Mikä on Suomen tunkkaisin paikkakunta ilmapiiriltään?
Missä pääsee vain sukulaiset ja sukulaisen sukulaiset töihin? Missä ei poikkipuolista sanaa kestetä kuulla? Missä kyläläiset tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse?
Kommentit (102)
Asuin Kuopiossa suurimman osan tähän astisesta elämästäni, mutta en kertaakaan kuullut puhuttavan pahaa naapurikunnista. Noh olin muutenkin vain vähän ihmisten kanssa tekemisissä niin en varmaan sen takia sattunut kuulemaan juuri niitä juttuja.
Nyt asun Pohjois-Pohjanmaalla. Etenkin täällä aina asuneelta puolisoltani olen kuullut minkälainen maine joillain pienillä kaupungeilla on. Koulussa olen kuullut muutaman ihmisen avoimesti kertovan vitsejä jonkin kaupungin oudoista tavoista. Pääaiheena on Nivala. Opettajakin kerran sanoi, että siellä ihmiset pälyilevät jatkuvasti taakseen. Tulee välillä kiusallinen olo tuollaisesta kun tiedän, että Nivalasta kotoisin olevia voi hyvinkin olla paikalla kuuntelemassa vitsiä.
Iitti. Siellä tosiaan meinaavat pudottaa silmät päästään jos näkevät jonkun ei-kyläläisen vaikka kaupassa. Ja jos naisella on hame tai korkkarit niin toljotus on moninkertaista.
Olen monesti kuullut, että Kainuussa kadehdittaisiin ja juoruiltaisiin poikkeuksellisen paljon. Pitääkö paikkansa?
Itse olen nyt asustellut Turussa muutaman vuoden ja alan olla samaa mieltä paljon puhutusta sisäänpäin lämpiävyydestä. Lisäksi tuntuu, että tässä yllättävän pienessä kaupungissa voi joutua helposti silmätikuksi, oli oma yhteisö mikä hyvänsä... Tuskin on sattumaa, että iso osa turkulaisista julkkiksista on muuttanut Helsinkiin eikä niitä vähiäkään täällä asuvia näy katukuvassa juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki.
Samaa mieltä ja olen asunut aika monessa paikassa.
Te, jotka olette maininneet Helsingin: perustelisitteko?
t. sinne muuttoa harkitseva
Varmaan Kemi tai Siikalatva.
Olen itse kotoisin kylästä jossa on paljon lestoja, mutta en sanoisi kyseisen kunnan ilmapiiriä tunkkaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Monesti ihmiset ajattelevat, että Helsingissä saa olla vapaammin. Ehkä se toimii joillekkin.
Helsinki ei kuitenkaan ole tarpeeksi iso kaupunki jotta saat olla rauhassa oma itsesi.
Se on sitä välimaastoa jossa on isomman kaupungin ongelmat, mutta ei vapautta.
Jokatapauksessa asut jossakin ja joku Helsingin lähiö on tavallaan kuin pikku kylä jossa kyyliä riittää.
Kun tätä ketjua vain tarpeeksi pitkälle jatketaan,niin ihan kaikki Suomen paikkakunnat varmasti tulevat mainituiksi ...
On näin tämän 'paikkakuntien huonommuus'- aiheen kanssa käynyt täällä ennenkin.
(...päinvastainen aiheen käsittelytapahan olisikin av:llä mahdottomuus)
Vierailija kirjoitti:
Punavihreiden suuri keskittymä. Jos noita on pakko sietää, niin heidät pitäisi jakaa tasaisesti eri alueille samaan tapaan kuin vuokra-asunnot sosiaalitapauksineen.
Eräs tässä ketjussa mainittu EP:n pikkukylä. Olen miehen perässä tänne muuttanut, kadun tätä päätöstä viikottain. Kaikki todellakin tietävät toistensa asiat paremmin kuin asianosainen itse. Yritän pysyä juorupiireistä erossa, mutta kyllä meidän asiat hyvin on kyläläisten tiedossa, anoppi vastaa puskaradion tiedustelutoiminnasta. Karseeta! Muuttaisin heti pois, mutta kun en viitsisi etsiä uutta miestä.
Tuusniemi