, ja haluta olla yhdessä. Toiset kestävät tämän "väljähtymisen" paremmin kuin toiset. Tässä vaiheessa kuitenkin hyvin usein alkaa haluta muitakin, tai oikeastaan erityisesti muita, seksuaalisessa mielessä. Moni "ajautuu" pettämään.

Avoimessa suhteessa pettäminen ei ole kiellettyä. Se ei siis ole edes pettämistä sanan varsinaisessa merkityksessä. Annetaan toiselle lupa toteuttaa alkukantaisia tarpeitaan: näin kärjistettynä, miehelle jakaa siementään mahdollisimman monelle ja naiselle vastaanottaa siemen kykeneväisemmältä. Useinhan ihminen tuntee vetoa sellaista ihmistä kohtaan, jonka kanssa tuottaisi terveimpiä jälkeläisiä. Tietenkään siementä ei useimmiten oikeasti jaeta ja vastaanoteta, mutta halu ja tarve siihen "toimintaan" on meihin sisään rakennettuna.

Monogaminen parisuhde on vastoin ihmisen luontoa. Emme ole sisimmältämme sen kummempia kuin muutkaan eläimet. Meillä toki on mahdollisuus tehdä valinta yksiavioisuudesta ja toimia sen mukaisesti. Se ei kuitenkaan poista sitä, että moni tuntee vetoa muitakin kuin omaa kumppaniaan kohtaan. Suurin osa, uskallan väittää.

On ehdottomasti väärin, jos avoimen suhteen osapuoli antaa suhteen ulkopuolisen seksikumppanin elätellä toiveita muusta kuin seksistä, jos avoimen suhteen osapuolet ovat sopineet, että vain seksiin on lupa. Tämä on kuitenkin yksilön asia ja ongelma, ei koko avoimen suhteen idean.

"Miksi sitten haluaa sen yhden?" – Jos on sattunut vaikkapa löytämään sielunkumppaninsa, jonka kanssa arki rullaa kuin tanssien, arvot ja unelmat ovat yhteneväisiä, ja huumorintaju on samanlainen, kyllähän sellaisesta ihmisestä haluaa pitää kiinni. Jos kuitenkin nämä kaksi osapuolta ovat halukkaat ja valmiit avoimeen suhteeseen, miksi niin ei voisi tehdä? Toteuttaisi alkukantaisia tarpeitaan, ja kuitenkin nauttisi ihanasta elämästä upean puolison kanssa. Ei tarvitsisi pelätä toisen pettävän.

Tässä joitain ajatuksia. Lukisin mieluusti vastauksia tähän. En itse ole avoimessa suhteessa, mutta olemme puolisoni kanssa keskustelutasolla siitä. Hänellä on hyvin paljon voimakkaampi seksuaalinen vietti kuin minulla, enkä halua, että hän joutuu elämään "puutteessa" vain, koska on minun kanssani. Hän on käsittämättömän upea ihminen, josta haluan pitää kiinni. Haluan kuitenkin, että hän on iloinen ja onnellinen, ja ottaa elämästään kaiken irti – sisältäen myös sen, että hän saa niin paljon ja juuri sellaista seksiä kuin haluaa. Lähinnä käytännön järjestelyt ovat enää sopimatta. Tietysti minullakin on lupa liittomme ulkopuoliseen seksiin, jos tunnen halua sitä kohtaan.

Mielestäni se, että tarkoittaako "rakastaja" ja "suhde" aina sitä, että niihin sisältyy myös tunteita, on semantiikkaa. Nuo sanat tarkoittavat eri asioita eri ihmisille. Siksi onkin hyvin tärkeää varmistaa erityisesti oman kumppaninsa kanssa, että sanojen sisältö on kummankin mielestä yhtenevä.

Vierailija
6/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kyllä puhui asiaa, mutta ehkä syynsä useimmiten onkin intohimon/seksin puute tai sitä ei haluta harrastaa sen oman kumppanin kanssa jostain syystä.

Mutta kyllä, monia riskejä ja mahdollisuuksia että jokin menee pieleen on joka sellaiseen ryhtyy.

Vierailija
7/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

https://www.google.fi/amp/www.self.com/story/open-relationship-stories-…

Tässä linkki artikkeliin, jonka lukemisen jälkeen aloin miettiä asiaa. Musta tossa tuntui pahalta se asenne, että muut suhteet ovat toissijaisia ja jotenkin välineellistettyjä, mielestäni kyseinen mies ei ota emotionaalisesti vastuuta muuta kuin itsestään ja ensisijaisesta kumppanistaan. Tietenkään kenenkään ei ole pakko lähteä leikkiin tuollaisen ihmisen kanssa, jos hän kuitenkin on rehellinen aikeistaan, niin onhan se hyvä asia. Itse en lähtisi noilla säännöillä. Ap

Vierailija
8/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydät tosi hyvän ravintolan niin miksi ikinä haluaisit käydä muualla syömässä?

Vierailija
9/9 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa suhteessa ovat yleensä ne, jotka haluaisivat olla sinkkuja, mutta pelkäävät jäävänsä lopulta tässä elämässä yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi