Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko univajeisena olla semmonen poissaoleva olo?

Vierailija
21.04.2017 |

Nii? Välillä tulee semmonen poissaolevampi olo, hankala keskittyä ja tekis sit vaan mieli käpertyy peiton alle turvaan. Univelkaa on paljon.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään lähes aina yöllä pissalle, vaikka yrittäisin olla juomatta vettä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Useimmiten saan unen päästä kiinni tuon jälkeen, joskus en.

Joku sanoi joskus että se alkaa olla vanhan ihmisen merkki, että heräilee vessaan yöllä. Ettei näin vanhana enää tarvitse niin paljon yhtäjaksoista unta kuin nuorena ja kasvavana :D

t: 42v

Voiskohan olla jotain (alkavaa) hormoniongelmaa tai verensokerihäikkää?

Vierailija
22/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattavissa laskuhumalaan, univaje lyhentää elinikää,sekottaa sisäerityksen ja nostaa verenpainetta,sydänkohtaus tilauksessa. Nuku!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla varmaan vähän minkälainen olo vaan... T. 2,5 vuotta univajeinen / 1-2 tunnin pätkissä nukkunut...

Voi sua :/ miten sä pärjäät? Mulla koht kuukaus tämmöstä.. -ap

Kiitos kysymästä. :-) Yllättävän hyvin kai kuitenkin. Tai enkä tiiä, voiko mun kohdalla puhua univajeesta, kun kuitenkin nukun kellon ympäri monesti, mut heräilen vain usein.

Oon myös ehkä tottunut tällaiseen, koska aikoinani ollessa yhdessä työpaikassa mulla oli joka toinen vko aamua ja joka toinen vko iltaa. Aamuviikoilla piti lähteä töihin klo 4 jälkeen ma, ke ja pe. Ti ja to piti lähteä klo 6:30. Noina aikaisina aamuina en osannut mennä nukkuun kuin normaaliin aikaani klo 23-24... Eli unet jäi vähille. Kompensoin univajetta aina iltaviikolla nukkumalla kellon ympäri.

Tunnistan tuon virtapiikkiolon, koska noina aamuvuoropäivinä olin aina hirveän tehokas töissä ja koko ajan liikkeessä. Töiden jälkeen kuitenkin usein meinasin kuukahtaa bussiin...

En tiedä, jos mut johonkin tutkimuksiin laitettais mitä sieltä mahtais löytyä... Aivot varmaan lopullisesti muuttuneet rusinaksi. :-D Välillä on sellainen "menee lujaa" -olo ja välillä vetämätön olo.

Se ois kyllä jännää, tutkimus siis :D

No ehkä ihminen on niin sopeutuvainen, niin sunkin elimistö jaksoi.

En tiedä miten tässä itse pysyy koko päivän pystyssä, vaikka miten väsyttääkin. Sit tulee itkukohtauksia ja kuvotuskohtauksiakin :/ -ap

Vierailija
24/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verrattavissa laskuhumalaan, univaje lyhentää elinikää,sekottaa sisäerityksen ja nostaa verenpainetta,sydänkohtaus tilauksessa. Nuku!

Nukkuisinkin kun sitä unta tulisi tarpeeksi.-ap

Vierailija
25/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin unettomuuteen Ketipinor nimistä lääkettä. Käytin tätä jonkun aikaa, ja se toimi ikään kuin tainnuttamalla, uni ei tuntunut normaalilta tai ravitsevalta vaan koomaiselta. Ongelmiin jouduin kun lukuisten sivuvaikutusten takia lopetin tämän lääkkeen käytön. Nykyään pelkään että se on tehnyt jotain pysyvää tuhoa aivojeni unireseptoreihin, koska nukkuminen normaalisti on lähes mahdotonta. Usein valvon vuorokauden ja nukun sitten 2-5 tuntia, valvon taas vuorokauden ja sammun ikään kuin sekavaan valveuneen. Ei olisi ikinä pitänyt lähteä psyykenlääke tielle vaan odottaa että luonto korjaa ja nukkuu sitten kun väsyttää tarpeeksi, nyt unirytmi on varsin luonnoton ja olo juuri epätodellinen ja ärtynyt.

Vierailija
26/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin unettomuuteen Ketipinor nimistä lääkettä. Käytin tätä jonkun aikaa, ja se toimi ikään kuin tainnuttamalla, uni ei tuntunut normaalilta tai ravitsevalta vaan koomaiselta. Ongelmiin jouduin kun lukuisten sivuvaikutusten takia lopetin tämän lääkkeen käytön. Nykyään pelkään että se on tehnyt jotain pysyvää tuhoa aivojeni unireseptoreihin, koska nukkuminen normaalisti on lähes mahdotonta. Usein valvon vuorokauden ja nukun sitten 2-5 tuntia, valvon taas vuorokauden ja sammun ikään kuin sekavaan valveuneen. Ei olisi ikinä pitänyt lähteä psyykenlääke tielle vaan odottaa että luonto korjaa ja nukkuu sitten kun väsyttää tarpeeksi, nyt unirytmi on varsin luonnoton ja olo juuri epätodellinen ja ärtynyt.

Voi eii :( inhottavaa! Ootko kokeillu ihan luonnonmukaista melatoniinia, onko siitä ollu apua? -ap

Vierailija
27/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään lähes aina yöllä pissalle, vaikka yrittäisin olla juomatta vettä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Useimmiten saan unen päästä kiinni tuon jälkeen, joskus en.

Joku sanoi joskus että se alkaa olla vanhan ihmisen merkki, että heräilee vessaan yöllä. Ettei näin vanhana enää tarvitse niin paljon yhtäjaksoista unta kuin nuorena ja kasvavana :D

Mikäköhän mussa on vikana kun oon lähes koko elämäni heräilly keskimäärin 5 kertaa yössä. Yleensä kerran tai 2 käyn vessassa, sitten heräilen muuten vaan. Iltaisin kestää nukahtaa ja yölläkään en saa unta usein heräämisen jälkeen. Oon aina ollut tosi huono nukkumaan. Aika ärsyttävää kun ei saa niin paljon aikaseks, kun aika menee yrittäessä nukkua, nukkumassa tai väsyneenä.

N 24

Vierailija
28/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän mussa on vikana kun oon lähes koko elämäni heräilly keskimäärin 5 kertaa yössä. Yleensä kerran tai 2 käyn vessassa, sitten heräilen muuten vaan. Iltaisin kestää nukahtaa ja yölläkään en saa unta usein heräämisen jälkeen. Oon aina ollut tosi huono nukkumaan. Aika ärsyttävää kun ei saa niin paljon aikaseks, kun aika menee yrittäessä nukkua, nukkumassa tai väsyneenä.

N 24

Ootko kokeillu mitään melatoniinia tai muuta tuohon nukahtamisen/nukkumisen tueksi? Tosi inhottavaa kun ei saa nukuttua eikä oo virkeä olo ollenkaan :/ -ap

Vierailija
29/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko unettomuudesta kärsiville vielä, miten se onnistuu? Noita esimerkkejä ihan totta on, että valvominen vie sairaalaan.

Nukkumista voi yrittää edistää ja parantaa. Mutta kaikille se ei toimi. Eikä onnistu, että päättää vaan nukkua. Suunnilleen yhtä realistista, kuin että ihan vaan päättäisin olla älykkäämpi.

(Onneksi älyä on lähtökohtaisesti ollut sen verran, että kognitiivisten kykyjen kärsittyä unettomuudesta, on vielä jäänyt paukkuja käyttöönkin..)

Vierailija
30/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 24

Ihminen voi herätä puolentoista tunnin välein. Unisykli vaihtuu just siinä. Toiset painuu uuteen sykliin käymättä hereillä, herkimmät herää hetkeksi tuossa vaihtumisessa. Mä kuulun niihin. Olen siis noin 18-vuotiaaasta saakka heräilly parin tunnin välein joka yö ja olen jo yli nelikymppinen. Ongelma on silloin, kun jään valvomaan yöllä herättyäni. Siihen auttaa väsyttävä allergialääke.

Vierailija
31/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko unettomuudesta kärsiville vielä, miten se onnistuu? Noita esimerkkejä ihan totta on, että valvominen vie sairaalaan.

Nukkumista voi yrittää edistää ja parantaa. Mutta kaikille se ei toimi. Eikä onnistu, että päättää vaan nukkua. Suunnilleen yhtä realistista, kuin että ihan vaan päättäisin olla älykkäämpi.

(Onneksi älyä on lähtökohtaisesti ollut sen verran, että kognitiivisten kykyjen kärsittyä unettomuudesta, on vielä jäänyt paukkuja käyttöönkin..)

Näimpä.. Helppo se on sanoa että "nuku", mutta toteutus onkin sit ihan eri. Kun se uni ei vaan tule kunnolla! Itse olen kokeillut jo vaikka ja mitä. Olisi ihana herätä virkeänä ja levänneenä ja täynnä energiaa! Mutta ei, haaveeksi vain on jäänyt.

-ap

Vierailija
32/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
33/35 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on kyllä aivan persiistä.