Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella tyrmistynyt saamastani kohtelusta lastenhoitajana, mitä mieltä te tästä vanhempien käytöksestä olette?

Vierailija
21.04.2017 |

Tein opiskellessani lastenhoitokeikkaa perheelle, jossa on 3 lasta. Pidän lapsista, mutta toki ajatuksena oli saada vähän taskurahaa vastineeksi siitä, että vietän koulupäivän jälkeen tunteja vieraan perheen lapsista huolehtien.

Perheen äiti ehdotti, että he maksaisivat euron vähemmän, kuin MLL:n minimipalkka on. No, suostuin tähän. Sen lisäksi hän piti itsestään selvänä, että palkastani vähennettäisi myös bensaraha, koska minulla ei ole autoa eikä heille julkisilla päässyt (tosi syrjässä). Suostuin sitten siihenkin.

Kun sitten jäimme lasten kanssa keskenään ja vanhemmat olivat lähdössä ulos perheen äiti heitti mielestäni aika kummallisen kommentin; jääkaapissa on ruokaa lapsille ja sinä voit myös ottaa jos haluat - omantunnon mukaan. Omantunnon mukaan?! Jäin hieman ihmeissäni miettimään, että mitähän tuo tarkoitti. Seuraavan kerran olin lasten kanssa iltapäivän ja sama toistui; pöydällä on pullaa, tarjoa lapsille ja ota itse... omantunnon mukaan. Ja välihuomautus; en ole ylipainoinen tai syömishäiriöinen eli kyse oli ilmeisesti siitä, että mitä ne minun syömiset kustantaa perheelle?!

Sitten tulee tämä loppuhuipennus, viimeinen kerta kun hoidin perheen lapsia (jotka muuten olivat aivan ihania <3). Vanhemmat olivat pidempään poissa kuin aiemmin ja kun he palasivat perheen isä maksoi minulle liian vähän. Vähensi pari tuntia palkasta. Menin aivan kipsiin, kiitin ja lähdin. Samalla päätin, etten ikinä enää palaa.

Perheen äiti soitti muutaman päivän kuluttua ja naureskeli "pahoitellen", että Jarno taisi maksaa sulle liian vähän epähuomiossa, hihhih. Sanoin, että joo niin taisi. Syykin tälle pahoittelulle selvisi; minua tarvittiin taas. Tällä kertaa perheen äiti ehdotti, että tulisin KOKO päiväksi, mutta tässä tapauksessa varmaan voisin antaa hinnanalennusta tuntitaksasta, koska kyseessä on koko päivä. Arvatkaa meninkö.

Jäin miettimään, miten joku kehtaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kauan tästä on aikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kauan tästä on aikaa?

Viimeisestä keikasta on aikaa nyt puoli vuotta.

Vierailija
4/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, on kyllä törkeää. Suurin osa on ihan normaaleja, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu myös röyhkimyksiä tai sitten vaan totaalihulluja. Sä taisit nyt tavata ne röyhkimykset.

Vierailija
5/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:n taksa oli heistä liian iso.

Heidän olisi pitänyt tinkiä toisella tavalla: sopia sinun kanssasi,

että maksavat ETUKÄTEEN lastenhoidosta vähän pienemmän summan kuin MLL:n minimitaksa,

ei missään nimessä jälkikäteen ihan mitä sattuu.

Törkeitä hapannaamoja.

Ja sitten ihmetellään, kun ei nuorille orjatyö maistu.

Kuka noin hävyttömän perheen orjaksi haluaisi?

Vierailija
6/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeätä. Minä maksan sukulaistytölle 10h/h ja viikonloppuillasta 100 e. Ruokin ja haen, jos äitinsä ei pääse kuskiksi. Ja yksi 6v on vahdittavana.

Vierailija
7/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli kerran olin erästä lasta hoitamassa illan ja yön yli..

Palkkaa ei tullut, jaksoin monta kuukautta kysyä asiasta mutta vedottiin aina niin huonoon rahatilanteeseen nyh nyh.

Mitä tästä opittiin? Rahat aina etukäteen!

Vierailija
8/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä suostuit alunperinkään? Se mll:n taksakin on surkea. Ainakin kun itse olin lähes valmis lto niitä hommia tehdessä. Saati sitten vielä bensarahan vähennyksiä...

Vierailija
9/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu, että jos on tarpeeksi tyhmä, niin melkein jopa ansaitsee tulla höynäytetyksi. Kantsisko ap vähän kasvattaa sitä selkärankaa...

Vierailija
10/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että sinä aika  olet tyhmä, kun käyt  miltei ilmaiseksi tuolla.

Mikä järki, jos yrität muka tienata?

Vierailija
11/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettet mene enää. Tiedän, että ei ole kiva muistutella palkasta. Ja tuo omantunnon mukaan! Kuulostavat idiooteilta. Toivottavasti löytyy parempi paikka.

Vierailija
12/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että sinä aika  olet tyhmä, kun käyt  miltei ilmaiseksi tuolla.

Mikä järki, jos yrität muka tienata?

Nuo hyväksikäyttäjät iskee aina nuoriin yleensä, koska nuorilla on vielä se lapsen mentaliteetti, eli ei saa sanoa vastaan.

Ei se ole muiden kuin niiden hyväksikäyttäjien häpeä, oikeasti. Ja ne maksaa sen karmana sitten, tarkkailkaa vaikka.

Vierailija
13/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin mennyt vielä kerran. Olisi saattanut hävitä jotain arvotavaraa samalla kerralla. Ihan vaan omantuntoni mukaan.

Vierailija
14/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt lastenhoitajia, kun omat lapseni olivat pienempiä. Tuo palkasta tinkiminen on minusta törkeää. Jotenkin ymmärtäisin sen vielä silloin, jos hoitaisit lapsia yön yli ja voisit nukkua useamman tunnin putkeen, mutta en muuten. Myös todellisia kustannuksia vastaavat matkakorvaukset pitää ilman muuta maksaa paljan päälle.

Syömisistä nipottaminen on noloa. Tosin sen voi vielä jotenkin perustella sillä, että ei muissakaan töissä työnantaja tarjoa ruokaa. Mutta kyllä meillä lastenhoitaja on aina saanut syödä lasten kanssa samaa ruokaa ja keittää halutessaan kahvit itselleen.

Vierailija
15/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei kannata töissä palkaksi ottaa, ettei sitä vähennetä rahapalkasta tai katsota verotettavaksi eduksi. Mieluummin omat eväät mukaan.

Vierailija
16/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omantunnon mukaan kommentti olisi ollut törkeä vaikka olisit ollut ylipainoinen tai anorektikko.

Vierailija
17/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstallahan on opetettu, että teineille ei tarvitse maksaa, nehän tulee lapsia hoitamaan ihan siitä ilosta, että saavat oppia lastenhoidosta.

Toisaalta ap on itse syyllinen kohteluunsa. Ei pidä polkea taksoja eikä maksaa mitään bensarahoja. Liian vähästä palkasta sanotaan heti ja tuohon ruokapuoleen todetaan, että kiitos vaan, minulla on aina eväät mukana.

Vierailija
18/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu, että jos on tarpeeksi tyhmä, niin melkein jopa ansaitsee tulla höynäytetyksi. Kantsisko ap vähän kasvattaa sitä selkärankaa...

Ei ansaitse.

Oma mietteesi kertoo, että kuulut varkaisiin, huijareihin ja pettäjiin. Noloa, mutta totta.

ohis

Vierailija
19/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstallahan on opetettu, että teineille ei tarvitse maksaa, nehän tulee lapsia hoitamaan ihan siitä ilosta, että saavat oppia lastenhoidosta.

Toisaalta ap on itse syyllinen kohteluunsa. Ei pidä polkea taksoja eikä maksaa mitään bensarahoja. Liian vähästä palkasta sanotaan heti ja tuohon ruokapuoleen todetaan, että kiitos vaan, minulla on aina eväät mukana.

Ei ole ap syyllinen siihen, että kohtasi paskakasoja.

Mutta ap oppii niin kuin muutkin oppii nuorena tuon mitkä merkit viittaa ihmispaskaläjiin, ja mitä tehdä, ei sitä voi etukäteen reagoida noin, jos ei ole kokemusta, tai kukaan ei ole neuvonut....

Vierailija
20/20 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman kokemukseni vaikka tästä on jo aikaa. Opiskelijana päädyin toimimaan lastenhoitajana satunnaisesti iltaisin eräässä perheessä. Palkaksi sovittiin 5e/h. Varsin vähän mutta köyhänä se kelpasi enkä tiennyt mitä muut tahot veloittavat. Perheen äiti joka kanssani kaiken aina hoiti maksoi kuun alussa palkan etukäteen tililleni. Alkuun kaikki meni ihan hyvin vaikka äiti hiukan tuntui pyöristävän työtuntejani alaspäin. En kuitenkaan näin pienestä kehdannut sanoa. Yhtäkkiä huomasin että palkkaa maksettiin selkeästi liian vähän. Ei mennyt kauaa kun hoksasin mistä oli kyse, koska äiti alkoi ilmoittaa aina lähtiessään minkä pituinen se heidän itse menonsa on. Eli jos he menivät katsomaan kahden tunnin kestoisen leffan, sain kympin. Tunnin jumppatunnista sain vitosen. Joka kerta matkoihin yms heillä kului kuitenkin aikaa vähintään tunnin ja sain siis vähintään tunnin liian vähän palkkaa.

Olin nuorena tosi arka puolustamaan itseäni joten kesti jonkin aikaa että uskalsin avata suuni. Kun sitten asiasta sanoin tämä äiti närkästyi ja saarnasi kuinka kalliiksi tämä heille tulee, kuinka eivät ehkä sitten voi enää käydä missään. Kun sanoin että joudun lopettamaan jollen saa palkkaa sovitusti, hän sitten myöntyi mutta oli siitä lähtien töykeä minua kohtaan ja edelleen pyöristeli tunteja alaspäin.

Aloin ahdistumaan tästä äidistä ja teki mieli lopettaa mutten kehdannut. Lapset oli kivoja ja minuun kiintyneitä. Hoidin heitä lopulta lähes kaksi vuotta.

Sitten koitti aika kun tämä äiti ilmoitti etteivät tarvitse enää lastenhoitoapua mutta että he tarvitsisivat minua silti ja opiskelijana olisin varmasti hänen tarjouksestaan iloinen. Hän ehdotti että jatkossa kävisin heillä kerran viikkoon siivoomassa vitosella. Kyllä vitosella! Ei ollut edes tuntipalkka vaan kertapalkka ja kyseessä ei ollut mikään kevyt siivous. Joka kerta olisi pitänyt myös esim luututa lattiat, viedä matot ulos yms.

Sanoin ei kiitos ja toivotin hyvät jatkot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä